Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Tälläisiä uutisia on aina mukava lukea

Varjoliitäjä Jouni pelasti eksyneen – "Tein hätälaskun, syötin mustikoita ja suojasin itikoilta"
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...otin-mustikoita-ja-suojasin-itikoilta/6008384

"– Se oli niin huonoa maastoa, että he olivat joutuneet raivaamaan tietä ennen kuin pääsivät uhrin luokse. Antoivat sitten nestettä, pähkinöitä ja patukkaa. Kesti kuitenkin yli kaksi tuntia saada mies saatiin ambulanssiin."

En ole pelastusalan ammattilainen mutta on mielestäni erikoista taputtaa potilasta pampulla tämän liikkeellesaamiseksi. Hyvä suoritus silti heikentyneeltä mieheltä taistella auttajiaan vastaan kahden tunnin ajan. Näen mielessäni sisupussin kamppailevan ja ärjyvän "Eihän me nyt saatana mennä siitä mistä aita on matalin! Ette jumalauta vie minua mitään oikopolkua pitkin ambulanssiin, perkele! Maisemareitti! Kuulitteko, perkeleen sinipekonit! Maisemareitti!" :rolleyes:
 
No percales, piti @Beerfect just laittaa sama hyva uutinen, tosin vahan eri henkisena kun en loytanyt mistaan oikein sopivia kuvia nopeasti>

Tamapa oli hieno uutinen.... moottoroidulla liitovarjolla kaveri pelasti aika huonossa hapessa olleen kadonneen vanhuksen. Hitaammat lentonopeudet, matalammat korkeudet seka kuvun puute (nuppi kaantyy!) varmaan jeesaa tuollaisella osallistumista, tietysti pitaa varoa ongelmia joita noilla lentovehkeilla on alhaalla. Mutta mielestani erittain hyvin toimittu, kova lasku kylla avutettavan lahelle jos potkurikin rikkoutui>

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016073021978915_uu.shtml



Kuvassa tyypillinen suomalainen etsintamaasto ja -korkeus... :confused:.
 
No percales, piti @Beerfect just laittaa sama hyva uutinen, tosin vahan eri henkisena kun en loytanyt mistaan oikein sopivia kuvia nopeasti>
No turskahan tuon artikkelin alunperin toimitti tänne. Krediitti menköön hänelle. :D

Onhan tämä siitä hyvä maa tämä Suomi että vaikka miten olisi vanhuudenhöperö tai mortti luonnossavaeltaja, ja jos metsään eksyy niin kyllä lähtee viranomainen etsimään joka kerta, edes vähäksi aikaa. On kopterit, mönkijät, viestiverkot, ambulanssit. Koko saakelin helahoito.
 
No turskahan tuon artikkelin alunperin toimitti tänne. Krediitti menköön hänelle. :D

Onhan tämä siitä hyvä maa tämä Suomi että vaikka miten olisi vanhuudenhöperö tai mortti luonnossavaeltaja, ja jos metsään eksyy niin kyllä lähtee viranomainen etsimään joka kerta, edes vähäksi aikaa. On kopterit, mönkijät, viestiverkot, ambulanssit. Koko saakelin helahoito.
eikohan tane lisaantyvasti tunge naira luontoavuttomia, no ainakin roskia seuraamalla loytyvat. Mutta arvostan kylla sita etta meilla kaikki haetaan, ja kaikkia haetaan kunnes toivo on mennyt.
Se tsekkilainen nuori nainen loytyi Nuuksiosta kevaalla puusta parin viikon lahes taukoamattomien etsintojen jalkeen, mutta olikin kylla yllattaen lahtenyt tien suuntaan takaisin Espoon keskuksen suuntaan ja poikennut vast sielta rinteeseen... ja kaikki Vapepa>n yms. vapaaehtoiset oli oletuksella etta syvemmalle olis mennyt metsaan, mika oli mielestani ihan loogista.
 
En nyt osaa laittaa uutista suomeksi, kun se pomppasi eteen lontooksi. Mutta, olemme rikkoneet kansallisia laskuvarjohyppyennätyksiä Utissa! Joukossa on mm. liitopuvun suomenennätys nopeus.

News 29.7.2016 15:53
Finnish skydiving records smashed in Utti
The Finnish Sky Diving Championship took place this week in Utti, Finland near southern Kouvola. Several previous records were broken at the contest: among them the women’s speed record in a wingsuit.


Fabric between the legs and under the arms in wingsuits adds surface area and enables a significant increase in lift. Image: Marko Väyrynen

Finnish records became history this week at the Finnish skydiving championships near Kouvola.

Marja Davidsson, representing the Sky Dive Finlandia group from Utti, attained the fastest speed recorded in Finland for a skydiver in a wingsuit: 193.7 kilometres per hour.

The overall competition evaluated speed along with distance and time, and was won by Valev Ruhno of the Alavus Aviation Club.

The wingsuit made its first appearance in this year’s competition. Kouvola resident Pilvi Juvonen’s Skymess team won the tandem competition that was charged with assessing team formations and camera work.

”This is a big deal. It was great to win a competition after doing this for eight years,” she said.

The winner of the accuracy competition also hailed from Kouvola, as Villa Kajala won by a large margin. He was able to land on a target only two centimetres in diameter twice, and three other times just a centimetre off-target.

The Tampere-based Air Circus skydiving club bagged the second record of the day by gaining 15 points in the Canopy Formation competition. This event requires a team of parachutists to form interlocking formations.

The competition awarded medals in a total of seven events. Bad weather forced the organisers to cancel some of the day’s remaining events.

Sources
Yle

http://yle.fi/uutiset/finnish_skydiving_records_smashed_in_utti/9061161
 
Oulussa kehitetään Inari-tabletteja, jotka myyvät kuin häkä
Oululainen Aava Mobile kehittää ja myy kovaa käyttöä kestäviä Inari-tabletteja yritys- ja teollisuuskäyttöön.

Noin 90 prosenttia myynnistä menee Yhdysvaltoihin, Saksaan ja Japaniin, pääosin asiakkaan nimiin brändättyinä. Tabletit on tarkoitettu erityisesti mobiileiksi maksupäätteiksi.

Liikevaihto singahti viime vuonna reiluun 24 miljoonaan euroon, mikä merkitsi 332 prosentin kasvua. Kaupaksi meni kymmeniä tuhansia laitteita. Luvut ovat huikeita. Miten kummassa Aava Mobilesta ei ole kuultu enempää julkisuudessa?


”Olemme pitäneet tarkoituksella matalaa profiilia sillä linjalla, että tulemme ulos sitten, kun työllämme alkaa olla tuloksia. Nyt niitä tuloksia on”, operatiivinen johtaja Kari Räisänen sanoo.

Tämän vuoden tavoitteena on 60 miljoonan liikevaihto, ensi vuonna rikkoutuu ehkä sadan miljoonan raja. Mikä ihme selittää äkillisen hurjan menestyksen?

”Päätimme kolmisen vuotta sitten, että lähdemme tuotebisnekseen. Se on suurin syy muutokseen. Siihen vaikutti partnerien voimakas kannustus. Intel sanoi, että tehkää laitteita, annamme teille täyden tuen.”

Suunnanmuutos oli täysosuma. Kun Aava Mobile perustettiin, linjana oli kehittää lisenssillä myytävä alusta. Laitevalmistuksen riskit ja suuret investoinnit pelottivat perustajia. He ja valtaosa työntekijöistä tulivat lopettaneista Microcell- ja Flextronics-yrityksistä.

Kasvava tuoteperhe
Nyt tuoteperhe sisältää 10-, 8- ja 5-tuumaiset tabletit sekä kasvavan joukon lisävarusteita ja oheislaitteita. Asiakas voi valita käyttöjärjestelmäksi Windows 8.1 Pron tai Androidin, mutta Windows on ylivoimaisen suosittu. Laitteet ovat iskunkestäviä, ja akku kestää vähintään työpäivän ajan.

Noin 40 prosenttia laitteista räätälöidään asiakasta varten jollakin tavalla.

”Teemme tietokonetta, joka voidaan muokata moneen eri käyttötarkoitukseen. Yhdessä purilaisketjussa laitteessa on saapuvan lihaerän lämpötilan mittaus infrapunalla ja lihaan vietävällä tikulla sekä viivakoodin lukija. Luettu data menee laitteesta suoraan pilveen.”

Pelkän tekniikan sijasta ratkaisevaa on asiakaskunnan tuntemus. Tyypillinen käyttäjä on ison kauppaketjun varastomies, jonka työoloissa laite voi pudota ja kostua.

Asiakaskunta arvostaa pitkää elinkaarta. Aava Mobile lupaa, että kaikki laitteet pysyvät sellaisinaan tuotannossa vähintään kolme vuotta.

