Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Ilmavoimien maantietukikohdan perustaminen

Viestiketju osiossa 'Taktiikka ja strategia' , aloittaja Einomies1, 06.05.2016.

  1. Einomies1

    Einomies1 Eversti

    Liittynyt:
    26.07.2010
    Viestejä:
    1,972
    Tykkäykset:
    861
    Pisteet:
    316
    Olen tälläista operaatiota ja sen vaatimuksia miettinyt itsekseni. Kyseessä on ihan maalaisjärjelläkin aika vaativa kokonaisuus eri osineen. Kaiken lisäksi uuden taistelutavan mukaisesti paletin pitää liikkua eikä mitään kovin pitkälle vietyjä valmisteluita voida toteuttaa etukäteen. Tietysti tukikohtaa ei voida perustaa minne tahansa vaan tietyille varalaskupaikoille tai pienille lentokentille.

    Huomautan että en ole ko. aselajin ressu tai mitenkään perehtynyt ilmavoimien "Taistelutapa 2015" taktiikkaan joten virheitä varmasti löytyy asioissa ja kokoonpanoissa. Älkää antako tämän häiritä ja korjata voi aina mikäli virheitä löytyy.
    Pyritään miettimään itse asiaa kokonaisuutena.

    Tilanne:
    NATO:n ja Venäjän välit Itämeren ja Baltian alueella ovat kiristyneet viimeaikoina huomattavasti. Venäjä on loukannut viime viikkoina useita kertoja suomen ilmatilaa itärajalla ja suomenlahdella lentämällä mm.useilla suurilla lento-osastoilla rajan pinnassa ja koneet ovat usein tunkeutuneet useita kilometrejä suomen ilmatilaan. Vaikka taistelukoneiden tehtävä on ollut lähinnä provokatiivinen ja painottunut tiedusteluun, Venäjän koneet ovat poistuneet ilmatilastamme vasta Ilmavoimien useiden kehoitusten jälkeen. Vastapuolen koneet ovat olleet aseistettuja.

    Vastapuoli on myös seurannut toistuvasti taistelukoneiden ja ilmatorjunnan tutkilla Ilmavoimien koneita ja varoittanut radiolla monissa yhteyksissä Ilmavoimien tunnistuskoneita lähestymästä valtakunnan rajaa. Venäjä on liikutellut aktiivisesti viime päivinä maavoimia suomen rajojen lähellä ja sen maa-ja ilmatukikohdissa on ollut vilkasta liikennettä. Venäjän merivoimat ovat liikkuneet hyvin aktiivisesti suomenlahdella ja purjehtineet hyvin lähellä aluevesirajaa Kotkan, Hangon ja Utön alueella.

    Valtioneuvosto ja Puolustusvoimain Ylipäällikkö ovat päättäneet tänään nostaa puolustusvoimien ja viranomaisten valmiutta mm. tehostamalla Ilmavoimien valvontaa ja torjuntavalmiutta valtakunnassa. Osa reservistä on kutsuttu pikaisesti ylimääräisiin kertausharjoituksiin.

    Tehtäväsi:
    Toimit Ilmavoimien tukikohtaupseerina ja olet vastuussa maantietukikohdan perustamisesta hävittäjäoperaatioiden tukemiseksi eteläisessä suomessa.

    Vastaat tukikohdan ja sinulle alistettujen joukkojen keskityksestä alueelle X jossa varalaskupaikka. Varalaskupaikkaa tulee käyttämään yhtä-aikaisesti maksimillaan 8 monitoimikonetta sekä mahdolliset yhteyskoneet.
    Tukikohdan on oltava valmis tukemaan koneita 24 tunnin kuluttua täysin taisteluvalmiina ja suojattuna.

    Tukikohta-alue sijaitseen maaseudulla, valtatie y:llä ja 5 km:n päässä sijaitsee 20000 asukkaan pikkukaupunki.
    Siirtymismatkanne alueelle n. 100km ja marssiaika 2 h.

