Ilmastopsykoosi -ketju

Proffan haastattelu on silmiä avaava. Tanskalaisten sähköverkko (tuottavat paljon tuulivoimaa) olisi nurin hetkessä ilman Ruotsin ja Saksan suurien generaattoreiden tasaavaa vaikutusta. Suuria generaattoreita on mm. ydinvoimaloisssa ja isoissa vesivoimaloissa sekä kivihiiliiltä ja öljyä polttavissa isoissa laitoksissa.

Juuteilla olisi verkkossa sähköä omalla tuotannollaan vaan ei toimivaa sähköverkkoa.

Ruotsin vesivoimasta saatua sähköä ei tällä hetkellä pystytä täysimääräisesti hyödyntämään siirtämällä se keski ruotsiin. 4 isoa generaattoria (ydinvoimaloita suljettiin) pistettiin kiinni ja samalla menetettiin niiden tasaava vaikutus, siirtolinjoilla ei kulje nyt etelään sähköä täysillä, tämä on teknisesti mahdotonta.
Tässä auttaa kun pistää sormet korviin, silmät kiinni ja alkaa kovaäänisesti lällättelemään jos todellisuus alkaa tuntua liian hankalalta ja/tai jos todellisuus on ristiriidassa oman ideologian kanssa..
Sitten ihan asiaa väliin: meidän lähelle rakennetaan parasta aikaa 3 hehtaarin aurinkovoimapuistoa ja suunnitellaan toista noin 70 hehtaarin kokoista. Molemmat hyville pelloille. Minusta se jos mikä on aivan käsittämätöntä!!
 
Jostakin syystä kuuntelen ja arvostan Mika Anttosen näkemyksiä.

Kohtalonkysymysten ytimessä​

Energiayhtiö St1:n omistaja Mika Anttonen arvioi, että ihmiskunnalla on ”astronominen haaste” energian muuttamisessa päästöttömäksi. Sitä ennen luvassa on krooninen pula sähköstä.







YKSIKÄÄN haastattelu viidentoista toimittajavuoteni aikana ei ole lähtenyt käyntiin tällaisella rysäyksellä.

Kaivan vielä nauhuria laukusta, kun St1:n omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen on jo maailman kohtalonkysymysten ytimessä.

Hän näyttää läppäriltään kuvan, johon on koottu maailman väestönkasvu, talouskasvu ja energian kulutuksen kasvu. Kaikki puskevat vääjäämättömästi ylöspäin.

”Nämä eivät ole mielipiteitä”, Anttonen korostaa.


Haastattelun teemana on Eurooppaa ravisteleva energiakriisi, mutta kriisi liittyy Anttosen mukaan vielä isompaan ongelmaan. Maailman päästövähennystavoitteet eivät kohtaa realiteetteja, mikä aiheuttaa kroonista energiapulaa.

Energia-ala ei kykene tuottamaan tasaista puhtaan sähkön tuotantoa sitä vauhtia kuin fossiilista energiaa vähennetään.

”Nyt saadaan vähän esimakua siitä”, Anttonen sanoo.

ANTTONEN osoittaa kuviota, joka kertoo pelin säännöt. Jos väestö kasvaa ja talous kasvaa, myös energian kulutus kasvaa.

80 prosenttia energiasta tehdään yhä öljyllä, hiilellä ja maakaasulla – aivan kuin 20 vuotta sitten. Näin tulee Anttosen mukaan myös jatkumaan, kun katsoo energian tuotantolaitoksiin tehtäviä investointeja.

”Ei se osuus ole pienentymään päin. Silti poliitikot, maailman bisnesjohtajat ja muut tärkeät ihmiset kertovat vuodesta toiseen, kuinka he ovat sitoutuneet puolentoista asteen skenaarioon. Eihän se ole toteutumassa ollenkaan!” Anttonen puhkuu.

”Me haluamme päästä siihen puolentoista asteen skenaarioon, mutta kun todellisuus on ihan erilainen.”

Anttonen on asiantuntija sekä fossiilisessa että uusiutuvassa energiatuotannossa. Hänen omistamansa St1 takoo satojen miljoonien eurojen voittoja öljy- ja bensiinikaupalla ja käyttää voittoja uraauurtaviin hankkeisiin uusiutuvien energiamuotojen valmistuksessa ja kehitystyössä: tuulivoimaan, biopolttoaineisiin, sähköpolttoaineisiin.

TÄMÄN vuoden ensimmäisellä puoliskolla St1:n voitto nousi 227 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 105 miljoonasta, kun polttoaineiden jalostusmarginaalit pomppasivat.

Kun öljymiljardööri puhuu energiatransitiosta, luonnollinen reaktio on pieni epäilys. Tässäkin haastattelussa Anttonen sanoo asioita, jotka voisi tulkita kehityksen jarruttamiseksi.

Anttonen on kuitenkin yli kymmenen vuoden ajan todistanut teoillaan ja sijoituksillaan tahtonsa siirtää maailman energiantuotantoa kohti uutta, puhtaampaa aikaa.

”Ainoa intressini on, että energiatransitio saataisiin tehtyä mahdollisimman nopeasti”, hän sanoo.


ENERGIATRANSITION onnistumiseen tarvitaan Anttosen mukaan kahta asiaa: uusia teknologioita ja solidaarisuutta.

Aloitetaan teknologiasta.

Maailman energiajärjestelmä on perustunut siihen, että öljy, hiili ja maakaasu ovat hyvin liikuteltavissa.

Nyt energiajärjestelmä pitäisi sähköistää. Tuuli- ja aurinkoenergia tuottavat sähköä, jonka liikuttaminen ja varastointi on haastavaa.

Sähkön varastointi olisi kuitenkin välttämätöntä, koska aina ei tuule eikä paista.

Euroopassa tuulivoimaa rakennetaan huimaa tahtia. Tuulettomien hetkien säätövoimana on käytetty maakaasua, mutta nyt Venäjä on sulkenut kaasuhanat.

Ongelma ei kuitenkaan ole pelkästään sota. Kuka haluaa jatkossa rakentaa kaasuturbiinivoimaloita, joita käytetään ainoastaan, kun ei tuule?

”Tee siitä investointisuunnitelma ja vie se yhtiön hallitukselle. Katsotaan, miten mahtaa käydä. Et tiedä käyttötunteja, et tiedä hintaa. Mutta tiedät, että tällaista tarvitaan, jotta järjestelmä pysyy pystyssä.”

Akuutti esimerkki Euroopassa on nestemäisen maakaasun lng:n (liquefied natural gas) tuontiin vaadittava infrastruktuuri.

Mikä yritys ottaa kantaakseen miljardiluokan riskin terminaaleista, joita ei tarvitakaan siinä tapauksessa, että Nordstream-kaasuputket avataan taas?

”Nyt kun maito on maassa, esimerkiksi Saksalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä valtiona rahoittamaan tätä logistiikan kuntoon laittoa.”

Kun markkinat ovat epävakaat, sähkön hinta voi nousta mihin tahansa, Anttonen sanoo. Epävakaus jatkuu, jos kapasiteettia suljetaan ennen kuin korvaavaa on rakennettu tilalle.

”Tässä on fundamentaalinen väärinymmärrys siitä, miten energiatransitiota voidaan käytännössä toteuttaa.”

Tärkein tarvittava teknologia olisi sähkön varastointi teollisessa mittakaavassa. Jos se onnistuisi, ratkaisu energiatransitioon olisi Anttosen mukaan näköpiirissä.

”Mutta joka tapauksessa se tulee olemaan pirun paljon kalliimpi kuin nykyiset järjestelmät.”


ERI valtioilla on käynnissä kilpajuoksu akkuteollisuuden kehittämisessä, mutta materiaalien riittävyys voi pian nousta ongelmaksi. Suomessa Geologian tutkimuskeskuksen apulaisprofessori Simon P. Michaux on tehnyt lohduttomia laskelmia siitä, miten akkuihin riittää mineraaleja.

Lue lisää: Ihmiskunnan on vallannut sokea usko vihreään siirtymään. Mineraalivarat eivät riitä edes yhteen sukupolveen sähköautoja, sanoo geologi Simon P. Michaux.

Uusien kaivoksien avaamistahti ei ole Anttosen mukaan lähimainkaan riittävällä tasolla, jotta akkuihin voitaisiin tukeutua.

Toinen mahdollisuus on vety ja siitä tehtävät sähköpolttoaineet. Vedyn valmistaminen vaatii kuitenkin valtavasti energiaa.