Merkittävänä menestystekijänä Räisänen pitää sitä, kuinka ohjelmistokehityksen oppeja on sovellettu koko yrityksen organisaatiossa ja laitevalmistuksessa. Väliporrasta ei juuri ole. Muutoksia voidaan tehdä nopeasti.

”Olisimme kuolleet ajat sitten pois, jos olisimme tehneet asioita kuten ennen isoissa firmoissa.”

Tablettibisneksen rinnalla alustan lisensointi tuo tasaista kassavirtaa. Kaikki tuotekehitys tapahtuu Oulussa, laitevalmistus Kiinassa ja Tallinnassa. Tähän mennessä Oulussa on riittänyt osaajia, mutta viime aikoina on ollut hieman vaikeuksia rekrytoinneissa.

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/oulussa-kehitetaan-inari-tabletteja-jotka-myyvat-kuin-haka-6570692

 
Monelle elinkeinolle on lähilentokenttä a ja o. Olen kuule ollut vähän monessa seminaarissa ja kokouksessa, jossa on pohdittu sitä, millaisen pullonkaulan asioihin luo 130 km:n välimatka lentokentälle.....ei ole sattumaa, että ne paikkakunnat, joiden kupeessa on kenttä, voittavat monta kertaa esim. matkailualalla ne paikkakunnat, joilla on kentälle matkaa -vain- 130 kilsaa. Ei se aina näin mene, mutta tarpeeksi usein, jotta siitä voi vetää johtopäätöksiä. Piinkovat matkanjärjestäjätoimistot ovat melkoisia neuvottelijoita ja niiden intressissä on matkanteon sujuvuus ja lennon jälkeen syöttöliikenteen pitää sujua kuin kirnupiimä kesähelteellä tölkistä. Ja ihmisten kyytiminen bussilla lennon jälkeen maksaa sekin. Meidän hinnoilla lähimmän lentokentän syöttö maksaa noin tonnin, edestakaisin bussi kertaa kaksi. Ja turistin aika se vasta onkin rahaa.....onko kiireisempää otusta kuin suomalainen eläkeläinen tai lomaileva turisti?

Keksinkin tästä, että siellä Karjalan kunnailla pitäisi laittaa Joensuu-Pieksämäki junarata kulkemaan Välikankaalla Onttolan terminaalin kautta. Rautatieliikenteen vapauttamisen myötä lättähatuilla olisi kätevä antaa tasaista kyytiä charter-lennoille joko Lieksan-Nurmeksen suuntaan tai sitten Heinäveden eksotiikkaan.
 
Saattaisi sopia tähän ketjuun

Aarre, josta Suomi unohtaa olla ylpeä
ef1e3c7da14d471f9b6366dce8686eed.jpg

(KUVA: Lehtikuva)

Julkaistu: 18.7. 8:55

Putinin vierailu, Ruotsi, Nizza ja kolumbialaissyntyinen ystävä saivat Ilta-Sanomien päätoimittajan Ulla Appelsinin miettimään turvallisuutta.

TÄNÄ KESÄNÄ Suomessa on käyty kuumaa keskustelua ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, Venäjän presidentti Vladimir Putin on piipahtanut kylässä, Nizzassa on tehty verinen terrori-isku ja minä tapasin opiskeluaikaisen ystäväni yli 20 vuoden jälkeen. Sitä ajattelisi, ettei näillä asioilla ole mitään tekemistä keskenään. Mutta on. Kaikkia yhdistää sama teema: turvallisuus. Ja kaikki saavat ajattelemaan, että Suomi on tällä osa-alueella onnistunut sotien jälkeen erinomaisesti: kansalaiset ovat olleet turvassa sekä ulkoisilta uhilta että sisäisiltä levottomuuksilta.

Ensinnäkään Suomi ei ole joutunut minkään sotilaallisen konfliktin osalliseksi Lapin sodan jälkeen, vaan Suomi on ollut itsenäinen maa itsenäisine ratkaisuineen. Se on oikeastaan aika hämmästyttävää, kun miettii sekä historiaa että Suomen sijaintia (ne kuuluisat 1 300 kilometriä). Tietysti Suomen on katsottava menneisyyttään rehellisesti silmiin: esimerkiksi suomettumisen vuosia on ollut syytäkin perata ja käydä itsekriittistä keskustelua. Silti monelta tuntuu välillä unohtuvan lopputulos. Se tosiasia, että hävityistä sodista, vaaran vuosista, Unkarin ja Tshekkoslovakian miehityksistä ja kylmän sodan kireistä kausista ja kansainvälisistä kriiseistä huolimatta Suomen omien kansalaisten turvallisuus ei ole ollut uhattuna ja sen lisäksi Suomi on kyennyt kaikkina menneinä vuosikymmeniä koko ajan säilyttämään liikkumavaransa ja kytkeytymään länteen. Se on kova saavutus.

YYA-sopimuksia on toki solmittu, mutta silti Suomessa on aina pidetty huoli omasta puolustuksesta ja maanpuolustustahdosta. Suomalaiset ovat sisimmässään aina tienneet sen, mikä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa selonteossa sanottiin nyt ääneen: ”Sotilaallista voimankäyttöä Suomea vastaan tai sillä uhkaamista ei voida sulkea pois”. Näin on. Ei voida. Eikä ole koskaan voitukaan, vaikkei siitä olisi virallisesti puhuttu. Vaikka minkäänlaista vakavaa sotilaallista uhkaa ei Suomeen nyt kohdistu (eikä ole vuosikymmeniin kohdistunut), silti maailma on arvaamaton. Olisi historiatonta ja naiivia väittää muuta.

Adolf Ehrnroothin vielä eläessä haastattelin häntä vuonna 2000, jolloin Suomi eli aikaa, jolloin kaikki uhat tuntuivat olevan takanapäin. Oli liitytty Euroopan unioniin, Neuvostoliitto oli hajonnut, Venäjästä toivottiin toimivaa demokratiaa ja ilma oli täynnä optimismia siitä, että kriisien aika olisi ohi. Ehrnrooth kehotti silti suomalaisia pitämään puolustusvoimista huolta.

Hän perusteli sen näin: ”Aina kun johtajat vaihtuvat suuressa maailmassa, niin historia osoittaa, että joskus valtaan nousee myös huimapäitä. Ykskaks voi pallille nousta mies, joka lyö rintoihinsa ja sanoo, että minä poika näytän maailmalle, mistä pesee. Kaikki sanovat, ettei mitään toista sotaa tule. Mutta eihän kukaan tiedä. Se on aina ollut hämärän peitossa. Moni luulee, että olen jonkinlainen pahanilmanlintu. Mutta minä olen vain nähnyt niin paljon.”

Miehellä, joka oli elämänsä aikana kokenut kaksi maailmansotaa ja yhden sisällissodan oli perspektiiviä.


SITÄ PERSPEKTIIVIÄ on onneksi ollut myös Suomen päättäjillä, koska Suomi on pyrkinyt pikemminkin liennyttämään kriisejä kuin lisäämään niitä eikä Suomi toisaalta ole lähtenyt ajamaan puolustusvoimia radikaalisti alas vaan täällä on tehty pääosin järkeviä ratkaisuja (jos ei joitakin käsittämättömiä päätöksiä, kuten jalkaväkimiinoista luopuminen, oteta lukuun).

Monessa muussa maassa, mukaan lukien naapurimme Ruotsi, on toimittu toisin. Ruotsi jätti ulkoisesta turvallisuudesta huolehtimisen rempalleen niinä vuosina, kun moni kuvitteli maailman muuttuneen pysyvästi. Ruotsi luopui asevelvollisuudesta 2009 ja esimerkiksi strategisesti tärkeän Gotlannin puolustus ajettiin 2000-luvun alussa alas. Sitten tuli Ukrainan kriisi ja Ruotsilla on ollut hätä korjata tilannetta. Tänä vuonna yhä useampi ruotsalaispoliitikko on kiihkeästi vaatinut asevelvollisuuden palauttamista ja Gotlantiin pyritään sijoittamaan pysyviä joukkoja vuodesta 2018 alkaen.

Ruotsin omasta tilanteesta huolimatta osa ruotsalaispoliitikoista katsoo, että heillä on varaa moittia Suomea, kun Suomi pyrkii pitämään yllä dialogia Venäjän kanssa. Alkukesästä Kultarannassa presidentti Sauli Niinistön järjestämässä ulkopoliittisessa keskustelutilaisuudessa paikalla olleet ruotsalaiset, muun muassa entinen puolustusministeri ja entinen ammattiupseeri Karin Enström, paheksuivat Suomen johtoa siitä, että Venäjän presidentti Vladimir Putin oli kutsuttu Suomeen vieraaksi.

Ruotsalaisten kommenteista tuli jotenkin mieleen öinen nakkikioski, jonka jonosta iso korsto vaatii paikkaa itselleen. Jos itse yrität asiallisesti keskustella korston kanssa tilanteesta, Enström edustaa sitä tyyppiä, joka huutelee olkapääsi yli – varsin hyvin tietäen, että jos isku tulee, se osuu sinun naamaasi, ei huutelijan omaan.