    Tavoite on pitää valtatie liikenteella auki mahdollisimman pitkään eikä tukikohdan valmius saa häiritä liikennettä valtatiellä.
    Valtatie suljetaan vasta Ilmavoimien operaatiokeskuksen komennosta. Siirtyminen alueelle tehdään yöllä huomion välttämiseksi. Samaten koko toiminta on pyrittävä pitämään mahdollisimman matalla profiililla. Tiedotuksen hoitaa vain Pääesikunta.

    Tukikohdan perustaminen tulee herättämään todennäköisesti jonkin verran huomiota tiellä liikkujilta ja alueen asukkailta mutta itse tukikohtaan pääsy on eristettävä. Luvattomasti liikkujat on pidätettävä (SPOL, Poliisi) tai häädettävä alueelta tapauksen mukaan.

    Sairastapaukset + loukkaantumiset hoitaa ensiapuna lääkintämies ja siitä eteenpäin jatkokuljetukset lähikaupungin julkisen terveydenhuollon piiriin.

    Joukot ja käytettävä kalusto:

    Tukikohtakomppania:
    - Tukikohtaesikunta (sinä) (1 Henkilöauto)
    - 3 joukkuetta tukikohtahenkilöstöä (3 MKA)
    - 1 huoltojoukkue (2 MKA)
    - 2x 1m3 PA-säiliö (diesel ja bensiini)
    - Varavoimaperäkärry
    +
    - 1 sotilaspoliisijoukkue (2 Maastohenkilöauto, 1 MKA)
    - 1 pioneerijoukkue ( 2 MKA, 1 RAISU, 1 lentokenttäsammutusauto)

    Lento-operaatiot:
    - Ilmavoimien yhteysupseeri (Ilmatilannekuva+yhteys ilmaoperaatiokeskukseen)
    - Ilmavalvontaryhmä
    - 2 x tankkausajoneuvo (kerosiini)
    - 2 konttiajoneuvoa Ilmavoimien aseistukselle (ml.täysperävaunut)

    Muut:

    - ITO-05M patteri alueella (3xITO ja 3 x Itkk) + LÄVA-tutka n. 2 km tukikohdasta tukeutuvat tukikohdan muonitukseen ym.
    - Poliisi
    - Palokunta

    Yhteysupseeri IVA-ryhmän kanssa vastaa tilannekuvan tuottamisesta ja antaa tehtävät koneiden tukemisesta ja saapumisportaista.

    ITO-05M patteri vastaa lähisuojasta ilmauhkilta.

    Poliisilla on antaa tarvittaessa virka-apua 1 poliisipartion verran liikenteenohjaukseen ym. mutta vain max. 2-3 tunnin ajaksi.
    Paikallinen VPK on sammutusautoineen käytettävissäsi ensimmäiset 48 tuntia tukeen mutta ei öisin. Lisäksi mahdolliset hälytystehtävät aiheuttavat katkoja.

    Tilanne lähtee siitä kun tukikohtakomppaniasi ja lento-operaatiotuki saapuvat toiminta-alueelle klo 23.00, n. 2 tunnin moottorimarssin jälkeen. Sinulla on siis aikaa tukikohdan perustamiseen 22 tuntia eli seuraavana päivänä klo 21 kaiken pitää olla valmiina.

    IT-patteri seuraa n. 4 tuntia perässä.

    Onnea matkaan, pistä sirkus pyörimään!
     
    Mustaruuti tykkäsi tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,150
    Tykkäykset:
    1,957
    Pisteet:
    636
    Sanon tämän nyt ihan suoraan:

    Ei tule onnistumaan. Yhden ainoan sotilaspoliisijoukkueenko pitäisi pystyä sinetöimään lentotukikohta? Johan metsän läpi voi juosta vaikka keskelle kiitorataa kenenkään estämättä!