Havainnollistaakseen mittasuhteita Anttonen kertoo esimerkin St1:n uudesta jättihankkeesta.

Kesällä St1 kertoi alkavansa valmistaa ruotsalaisen Vattenfallin kanssa sähköpolttoainetta lentokoneille. Hanketta varten yhtiöt aikovat rakentaa merelle 400 kappaletta valtavia 15 megawatin tuulivoimaloita. Niiden tuottamasta sähköstä tehtäisiin fossiilivapaata vetyä.

Projektissa tuotettu ja käytetty sähkö vastaisi yhtä kolmasosaa koko Suomen sähkönkulutuksesta. Siitä saataisiin vuodessa miljoona kuutiometriä sähköpolttoainetta, mikä vastaisi Arlandan lentokentän tarvetta.

Jos kaikki sujuisi täydellisesti, ensimmäinen tippa sähköpolttoainetta saataisiin vuonna 2030 ja hanke olisi valmis vuonna 2045.

”Tällaisia projekteja tarvittaisiin tuhansia, jotta öljy voitaisiin korvata. Ja silloin puhuttaisiin vasta öljystä”, Anttonen sanoo.

”Tämä haaste on ihan astronomisen iso.”



ANTTONEN toteaa, että A-Studiossa asiantuntijat voivat sanoa mitä tahansa vaadittavista päätöksistä ja poliitikot voivat sitoutua niihin. Mutta vaadittavat hankkeet eivät tule toteutumaan, vaikka rahaa olisi käytössä tolkuttomasti.

”Meiltä puuttuu kaikki. Ihan ihmisetkin puuttuvat. Näitä pitää jonkun tehdä.”

Edessä olevaa urakkaa voi Anttosen mukaan verrata omakotitalon rakentamiseen kymmenessä minuutissa. Projektien aikataulua voi tehokkaalla toiminnalla nopeuttaa, mutta ei tuhatkertaisesti.

”Aikatauluharha johtaa toimenpiteisiin, jotka eivät ole skaalautuvia eivätkä kustannustehokkaita.”

Nyt tarvittaisiin realistinen aikataulu, ja oikea taho sen tekemiseen olisi Anttosen mukaan energiatiedeyhteisö. Hän painottaa sanaa energia.

”Siellä ei tarvitse olla yhtään ilmastotieteilijää, kun tehdään tiekarttaa voimalaitoksien rakentamiseen. Ilmastotieteilijät tekevät sen tiekartan, paljonko hiilidioksidia tänne saa enää tulla. En ole heidän kanssaan yhtään eri mieltä niistä asioista. Silti he eivät voi tulla kertomaan, miten nopeasti tänne voidaan rakentaa voimaloita, koska he eivät tiedä siitä mitään.”

Pitääkö yhteiskunnan siis oppia elämään maailmassa, jossa sähköä on käytettävissä eri määriä eri aikoihin?

”Se on ihan selvä”, Anttonen sanoo. ”Puhuisin isommastakin muutoksesta. Jos ilmastonmuutos halutaan taklata, meidän on joka tapauksessa vähennettävä kulutusta. Sitä on vähennettävä joka sektorilla.”

Tämä johtaa Anttosen mukaan talouskasvun hyytymiseen.

”Toivon että löydetään tapa, jolla talous voi kasvaa samaan aikaan kun vähennetään päästöjä ja energiankulutusta. Mutta mikään fakta ei tue sellaista tilannetta. Ei ole sellaista innovaatiota keksitty, että näin voisi tehdä.”

Anttonen esittää suuria kysymyksiä, jotka haastavat vallitsevaa ajattelua:

”Onko energiatransitio toteutettavissa pörssiyhtiöiden logiikalla?”

”Mikä on yhteiskunnan rooli ja mikä on yritysten rooli? Minulla ei ole vastausta, mutta sanon, että se on pirun monimutkainen.”

Ja vielä suurempia kysymyksiä:

Miten maailman väestönkehitykseen voidaan vaikuttaa? Miten kulutustottumuksia voidaan muuttaa? Onko välttämätöntä, että bruttokansantuote kasvaa?


LÄNSIMAISSA puhutaan, että vihreä siirtymä tuo itsessään liiketoimintamahdollisuuksia ja talouskasvua.

Näin voikin olla yksittäiselle maalle tai alueelle, Anttonen sanoo. Mutta ei maapallolle.

”Ja tämä on globaali kysymys koko ajan. Tätä tarkastelua ei voi tehdä yhden kaupungin tai maan sisällä. Kun ilmakehä on yhteinen, vaikutukset pitää aina katsoa globaalisti.”

Euroopan päästöt ovat maailman päästöistä yhdeksän prosenttia. Ne ovat vähentyneet samaan aikaan kuin talous on kasvanut.

”Me kerromme vuodesta toiseen valheellista tarinaa, että Eurooppa on menestystarina”, Anttonen sanoo.

”Minkähän takia päästöt ovat vähentyneet? Me siirsimme globalisaation myötä suuren osan meidän valmistavasta teollisuudesta rajojemme ulkopuolelle.”

Rehellisempää olisi Anttosen mukaan myöntää, että Euroopan kulutuksen aiheuttamista päästöistä noin puolet näkyy tilastoissa muiden maiden päästöissä.



NYT tullaan Anttosen ratkaisuun. Yksi asia on hänen mukaansa ilmastonmuutoksen ratkaisemisessa vielä tärkeämpi kuin teknologiset edistysaskeleet.

Tarvitaan solidaarisuutta.

Eurooppa ei voi keskittyä siihen, että yhtälöt näyttävät sen omalta kannalta hyvältä. Tärkeintä olisi käyttää Euroopan rahaa ja osaamista siihen, että kehittyvien talouksien energiajärjestelmää rakennettaisiin alusta asti uusiutuvan energian varaan.

Kiinassa, Kaakkois-Aasiassa ja Afrikassa rakennetaan koko ajan hiilivoimaloita. Vaikka aurinko- ja tuulivoima ovat näennäisen edullisia, ne häviävät usein hiilelle, koska säätövoiman rakentaminen tulisi liian kalliiksi.

”Siellä ei usein ole sähköjärjestelmää, jossa eri tuotantomuotojen välillä optimoitaisiin”, Anttonen sanoo.

Euroopan pitäisi Anttosen mukaan tavalla toisella onnistua vähentämään hiilivoimaloiden avaamista muualla.

Euroopan omia päästöjä kannattaisi Anttosen mukaan vähentää sitä tahtia kuin uudet innovaatiot antavat myötä.

”Ei silmät kiiluen, että ollaan maailman ykkönen jossain vuosiluvussa. Vaan rationaalisesti, niin kuin on järkevää. Ja sitten pistetään kunnianhimo sinne Afrikkaan ja Aasiaan. Jos siellä rakennetaan tuhat uutta hiilivoimalaa, meidän touhuilla ei ole hirveästi merkitystä.”

Anttonen oli äskettäin puhumassa Helsingissä suurlähettiläspäivillä, jossa hän korosti sitä, että kansainvälistä yhteistyötä tarvitaan enemmän kuin koskaan.

”Kansainvälisen yhteistyön kautta voimme soutaa yhteiseen suuntaan. Jos se ei onnistu, tätä isoa ongelmaa ei ratkaista.”


Tämä. Jatkuva mantra siitä kuinka saamme ”edullista tuulisähköä”.

Tuo säätövoiman ja varavoiman hinta tulee olemaan niin posketon, että jos tuulivoimassa ja aurinkokennoissa on jotain ”halpaa energiaa” saatavissa, niin ne hyödyt menevät siinä. Lisäksi hinnanvaihtelut kaiken järjen mukaan voinistuvat moninkertaiseksi. Volatiliteetti on markkinoilla riskiä, jolle tulee hinta.

Tiedossa ei ole mainostettua vakautta vaan epävakautta. Sitran lobbaama ja nyt Fingridin ennustama tuulivoiman 10-kertaistaminen ei yksinkertaisesti käy taloudellisesti järkeen. Miksi investoijat rakentaisivat ylimitoitetun tuulivoimaverkoston, joka käy koko ajan kapasiteettinsa alarajalla? Miksi tällainen tehoton/yliresursoitu tuulivoima olisi halpaa?