ULKOISEN TURVALLISUUDEN lisäksi Suomessa on pystytty pitämään huolta myös sisäisestä turvallisuudesta: tämä on kansainvälisesti katsottuna erittäin stabiili maa. Sekään ei ole vähäinen meriitti valtiossa, jossa aikoinaan veli on käynyt verisesti veljeä vastaan, joka on joutunut yhtäkkiä asuttamaan yli 400 000 evakkoa ja joka on ponnistellut ylös ankarasta köyhyydestä. Jokunen anarkisti sinne ja joitakin odininsotureita tänne, mutta pääosin suomalainen yhteiskunta on toistaiseksi rauhallinen ja ääriainekset marginaalisia. Suomessa tavallisen kansalaisen arkea ei sävytä jatkuva väkivallan pelko.

Toisin on muualla, kuten vaikkapa opiskeluaikaisen ystäväni synnyinmaassa Kolumbiassa. Kun hän käy siellä, hän jättää kotiin niin korvakorunsa kuin vihkisormuksensa. Miksi? Koska sen sormuksen takia voi jossain kadunkulmassa lähteä sormi tai pahimmillaan henki. Hänen yhä Kolumbiassa asuvat sukulaisensa kertovat, millaista on arki turvattomassa maassa: kuinka esimerkiksi kaduilla ei voi ajatellakaan käyttävänsä kännykkää, koska se varastettaisiin lähes varmasti.

Rikolliset voivat iskeä missä tahansa, jopa hautausmaalla. Näin kävi ystävällenikin, kun hän matkusti Kolumbiaan isänsä hautajaisiin. Hautajaisten jälkeen perhe kävi myös isoäidin haudalla. Kun he palasivat haudalta autolle, kaikki oli viety – mukaan lukien autossa ollut ystäväni isän tuhkauurna. Se tuntui tietysti todella pahalta, mutta silti ystäväni oli lopulta helpottunut: he olivat kuitenkin hengissä. Jos perhe olisi ottanut laukkunsa mukaan hautuumaalle, rikolliset tuskin olisivat tyytyneet autosta löytämäänsä vähäiseen saaliiseen vaan etsineet lisää. Olisiko ystäväni sitten enää ollut kertomassa tapahtuneesta?


ME SUOMALAISET emme aina muista, miten poikkeuksellisen etuoikeutettuja me olemme: maailma on kolumbioita täynnä. On äärettömän arvokasta, että yhteiskunta on turvallinen. Jos Kolumbia tuntuu liian kaukaiselta esimerkiltä, sitten voi ajatella vaikka Ranskaa, jota repivät jatkuvat terrori-iskut, tuoreimpana tietenkin Nizzan raakalaismainen teko, jossa uhreina on myös lapsia. Tutkijoiden mukaan Ranska onkin jo ”sodassa islamilaisen valtion” kanssa.

Jos Ranskakin on liian kaukana, sitten voi miettiä uudelleen Ruotsia. Paitsi että Ruotsi on kompuroinut puolustuksensa kanssa, Ruotsilla on ongelmia myös sisäisessä turvallisuudessa. Ruotsi, kuten Ranskakin, on epäonnistunut maahanmuuttajien kotouttamisessa ja tämä näkyy käytännön elämässä. Ruotsissa on jo pitkään ollut lukuisia alueita – tämänvuotisen raportin mukaan nyt jopa 53 (kyllä, 53) – jotka ovat huolestuttavasti eriytyneitä. Osassa näistä on vallalla jo eräänlainen rinnakkaisyhteiskunta, jonne poliisin on hyvin vaikea tai lähes mahdotonta mennä. Eikä pelkästään poliisin: myös tulipaloja sammuttaneita ja pelastustehtävissä olevia palomiehiä on kivitetty ja heille on tehty ansoja ja samoin ambulanssihenkilökuntaa vastaan on hyökätty. On järkyttävää, että Ruotsin kaltaisesta pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta on tullut maa, jossa auttajien täytyy joillain alueilla aidosti pelätä oman turvallisuutensa puolesta. Ruotsin hallitus aikookin – tosin vasta nyt – ryhtyä erityistoimiin lähiöiden ongelmien takia.


Soisi, että kaikki ymmärtäisivät turvallisuuden arvon.

Meillä on Suomessa tietysti omat ongelmamme, mutta silti meillä pääsääntöisesti pelastajia eivät ole vastassa kivittävät jengit. Eikä tavallisen kansalaisen tarvitse ylipäänsä kulkea pelko kurkussa kaduilla: melkein missä vain melkein mihin tahansa vuorokauden aikaan voi kävellä rauhassa pelkäämättä terveytensä tai henkensä puolesta. Lapset voi huoleti päästää yksin kouluun ja harrastuksiin, poliisiin voi luottaa ja naisena on vapaus kulkea minne haluaa.

Ja tästä tullaankin sitten yhteen viime päivien puheenaiheeseen, eli Mustan Barbaarin,James Nikanderin, Facebook-kirjoitukseen, jossa Nikander moittii poliisin toimintaa. Poliisi oli kysynyt henkilöllisyyspapereita Nikanderin siskolta ja tämän äidiltä ja kun sisko oli kieltäytynyt, poliisit olivat Nikanderin mukaan panneet naiset rautoihin.

Nikanderin henkilökohtainen purkaus on sinänsä ymmärrettävä. Kukapa meistä ei älähtäisi, jos kokisi viranomaisten kohtelevan omaa äitiään huonosti? Silti on tärkeää rauhassa odottaa selvitystä tapahtuneesta: onko poliisi toiminut tilanteessa oikein vai väärin.


YKSITTÄISESTÄ KOHUSTA huolimatta olisi myös olennaista pitää se laaja kuva mielessä. On niin suomalaisten kuin laillisesti maassa oleskelevien ulkomaalaistenkin etu, että poliisi pyrkii löytämään laittomasti maassa olevat henkilöt. Ja sekin on kaikkien etu, että poliisi seuraa terrorismia tukevia ryhmiä Suomessa. Tietenkin kaikki tuo työ täytyy tehdä ketään tarpeettomasti leimaamatta, mutta esimerkiksi laittomasti maassa oleskelevien ihmisten ottaminen kiinni ei ole rasismia – se on huolehtimista kaikkien täällä asuvien ihmisten turvallisuudesta.

Soisi, että turvallisuuden suuren arvon ymmärtäisivät kaikki. Turvallisuutta ei tule ajatelleeksi, kun se on kunnossa – mutta kun ei ole, se vaikuttaa elämään dramaattisesti. Sen ovat järkyttävällä tavalla nyt esimerkiksi Nizzan asukkaat ja turistit joutuneet kokemaan.

Meillä suomalaisilla on tapana kehua maailmalla neuvolajärjestelmää, koululaitosta, äitiyspakkausta, puhdasta vettä, saunaa, tuhansia järviä ja muita Suomen hienoja piirteitä. Ja kehutaan toki jatkossakin: upeita asioita kaikki. Mutta harvemmin me muistamme kertoa, miten turvallinen maa Suomi on – vaikka näinä aikoina se on harvinainen aarre. Ja kuten aarretta aina, myös sitä pitäisi osata tulevaisuudessakin vaalia – jos se halutaan lapsillemme sellaisena jättää.
Ulla Appelsin
 
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seut...sopimukseen+jattimaisen+laivan+suunnittelusta

Turussa pääkonttoriaan pitävät Elomatic ja Deltamarin ovat solmineet saksalaisen MV Werften -telakan kanssa sopimuksen suuren matkustajalaivan suunnittelusta.



Osapuolet allekirjoittivat eilen torstaina kattavan sopimuksen aluksen perus- ja valmistussuunnittelusta.



Sopimus on sekä Elomaticille että Deltamarinille niiden historian suurin, ja se sisältää kokonaisuudessaan 860 miestyövuotta. Kaupan rahallista arvoa ei kuitenkaan julkisteta.



Star Cruises -varustamolle rakennettava matkustajalaiva on yksi maailman suurimmista ja suurin koskaan Saksassa rakennettu. Sen pituus on 340 metriä ja leveys 45 metriä.



Projektin kestoksi on arvioitu lähes neljä vuotta, ja laivan toimituksen on suunniteltu ajoittuvan vuoteen 2020.



TOIMITUSJOHTAJAT: "SOPIMUS AVAA MAHDOLLISUUKSIA MUILLEKIN YRITYKSILLE"


Deltamarinin toimitusjohtaja Mika Laurilehto toteaa tiedotteessa, että projekti on yritykselle erittäin merkittävä ja se osoittaa, että yrityksen osaamista matkustajalaivojen suunnittelijana arvostetaan kansainvälisesti.



– Projektilla on meille huomattava työllistämisvaikutus pitkälle tulevaisuuteen ja odotamme innolla, että pääsemme työstämään tätä huippuluokan teknistä osaamista vaativaa alusta.