    Mietihän nyt, kuinka iso tukikohta-alue on. Kiitoradasta voi hakea mittasuhdetta, ja poikkeusoloissa tukikohta-alue alkaa jo kilometrejä aiemmin. Tukikohtaa suojaavia joukkoja on vähän enemmän kuin yksi joukkue, jos halutaan oikeasti suojata tukikohtaa vihollisen erikoisjoukoilta.
     
    Erkki, Iso-Mursu, Merten sheriffi ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  4. scip10

    scip10 Majuri

    Liittynyt:
    23.07.2012
    Viestejä:
    1,468
    Tykkäykset:
    2,130
    Pisteet:
    156
    Ilmavoimien SA-vahvuus on 40000 miestä. Tästä voi päätellä jo jotain.
     
    Samses tykkäsi tästä.
  5. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,150
    Tykkäykset:
    1,957
    Pisteet:
    636
    Kyllä.

    Ei liene kovin kaukaa haettua, jos väittää, että toiminnassa olevaa SA-lentotukikohtaa suojaamassa on vähintään pataljoonan verran miehiä. Miesluku voi olla suurempikin, jos tukikohtaa käyttää jopa kahdeksan konetta.

    Eikä liene sanottua, etteikö maavoimillakin voisi olla osuutensa tukikohdan suojaamisessa, tavalla tai toisella. Ruotsissa ainakin oli. Ilmatorjuntamiehet täytyy tietysti pitää riittävän kaukana, koska he ovat niitä, jotka eivät lentäjiksi kelvanneet, ja jotka eivät siksi halua antaa kenenkään muunkaan lentää. :D

    Ruotsalaisten tukikohtamiehityksestä
    :

     
  6. setämies

    setämies Kenraali Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    2,483
    Tykkäykset:
    1,456
    Pisteet:
    636
    Ettei ihan suuna päänä lähdetä avaamaan valtakunnan puolustuksen ykkösjuttuja, kannattaa muistaa että just näissä hommissa tiedonmuru sieltä, toinen täältä, varmistamaton huhu asiasta x ja spol komppanian reservin kersantin vakuutus siitä että "homma ei toimi ihan noin vaaaaaan..." luovat pelottavan tarkan kuvan kokonaisuudesta, suorituskyvystä, aikamääreistä, kapasiteetista jne. vaikka keskustelussa itsessään ne olisivat toisen sivulauseen kahden muttan takana.

    Voidaankin miettiä voiko Einomiehen toteuttaman huikean avauksen lisäksi alkaa spekuloimaan asioilla, jotka todellakin voivat maalatata kuvan organisaation avainpelaajan toimista sillä hetkellä kun sitä eniten tarvitaan. Se ei tarvitse tarkkoja määriä tai aikoja kun järkeä käyttämällä ja perus tiedot ja taidot omaamalla pystytään laskemaan ja haarukoimaan dataa, jolla mitoitetaan vastatoimia ja reaktioaikoja.

    Hornettien on oltava pelin avauskokoonpanossa siinä vaiheessa kun raskas sarja ottaa vasta lämpöä. Siis pidetään huoli siitä, että se myös onnistuu. Älkää lörpötelkö.



    Jätän tämän nyt tähän ja oletan että tiedätte mitä se käytännössä tarkoittaa.

    -setämies-
     
    Samses, Erkki, Tetra ja 9 muuta jäsentä tykkää tästä.
  7. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,478
    Tykkäykset:
    1,617
    Pisteet:
    1,286
    Ilmavoimien tukikihta touhuista on yllättävän paljon julkistakin materiaalia. Tukikohtaorganisaatioista, tukikohdan rakenteista, kalustosta ja vähän toiminnastakin. Muuta tietoa ei sitten olekaan kun sitä koulutettua porukkaakin on vähän.
     
  8. scip10

    scip10 Majuri

    Liittynyt:
    23.07.2012
    Viestejä:
    1,468
    Tykkäykset:
    2,130
    Pisteet:
    156
    Vaarana on, että avoimella foorumilla kerromme ruohonjuuritason tai muita yksityiskohtia jotka joku asiasta ymmärtävä pystyy yhdistelemään julkisiin tietoihin. Eri lähteitä yhdistelemällä voi rakentaa monesta asiasta yllättävän tarkan kuvan.
     