Sitran ja muiden logiikka tuntuu olevan, että kun tuulivoimaa on ylipaljon se riittää normaalituulellakin. Jos voimalat pääsevät enimmillään tuottamaan puoliteholla, jotta normaalioloissa sähkö riittää niin miten se voi olla halpaa? Tämä on vähän sama asia, että onko pääoma maksimaalisen tehokkaassa käytössä jos säätö/varavoimaksi rakennetaan 2 ydinvoimalaa, joista molemmat operoi 50% teholla? En ymmärrä, kommunistin logiikalla mietittyjä juttuja, kaikki käy puoliteholla ja on halpaa.
 
Kai tuossa sentään on pilkku väärässä paikassa.
Marginaalit pörssisähkössä on yleensä 0,25 ... 0,40 snt/kWh eli 2,5 ... 4,0 €/MWh.

Jos vesikiertoista lämmönjakoa ei ole, eikä tulisijoja, niin suorasähkön kustannuksia saa alemmaksi lähinnä ILP:llä. Näillä sähkön hinnoilla maksaa itsensä viimeistään kahdessa vuodessa, ellei asentaja vedä tolkuttomasti välistä.
Vesikiertoisella lämmönjaolla pääsee öljylämmitykselläkin alle 0,2 €/kWh hintoihin, mikä suorasähköön verrattuna on todella edullista.
Joo kyllä näillä sähkö hinnoilla piti nöyrtyä ja ilmalämpöpumppu tilata. Ei tähän maailman aikaan oikein huokeita tarjouksia saanut.
Itse kun ei voi asentaa...
2 puoli vuotta arvioin jotta olisi itsensä kuolettanut, jos kovimmilla helteillä hieman kylmentääkin asuntoa.
Tuohan tämä asumismukavuuttakin, ei tarvitse perse hiessä yrittää nukkua heinäkuun helteillä.
Nykyinen 4.8 senttiä kilowattitunti sopimus loppuu vuoden vaihteessa. Sitten kyllä torpan lämmitys maksaa ihan erilailla.
Mutta rahaahan se vain on, kukaan ei kumminkaan kuole sähkölaskuun...

Toisin kuin Ukrainassa, jossa ei ole sähkölasku suurin huoli.
 
Se ei onnistu millään reaktorilla. Käytettyä ydinpolttoainetta on (teoriassa) mahdollista uudelleenkäyttää hyötyreaktorissa. Kaupallisia laitoksia sillä toimintaperiaatteella ei ole tietääkseni olemassa. Lisäksi Suomen laki vaatii ydinjätteiden loppusijoittamista, joten vaikka sellainen hyötyreaktoriin perustuva laitos olisi saatavissa, ei sitä Suomeen hyödyttäisi rakentaa, koska sen käyttö olisi lain vastaista.
Turvallisuus hoidetaan ydinjätteiden osalta pitämällä ne poissa ihmisistä. Ensin välivarastoissa jäähtymässä, ja sitten siellä loppusijoituslaitoksessa. Sivulliset pidetään poissa molemmista, esim aitaamalla.
Suomessa vakiintunut termi on hyötöreaktori (englanniksi breeder reaktor). Lähellä hyötöreaktorin määritelmää (fission seurauksena syntyy uusia fissiilejä ytimiä enemmän kuin niitä kuluu) on CANDU joka voi käyttää monenlaisia polttoaineita ml luonnonuraani ja kevytvesireaktorien tuottama jäte. Tuossa on wikipedian polttoainekiertokaavio CANDUlle:
CANDU_fuel_cycles.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/CANDU_reactor

Lait ovat ihmisen laatimia ja niitä voi muuttaa, jos esimerkiksi huomattaisiin, että käytetyn polttoaineen hyödyntäminen toisessa reaktorissa on kannattavaa. Ydinenergialaissakin näyttää olevan tuoreita muutoksia. Jos Suomessa olisi CANDU -reaktori ja puolustukseen suhtauduttaisiin kiihkeästi, kuuluisa 4 § ("Ydinräjähteiden maahantuonti samoin kuin niiden valmistaminen, hallussapito ja räjäyttäminen Suomessa on kielletty.") voitaisiin muotoilla uudestaa. CANDU soveltuu ydinräjähteisiin sopivan plutoniumin tuotantoon...:)
 
Minulla ei liene paniikkia. Kulutukseni viimeiseltä 12 kuukaudelta on n. 80kWh per kuukausi. Jos nyt Kokkolan energin mainitsema tuleva hinta 20c/kWh totetuu olisi se minulle 16 eur kuukaudessa.
Mutta millainen paniikki mahtaa olla sähkölämmitystaloissa asuvilla, joilla jo normaalit talviajan maksut on olleet satasia kuussa? Nehän ovat uusilla hinnoilla käytännössä silloin yli 1000euroa, ja jos raha on jo muutenkin ollut tiukilla niin nyt se sitten on vielä tiukemmalla..
 
Mutta millainen paniikki mahtaa olla sähkölämmitystaloissa asuvilla, joilla jo normaalit talviajan maksut on olleet satasia kuussa? Nehän ovat uusilla hinnoilla käytännössä silloin yli 1000euroa, ja jos raha on jo muutenkin ollut tiukilla niin nyt se sitten on vielä tiukemmalla..
Ei kai siinä muu auta kuin ilmalämpöpumpun hommaaminen ja patterit/lattialämmitys pois päältä, tai sitten rajaa nuo kauimmaisiin/kylmeneviin huoneisiin. Taitaa vaan noissakin olla jo odotusajat aika pitkiä... villasukkia kirpparilta sitten..
 
Tämä. Jatkuva mantra siitä kuinka saamme ”edullista tuulisähköä”.

Tuo säätövoiman ja varavoiman hinta tulee olemaan niin posketon, että jos tuulivoimassa ja aurinkokennoissa on jotain ”halpaa energiaa” saatavissa, niin ne hyödyt menevät siinä. Lisäksi hinnanvaihtelut kaiken järjen mukaan voinistuvat moninkertaiseksi. Volatiliteetti on markkinoilla riskiä, jolle tulee hinta.

Tiedossa ei ole mainostettua vakautta vaan epävakautta. Sitran lobbaama ja nyt Fingridin ennustama tuulivoiman 10-kertaistaminen ei yksinkertaisesti käy taloudellisesti järkeen. Miksi investoijat rakentaisivat ylimitoitetun tuulivoimaverkoston, joka käy koko ajan kapasiteettinsa alarajalla? Miksi tällainen tehoton/yliresursoitu tuulivoima olisi halpaa?

Sitran ja muiden logiikka tuntuu olevan, että kun tuulivoimaa on ylipaljon se riittää normaalituulellakin. Jos voimalat pääsevät enimmillään tuottamaan puoliteholla, jotta normaalioloissa sähkö riittää niin miten se voi olla halpaa? Tämä on vähän sama asia, että onko pääoma maksimaalisen tehokkaassa käytössä jos säätö/varavoimaksi rakennetaan 2 ydinvoimalaa, joista molemmat operoi 50% teholla? En ymmärrä, kommunistin logiikalla mietittyjä juttuja, kaikki käy puoliteholla ja on halpaa.
Ei kukaan tuollaista tahallista puoliteholla käyttöä käsittääkseni ole suunnittelemassakaan, eikä sellaiseen usko.
Esim https://yle.fi/uutiset/3-12352576 kertoo mihin jotkut uskovat. Kyllä tuo uskomus olettaa ihan täydellä teholla käyviä tuulivoimaloita. Toki se täysi riippuu siitä minkä verran tuulee, ja vaihtelu on paljon suurempi kuin vain 50%-100% nimellistehon kapasiteetista.

Muutama lainaus noista Ylen linkissä mainituista uskomuksista:
Uusien hankkeiden joukkoon kuuluu esimerkiksi Vantaan Energian ja teknologiayhtiö Wärtsilän suunnittelema sähköpolttoainelaitos, joka tuottaa synteettistä metaania raskaan liikenteen käyttöön ja kaukolämpöverkkoon
Kaukolämpöverkkoon siirretään vain lämpöä, ei synteettistä metaania.

Sen sijaan että tuodaan energiaa Venäjältä, voitaisiin laittaa tuulipuistoja pystyyn Suomessa maalla ja merellä, Arasto visioi.
Kielellistä idiotismia. Ei englannin ilmaisun :"car park" suomennos ole autopuisto, vaan pysäköintialue/ -laitos/ -halli jne. Vastaavasti "windpark" ei ole mikään tuulipuisto, vaan paikka minne niitä tuulivoimaloita on "pysäköity" eli suomeksi pystytetty.