Laurilehto sekä Elomaticin toimitusjohtaja Patrik Rautaheimo painottavat, että suunnittelusopimus on merkittävä muidenkin yritysten kuin heidän kannaltaan.



– Sopimus avaa mahdollisuuksia myös suomalaisille laite- ja kokonaistoimittajille päästä osalliseksi tähän massiiviseen projektiin. Se ei luo nostetta vain meille vaan koko suomalaiselle meriteollisuuden verkostolle, toimitusjohtajat toteavat.




Elomatic
Sopimus allekirjoitettiin torstaina. Kuvassa vasemmalta oikealla Deltamarinin toimitusjohtaja Mika Laurilehto, MV Werftenin Jarmo Laakso sekä Elomaticin toimitusjohtaja Patrik Rautaheimo.

Taustaa vielä sen verran, että MV Wertften käsittää entisen Itä-Saksan alueen telakat, jotka Genting Hong Kong -ristelyvarustamo taannoin osti varmistaakseen uusien risteilyalusten saatavuuden. Johto- ja suunnitteluosaaminen näköjään pitää hankkia Suomesta.
 
Mitäs tähän lisättävää, hieno homma!

Laadussa oli ongelmia – Led-valovalmistajan ratkaisu: Tuotanto Kiinasta Suomeen

Vuonna 2011 yrittäjä Tuomas Laatikainen oli kovan paikan edessä. Led-valoputkien maahantuoja Valtavalo oli varannut tilat uudelle tehtaalle Kajaanin Renforsin Rannan yritysalueelta ja tiloihin piti rakentaa toimiva automaatiolinja. Laatikainen, joka on yksi Valtavalon omistajista, palkattiin yritykseen kehitysjohtajaksi vastaamaan ylösajosta.

”To-do- ja hankintalista oli hurjan pitkä, sillä meillä ei ollut työkalun työkalua ja olimme rakentamassa automaatiolinjastoa, mikä vaati kaikenlaista tavaraa”, Laatikainen huoahtaa.

Valtavalo aloitti valmistelut vuoden 2012 alussa ja automaatiolinja saatiin käyntiin loppukesällä. Tässä välissä tehtaalle rekrytoitiin työntekijät, kiinteistöön tehtiin vaaditut muutostyöt sekä hankittiin tarvittavat työkalut. Koska metsäyhtiö UPM oli sulkenut samoihin aikoihin tehtaansa Kajaanissa, oli osaavaa työvoimaa helppo löytää.


”Haasteita loi se, että valmistettava tuote oli uusi. Tuotantolinjan lisäksi suunnittelimme myös tuotteen rakenteen ja mietimme, kuinka niitä voidaan parhaiten valmistaa.”

Kun Valtavalo vuonna 2008 perustettiin, myytävät tuotteet hankittiin Kiinasta. Osaamisen kehittyessä yrityksen rooli vaihtui maahantuojasta valmistuttajaksi. Pääosa valoputkista tehtiin käsin isossa tehtaassa Shenzhenin yritysalueella. Valmistushinta oli melko edullinen, mutta laadussa oli ongelmia.

”Kovan palkkakilpailun takia kiinalaiset työntekijät siirtyivät nopeasti uusiin hommiin. Maaseudulta tulevia korvaavia työntekijöitä ei aina ehditty kouluttaa.”

”Suomessa jokainen on oman itsensä laatupäällikkö, mutta Kiinassa palkataan vain lisää vahtikoiria, jos laadussa havaitaan ongelmia”, Laatikainen jatkaa.

Valtavalo teki tarkat laskelmat, jotka osoittivat, että tuotannon siirtäminen Suomeen on järkevää. Kustannukset olivat tärkein mittari.

”Jos siirto ei olisi ollut taloudellisesti kannattavaa, ei sitä olisi tehty. Ajattelimme, että muiden kriteerien täyttyminen tuo lisää kilpailukykyä.”

Tampereen teknillisen yliopiston tuotannon johtamisen professori Jussi Heikkilä on mukana Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa tehtävässä tutkimuksessa, jossa on selvitetty, miksi teollisuusyritykset vievät tuotantoaan ulkomaille ja missä tilanteissa sitä siirretään takaisin kotimaahan.

Tutkimukseen osallistuneiden 847 yrityksen vastausten perusteella tuotantoa viedään ulkomaille usein kustannussyihin vedoten ja osittain myös siksi, koska muutkin tekevät niin. Takaisin tuomiseen yrityksiä kannustaa yleensä laadun parantaminen, joustavuuden lisääminen ja toimitusajan lyhentäminen. Myös osaamiseen liittyvät seikat kannustavat palaamaan.

Eräs tutkimukseen osallistunut suomalaisyritys uskoi, että matalan katteen standardituotteen tuotannon siirtäminen sopimusvalmistajalle on helppoa. Aasialaisen valmistajan kanssa tuli kuitenkin ongelmia sekä laadun että kustannusten suhteen. Tuotevalikoiman miettiminen uudelleen johti kysynnän kasvuun, ja sen myötä hintojen nousuun. Muutaman vuoden kokeilun jälkeen yritys palautti suuren osan tuotannosta Suomeen. Ulkomaisia valmistajia yritys käyttää huolella mietittyihin tehtäviin.

”On luonnollista, että syntyy työnjakoa eri sijaintipaikkojen välillä ja osa tuotteista valmistetaan Suomessa ja osa ulkomailla”, Heikkilä sanoo.

Usein tuotannon tuomista Suomeen pitää perustella johdolle huomattavasti ulkomaillevientipäätöstä voimakkaammin. Niissä yrityksissä johto ei näytä uskovan suomalaiseen investointiympäristöön.

Professori kannustaa yrityksiä vahvistamaan teollisuutta Suomessa, sillä valmistavan teollisuuden myönteiset heijastusvaikutukset ympäristöönsä ovat suurempia ja pysyvämpiä kuin palveluliiketoiminnan.

”Olisi hirveän hyvä asia, jos investointiaste kääntyisi nousuun.”

Nyt Tuomas Laatikainen työskentelee pikaviestintäsovelluksia kehittävän Voicengerin toimitusjohtajana. Hänen mielestä Valtavalon tehtaan sijoittaminen Kajaaniin oli hyvä päätös. Tuotteiden laatu on huomattavasti parempi ja valmistus on joustavampaa kuin ennen. Osakomponentit tulevat Suomesta tai läheltä Suomea. Logistiikkakustannuksissakin säästetään, sillä pohjoiseen täytenä ajaviin rekkoihin otetaan mieluusti tavaraa kyytiin paluumatkaksi.

”Ennen koetimme arvata, mitä tuotetta tarvitsemme minkäkin verran ja odotimme kuusi viikkoa. Tänä päivänä Valtavalo voi valmistaa tarvitun määrän nopeasti ”, hän sanoo.

Kesällä Kajaanissa avataan uusi linjasto. Rakentaminen on Laatikaisen mukaan huomattavasti helpompaa, kun on jo kokemusta.

Kuinka tuot tuotannon kotimaahan

Laske kaikki tuotannon sijaintipäätökseen liittyvät kustannukset oikein.

Ymmärrä monipuolisen osaamisen ja suomalaisen yhteiskunnan arvo.

Varmista, että kaikki tuotannon osaset ovat kunnossa. Automaation lisääntyessä osaamisen ja ihmisten merkitys kasvaa.

Varmista hyvät yhteistyökumppanit verkostossasi niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

Lähde: Talouselämä
http://www.tekniikkatalous.fi/talou...an-ratkaisu-tuotanto-kiinasta-suomeen-6574105
 
http://yle.fi/uutiset/meriteollisuu...n__muutamassa_vuodessa_10000_uutta_tyopaikkaa

Meriteollisuus porskuttaa paremmin kuin miesmuistiin – muutamassa vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa
Meyerin Turun-telakan rautakourat ovat aloittaneet jo viidennen Mein Schiff -aluksen rakentamisen. Vielä muutama vuosi sitten meriteollisuus työllisti Suomessa 20 000 ihmistä. Nyt alalla on jo 30 000 työntekijää.

Kuva: Petra Ristola / Yle
TURKU

Kotimaisella meriteollisuudella menee hyvin. Alan tulevaisuuden näkymät ovat paremmat kuin miesmuistiin.

Meriteollisuuden yritysten mielestä syynä on pitkälti se, että Turun telakka alan veturina on tuonut työtä runsaasti myös alihankkijoille.

Uskoisin, että Varsinais-Suomen ja Turun alueen asema säilyy johtavana tekijänä Suomessa.

– Mika Laurilehto



Teollisuussuunnittelua tekevällä Elomaticilla on konttori Turussa ja 250 työntekijää. Meriteollisuuden osuus toiminnasta on noin 20 prosenttia, mutta luku on kasvussa.