  9. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,478
    Tykkäykset:
    1,617
    Pisteet:
    1,286
    kyllä, noin se menee. Nyt ongelmana on vain se että jokin itselle tuntematon asia mielletään jotenkin erilaiseksi ja salamyhkäiseksi vaikka tätä samaa keskustelua on käyty kymmenissä jopa sadoissa eri viestiketjuissa.

    Tämä aloitus ei poikkea millään tavalla sivuston pääkeskusteluaiheista, eikä ole yhtään sen salassa pidettävämpää, koska täällä ei ole todennäköisesti sellaisia henkilöitä jotka oikeasti aiheesta mitään tietävät vaan keskustelu perustuu julkisiin lähteisiin.
     
    Einomies1 tykkäsi tästä.
  10. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,708
    Tykkäykset:
    5,188
    Pisteet:
    1,286
    Se on hyvä olla aina varovainen, mutta olen samaa mieltä, että ei asian yleistasoisessa keskustelussa ihan hirveästi salattavaa ole. Kuten jo mainitsit, asiasta on saatavilla tietoa julkisista lähteistä, asioista on keskusteltu foorumilla ja todennäköisesti jokainen osaa karkeasti kuvitella, minkälainen kokonaisuus on kyseessä.

    P.S. Pari ainakin taitaa olla, jotka jotain tietävät, vaikka eivät paljoa.
     
  11. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,708
    Tykkäykset:
    5,188
    Pisteet:
    1,286
    Einomies ei ole ihan turha einari, vaan jaksaa tehdä perusteellisia avauksia :)

    Muutama kommentti:
    • Teknistä roipetta tulee sitten mukaan aika paljon, niitä ei näkynyt listassa, paitsi varavoima ja polttoaineet sekä aseistus
    • Viestiyhteydet tärkeät (hävittäjien tekninen saatavuus / valmius sekä varustus/aseistus, viestintä, ilmatilanne)
    • Eri kohteissa on eri asteista infraa valmiina
    • Mahtaako ilmavalvontaryhmä kuulua tuohon porukkaan? Veikkaan että ei.
     
    Erkki ja Einomies1 tykkäsivät tästä.
  12. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,150
    Tykkäykset:
    1,957
    Pisteet:
    636
    Totisesti tulee! Wikin mukaan 20 kuorma-autollista.

    (Tämä taitaa nyt olla juuri sitä paheksuttua OSINT:n helpottamista ja faktojen livauttelua? :p)

    Pitää paikkansa. Yleensä koneet huolletaan NAVE:n alla, mutta Lusissa koneet voidaan huoltaa NAVEtassa (kts. aiempi Wikipedia-linkki). :D
     
    Mustaruuti, Rannari ja Fremen tykkäsivät tästä.
  13. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    16,036
    Tykkäykset:
    14,797
    Pisteet:
    1,286
    Eikös Ilmavoimat aivan julkisesti ole linjannut asian siten, että nykyaikaisen sodankäynnin oloissa varatukikohtatoiminnan on oltava liikkuvaa sorttia? Eli homman pitää soljua kuin huoneenlämpöinen piimä. Vauhtia, nopeutta, kursailemattomuutta, yllätyksellisyyttä.....tässä mielessä on toissijaista montako tuhatta ukkoa istuu kannolla suon laidalla. Etukäteisjärjestelyt on varmasti oltava "näkymättömiä" ja siihen sopii varsin huonosti se, että jonkun oletetun suoranpätkän ympärille syntyy hirmuhärdelli viikkoa ennen laskettua aikaa.

    En tietenkään tunne itse asiaa, mutta siitä ollenemme kaikki tietoisia, että Ilmavoimien operatiiviset ja valmiuteen liittyvät asiat ovat visua tavaraa.
     