Otaniemen tutkimuslaboratoriossa elektrolyysiä tutkitaan metallilaatikossa, johon johdetaan sähköä ja vettä. Laatikon toisesta päästä tulee ulos happea ja vetyä, joka voi toimia liikenteen ja teollisuuden käyttövoimana.
Sivutuotteena syntyy lämpöä, joka voidaan ottaa talteen, jos sähköntuotantolaitos sijaitsee esimerkiksi voimalan yhteydessä.
Sähköntuotantolaitos = voimala, ne eivät ole toistensa yhteydessä vaan tarkoittavat yhtä ja samaa asiaa. Onkohan se siis itsensä kanssa samassa yhteydessä?

Vety puolestaan sopii pitkille etäisyyksille eli raskaaseen maantieliikenteeseen, laivoihin ja mannerten välisiä matkoja taittaviin lentokoneisiin.
Esimerkiksi lentokonevalmistaja Airbus kertoo verkkosivuillaan, että se kehittää sähkökäyttöistä(siirryt toiseen palveluun) pienkonetta ja vetykäyttöistä(siirryt toiseen palveluun) isompaa matkustajakonetta. Yhtiön tavoitteena on tuoda päästötön lentokone markkinoille vuoteen 2035 mennessä.
Joo joo, Jos vetyä varastoidaan nestemäisenä pitkän matkan matkustajalentokoneeseen, ei sille voi olla tilaa muualla kuin siivissä, ja noin kylmä aine siellä tuottaa merkittävän riskin siipien jäätymiseen hyvin monenlaisissa sääolosuhteissa. Ei lentoturvallisuus sellaista salli. Paineistettuna kaasusäiliöt painavat niin paljon ettei hommassa ole mitään järkeä. Airbusin linkissä ei tosin edes väitetä että kyse olisi pitkän matkan mannerten välisiinlentoihin tarkoitetusta koneesta. Se lienee ylen tai haastatellun omaa keksintöä.
Pitemmän matkan lentokoneita varten mahdollinen synteettinen vety kannattaa kyllä jalostaaa hieman pitemmälle hiilivedyiksi, vaihtoehtoja on paljon sekä nestemäisten että kaasumaisten muodossa.

EU haluaa, että liikenne on nollapäästöistä vuoteen 2035 mennessä. Vie kuitenkin aikaa, ennen kuin Suomen polttomoottoriautot on vaihdettu päästöttömiin sähkö- tai vetyautoihin.
Uskomus siitä että moinen on vain ajan kysymys ei perustu yhtään mihinkään. St1 pomon haastattelu (muutamaa postausta aiemmin) kertoi hyvin miksi näin on.

Aiemmin elektrolyysillä tuotetun vihreän vedyn tuotantokustannukset ovat olleet merkittävästi korkeammat kuin maakaasusta tuotetun vedyn. Tämä on jarruttanut vihreän vedyn käyttöä teollisuudessa.
Araston mukaan tilanne on nyt muuttunut, koska teknologinen kehitys mahdollistaa sarjatuotannon, mikä laskee kuluja. Asiaa auttaa erityisesti se, että puhtaan sähkön, kuten tuulivoiman tuotantokustannukset ovat laskeneet merkittävästi
Tuulivoiman tuotantokustannusten lasku ei ole niin suurta suuruusluokkaa kuin tuossa annetaan ymmärtää. Eikä se poista synteettisen vedyn tuotannon alhaista hyötysuhdetta, mikä ei ole muuttunut eikä muuttumassa. Suurimmassa osassa käyttökohteita metaani on pidemmälle jalostettu kuin vety, eli useimmiten vetyä ei muuteta metaaniksi vaan päinvastoin. Harvinaisempiin poikkeuksiin keskittymällä saa vääristettyä hintasuhteita siitä mitä ne ovat, eli synteettinen metaani on se kalliimpi vaihtoehto, ellei asiaa poliittisilla päätöksillä käännetä toiseksi. Ja se tarkoittaisi muiden metaanilähteiden hintojen nousua synteettisen tasolle tai korkeammalle, eikä synteettisen metaanin hinnan laskemista. Toisin sanoen synteettinen vety ei ole ratkaisu energian hintaongelmiin kotitalouksissa, eikä siitä aiheutuviin yritysten kilpailukyvyn ongelmiin.

Huolta on herättänyt myös se, mitä Ukrainan ydinvoimaloille voi tapahtua sodassa.
Entäpä mitä niille tuhansille tuulivoimaloille voisi tapahtua sodassa, jos yksinomaan niiden varassa energiahuollon osalta oltaisiin. Entä mitä niille vähäisemmille synteettisten polttoaineiden tuotantolaitoksille ja varastoille voisi tapahtua sodassa. Kannattaako ainakaan suuria laitoksia sijoittaa asutuksen keskelle, kuten Vantaalle?
IT ei riitä niiden kaikkien suojaamiseen, eikä IT:tä muutenkaan yleensä käytetä suojaamiseen, vaan tappioiden aiheuttamiseen ilmaviholliselle. Ehkä ydinvoimaloiden osalta pitäisi tehdä poikkeus pääsääntöön siitä mihin IT:tä käytetään. Kohteita on Suomessa sen verran vähän, että sekin olisi kenties mahdollista. Varsinkin sen jälkeen kun Loviisan yksiköiden käyttöikä on lopussa.
 
Mutta millainen paniikki mahtaa olla sähkölämmitystaloissa asuvilla, joilla jo normaalit talviajan maksut on olleet satasia kuussa? Nehän ovat uusilla hinnoilla käytännössä silloin yli 1000euroa, ja jos raha on jo muutenkin ollut tiukilla niin nyt se sitten on vielä tiukemmalla..
Olisiko niin että nyt on parempi asua vuokralla (asunnossa jossa ei ole sähkölämmitys)?
 
Jostakin syystä kuuntelen ja arvostan Mika Anttosen näkemyksiä.

Kohtalonkysymysten ytimessä​

Energiayhtiö St1:n omistaja Mika Anttonen arvioi, että ihmiskunnalla on ”astronominen haaste” energian muuttamisessa päästöttömäksi. Sitä ennen luvassa on krooninen pula sähköstä.







YKSIKÄÄN haastattelu viidentoista toimittajavuoteni aikana ei ole lähtenyt käyntiin tällaisella rysäyksellä.

Kaivan vielä nauhuria laukusta, kun St1:n omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen on jo maailman kohtalonkysymysten ytimessä.

Hän näyttää läppäriltään kuvan, johon on koottu maailman väestönkasvu, talouskasvu ja energian kulutuksen kasvu. Kaikki puskevat vääjäämättömästi ylöspäin.

”Nämä eivät ole mielipiteitä”, Anttonen korostaa.


Haastattelun teemana on Eurooppaa ravisteleva energiakriisi, mutta kriisi liittyy Anttosen mukaan vielä isompaan ongelmaan. Maailman päästövähennystavoitteet eivät kohtaa realiteetteja, mikä aiheuttaa kroonista energiapulaa.

Energia-ala ei kykene tuottamaan tasaista puhtaan sähkön tuotantoa sitä vauhtia kuin fossiilista energiaa vähennetään.

”Nyt saadaan vähän esimakua siitä”, Anttonen sanoo.

ANTTONEN osoittaa kuviota, joka kertoo pelin säännöt. Jos väestö kasvaa ja talous kasvaa, myös energian kulutus kasvaa.

80 prosenttia energiasta tehdään yhä öljyllä, hiilellä ja maakaasulla – aivan kuin 20 vuotta sitten. Näin tulee Anttosen mukaan myös jatkumaan, kun katsoo energian tuotantolaitoksiin tehtäviä investointeja.

”Ei se osuus ole pienentymään päin. Silti poliitikot, maailman bisnesjohtajat ja muut tärkeät ihmiset kertovat vuodesta toiseen, kuinka he ovat sitoutuneet puolentoista asteen skenaarioon. Eihän se ole toteutumassa ollenkaan!” Anttonen puhkuu.

”Me haluamme päästä siihen puolentoista asteen skenaarioon, mutta kun todellisuus on ihan erilainen.”

Anttonen on asiantuntija sekä fossiilisessa että uusiutuvassa energiatuotannossa. Hänen omistamansa St1 takoo satojen miljoonien eurojen voittoja öljy- ja bensiinikaupalla ja käyttää voittoja uraauurtaviin hankkeisiin uusiutuvien energiamuotojen valmistuksessa ja kehitystyössä: tuulivoimaan, biopolttoaineisiin, sähköpolttoaineisiin.