Toimitusjohtaja Patrik Rautaheimo uskoo, että meriteollisuuden uuden nousun takana on saksalaisen Meyerin tulo Turun telakan omistajaksi.

– Tänne on saatu vakautta ja sitä kautta asiakkaat kohtelevat Turun telakkaa ihan eri tavalla kuin aikaisemmin, Rautaheimo sanoo.

Alan liikevaihto lähentelee kymmentä miljardia
Meriteollisuuden teknisiä asiantuntijapalveluita tekevällä Deltamarinilla on listoillaan 350 työntekijää. Heistä puolet työskentelee Turussa. Toimitusjohtaja Mika Laurilehto luottaa siihen, että Varsinais-Suomi säilyy jatkossakin meriteollisuuden veturina.

– Täällä on perinteisesti tehty paljon laivoja. Täällä on myös perinteisesti paljon alan toimijoita. Uskoisin, että Varsinais-Suomen ja Turun alueen asema säilyy johtavana tekijänä Suomessa, Laurilehto toteaa.

Elomatic ja Deltamarin sopivat heinäkuussa saksalaisen MV Werften -telakan kanssa suuren Global-luokan matkustajalaivan suunnittelusta. Sopimus on suurin sekä Elomaticin että Deltamarinin historiassa. Se sisältää kaikkiaan 860 miestyövuotta.

Meyerin Turun-telakka on puolestaan aloittanut uuden risteilijän rakentamisen. Mein Schiff 7 -alus on jo viides Turussa rakennettava Mein Schiff -luokan risteilijä. Kaksi ensimmäistä sarjan risteilijää tehtiin Saksassa.

Muutama vuosi sitten meriteollisuuden parissa työskenteli Suomessa 20 000 ihmistä, nyt heitä on 30 000. Alan yritysten määrä on liki kaksinkertaistunut 900:ään, ja liikevaihto on noussut jo lähemmäs kymmentä miljardia.
 
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kohta-tulevat-merten-haamulaivat/gynWnLvG

Rolls-Roycen Suomessa kehitettävä haamulaiva lupaa mullistaa rahtiliikenteen
LogistiikkaDigitalousTeollisuusTutkimus

2016084772713.jpg

Miehittä merille. Rolls-Roycen arvion mukaan miehittämättömät rahtilaivat säästäisivät 20 prosenttia kuljetuskustannuksista. Mahdollisten yhteyskatkosten varalta laivoihin on luotava automaattiohjaus. Havainnekuvaa valmiista miehittämättömästä rahtialuksesta. KUVA: ROLLS-ROYCE
Suomi on etäohjattavien rahtilaivojen kehityksessä johtava maa.


Meriteollisuus
Vuonna 2014 koko maassa liike-vaihtoa 7,9 miljardia euroa ja työn-tekijöitä 28 600. Vastaa noin 6 prosenttia kaikesta teollisuudesta.

Meriteollisuuden liikevaihto on ollut viime vuodet kasvussa.

Suomen koko meriklusterin kokonaisliikevaihdon arvioidaan olleen noin 12,6 miljardia euroa vuonna 2014.

Lähde: Meriteollisuus ry

Brittiyhtiö Rolls-Royce kehittää Suomessa teknologiaa miehittämättömiin ja etäohjattuihin laivoihin yhdessä suomalaisyliopistojen ja -tutkimuslaitosten kanssa. Yhtiössä uskotaan, että ensimmäiset miehittämättömät prototyyppialukset voitaisiin saada vesille vielä tämän vuosikymmenen aikana.

”Uskon, että etäohjattavien alusten leviäminen kansainväliseen meriliikenteeseen alkaa 2020-luvun puolivälissä. 2030-luvun lopulla valtaosa uusista rahtialuksista alkaa olla miehittämättömiä”, Rolls-Royce Marinen meri-innovaatio-osaston suomalainen varajohtaja Oskar Levandermaalailee.

”Tämä todella tapahtuu. Kysymys ei ole jos, vaan milloin. Tarvittava teknologia on jo olemassa.”

Rolls-Roycen merituotannolla on hyvin vahva jalansija Suomessa. Rolls-Royce valmistaa laivojen potkureita Raumalla, ja yhtiöllä on tehdas Kokkolassa. Miehittämättömien rahtialusten ja niitä ohjaamaan tarvittavien ohjauskeskusten suunnitteluun osallistuvat Suomesta muun muassa Teknologian tutkimuskeskus VTT, Aalto-yliopisto, Tampereen yliopiston TAUCHI-tutkimuskeskus, Tampereen teknillinen yliopisto, Åbo Akademi ja Turun yliopisto.

Tutkimusprojektissa on jo nyt luotu simuloitu laivojen ohjausjärjestelmä. Miehittämättömiin rahtialuksiin liittyvää teknologiaa testataankin jo parhaillaan Suomessa Finnferriesin Stella-lautalla.

Kaupallisten etäohjattavien alusten tutkimus- ja kehitystoiminnat ovat tällä hetkellä pitkälti keskittyneet Suomeen.

”Kyseessä on valtava mahdollisuus Suomen meriteollisuudelle ja ict-alan yrityksille”, Levander sanoo.

2016084772715.jpg

Miehittä merille. Rolls-Roycen arvion mukaan miehittämättömät rahtilaivat säästäisivät 20 prosenttia kuljetuskustannuksista. Mahdollisten yhteyskatkosten varalta laivoihin on luotava automaattiohjaus. Havainnekuvaa valmiista etäohjauskeskuksesta. KUVA: ROLLS-ROYCE
Keskustelu automatisoidusta rahtiliikenteestä merellä räjähti kunnolla käyntiin vasta pari vuotta sitten. Rolls-Roycen Levander on ollut alusta asti aktiivinen ja vakuuttanut lukuisia skeptikoita. Levanderin mukaan Suomella on asiassa aikaisen liikkujan etu.

”Vielä pari vuotta sitten kiinnostus oli laimeaa, mutta nyt innostus on jo kovaa. Jos Suomi ei satsaa tähän nyt, niin joku muu satsaa.”

”Tällä on potentiaalia mullistaa koko pelikenttä: älykkäät laivastot, automatisoidut satamat ja rekat, sekä lopulta automatisoida koko logistiikkaketju”, Rolls-Roycen projektipäällikkö Markus Laurinen uskoo.

Matkalla on kuitenkin vielä esteitä. Suurimmat niistä eivät liity tekniikkaan, vaan kansainväliseen merilainsäädäntöön.

”Kansainvälinen lainsäädäntö hidastaa etäohjattujen alusten käyttöönottoa. Uskomme, että toiminta alkaa ensin pienemmässä skaalassa yhden tai kahden maan lippuviranomaisten hyväksynnällä”, Laurinen arvelee.

”Lainsäädäntöä ei ole laadittu miehittämättömiä aluksia silmällä pitäen. Emme kuitenkaan usko, että vaadittavat muutokset lainsäädäntöön ovat valtavia. Osa on myös tulkintaa. Esimerkiksi, mitä on tähystys? Täytyykö paikalla olla ihminen, vai riittääkö tarkka kamera”, Levander pohtii.

Tästä syystä Rolls-Roycella uskotaankin, että teknologian ensiaskeleet ovat hybridimalleja, joissa osa toiminnoista automatisoidaan, mutta alukset eivät ole täysin miehittämättömiä.

Etäohjatuissa ja miehittämättömissä aluksissa nähdään paljon etuja. Levanderin ja Laurisen mukaan uudenlaiset rahtialukset olisivat nykyisiä taloudellisempia, turvallisempia ja vähäpäästöisempiä.

Taloudellisuus syntyy miehistökuluissa säästämisestä, tehokkaammasta energiataloudesta, suuremmasta rahtitilasta, tehokkaammasta operoinnista, pienemmästä tuulivastuksesta ja halvemmista laivoista.

Rolls-Roycella uskotaan, että miehittämättömät laivat olisivat myös turvallisempia kuin miehitetyt.

”Inhimillisen virheen osuus onnettomuuksista on 79-95 prosenttia eri tutkimusten mukaan. Lisäksi uhrit ovat usein miehistöä”, Levander toteaa.

”Maailmassa menehtyy vuosittain noin 900 merimiestä. Laivojen kaappaaminenkaan ei ole niin kannattavaa, kun miehistöä ei voi ottaa panttivangiksi”, Laurinen kertoo.

Piratismi onkin monen huolenaihe miehittämättömien laivojen kohdalla. Levander ei kuitenkaan näe siinä suurta ongelmaa.

”Piraatit eivät voi ohjata laivaa, vaan sitä on pakko hinata. Laivaston on helppo kaapata sellainen alus takaisin.”

Laurinen ja Levander kuitenkin uskovat, että esimerkiksi matkustajia tai vaarallista lastia kuljettavat alukset pysyvät jatkossakin miehitettyinä.

Rolls-Roycella uskotaan, että etäohjattujen alusten teknologia mullistaa koko talouden.