    Einomies1, Mustaruuti, setämies ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  14. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,150
    Tykkäykset:
    1,957
    Pisteet:
    636
    Entä jos pystymme järjestämään härdellin riittävään moneen paikkaan kerrallaan? Miehiä ja rynnäkkökiväärejä riittää tässä maassa. Ei liene ihan helppo tehtävä selvittää, onko varalaskupaikalla ilmavoimien toimintaa, vai kykkiikö siellä ainoastaan vartioporukka, jonka kuorma-autot suhailevat ympäriinsä. Jos meillä on 50 tuollaista vartioitua potentiaalista tukikohtaa, ja sitten ilmavoimat sukkuloivat omaa tukeutumiskalustoaan niiden välillä, niin siinä on yllätyksellisyyttä, mutta samalla myös turvallisuutta.
     
    JR49 tykkäsi tästä.
  15. Merten sheriffi

    Merten sheriffi Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    3,261
    Tykkäykset:
    2,208
    Pisteet:
    1,286
    Venäläisten omistamia kiinteistöjä myös näiden varalaskupaikkojen välittömässä läheisyydessä.
    Jokin tarkoitus niilläkin on.
     
  16. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,478
    Tykkäykset:
    1,617
    Pisteet:
    1,286
    Olishan se kumma jos niillä ei olis mitään tarkoitusta :D
     
  17. Merten sheriffi

    Merten sheriffi Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    3,261
    Tykkäykset:
    2,208
    Pisteet:
    1,286
    Saattaahan se venäläinen perhe ostaa töllin ja alkaa kunnostamaan sitä. Ei välttämättä muuta. Mittakaavat omistuksille ainostaan herättävät
    huomiota.
     
  18. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,708
    Tykkäykset:
    5,188
    Pisteet:
    1,286
    Eikös "teknistä roipetta aika paljon" ole sellainen ilmaisu, ettei siitä vielä tarvitse @setämies sotasensuurin iskeä ;)

    No, jos wikissä on tuollainen tieto, niin sitten voin tarkentaa, että "teknistä roipetta tosi paljon" :)

    Samalla voin sitten kertoa asiaan liittyen pienen tarinankin.

    Eräänä maanantai-aamuna heti laivueeseen saavuttua eräs lennoston lentotekninen upseeri (joka vastasi erityisesti aseistuksesta) tuli vinosti hymyillen poimimaan meikäläisen sivummalle.
    - "Hyvää huomenta, saat tälle viikolle erityistehtävän"
    - Kuten tiedät, ensi viikon ilmasotaharjoituksessa laivue tulee sijoittamaan yhden parven paikkaan X
    - Me kaksi valmistelemme lentoteknisen välineistön tätä sijoittumista varten tämän viikon aikana
    - Aloitamme välittömästi

    Tässä kohti lukijalle saattaa nousta esiin kysymys, joka minulle silloin välittömästi tuli, että mahtaa olla melkoinen homma kasata XX kuorma-autollista teknistä varustetta. Vastaus on kyllä ja ei.

    Ei siinä mielessä, että ilmavoimat on luonnollisesti aika hyvin varustautunut näihin hajasijoituksiin. On mm. erilaisia valmiiksi varustettuja teknisiä kontteja ja perävaunuja.

    Mutta kyllä silti. Viikko oli yksi kiireisimpiä ja samalla vastuullisimpia intissä. Kaahasimme upseerin kanssa eri ajoneuvoilla eri puolilla vähän laajempaakin aluetta ja valmistelimme varusteita eri puolilla ja osin keräsimme yhteen. Vaikka paljon kamaa oli valmiina, tuli varusteet inventoida, tarkistaa ja osin täydentää. Erityisesti nesteet ja kaasut otettiin tuoreina.

    Paljon kamaa pakattiin sitten myös muuten vain kyytiin, ihan rekan avotrailerillekin sidottuna. Tämä olikin meikäläiselle jännä paikka, koska aikaisemmin ei ollut tullut tällaista näin painavaa rahtia sidottua kiinni. Onneksi siinä oli apuna myös pari logistiikka-tyyppiä.