TÄMÄN vuoden ensimmäisellä puoliskolla St1:n voitto nousi 227 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 105 miljoonasta, kun polttoaineiden jalostusmarginaalit pomppasivat.

Kun öljymiljardööri puhuu energiatransitiosta, luonnollinen reaktio on pieni epäilys. Tässäkin haastattelussa Anttonen sanoo asioita, jotka voisi tulkita kehityksen jarruttamiseksi.

Anttonen on kuitenkin yli kymmenen vuoden ajan todistanut teoillaan ja sijoituksillaan tahtonsa siirtää maailman energiantuotantoa kohti uutta, puhtaampaa aikaa.

”Ainoa intressini on, että energiatransitio saataisiin tehtyä mahdollisimman nopeasti”, hän sanoo.


ENERGIATRANSITION onnistumiseen tarvitaan Anttosen mukaan kahta asiaa: uusia teknologioita ja solidaarisuutta.

Aloitetaan teknologiasta.

Maailman energiajärjestelmä on perustunut siihen, että öljy, hiili ja maakaasu ovat hyvin liikuteltavissa.

Nyt energiajärjestelmä pitäisi sähköistää. Tuuli- ja aurinkoenergia tuottavat sähköä, jonka liikuttaminen ja varastointi on haastavaa.

Sähkön varastointi olisi kuitenkin välttämätöntä, koska aina ei tuule eikä paista.

Euroopassa tuulivoimaa rakennetaan huimaa tahtia. Tuulettomien hetkien säätövoimana on käytetty maakaasua, mutta nyt Venäjä on sulkenut kaasuhanat.

Ongelma ei kuitenkaan ole pelkästään sota. Kuka haluaa jatkossa rakentaa kaasuturbiinivoimaloita, joita käytetään ainoastaan, kun ei tuule?

”Tee siitä investointisuunnitelma ja vie se yhtiön hallitukselle. Katsotaan, miten mahtaa käydä. Et tiedä käyttötunteja, et tiedä hintaa. Mutta tiedät, että tällaista tarvitaan, jotta järjestelmä pysyy pystyssä.”

Akuutti esimerkki Euroopassa on nestemäisen maakaasun lng:n (liquefied natural gas) tuontiin vaadittava infrastruktuuri.

Mikä yritys ottaa kantaakseen miljardiluokan riskin terminaaleista, joita ei tarvitakaan siinä tapauksessa, että Nordstream-kaasuputket avataan taas?

”Nyt kun maito on maassa, esimerkiksi Saksalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä valtiona rahoittamaan tätä logistiikan kuntoon laittoa.”

Kun markkinat ovat epävakaat, sähkön hinta voi nousta mihin tahansa, Anttonen sanoo. Epävakaus jatkuu, jos kapasiteettia suljetaan ennen kuin korvaavaa on rakennettu tilalle.

”Tässä on fundamentaalinen väärinymmärrys siitä, miten energiatransitiota voidaan käytännössä toteuttaa.”

Tärkein tarvittava teknologia olisi sähkön varastointi teollisessa mittakaavassa. Jos se onnistuisi, ratkaisu energiatransitioon olisi Anttosen mukaan näköpiirissä.

”Mutta joka tapauksessa se tulee olemaan pirun paljon kalliimpi kuin nykyiset järjestelmät.”


ERI valtioilla on käynnissä kilpajuoksu akkuteollisuuden kehittämisessä, mutta materiaalien riittävyys voi pian nousta ongelmaksi. Suomessa Geologian tutkimuskeskuksen apulaisprofessori Simon P. Michaux on tehnyt lohduttomia laskelmia siitä, miten akkuihin riittää mineraaleja.

Lue lisää: Ihmiskunnan on vallannut sokea usko vihreään siirtymään. Mineraalivarat eivät riitä edes yhteen sukupolveen sähköautoja, sanoo geologi Simon P. Michaux.

Uusien kaivoksien avaamistahti ei ole Anttosen mukaan lähimainkaan riittävällä tasolla, jotta akkuihin voitaisiin tukeutua.

Toinen mahdollisuus on vety ja siitä tehtävät sähköpolttoaineet. Vedyn valmistaminen vaatii kuitenkin valtavasti energiaa.

Havainnollistaakseen mittasuhteita Anttonen kertoo esimerkin St1:n uudesta jättihankkeesta.

Kesällä St1 kertoi alkavansa valmistaa ruotsalaisen Vattenfallin kanssa sähköpolttoainetta lentokoneille. Hanketta varten yhtiöt aikovat rakentaa merelle 400 kappaletta valtavia 15 megawatin tuulivoimaloita. Niiden tuottamasta sähköstä tehtäisiin fossiilivapaata vetyä.

Projektissa tuotettu ja käytetty sähkö vastaisi yhtä kolmasosaa koko Suomen sähkönkulutuksesta. Siitä saataisiin vuodessa miljoona kuutiometriä sähköpolttoainetta, mikä vastaisi Arlandan lentokentän tarvetta.

Jos kaikki sujuisi täydellisesti, ensimmäinen tippa sähköpolttoainetta saataisiin vuonna 2030 ja hanke olisi valmis vuonna 2045.

”Tällaisia projekteja tarvittaisiin tuhansia, jotta öljy voitaisiin korvata. Ja silloin puhuttaisiin vasta öljystä”, Anttonen sanoo.

”Tämä haaste on ihan astronomisen iso.”



ANTTONEN toteaa, että A-Studiossa asiantuntijat voivat sanoa mitä tahansa vaadittavista päätöksistä ja poliitikot voivat sitoutua niihin. Mutta vaadittavat hankkeet eivät tule toteutumaan, vaikka rahaa olisi käytössä tolkuttomasti.

”Meiltä puuttuu kaikki. Ihan ihmisetkin puuttuvat. Näitä pitää jonkun tehdä.”

Edessä olevaa urakkaa voi Anttosen mukaan verrata omakotitalon rakentamiseen kymmenessä minuutissa. Projektien aikataulua voi tehokkaalla toiminnalla nopeuttaa, mutta ei tuhatkertaisesti.

”Aikatauluharha johtaa toimenpiteisiin, jotka eivät ole skaalautuvia eivätkä kustannustehokkaita.”

Nyt tarvittaisiin realistinen aikataulu, ja oikea taho sen tekemiseen olisi Anttosen mukaan energiatiedeyhteisö. Hän painottaa sanaa energia.

”Siellä ei tarvitse olla yhtään ilmastotieteilijää, kun tehdään tiekarttaa voimalaitoksien rakentamiseen. Ilmastotieteilijät tekevät sen tiekartan, paljonko hiilidioksidia tänne saa enää tulla. En ole heidän kanssaan yhtään eri mieltä niistä asioista. Silti he eivät voi tulla kertomaan, miten nopeasti tänne voidaan rakentaa voimaloita, koska he eivät tiedä siitä mitään.”

Pitääkö yhteiskunnan siis oppia elämään maailmassa, jossa sähköä on käytettävissä eri määriä eri aikoihin?

”Se on ihan selvä”, Anttonen sanoo. ”Puhuisin isommastakin muutoksesta. Jos ilmastonmuutos halutaan taklata, meidän on joka tapauksessa vähennettävä kulutusta. Sitä on vähennettävä joka sektorilla.”

Tämä johtaa Anttosen mukaan talouskasvun hyytymiseen.

”Toivon että löydetään tapa, jolla talous voi kasvaa samaan aikaan kun vähennetään päästöjä ja energiankulutusta. Mutta mikään fakta ei tue sellaista tilannetta. Ei ole sellaista innovaatiota keksitty, että näin voisi tehdä.”

Anttonen esittää suuria kysymyksiä, jotka haastavat vallitsevaa ajattelua:

”Onko energiatransitio toteutettavissa pörssiyhtiöiden logiikalla?”

”Mikä on yhteiskunnan rooli ja mikä on yritysten rooli? Minulla ei ole vastausta, mutta sanon, että se on pirun monimutkainen.”

Ja vielä suurempia kysymyksiä:

Miten maailman väestönkehitykseen voidaan vaikuttaa? Miten kulutustottumuksia voidaan muuttaa? Onko välttämätöntä, että bruttokansantuote kasvaa?


LÄNSIMAISSA puhutaan, että vihreä siirtymä tuo itsessään liiketoimintamahdollisuuksia ja talouskasvua.