”Uskon, että tämä tulee lisäämään pienten alusten ja pienten satamien taloudellisuutta, kun rahtiliikennettä ryhdytään optimoimaan. Loppupäässä häämöttää kokonaan integroitu logistiikkaketju, jonka keskiössä on koko tuotantoketju, ei yksittäinen merimatka”, Levander kertoo.

Levander uskoo, että miehistökulujen pienentyessä laivojen ulosliputus vähenee, sillä tärkeää on saada paras miehistö halvimman sijaan.

”Tällä projektilla on iso merkitys Suomelle, jossa on lukuisia avainhenkilöitä ja paljon osaajia. Kyseessä on merkittävä mahdollisuus, ja toivommekin että myös varustamot ja viranomaiset lähtevät mukaan kehittämään etäohjattua laivaliikennettä.”

Tekes rahoittaa 6,6 miljoonalla eurolla vuonna 2017 päättyvää AAWA-tutkimusprojektia, joka on osa miehittämättömien laivojen kehitystyötä. Rolls-Royce työllistää Suomessa noin 500 henkeä.

//Päivitetty 16.8. klo 13:08. Kaikki jutussa mainitut tahot eivät osallistu AAWA-hankkeeseen. Lisäksi tutkimuksessa on mukana Tampereen teknillinen yliopisto.
 
"– Se oli niin huonoa maastoa, että he olivat joutuneet raivaamaan tietä ennen kuin pääsivät uhrin luokse. Antoivat sitten nestettä, pähkinöitä ja patukkaa. Kesti kuitenkin yli kaksi tuntia saada mies saatiin ambulanssiin."

En ole pelastusalan ammattilainen mutta on mielestäni erikoista taputtaa potilasta pampulla tämän liikkeellesaamiseksi. Hyvä suoritus silti heikentyneeltä mieheltä taistella auttajiaan vastaan kahden tunnin ajan. Näen mielessäni sisupussin kamppailevan ja ärjyvän "Eihän me nyt saatana mennä siitä mistä aita on matalin! Ette jumalauta vie minua mitään oikopolkua pitkin ambulanssiin, perkele! Maisemareitti! Kuulitteko, perkeleen sinipekonit! Maisemareitti!" :rolleyes:
Mutta kannattaa huomata alkeellinen virhe toimintaproseduurissa. Jos jätkälle nakkaa ensin flinden Kuningas 013:a, on rähinä aika todennäköinen. Kannattaa myös myös muistaa, että " Jos antaa pähkinöitä, saa apinoita." Kännisen apinan taltuttamisessa patukka on ihan looginen ja toimiva ratkaisu.
 
Meillä on nyrkkeilijä Mira Potkonen joka vetäs pronssin kotiin !! Katsoin matsin tänään ja hyvin veti !!
Mun mielestäni oli enemmän päällä siinä matsissa ja olis pitänyt voittaa. Totesin samalla että yllättäin en ymmärrä nyrkkeilyn pisteiden keruusta yhtään mitään.
 
Meillä on jopa YLE:ssäkin hyvää informaatiovaikuttamista:

http://yle.fi/uutiset/kesakolumnist...n_venajan_uusi_normaali/9101124?ref=leiki-uup

Kesäkolumnisti Janne "Rysky" Riiheläinen: Venäjän uusi normaali
Venäjällä mikään ei näytä olevan kuin ennen. Kaikki mitä kuvittelimme olevan epänormaalia, onkin nyt normaalia. Venäjä järjestää säännöllisesti valmiusharjoituksia ja synnyttää tahallaan epävarmuutta, Janne "Rysky" Riiheläinen kirjoittaa.

Janne Riiheläinen Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

kes%C3%A4kolumni%20logo.png

Kesäkolumnit on Ylen uusi sarja, jossa vaihtuvat kirjoittajat tarttuvat ajankohtaisiin asioihin ja ilmiöihin. Voit lukea sarjan kaikki kirjoitukset täällä.

Olemme varmaan kaikki jollain tasolla tajunneet, että käynnissä on siirtymä optimistisesta maailmanajasta ikävän toisenlaiseen. Muutoksen laajuutta ja syvyyttä voi ymmärtää paremmin, jos tarkastelee, mitä kaikkea on muuttunut viimeisen reilun parin vuoden aikana.

Muutoksen hämmästelyn voi aloittaa vaikkapa Venäjän viisumivapauden katoamisesta keskusteluista. Koko sanaa en ole kuullut pitkään aikaan. Muutama vuosi sitten uumoiltiin myös, että yleinen asevelvollisuus siirtyy meilläkin historiaan, vaikka siihen Suomessa menee pidempään kuin muualla. Vuonna 2014 Naton oli tarkoitus Walesin huippukokouksessa löytää uusi merkitys puolustusliitolle, kun Afganistanin operaatiota ajettiin alas. Krimin valtauksen myötä merkitys syntyi saman tien. Presidentinvaaleissa 2012 ajateltiin presidenttiä arvojohtajana, jonka tehtävänä oli lähinnä ilmaista minkälaisia arvoja kansan enemmistö halua tukea. Nyt hänellä on arvoja konkreettisempaa johdettavaa kädet täynnä.

Meille valehdellaan vakavista asioista päin naamaa.

Olemme myös saaneet tottua siihen, että meille valehdellaan vakavista asioista päin naamaa. Sekä siihen, että yllättävän moni haluaa selitellä näitä valheita parhain päin. Kyllä siellä Krimillä kuitenkin oli kohteliaita, vihreitä miehiä Venäjältä ja Ukrainassa sotaa käydään pitkälti Venäjän armeijan voimin. Malesialaiskoneen ampuivat alas venäläiset ilmatorjuntajoukot. Eivätkä lähimmät venäläiset joukot ole suinkaan 1 500 kilometrin päässä Suomen rajasta.

Uuteen normaaliin kuuluu myös se, että asioita kiepautellaan ja muuksi muutetaan. Kun presidenttimme tekee yksinkertaisen aloitteen, jonka avulla voitaisiin parantaa lentoturvallisuutta, hänen aloitteensa ja nimensä onkin kaapattu edistämään ihan muita asioita. Tai yhtäkkiä koko toisen maailmansodan jälkeisen ajan voimassa ollut toimintatapa Suomen itärajalla vaihtuu kahden pienen raja-aseman kohdalla. Valtion omistama energiayhtiö voi myös lähteä osakkaaksi ydinvoimalaan, vaikkei ensin halua. Ja sitten kun suostuu lähtemään tietyillä ehdoilla, ne ehdot jätetään kylmästi täyttämättä. Saman ydinvoimalan kohdalla suomalainen virkakoneisto osoittaa sille epätyypillistä pitkämielisyyttä, jopa huijausyrityksen ja turvallisuutta kyseenalaistavien seikkojen kohdalla.

Venäjän toimintatavat perustuvat usein sikäläisen sotilastaidon hämäämiseen ja yllättämiseen pyrkivään maskirovka-traditioon. Näin se voi hyödyntää maksimaalisesti rajallisten resurssiensa ja keskitetysti toimivan päätöksentekonsa yhdistelmän. Yllätyksillä, valheilla ja rytminvaihdoksilla se pyrkii varmistamaan samalla sen, että lännen on mahdollisimman vaikeaa löytää poliittista yksimielisyyttä vastatoimiin.

Ukkoja otetaan siviilitöistään ja varusteet kaivetaan varastoista.

Venäjällä on järjestetty muutaman vuoden ajan lähes jatkuvasti valmiusharjoituksia, joissa kootaan ja varustetaan taistelukelpoisia yksiköitä. Niissä siis harjoitellaan liikekannallepanoa. Tähän kuuluu myös se, että ukkoja otetaan siviilitöistään ja varusteet kaivetaan varastoista. Ne harjoitukset, joita Venäjällä on käynnistetty viimeisen parin viikon aikana, ovat liikuttaneet kymmeniä tuhansia miehiä. Jos 80-luvulla olisi laitettu liikkeelle tällainen orkesteri, olisi lännessä oltu varmoja hyökkäyksen alkamisesta. Varsinkin kun harjoituksissa mukana on säännöllisesti myös taktisia ydinaseita. Ainakin Ruotsia ja Britanniaa kohti on lennetty harjoituslentoja ydinaseet kyydissä ja ohjusjoukot kuuluvat vakituisesti maasotaharjoitusten kokoonpanoihin.

Nämä harjoitukset toimivat paitsi sotilaallisen valmiuden kohottajina, myös kertovat Venäjän johdon viestiä muulle Euroopalle. He haluavat nyrkkiä heristellen saada muutettua kansainvälisen politiikan tilannetta ja sääntöjä. Sitä nyrkkiä on moni Venäjän naapuri saanut jo maistaa, Ukraina parhaillaankin. Itse asiassa sotilaalliset toimet näitä naapureita kohtaan on yleensä käynnistetty nimenomaan sotaharjoitusten suojissa. Aloite on joka tapauksessa lähes koko ajan pysynyt Putinilla. Meidän muiden tehtäväksi on jäänyt odotella mitä hän tällä kertaa päättää sodasta ja rauhasta.