    Viikko oli tosiaan kiireinen, mutta saatiin kuitenkin perjantaina hyvissä ajoin valmiiksi. Seuraavana ma sitten siirryttiin ilmakuljetuksella kohteeseen. Tekninen rahti tuli maanteitse. Pieni jännitys oli ennen kaikkea siitä, että tuleeko rekkakuski valittamaan, että kuka pentele oli kuorman sitonut, kun hän joutui sitomaan sen uudestaan. Onneksi ei tullut :)

    Ehkäpä tämä pieni tarina kuvasi samalla sitä, miten matala hierarkia ilmavoimissa on. Kantahenkilökunnan upseeri ja asepalvelustaan suorittava työparina. Laivastossa varmaan sama tilanne.

    Jos kahdelta mieheltä (+ sekalaiset vahvistukset siellä täällä) meni viikon verran valmisteluun on arvioitavissa, että tositilanteessa isommalla populamäärällä homman pitäisi heilahtaa aika nopeasti, vaikka kamaa tositilanteessa olisikin vähän enemmän.
     
    Einomies1, setämies ja JR49 tykkäsivät tästä.
  19. Einomies1

    Einomies1 Eversti

    Liittynyt:
    26.07.2010
    Viestejä:
    1,972
    Tykkäykset:
    861
    Pisteet:
    316
    Valmiuden kohottaminen on juuri alkanut eikä Ilmavoimilla ole käytettävissä täyttä reserviä. Tarkoitus onkin luoda skenaario jossa tilanne kiristyy pikkuhiljaa ja sitten kun katsotaan että pitää tehdä jotain niin kuinka nopeasti homma toimisi ja mitä kaikkea "tilapäinen tukikohta" vaatisi? Täyttä SA-reserviä ei nykytouhulla saada varmaan muutamassa päivässä edes Ilmavoimille mutta kun kakka lentää puhaltimeen niin on toimittava!

    Turha tuudittautua siihen ajatukseen että käytössä on aina joku perusvahvuus kriisin alusta alkaen. Valmius on meikäläisten heikoin lenkki ressuarmeijassa ja se täydentyy miten täydentyy. Vastapuoli myöskin tekee kaikkensa jotta meidän toimintamme ei olisi niin helppoa alusta alkaen ja sekin pitää ottaa huomioon joten säätöä ja tappiotakin tulee. Joskus on vaan mentävä sillä mitä on.

    Teknistä laitteistoa valvontaa varten on olemassa (optiikka ja pimeänäkölaitteet) ja onhan kokoonpanossa kuitenkin 3 kokonaista joukkuetta varusmiehiä/ressuja joita voi käyttää myös vartiossa. Ei kai niitä ukkoja kannata pitää munia raapimassa teltoissaan varsinkin kun lentotoiminta ei ole vielä alkanut?

    Toisaalta kuinka paljon porukkaa sitten on tarkoituksenmukaista haalia tilapäiseen tukikohtaan? Tuskin kaikki tukikohdat ovat samanlaisia ei niihin ole välttämättä resurssiakaan. Päätukikohdissa varmaan voidaan korjata ja huoltaa koneita parhaiten myös kriisinaikana ja tuskin tukikohdasta saadaan kovin liikkuvaa jos sitä ylläpitää 20 km pitkä ajoneuvokolonna ja sadat miehet? Näin kyllä varmistetaan että se pumppu kyllä näkyy jopa avaruuteen saakka kun se lähtee liikkeelle tai sitä yritetään kasata johonkin tienvarteen.

    Eiköhän monesti riitä että hävittäjä voidaan ottaa ylipäätään turvallisesti alas 24 h. ajan, aseistaa ja tankata sekä ehkä vaihtaa pilottia? Tuskin joka paikkaan kannattaa raahata vaihtomoottoreita tms. eikä siihen ehkä ole edes tavaraa.