Näin voikin olla yksittäiselle maalle tai alueelle, Anttonen sanoo. Mutta ei maapallolle.

”Ja tämä on globaali kysymys koko ajan. Tätä tarkastelua ei voi tehdä yhden kaupungin tai maan sisällä. Kun ilmakehä on yhteinen, vaikutukset pitää aina katsoa globaalisti.”

Euroopan päästöt ovat maailman päästöistä yhdeksän prosenttia. Ne ovat vähentyneet samaan aikaan kuin talous on kasvanut.

”Me kerromme vuodesta toiseen valheellista tarinaa, että Eurooppa on menestystarina”, Anttonen sanoo.

”Minkähän takia päästöt ovat vähentyneet? Me siirsimme globalisaation myötä suuren osan meidän valmistavasta teollisuudesta rajojemme ulkopuolelle.”

Rehellisempää olisi Anttosen mukaan myöntää, että Euroopan kulutuksen aiheuttamista päästöistä noin puolet näkyy tilastoissa muiden maiden päästöissä.



NYT tullaan Anttosen ratkaisuun. Yksi asia on hänen mukaansa ilmastonmuutoksen ratkaisemisessa vielä tärkeämpi kuin teknologiset edistysaskeleet.

Tarvitaan solidaarisuutta.

Eurooppa ei voi keskittyä siihen, että yhtälöt näyttävät sen omalta kannalta hyvältä. Tärkeintä olisi käyttää Euroopan rahaa ja osaamista siihen, että kehittyvien talouksien energiajärjestelmää rakennettaisiin alusta asti uusiutuvan energian varaan.

Kiinassa, Kaakkois-Aasiassa ja Afrikassa rakennetaan koko ajan hiilivoimaloita. Vaikka aurinko- ja tuulivoima ovat näennäisen edullisia, ne häviävät usein hiilelle, koska säätövoiman rakentaminen tulisi liian kalliiksi.

”Siellä ei usein ole sähköjärjestelmää, jossa eri tuotantomuotojen välillä optimoitaisiin”, Anttonen sanoo.

Euroopan pitäisi Anttosen mukaan tavalla toisella onnistua vähentämään hiilivoimaloiden avaamista muualla.

Euroopan omia päästöjä kannattaisi Anttosen mukaan vähentää sitä tahtia kuin uudet innovaatiot antavat myötä.

”Ei silmät kiiluen, että ollaan maailman ykkönen jossain vuosiluvussa. Vaan rationaalisesti, niin kuin on järkevää. Ja sitten pistetään kunnianhimo sinne Afrikkaan ja Aasiaan. Jos siellä rakennetaan tuhat uutta hiilivoimalaa, meidän touhuilla ei ole hirveästi merkitystä.”

Anttonen oli äskettäin puhumassa Helsingissä suurlähettiläspäivillä, jossa hän korosti sitä, että kansainvälistä yhteistyötä tarvitaan enemmän kuin koskaan.

”Kansainvälisen yhteistyön kautta voimme soutaa yhteiseen suuntaan. Jos se ei onnistu, tätä isoa ongelmaa ei ratkaista.”
Mika Anttosella on paljon oikeaa asiaa. Mutta ihan kaikki ei mene putkeen.
Energia-ala ei kykene tuottamaan tasaista puhtaan sähkön tuotantoa sitä vauhtia kuin fossiilista energiaa vähennetään.
Ei kyse ole vauhdista. Puhtaan sähkön tuotanto ei ole tasaista, olisipa siirtymänvauhti miten paljon hitaampi tahansa.
Nyt energiajärjestelmä pitäisi sähköistää. Tuuli- ja aurinkoenergia tuottavat sähköä, jonka liikuttaminen ja varastointi on haastavaa.
Sähkön varastointi olisi kuitenkin välttämätöntä, koska aina ei tuule eikä paista.
Sähköenergian liikuttaminen ei ole teknisesti haastavaa. Siirtoverkkoja on ollut jo pitkään, ja sen alan osaamista löytyy kaikista sivistysvaltioista aivan riittävästi. Poliittisilla ja kaupallisilla toimenpiteillä tai niiden puutteella voidaan kuitenkin jättää tekninen osaaminen hyödyntämättä osittain tai kokonaan.
Sähkön varastointi ei ole välttämätöntä, vaan täyttä utopiaa teollisessa mittakaavassa, eikä siihen tule uudella teknologialla minkäänlaista muutosta. uudella fysiikalla tulee vain paperilla, ei todellisuudessa. Ainoa menetelmä sähkön varastoimiseksi ovat kondensaattorit, eikä niillä tee tässä kysmyksessä yhtään mitään. Akut eivät tarkalleen ottaen varastoi sähköä, vaan muuttavat sähköenergian kemialliseksi ja taas takaisin, ladattaessa/purettaessaa akkua. Siksi prosessissa hukkuu energiaa. Akustoilla ei myöskään voida käytännössä varastoida riittävästi energiaa energiajärjestelmän tarpeisiin. Varastointi on siis suoritettava aivan jossain muussa energiamuodossa, synteettisinä polttoaineina, tai suurempien kaukolämpöverkostojen osalta myös lämpönä.
Kuka haluaa jatkossa rakentaa kaasuturbiinivoimaloita, joita käytetään ainoastaan, kun ei tuule?
”Tee siitä investointisuunnitelma ja vie se yhtiön hallitukselle. Katsotaan, miten mahtaa käydä. Et tiedä käyttötunteja, et tiedä hintaa. Mutta tiedät, että tällaista tarvitaan, jotta järjestelmä pysyy pystyssä.”
Hyvin sanottu. On selvää ettei markkinatalous tule tuota ongelmaa ratkaisemaan, sitä on turha odottaa. Asia korjaantuu vasta sitten kun yhteiskunta osallistuu kustannuksiin osittain taikka kokonaan. Taikka sitten jos varavoiman rakentamisesta tehdään lainsäädännöllä pakollista niille energiantuottajille, jotka ongelmasta taloudellisesti hyötyvät ja/tai niille tuottajille joiden hallitsemattomasti vaihteleva tuotanto ongelman aiheuttaa. Taikka sitten jos tuurivoiman kapasiteetti ylimitoitetaan reilusti jokaisessa EU-valtiossa, ja rakennetaan siirtolinjoja reilusti lisää sillä periaatteella että aina tuulee jossain, ja jätetään varavoima rakentamatta. Tämä skenaario on mahdollinen vain jos energian varastoinnnista on tehty taloiudellisesti kannattavaa, ja alan yrityksillä on takeet ettei tilanne tule investoinnin takaisinmaksuaikana siitä muuksi muuttumaan.

Mikä yritys ottaa kantaakseen miljardiluokan riskin terminaaleista, joita ei tarvitakaan siinä tapauksessa, että Nordstream-kaasuputket avataan taas?
Onko tuo todellakin yrityksien näkökulmasta realistinen riski? Eikö Venäjälle sijoittaminen ollut paljon tuota suurempi riski, eikä sekään estänyt kyseisiä investointeja.

Kun markkinat ovat epävakaat, sähkön hinta voi nousta mihin tahansa, Anttonen sanoo.
Epäilemättä, mutta monella taholla on mahdollisuus ostaa esim varavoima-aggregaatti, tai pienempiin kohteisiin ihan vain kannettava aggregaatti ilman liitäntöjä sähköverkkoon. Mikäli sähkön saatavuus on tärkeää, eikä laitteiston takaisnmaksuaika, niin tuollaisen energiakustannukset ovat kevyttä verotonta polttoöljyä käyttäen noin 0,7 €/kWh. Se on vähemmän kuin mitä sähkön hinta oli kalleimillaan kesällä. Eli sitä mahdottoman korkeaa verkkosähkön hintaa ei ole kaikkien pakko maksaa. Tätä mahdollisuutta ei tietysti ole kaikilla, esim kerrostalossa asuvalle se tuottanee ylivoimaisia vaikeuksia. Taloyhtiö tasolla se kylläkin on mahdollista toteuttaa. Jos tarpeeksi moni varautuu, niin ehkäpä sitä sähköpulaa ei sittenkään tule, tai ainakin se jää lyhytaikaiseksi, kun kysyntä vähenee hinnan mukana. Se ei tietysti täysin päde niihin kuluttajiin jotka eivät maksa markkinahintaa, mutta osittain kylläkin jos ovat valmiita hankkimaan ja käyttämään aggregaattiaan mieluummin kuin kärsivät sähkökatkosta.
Tärkein tarvittava teknologia olisi sähkön varastointi teollisessa mittakaavassa
Tuo ei ole teknologia, vaan täyttä fysiikan vastaista huuhaata.