YYA-sopimus velvoitti meidät pitämään kaikki muut täältä poissa.

Vanhassa normaalissa kasvoimme siihen, että mikä tahansa vieras sotavoima Suomessa on uhka olemassaolollemme. YYA-sopimus velvoitti meidät pitämään kaikki muut täältä poissa tai Puna-armeija tulisi auttamaan, todennäköisesti turhan pysyvästi. Siksi monelle tuntuu vaikealta katsella liittolaistemme sotaväkeä harjoittelemassa meidän maaperällämme tai ilmatilassamme. Ennen sotilaallisen yhteistyömme pääosa Nato-maiden kanssa tehtiin piilossa Afganistanissa tai jossain muussa kaukaisessa paikassa. Nyt se sama yhteistyö saa konkreettisia muotojaan tässä meidän silmiemme edessä.

Uuteen normaaliin kuuluu myös se, että moni haluaa viedä muiltakin luottamuksen yhteiskuntaan ja sen instituutioihin. Ei olisi pari vuotta sitten tullut mieleenkään, että joku voisi käynnistää vihakampanjan Punaista Ristiä vastaan. Samanlaisen hyökkäyksen kohteeksi ovat joutuneet monet muutkin yhteiskuntaamme pystyssä pitävät tahot.

Nämä öyhöttäjät ilmoittautuvat yleensä erittäin isänmaallisiksi. Heille isänmaa on kuitenkin vain jokin epämääräinen idea. Oikeassa elämässä isänmaasta ja sen ihmisistä tarvitaan huolehtimaan systeemi jos toinenkin. Kriittisyys ja huonon korvaaminen paremmalla on yhteiskunnan elinvoiman kannalta olennaista. Kun kyseessä on pelkkä halu tuhota, on se vain silkkaa huliganismia.

Ei meitä sotilaallisesti juuri nyt uhata.

Kaiken sen pelon ja vihan kylvössä on osansa myös Venäjän informaatiovaikuttamisella. Sen tavoitteena ei ole käännyttää, vaan hämmentää. Kun demokraattisessa valtiossa saadaan synnytettyä riittävästi epävarmuutta ja epäluottamusta, tarkoittaa se poliittisen päätöksenteon jäykistymistä. Ei meitä sotilaallisesti juuri nyt uhata. Hyökkäyksen kohteena on poliittinen päätöksentekojärjestelmämme ja sitä myötä demokratiamme. Uusi normaali on se, että Venäjä pyrkii laajalla ja häikäilemättömällä keinovalikoimalla vaikuttamaan muiden maiden sisäpolitiikkaan. Meille tämä on tietysti myös kylmän sodan aikaista vanhaa normaalia. Siksi sitä ei oikein tahdota edes tunnistaa.

Tällä hetkellä meillä on lukuisia erilaisia käsityksiä tilannekuvasta ja silti lähes totaalinen tuki tasavallan presidentin vetämälle ulkopoliittiselle linjalle. Terveempää olisi se, että tilannekuva olisi suhteellisen yhteinen, mutta keinoista siinä pärjäämiseen olisi erimielisyyttä. Nykyinen asetelma viestii hämmennyksestä. Uudessa normaalissa pärjätäksemme meidän on ymmärrettävä paremmin miten se toimii ja miten meidän tulee siinä toimia. Valtiokoneistomme kuitenkin elää pitkälti jo tässä uudessa normaalissa, mutta tähän samaan olisi herättävä kansalaistenkin.

Se on jo käynyt selväksi, että historiallisista ajoista on huomattavasti mukavampi lukea kuin elää niiden keskellä. Mutta kyllä me tässä uudessakin normaalissa pärjäämme, jos vain pidämme pään kylmänä ja pidämme mielessä, ettei tämä ole vanha normaali.

Janne "Rysky" Riiheläinen on joensuulainen turpobloggari, joka on aktiivinen turvallisuuspolitiikan keskustelija. Riiheläinen on vapaa toimija, joka ei ole sidottu mihinkään asemaan, organisaatioon tai ajatussuuntaan.
 
Meillä on jopa YLE:ssäkin hyvää informaatiovaikuttamista:

Osittain ihan fiksuakin tekstiä vaan kyllä tuolta tekstistä paistaa läpi jotain muutakin..:

Janne "Rysky" Riiheläinen kirjoitti:
Kesäkolumnisti Janne "Rysky" Riiheläinen: Venäjän uusi normaali
Venäjällä mikään ei näytä olevan kuin ennen. Kaikki mitä kuvittelimme olevan epänormaalia, onkin nyt normaalia. Venäjä järjestää säännöllisesti valmiusharjoituksia ja synnyttää tahallaan epävarmuutta, Janne "Rysky" Riiheläinen kirjoittaa.

Janne Riiheläinen Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

kes%C3%A4kolumni%20logo.png

Kesäkolumnit on Ylen uusi sarja, jossa vaihtuvat kirjoittajat tarttuvat ajankohtaisiin asioihin ja ilmiöihin. Voit lukea sarjan kaikki kirjoitukset täällä.

Olemme varmaan kaikki jollain tasolla tajunneet, että käynnissä on siirtymä optimistisesta maailmanajasta ikävän toisenlaiseen. Muutoksen laajuutta ja syvyyttä voi ymmärtää paremmin, jos tarkastelee, mitä kaikkea on muuttunut viimeisen reilun parin vuoden aikana.

Muutoksen hämmästelyn voi aloittaa vaikkapa Venäjän viisumivapauden katoamisesta keskusteluista. Koko sanaa en ole kuullut pitkään aikaan. Muutama vuosi sitten uumoiltiin myös, että yleinen asevelvollisuus siirtyy meilläkin historiaan, vaikka siihen Suomessa menee pidempään kuin muualla. Vuonna 2014 Naton oli tarkoitus Walesin huippukokouksessa löytää uusi merkitys puolustusliitolle, kun Afganistanin operaatiota ajettiin alas. Krimin valtauksen myötä merkitys syntyi saman tien. Presidentinvaaleissa 2012 ajateltiin presidenttiä arvojohtajana, jonka tehtävänä oli lähinnä ilmaista minkälaisia arvoja kansan enemmistö halua tukea. Nyt hänellä on arvoja konkreettisempaa johdettavaa kädet täynnä.

Meille valehdellaan vakavista asioista päin naamaa.

Olemme myös saaneet tottua siihen, että meille valehdellaan vakavista asioista päin naamaa. Sekä siihen, että yllättävän moni haluaa selitellä näitä valheita parhain päin. Kyllä siellä Krimillä kuitenkin oli kohteliaita, vihreitä miehiä Venäjältä ja Ukrainassa sotaa käydään pitkälti Venäjän armeijan voimin. Malesialaiskoneen ampuivat alas venäläiset ilmatorjuntajoukot. Eivätkä lähimmät venäläiset joukot ole suinkaan 1 500 kilometrin päässä Suomen rajasta.

Uuteen normaaliin kuuluu myös se, että asioita kiepautellaan ja muuksi muutetaan. Kun presidenttimme tekee yksinkertaisen aloitteen, jonka avulla voitaisiin parantaa lentoturvallisuutta, hänen aloitteensa ja nimensä onkin kaapattu edistämään ihan muita asioita. Tai yhtäkkiä koko toisen maailmansodan jälkeisen ajan voimassa ollut toimintatapa Suomen itärajalla vaihtuu kahden pienen raja-aseman kohdalla. Valtion omistama energiayhtiö voi myös lähteä osakkaaksi ydinvoimalaan, vaikkei ensin halua. Ja sitten kun suostuu lähtemään tietyillä ehdoilla, ne ehdot jätetään kylmästi täyttämättä. Saman ydinvoimalan kohdalla suomalainen virkakoneisto osoittaa sille epätyypillistä pitkämielisyyttä, jopa huijausyrityksen ja turvallisuutta kyseenalaistavien seikkojen kohdalla.

Venäjän toimintatavat perustuvat usein sikäläisen sotilastaidon hämäämiseen ja yllättämiseen pyrkivään maskirovka-traditioon. Näin se voi hyödyntää maksimaalisesti rajallisten resurssiensa ja keskitetysti toimivan päätöksentekonsa yhdistelmän. Yllätyksillä, valheilla ja rytminvaihdoksilla se pyrkii varmistamaan samalla sen, että lännen on mahdollisimman vaikeaa löytää poliittista yksimielisyyttä vastatoimiin.

Ukkoja otetaan siviilitöistään ja varusteet kaivetaan varastoista.

