Ilmatilaloukkaus

No johan nyt lennellään miten sattuu!

Venäjän epäillään taas loukanneen Suomen ilmatilaa
Kotimaa 26.6.2015 19:36

Tomi Peurakoski


Helsingin Sanomat

  • Venäjän ilmavoimien IL-76-kuljetuskoneen epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa Porvoon eteläpuolella, tiedottaa Rajavartiolaitos.

    Loukkaus tapahtui perjantaina noin kello 14.15.

    Hornet-hävittäjä lähetettiin ilmaan tunnistamaan loukkaaja. Rajavartiolaitos jatkaa asian tutkintaa.


Venäläiskone loukkasi Viron ilmatilaa
Perjantai 26.6.2015 klo 18.29 (päivitetty klo 19.56)

Viron armeijan mukaan venäläinen Antonov An-26 -lentokone loukkasi maan ilmatilaa perjantaina päivällä lähellä Vaindloon saarta.
 
Venäjän ilmavoimien IL-76-kuljetuskoneen epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa Porvoon eteläpuolella

Iltis-hengessä epäilen että kyseessä oli PAK-FA mutta YYA-antautuja-Suomi ei uskalla kertoa sitä koska muuten Neuvostoliiton panssarivaunut.
 
Venäläiskoneiden pitäisi lentää Vaindloon pohjoispuolella kulkevan katkoviivaan pohjoispuolelta mutta laittomasi oikaisevat Vaindloon saaren eteläpuolelta.
Screen-Shot-2015-01-10-at-12.29.36-AM.png
 
Case closed.

"Venäläiskone kävi selvästi Suomen alueella
http://yle.fi/uutiset/venalaiskone_kavi_selvasti_suomen_alueella/8143105
9.7.2015 klo 15:26 | päivitetty 9.7.2015 klo 15:26

Rajavartiolaitoksen mukaan ilmatilan loukkas oli kiistaton. Sen syytä ei ole saatu selvitettyä.


Rajavartiolaitoksen tutkinnan mukaan 26. kesäkuuta Suomen ilmatilassa liikkunut venäläiskone oli pitkään Suomen alueella. Tutkinta vahvistaa koneen olleen Suomen ilmatilassa 53 sekuntia ja käyneen 1,15 kilometrin syvyydessä Suomen alueella. Ilmavoimien Hornet kävi tunnistamassa koneen.

Ennen Suomen alueelle tulemista Iljushin-76-tyyppinen kone lensi kansainvälisessä ilmatilassa Venäjältä länteen.

Koneen sijaintia lähettävä lähetin oli päällä ja konetta huomautettiin radiolla ennen kuin se lensi Suomen ilmatilaan. Konetta myös kehotettiin poistumaan Suomen ilmatilasta, mutta koneesta ei vastattu suomalaisten radiokutsuihin.

Tutkinnan perusteella alueloukkaus oli kiistaton. Sen syytä ei ole saatu selville, mutta säässä tai muussa ilmaliikenteessä ei ollut Rajavartiolaitoksen mukaan sellaista, joka olisi pakottanut koneen Suomen ilmatilaan."
 
Eteläinen Keski-Suomi, suunta kohti etelää, Hornet meni juuri yli aivan saatanan kovaa ja matalalla.
Ei viikonloppuna lennellä noin, jos ei ole hätä.
Naapureita liikkeellä Suomenlahdella, suunnistusvaikeuksissa?

Helkkari, perhe on koiran kanssa aamulenkillä. Toivottavasti on ollut lieassa sillä hetkellä...

Edit: ei ollut koira kuin vähän luimistellut.
 
Helsingissä on tänä viikonloppuna ilmailutapahtuma Malmin kentällä. Tapahtumaan liittyy myös Hornet-lentonäytöksiä. Lentäjä joka näytöslennot suorittaa on asemapaikallaan Rovaniemi.
Olisiko asioilla jotain yhtäläisyyttä? Esim aamukahvi hieman venähtänyt ja hups töihin Helsingin seudulle tulikin hieman kiire.

http://www.finlandairshow.fi/
 
Helsingissä on tänä viikonloppuna ilmailutapahtuma Malmin kentällä. Tapahtumaan liittyy myös Hornet-lentonäytöksiä. Lentäjä joka näytöslennot suorittaa on asemapaikallaan Rovaniemi.
Olisiko asioilla jotain yhtäläisyyttä? Esim aamukahvi hieman venähtänyt ja hups töihin Helsingin seudulle tulikin hieman kiire.

http://www.finlandairshow.fi/
Ehkä. Reitti ei viittaa kuitenkaan tuohon. No, eihän sen viivasuora tietysti tarvii ollakaan.
Nykyisin aina kun joku lentää matalalla kovaa viikonloppuna, niin ilmatilaloukkaus tulee ensimmäisenä mieleen. Että pojilta on kompanssi hukkunut Suomenlahdella ja pitää viedä apuna yksi Suunto paikalle.
 
Kaikkien rikollisten kuvat tulisi julkistaa.