Havainnollistaakseen mittasuhteita Anttonen kertoo esimerkin St1:n uudesta jättihankkeesta.

Kesällä St1 kertoi alkavansa valmistaa ruotsalaisen Vattenfallin kanssa sähköpolttoainetta lentokoneille. Hanketta varten yhtiöt aikovat rakentaa merelle 400 kappaletta valtavia 15 megawatin tuulivoimaloita. Niiden tuottamasta sähköstä tehtäisiin fossiilivapaata vetyä.
Projektissa tuotettu ja käytetty sähkö vastaisi yhtä kolmasosaa koko Suomen sähkönkulutuksesta. Siitä saataisiin vuodessa miljoona kuutiometriä sähköpolttoainetta, mikä vastaisi Arlandan lentokentän tarvetta.
”Tällaisia projekteja tarvittaisiin tuhansia, jotta öljy voitaisiin korvata. Ja silloin puhuttaisiin vasta öljystä”, Anttonen sanoo.
”Tämä haaste on ihan astronomisen iso.”
Mihin tuo unohtui, kun Anttonen hieman myöhemmin jatkaa näin:
Pitääkö yhteiskunnan siis oppia elämään maailmassa, jossa sähköä on käytettävissä eri määriä eri aikoihin?
”Se on ihan selvä”, Anttonen sanoo.
Kun vain öljyn korvaamiseenkin kuluisi yllä lainatun mukaisesti vähintäänkin 300 kertaisesti (=1000/3) nykyisen sähkön käytön verran energiaa, eikä tuo valtava määrä ole mitenkään sidoksissa reaaliaikaan *), on selvää että uusiutuvan energian lisääminen noin valtavasti käytännössä takaisi että sähköä riittäisi todella reilusti nykyiseen kulutukseen lähes aina. Miksi siis silloinkin pitäisi oppia elämään maailmassa jossa sähköä ei aina olisi käytössä riittävästi. Tuossa ei ole mitään logiikkaa. Mikäli uskoo tuollaiseen 300-kertaistumiseen, samalla uskoo väistämättä siihen että sähköpula jää tilapäiseksi ilmiöksi.
*) = Öljyn korvaaminen uusiutuvalla sähköllähän edellyttää että sähköenergia on varastoituna muihin energiamuotoihin, mikä tarkoittaa ettei sen tuotannon tarvitse tapahtua reaaliajassa.
Anttonen esittää suuria kysymyksiä, jotka haastavat vallitsevaa ajattelua:
Onko energiatransitio toteutettavissa pörssiyhtiöiden logiikalla?
”Mikä on yhteiskunnan rooli ja mikä on yritysten rooli? Minulla ei ole vastausta, mutta sanon, että se on pirun monimutkainen.”
Ei tietenkän ole. Olipa vastaus siihen miten asia tulisi toteuttaa sitten miten monimutkainen tahansa, on tuollainen johtopäätös aivan itsestäänselvä. Pörssiyhtiöt tekevät sellaista mikä tuottaa taloudellista voittoa, ja kaikki energiatransitiossa tarvittava ei tuota voittoa, niin yksinkertaista se on.
”Me kerromme vuodesta toiseen valheellista tarinaa, että Eurooppa on menestystarina”, Anttonen sanoo.
”Minkähän takia päästöt ovat vähentyneet? Me siirsimme globalisaation myötä suuren osan meidän valmistavasta teollisuudesta rajojemme ulkopuolelle.”
Rehellisempää olisi Anttosen mukaan myöntää, että Euroopan kulutuksen aiheuttamista päästöistä noin puolet näkyy tilastoissa muiden maiden päästöissä.
Tästä Anttoselle täydet pisteet.

Tarvitaan solidaarisuutta.
Eurooppa ei voi keskittyä siihen, että yhtälöt näyttävät sen omalta kannalta hyvältä. Tärkeintä olisi käyttää Euroopan rahaa ja osaamista siihen, että kehittyvien talouksien energiajärjestelmää rakennettaisiin alusta asti uusiutuvan energian varaan.
Kiinassa, Kaakkois-Aasiassa ja Afrikassa rakennetaan koko ajan hiilivoimaloita. Vaikka aurinko- ja tuulivoima ovat näennäisen edullisia, ne häviävät usein hiilelle, koska säätövoiman rakentaminen tulisi liian kalliiksi.
”Siellä ei usein ole sähköjärjestelmää, jossa eri tuotantomuotojen välillä optimoitaisiin”, Anttonen sanoo.
Euroopan pitäisi Anttosen mukaan tavalla toisella onnistua vähentämään hiilivoimaloiden avaamista muualla
Hiilivoimala on usein kustanustehokkain mahdollinen säätö- ja varavoima kyseisissä maissa. Ei se tosiasia sanahelinällä muuksi muutu. Euroopan rahoituksella voidaan ylimitoittaa järjestelmä siten, että tuotantomuotojen välillä optimoidaan, eli käytetään esim tuulivoimaa silloin kun tuulee, ja hiilivoimaa kun ei tuule. Mutta ei tällainen mitenkään vähennä hiilivoimaloiden rakentamista. Mihin ihmeeseen moinen käsitys perustuu, se jää Anttoselta sanomatta. Energian varastoimisjärjestelmän rakentaminen Euroopan rahoituksella olisi niin kallista toteuttaa ettei sitä tule tapahtumaan. Sille ei ole eikä tule olemaan Euroopassa riittävää poliittista kannatusta. Mikähän se Anttosen vaihtoehto siis on, mikä ei tule Euroopalle liian kalliiksi, ja samalla mahdollistaa hiilivoimaloiden vähentämisen? Mille vaihtoehdolle Anttonen siis peräänkuuluttaa solidaarisuutta?
Sillekö että joskus sähköä olisi sielläpäin saatavissa, ja joskus taas ei. Eivät he siihen tule suostumaan.
 
Olisiko niin että nyt on parempi asua vuokralla (asunnossa jossa ei ole sähkölämmitys)?
Vuokralla asumisen kannattavuus riippuu ainakin seuraavista:
1) Vuokratasosta, mikä riippuu mm siitä onko paikkakunnalla pulaa vuokralaisista vaiko vuokra-asunnoista.
2) Elämäntilanteesta tulojen suhteen, eli saako esim Kelan tukia, jotka kompensoivat osittain vuokratasoa, mutta joita ei omistusasujana saisi.
3) Tulevista muutoksista esim asuinpaikan suhteen, asunto- ja kiinteistökaupoista menee veroja, ja niihin sisältyy taloudellisia riskejä hinnan ja myyntiajan suhteen. Omistusasuminen ei siis ole kannattavaa lyhytaikaista tietyllä paikkakunnalla asumista varten. Eikä silloin jos asunnon koossa ennakoidaan muutoksia, esim perheenlisäyksen johdosta. Kannattavimmillaan omistusasuminen on suomessa silloin kun saman asunnon omistaa vähintäänkin 10 vuotta omassa käytössä, ja vielä parempi jos se sijaitsee paikkakunnlla jossa asunnon arvo nousee. Esim pk-seutu viimeisen 30 vuoden aikana.

Sähkölämmitys ei ole läheskään niin suuri ongelma sellaisessa omistusasunnossa, jossa on vaihtoehtoisia lämmitysmuotoja tarjolla. Esim vesikiertoinen lämmönsiirto, ja öljylämmitys varalla, tai maalämpöjärjestelmä, tai ilma-vesilämpöpumppu. Tai puupohjaista materiaalia polttava kattila taikka varaava tulisija ja edullista aiemmin varastoitua polttopuuta, tai omaa (tuttujen) metsää josta sitä saa kohtuu hintaan.

Lämmityskustannuksiin vaikuttaa myös miten hyvin rakennus on eristetty, mukaanlukien ilmanvaihdon toteutus (lämmön talteenotto lämpöpumpulla tai lämmönvaihtimella) ja esim ikkunat. Erot ovat varsin suuria, jos verrataan nykymääräysten mukaan tehtyjä useita kymmeniä vuosia vanhempiin joita ei ole paranneltu.
Lisäksi keskilämpötila Suomen sisällä eroaa aika paljon lapin ja esim Hangon välillä, mikä luonnollisesti vaikuttaa lämmitystarpeeseen, ja siten kustannuksiin.
 