Venäjällä on järjestetty muutaman vuoden ajan lähes jatkuvasti valmiusharjoituksia, joissa kootaan ja varustetaan taistelukelpoisia yksiköitä. Niissä siis harjoitellaan liikekannallepanoa. Tähän kuuluu myös se, että ukkoja otetaan siviilitöistään ja varusteet kaivetaan varastoista. Ne harjoitukset, joita Venäjällä on käynnistetty viimeisen parin viikon aikana, ovat liikuttaneet kymmeniä tuhansia miehiä. Jos 80-luvulla olisi laitettu liikkeelle tällainen orkesteri, olisi lännessä oltu varmoja hyökkäyksen alkamisesta. Varsinkin kun harjoituksissa mukana on säännöllisesti myös taktisia ydinaseita. Ainakin Ruotsia ja Britanniaa kohti on lennetty harjoituslentoja ydinaseet kyydissä ja ohjusjoukot kuuluvat vakituisesti maasotaharjoitusten kokoonpanoihin.

Nämä harjoitukset toimivat paitsi sotilaallisen valmiuden kohottajina, myös kertovat Venäjän johdon viestiä muulle Euroopalle. He haluavat nyrkkiä heristellen saada muutettua kansainvälisen politiikan tilannetta ja sääntöjä. Sitä nyrkkiä on moni Venäjän naapuri saanut jo maistaa, Ukraina parhaillaankin. Itse asiassa sotilaalliset toimet näitä naapureita kohtaan on yleensä käynnistetty nimenomaan sotaharjoitusten suojissa. Aloite on joka tapauksessa lähes koko ajan pysynyt Putinilla. Meidän muiden tehtäväksi on jäänyt odotella mitä hän tällä kertaa päättää sodasta ja rauhasta.

YYA-sopimus velvoitti meidät pitämään kaikki muut täältä poissa.

Vanhassa normaalissa kasvoimme siihen, että mikä tahansa vieras sotavoima Suomessa on uhka olemassaolollemme. YYA-sopimus velvoitti meidät pitämään kaikki muut täältä poissa tai Puna-armeija tulisi auttamaan, todennäköisesti turhan pysyvästi. Siksi monelle tuntuu vaikealta katsella liittolaistemme sotaväkeä harjoittelemassa meidän maaperällämme tai ilmatilassamme. Ennen sotilaallisen yhteistyömme pääosa Nato-maiden kanssa tehtiin piilossa Afganistanissa tai jossain muussa kaukaisessa paikassa. Nyt se sama yhteistyö saa konkreettisia muotojaan tässä meidän silmiemme edessä.

Tähän asti aivan OK tavaraa. Vahvistaa vain jälleen sen faktan että Suomen ainoa järkevä ratkaisu oman puolustuksen ylläpidon lisäksi on NATO ja mahdollisimman pian. EU:lla ei eripuraisuudessaan ja jahkailussaan näytä löytyvän tähän mitään annettavaa. Heikko, yksinäinen ja hämmentynyt on helpoin mahdollinen saalis ja tällä hetkellä Putin nauttii katsoessaan Suomen ja EU:n laajuista juupas-eipäs -peliä ja porukan kaksijakoisuutta.

Janne "Rysky" Riiheläinen kirjoitti:
Uuteen normaaliin kuuluu myös se, että moni haluaa viedä muiltakin luottamuksen yhteiskuntaan ja sen instituutioihin. Ei olisi pari vuotta sitten tullut mieleenkään, että joku voisi käynnistää vihakampanjan Punaista Ristiä vastaan. Samanlaisen hyökkäyksen kohteeksi ovat joutuneet monet muutkin yhteiskuntaamme pystyssä pitävät tahot.

Nämä öyhöttäjät ilmoittautuvat yleensä erittäin isänmaallisiksi. Heille isänmaa on kuitenkin vain jokin epämääräinen idea. Oikeassa elämässä isänmaasta ja sen ihmisistä tarvitaan huolehtimaan systeemi jos toinenkin. Kriittisyys ja huonon korvaaminen paremmalla on yhteiskunnan elinvoiman kannalta olennaista. Kun kyseessä on pelkkä halu tuhota, on se vain silkkaa huliganismia.

En ole kuullutkaan mistään vihakampanjasta Punaista Ristiä kohtaan (kuullostaa jo ideana erittäin hölmöltä) vaan näistä olen hyvinkin samaa mieltä:

-"Oikeassa elämässä isänmaasta ja sen ihmisistä tarvitaan huolehtimaan systeemi jos toinenkin."
-Tähdentäisin vielä että näiden systeemien prioriteetteina tulee olla huolehtiminen ensisijaisesti omista kansalaisista ja sen jälkeen niistä vieraskansalaisista jotka yhteiskuntaamme faktuaalisesti hyödyttävät. Vasta sen jälkeen (resurssien niin salliessa) jaetaan hyvinvointia muillekin mutta sitäkin järkevästi valikoiden.

-"Kriittisyys ja huonon korvaaminen paremmalla on yhteiskunnan elinvoiman kannalta olennaista."
-Kriittisyys on siis hyvästä. Miksi sitten kriittisesti esim. kontrolloimattomaan maahantuloon suhtautuvia kohdellaan kuten nykyään kohdellaan? Esim. koko EU:ssa toimimattomaksi havaitun pakolaiskuvion korvaaminen paremmalla olisi yhteiskunnan elinvoiman kannalta nimenomaan olennaista. Pätee myös muihin toimimattomiin instituutioihin.

-"Kun kyseessä on pelkkä halu tuhota, on se vain silkkaa huliganismia."
-Kannattaa muistaa tämä(kin) lause siinäkin vaiheessa kun/jos meillekin alkaa ilmestymään no-go zoneja.

Joka kerta, muuten, kun joku käyttää sanaa "öyhötys" laskee arvostukseni k.o. henkilöä, hänen motiivejaan ja sanojensa painoarvoa kohtaan dramaattisesti.

Janne "Rysky" Riiheläinen kirjoitti:
Ei meitä sotilaallisesti juuri nyt uhata.

Kaiken sen pelon ja vihan kylvössä on osansa myös Venäjän informaatiovaikuttamisella. Sen tavoitteena ei ole käännyttää, vaan hämmentää. Kun demokraattisessa valtiossa saadaan synnytettyä riittävästi epävarmuutta ja epäluottamusta, tarkoittaa se poliittisen päätöksenteon jäykistymistä. Ei meitä sotilaallisesti juuri nyt uhata. Hyökkäyksen kohteena on poliittinen päätöksentekojärjestelmämme ja sitä myötä demokratiamme. Uusi normaali on se, että Venäjä pyrkii laajalla ja häikäilemättömällä keinovalikoimalla vaikuttamaan muiden maiden sisäpolitiikkaan. Meille tämä on tietysti myös kylmän sodan aikaista vanhaa normaalia. Siksi sitä ei oikein tahdota edes tunnistaa.

Ehkä ei nyt, vaan kukaan ei tiedä mitä vaikkapa jo huominen tuo tullessaan. Itse pidän esim. Suomen puolustusratkaisuihin puuttumista epämääräisesti uhkailemalla vähintäänkin epäystävällisenä ja epäluottamusta herättävänä toimintana.

Janne "Rysky" Riiheläinen kirjoitti:
Tällä hetkellä meillä on lukuisia erilaisia käsityksiä tilannekuvasta ja silti lähes totaalinen tuki tasavallan presidentin vetämälle ulkopoliittiselle linjalle. Terveempää olisi se, että tilannekuva olisi suhteellisen yhteinen, mutta keinoista siinä pärjäämiseen olisi erimielisyyttä. Nykyinen asetelma viestii hämmennyksestä. Uudessa normaalissa pärjätäksemme meidän on ymmärrettävä paremmin miten se toimii ja miten meidän tulee siinä toimia. Valtiokoneistomme kuitenkin elää pitkälti jo tässä uudessa normaalissa, mutta tähän samaan olisi herättävä kansalaistenkin.

Se on jo käynyt selväksi, että historiallisista ajoista on huomattavasti mukavampi lukea kuin elää niiden keskellä. Mutta kyllä me tässä uudessakin normaalissa pärjäämme, jos vain pidämme pään kylmänä ja pidämme mielessä, ettei tämä ole vanha normaali.

Janne "Rysky" Riiheläinen on joensuulainen turpobloggari, joka on aktiivinen turvallisuuspolitiikan keskustelija. Riiheläinen on vapaa toimija, joka ei ole sidottu mihinkään asemaan, organisaatioon tai ajatussuuntaan.

Niin, haluaako Janne nyt sitten sanoa että meidän tulee kritiikittä hyväksyä kaikki sellainenkin mikä huonontaa omaa, kovalla työllä rakennettua, toimivaa yhteiskuntaamme ja elämämme laatua? Yhteiskuntamme on juuri sellainen miksi kansalaiset sen haluavat luoda. Kyse on vain arvoista ja tahdosta.

Edit.: Pari typoa ja sanamuotoa fiksattu
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top