Yliäänilennoille ollut aina konkreettinen syy
Tunnistuskuvien julkaisusta hyötyä lennostolle
Kuva: Olli Herranen
Eversti Ossi Siven

05:00 (10:07) http://www.savonsanomat.fi/uutiset/...2109238?pwbi=da630e1eda92f37e6eba2e4b9ed5d9ce
Puolustusvoimien ratkaisu julkaista tunnistuskuvat venäläiskoneista Suomen ilmatilassa tai sen lähellä on hyvä niin kansalaisten kuin lennoston kannalta. Näin arvioi Karjalan lennoston komentaja, eversti Ossi Siven.

Venäläiskoneet oli kuvattu Karjalan lennoston Horneteista käsin.

– Lennostossa emme tee ratkaisua kuvien julkistamisessa. Toimintamme kannalta on kuitenkin hyvä, etteivät Hornetien yliäänilennotkaan ole vain kasvotonta jytinää. Näen hyvänä, että ihmisille on konkreettisesti näytetty, miksi operatiivisia tunnistuslentoja on tehty.

– Kuvien julkaisu on mielestäni hyvä, konkreettinen tapa kertoa toiminnastamme, joka voi muuten herättää kansalaisissa turhaakin huolta.

Koko ketju toimii
Sivenin mukaan viime vuosina vilkastunut venäläisliikenne Euroopan ilmatilassa on toisaalta osoittanut, että Suomen ilmatilan valvonta kokonaisuudessaan toimii niin kuin pitääkin tiedustelujärjestelmästä ilmatilannekuvaan ja tarvittaessa operatiivisiin lentoihin.

– Suomen lähiympäristössä on riittänyt mullistuksia jo vuosikymmeniä. Esimerkiksi Neuvostoliiton hajoaminen ja Baltian maiden itsenäistyminen lisäsivät huomattavasti ilmaliikennettä. Suomi on osoittanut turvaavansa ilmatilansa ja sitä on kunnioitettu.

– Vuosina 2004–2005 ilmatilaloukkauksia oli myös paljon. Sitä taustaa vasten ei ole yllättävää, että nytkin on välillä vilkkaampia jaksoja.

Muutosten vuodet
Siven jää lennoston komentajan tehtävistä eläkkeelle tämän kuun lopussa. Hänen komentajakaudellaan Karjalan lennostosta tuli Ilmavoimien suurin joukko-osasto niin henkilöstö- kuin hävittäjämäärältään. Myös Rissalassa palvelevien varusmiesten määrää nostettiin huomattavasti.

– Aika on ollut työntäyteinen. Henkilöstömäärä on lisääntynyt, mutta niin on kaikkien työmääräkin. Tässä vaiheessa voi jo arvioida, että uusittu organisaatio on todettu toimivaksi.

Hävittäjien keskittäminen Siilinjärvellä ja Rovaniemelle on Sivenistä toiminut hyvin.

– Lennostojen harjoitusolosuhteet ovat hyvät. Meidän ei tarvitse hukata lentotunteja pitkiin siirtymiin.

Etelän media on ihmetellyt, eikö Rissalasta ole liian pitkä matka rajoille. Siven muistuttaa lennostojen turvaavan koko Suomea. Turvattavia rajoja riittää rutkasti muuallakin kuin Helsingin edustalla.

– Organisaatiouudistus toi säästöjä niin, että lentotoimintaa voi olla nyt 1,5-kertaisesti siihen, mikä sen määrä huonoimmillaan säästövuosina oli.

– Suurin osa lentämisestä on koulutusta. Kun päivystystoiminnassa tulee operatiivisia tehtäviä, jokainen lento on taistelunjohtajalle, lentäjille ja mekaanikoille varmasti jännittävä ja kiinnostava; ilon ja kunnian aihe, Siven sanoo.

Fakta: 30 vuotta sotilaslentämistä
Eversti Ossi Siven jää tämän kuun lopussa 52-vuotiaana reserviin. Karjalan lennoston aloittaa eversti Jari Mikkonen.

Siven aloitti Karjalan lennoston komentajana 2012.

Sitä ennen hän toimi Ilmavoimien esikunnassa operaatiopäällikkönä, Pääesikunnan operatiivisen osaston apulaisosastopäällikkönä, Karjalan lennoston esikuntapäällikkönä ja Pääjohtokeskuksen päällikkönä.

Siven on lentänyt Ilmavoimissa työuransa eli noin 30 vuotta. Lentäjän urastaan hän sanoo olevansa Puolustusvoimille erityisen kiitollinen.

Puolustusvoimissa hän sanoo arvostavansa myös muun muassa johtajakoulutusta ja kansainvälistä verkostoitumista.
 
Tästä propagandapolttoainetta naapurin myllyyn

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015082320229200_uu.shtml
Merivartiosto epäillystä ilmatilaloukkauksesta:
"15 minuuttia pitkä aika"

Puolustusvoimat on vielä vaitonainen tuoreesta ilmatilaloukkauksesta.

LUE MYÖS
Puolustusministeriö: Kahden amerikkalaiskoneen epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa

Puolustusministeriö kertoi sunnuntai-iltana, että kahden yhdysvaltalaiskoneen epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa sunnuntaina Ahvenanmaan eteläpuolella.