Sähköntuotantolaitos = voimala, ne eivät ole toistensa yhteydessä vaan tarkoittavat yhtä ja samaa asiaa. Onkohan se siis itsensä kanssa samassa yhteydessä?

Sähkövoimala on yhteydessä kaukolämpöä tuottavaan voimalaan tai sen sisällä, jolloin hukkalämpö saataisiin talteen ja vesiputkia pitkin koteihin?

Nuo kommentit ettei metaani mene kaukolämpöverkkoon ja tuulivoimalapuiston semanttinen pohdiskelu viittaavat sitten kyllä aika erikoisen ajattelun puolelle... ei se turvekaan mene kaukolämpöverkkoon.

Eikö fysiikka toimi siinä että vettä pumputaan altaaseen takaisin sähkömoottorilla vai onko siinä hyötysuhde tai skaala liian heikko/pieni?
 
Viimeksi muokattu:
Sähkövoimala on yhteydessä kaukolämpöä tuottavaan voimalaan tai sen sisällä, jolloin hukkalämpö saataisiin talteen ja vesiputkia pitkin koteihin?

Nuo kommentit ettei metaani mene kaukolämpöverkkoon ja tuulivoimalapuiston semanttinen pohdiskelu viittaavat sitten kyllä aika erikoisen ajattelun puolelle... ei se turvekaan mene kaukolämpöverkkoon.

Eikö fysiikka toimi siinä että vettä pumputaan altaaseen takaisin sähkömoottorilla vai onko siinä hyötysuhde tai skaala liian heikko/pieni?
Lämpölaitoksella tuotetaan lämpöä, esim kaukolämpöverkkoon. Jos sähköä ei tehdä, ei kyseessä ole voimala. Kun tehdään sekä sähköä että lämpöä, on kyse CHP-voimalasta. Ylen artikkelista lainaamassani kohdassa oli kuitenkin kyse vedyn tuotantolaitoksen hukkalämmöstä, jota hölmö toimittaja kutsui voimalaksi, vaikka sellainen kuluttaa valtavasti sähköä, eikä suinkaan tuota sähköä.

Ei ole vielä sellaista toimittajan "uutista/artikkelia" tullut luettua jonka mukaan turvetta varastoitaisin kaukolämpöverkkoon, joten sellaista ei ole tarvinnut oikaistakaan.
Sähköä ko henkilöt kuvittelevat jatkuvasti varastoitavan ties minne. Mitähän erikoista on siinä, että homonyymejä kielestä toiseen käännettäessä valitaan niistä oikea. useimmiten ne eivät nimittäin siinä toisessa kielessä ole homonyymejä, vaikka lähdekielessä olisivatkin, esim mainittu "Park". Voihan toki olla että seuraavaksi suomen kielessä todella yleistyy käännösvirhe autopuistoista, ja liikenteen alan lainsäädäntö joudutaan muuttamaan vallitsevaa tilannetta vastaavaksi. Itse en ainakaan vielä usko joutuvani sitä kokemaan.

Fysiikka toimii oikein hyvin pumppuvoimaloissa, ei siinä ole mitään ongelmaa. Mutta pumppuvoimaloita ei voida rakentaa kustannustehokkaasti minne tahansa. Eikä minnekään miten paljon tahansa. Eikä olemassa olevien vesivoimaloiden patoaltaiden vedenpintaa voi nostaa miten korkealle tahansa. Ei missään maassa. Niinpä energian kokonaiskulutusta vastaavan määrän varastointi mihinkään muuhun kuin synteettisiin polttoaineisiin on utopiaa ja haihattelua. Senkin osalta se on varsin kallista, mutta mahdollista jos halua siihen on.
 
Lämpölaitoksella tuotetaan lämpöä, esim kaukolämpöverkkoon. Jos sähköä ei tehdä, ei kyseessä ole voimala. Kun tehdään sekä sähköä että lämpöä, on kyse CHP-voimalasta. Ylen artikkelista lainaamassani kohdassa oli kuitenkin kyse vedyn tuotantolaitoksen hukkalämmöstä, jota hölmö toimittaja kutsui voimalaksi, vaikka sellainen kuluttaa valtavasti sähköä, eikä suinkaan tuota sähköä.

Ei ole vielä sellaista toimittajan "uutista/artikkelia" tullut luettua jonka mukaan turvetta varastoitaisin kaukolämpöverkkoon, joten sellaista ei ole tarvinnut oikaistakaan.
Sähköä ko henkilöt kuvittelevat jatkuvasti varastoitavan ties minne. Mitähän erikoista on siinä, että homonyymejä kielestä toiseen käännettäessä valitaan niistä oikea. useimmiten ne eivät nimittäin siinä toisessa kielessä ole homonyymejä, vaikka lähdekielessä olisivatkin, esim mainittu "Park". Voihan toki olla että seuraavaksi suomen kielessä todella yleistyy käännösvirhe autopuistoista, ja liikenteen alan lainsäädäntö joudutaan muuttamaan vallitsevaa tilannetta vastaavaksi. Itse en ainakaan vielä usko joutuvani sitä kokemaan.

Fysiikka toimii oikein hyvin pumppuvoimaloissa, ei siinä ole mitään ongelmaa. Mutta pumppuvoimaloita ei voida rakentaa kustannustehokkaasti minne tahansa. Eikä minnekään miten paljon tahansa. Eikä olemassa olevien vesivoimaloiden patoaltaiden vedenpintaa voi nostaa miten korkealle tahansa. Ei missään maassa. Niinpä energian kokonaiskulutusta vastaavan määrän varastointi mihinkään muuhun kuin synteettisiin polttoaineisiin on utopiaa ja haihattelua. Senkin osalta se on varsin kallista, mutta mahdollista jos halua siihen on.

Homo nyymi. :geek:

Sinulla on tämä sähköinen ala ja termistö hallussa.

EDIT: "Homonyymi on henkilö joka tekee vastoin kertojan tahtoa, Huomionyymi/huoranyymi on henkilö joka esittelee omaa elämäänsä liikaa ja kaipaa huomiota."

https://urbaanisanakirja.com/word/nyymi/
 
Viimeksi muokattu:
Sähköenergian liikuttaminen ei ole teknisesti haastavaa. Siirtoverkkoja on ollut jo pitkään, ja sen alan osaamista löytyy kaikista sivistysvaltioista aivan riittävästi. Poliittisilla ja kaupallisilla toimenpiteillä tai niiden puutteella voidaan kuitenkin jättää tekninen osaaminen hyödyntämättä osittain tai kokonaan.
Kyllä se sähkön siirtäminen pidempiä matkoja on varsin haastavaa. Hankaluutena on resistiiviset, kapasitiiviset, induktiiviset yms häviöt ac -verkossa. Korkeajännitteisessa dc -siirrossa (HVDC) saadaan tiettyjä asioita parannettua, mutta sekään ei ole häviöistä vapaa.
Hiekkala kertoo, että häviöt ovat sadalla kilometrillä 400 kilovoltin voimajohdolla 0,6 % ja 110 kilovoltin johdolla 1,7 %.

Jos sähköä siirretään yli tuhannen kilometrin päähän, häviöt kymmenkertaistuvat, siis 6 % 400 kV:n voimajohdossa.

Kun sähköä siirretään Suomen ja Ruotsin kantaverkkojen välillä, tehosta häviää keskimäärin 2 %.
sid41_karta_finsk.jpg

Kuvan ja tekstin lähde:
https://katternodigital.fi/fi/article/lokal-el-miljosmart-el/
 
Viimeksi muokattu:
Menköön nyt tähän.



Mitä tästä pitäisi ajatella?

Ehkei se vaan ole toimiva yhtälö, vihreä siirtymä+ asuminen täällä Suomessa.

Nyt on vaan tilanne että Suomesta kokoajan ollaan lopettamassa juuri sitä mikä mahdollistaisi että Suomi pärjää.

Turpeen käyttö energiaksi jo saatiin mokattua, puu ja se metsän harvennuksesta saatava puu tietenkin ajetaan meidän"edustajien" avulla uudistumattomaksi.

Tässä sitä vaan nauretaan/kauhistellaan venäjän toimille miten tyhmästi ne toimii...

Olis sitä täälläkin syytä tarkistella niitä päätöksiä eikä mennä venäjän malliin, puskien päätä päin mäntyä ihan loppuun asti kun niin on päätetty.
 
Back
Top