C-17 kuljetuskoneet lensivät idästä länteen kello viiden aikaan sunnuntaina iltapäivällä. Epäilty loukkaus kesti hieman yli 15 minuuttia.

Puolustusministeriön mukaan tapaus on siirtynyt Rajavartiolaitoksen tutkittavaksi.

Rajavartiolaitokselta ei puolestaan kommentoida, saatiinko koneisiin radioyhteyttä tai tehtiinkö tunnistuslentoa.

- Tieto tuli meille puolustusministeriön kautta. Emme tiedä, miten he ovat koneen havainneet. Asiaa selvitetään, sanoo kapteeniluutnantti Matti Hägerström Länsi-Suomen merivartiostosta.

Kone ehti olla Suomen ilmatilassa suhteellisen pitkän ajan.

- 15 minuuttia on pitkä aika, mutta siihen vaikuttaa esimerkiksi, mihin suuntaan kone on ollut menossa tai mikä suunniteltu lentoreitti on ollut. Kaikki on mahdollista, mutta näin tutkinnan alussa emme voi vielä kommentoida, Hägerström sanoo.

"Hyvin harvinaisia"

Aiemmin tänä vuonna Suomen ilmatilaa on loukattu kerran, kertoo puolustusministeriön erityisasiantuntija Kristian Vakkuri. Venäläinen kuljetuskone loukkasi Suomen ilmatilaa kesäkuussa noin minuutin. Lisäksi puolalaiskoneen epäiltiin loukanneen Suomen ilmatilaa maaliskuussa.

Yhdysvaltojen koneet ovat loukanneet Suomen ilmatilaa aiemmin tällä vuosikymmenellä. Tapauksia on ollut Hägerströmin mukaan muutamia, mutta yleisiä ne eivät ole.

- Hyvin harvinaisia, jos näin nyt voi sanoa, hän luonnehtii.

STT
 
Veli-Pekka Kivimäki twitter: C-17 cruises at 450 knots. Assuming that, 15min violation would mean over 200km in Finnish airspace.

Luultavasti vetässy suoraan yli:
C-17_200km.png
 
Häsäri:

Kahden idästä länteen lentäneen yhdysvaltalaisen C-17-kuljetuskoneen epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa Ahvenanmaan eteläpuolella noin kello 17 sunnuntaina. Epäilty ilmatilan loukkaus kesti hieman yli 15 minuuttia.
 
15 minuuttia on liian pitkä aika vahingoksi. Niitä on käyty kurkkaamassa, kun kansallisuus on tiedossa. Globemaster on iso kone. Kokeilikohan ne, miten helppoa olisi Oolantiin pudottaa pataljoona miehiä?

C-17_test_sortie.jpg
 
Veli-Pekka Kivimäki twitter: C-17 cruises at 450 knots. Assuming that, 15min violation would mean over 200km in Finnish airspace.

Luultavasti vetässy suoraan yli:
Katso liite: 5772

Tuossa ajassa kartoittaa (vedenalaisesti?) koko Ahvenanmaan ja rannikon Turkuun asti. Uusi Vallesmanni näyttää mahtiaan. Minkähänlainen lässyti lässyti selitys tulee. Pysyykö Niinistö hiirenhiljaa?
 
Suomi on mukana kahdentoista maan ryhmässä (Strategic Airlift Capability), joka on hankkinut kolme C-17-sotilaskuljetuskonetta yhteiskäyttöön. Suomen lisäksi Naton rauhankumppanuusohjelman jäsenistä mukana on Ruotsi. Ensimmäinen koneista luovutettiin heinäkuussa 2009, toinen syyskuussa ja kolmas lokakuussa 2009. Koneita operoi SAC:n operatiivinen yksikkö Heavy Airlift Wing ja ne on sijoitettu Länsi-Unkariin.
 
Veikkaisin kyseessä olleen jonkun väärinkäsityksen, varmaan kuvitelleet jonkun lentoreitin sallituksi mitä se ei sitten olekaan ollut. Samantapaisiahan nähtiin aikaisemminkin.
Tai sitten ovat vain härskisti oikaisseet kun evvk. Tämäkään toimintamalli ei ole jenkeille vieras.
 
Jos yhdysvaltalaiset olisi vetäneet arkipäivänä tuosta niin media olisi ollut hiljempaa. Viikonloppuisin media on hysteerisemmässä moodissa. Niillä on remmissä ne joilla on päässä enemmän toimitukselliset perinteet sensaatiouutisoinnista ja jälki kyllä tosiaan näkyy niin selvästi, ettei tiedotusvälineitä jaksa edes lukea viikonloppuisin, kun se on niin huonoa. Muistan vielä, kun viikonloppuisin tiedotusvälineet laittoi parastaan. Nykyään ne laittaa paskinta mitä löytyy. Nykyään tiedotusvälineet on maneeristen kliseiden paskamyrsky. Niiden hommat on romahtanut ja niillä on hommissa se halvin tyhmin laarinpohja.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top