    - En alkanut laatimaan listaa kaikesta mahdollisesta tilpehööristä kun edes tiedä puoliakaan. Kuljetuskalustossa on mukana välttämättömimmät ja autoja löytyy kuitenkin jonkinmoinen liuta. Homma lähtee tulille näillä ja loppu täydentyy myöhemmin. Jos haluat täydentää oman näkemyksen mukaan niin ole hyvä vaan. Tarkoitushan oli pohtia asiaa yleisellä tasolla.
    - Viestintä on myöskin oma kalustonsa ja se kulkee tuon yhteysupseerin kanssa (mm. "Ilmaleijona" kalusto).
    - Tässä kohteessa ei ole suurempia valmisteluja paitsi HN pysäytysjärjestelmävalmius ja mitoitettu kiitotie
    - Olkoon sitten ilmaoperaatioupseerilla oma ryhmänsä mukana(vaikka nimeltään "Siipiveikot" ;) ) mutta yksin ei herra varmaan lento-operaatiota ja tilannekuvaa pysty pyörittämään.
     
  20. Einomies1

    Einomies1 Eversti

    Liittynyt:
    26.07.2010
    Viestejä:
    1,972
    Tykkäykset:
    861
    Pisteet:
    316
    Jatketaanpas tilannetta eteenpäin hieman ja lisätään päänvaivaa:

    Status: Tukikohta on toiminnassa aikataulun mukaan. Vartio pyörii ja kalusto sekä miehet on saatu majoitukseen lähimetsään ihan kivasti. Naamioitukín on huolella. Muutamia innokkaita paikallisen lehdistön edustajia on jouduttu käännyttämään tien varresta tyhjin käsin ilman tiedonmurustakaan ja muutama farmari perheineen on saanut vaivaantuneet selitykset ja olan kohautukset. Metsätietä pitkin on totuttu oikaisemaan naapuriin mutta nyt se ei vaan onnistu kun...

    Tilannekuva kehittyy: Toiminnan käynnistymisestä seuraavana päivänä klo 6.00 aamulla Ilmavoimien Upseeri "Siipiveikoista" tulee herättämään sinut aamupöhnästä ja ilmoittaa kiihtyneenä että ensimmäiset viholliskontaktit on otettu ilmassa ja maassa sekä merialueella, olemme sodassa! Tukikohta pitäisi saattaa hälytysvalmiuteen heti! Ilmavoimien yhteyskone saapuu max. 1 tunnin päästä tutkakatveessa (CASA) ja tuo kentälle lisää varustusta: Vaijeripysäytysjärjestelmän, 20 AMRAAM ohjusta, 4 lisäpolttoainesäiliötä (tyhjä)4 kpl GBU-38 JDAM pommia ja 1000 tykin ammusta ja vaihtomiehen Ilmavoimien operaatioryhmään kun yksi nykyisistä on liian ahdistunut nykytilanteesta.

    Hornetteja voidaan odottaa saapuvaksi tämän jälkeen koska tahansa. Tätä ennen liikenne on katkaistava, rata puhdistettava perusteellisesti hiekasta ym. Onkohan sirpalesuojiakaan saatu kaivettua ohjuksille?

    Eikä siinä vielä kaikki: maakuljetus saapuu hetkillä millä hyvänsä tuoden mukanaan 4 kpl kasattavia hävittäjien harhamaaleja jotka pitäisi sijoittaa sopivasti lähelle.
    Kolonnaa suojaa maavoimien paikalliskomppania joka jää tukemaan tukikohdan suojaamisessa. Saat koko 4 joukkueen revohkan johtajineen käyttöösi.

    Kolonnan mukana saapuu Ruotsin Ilmavoimien yhteysupseerit Håkan Andersson ja Ulf Lundell jotka arvioivat Gripen-hävittäjien tukeutumismahdollisuuksia tähän tukikohtaan. Tarve olisi hajasijoittaa 4 konetta tälle kentälle mahdollisimman pian.
    Ruotsalaiset tulivat lentämällä hävittäjäsaatossa Poriin mutta heidän raskashuoltokoneensa C-130 joutui palaaman konerikon vuoksi takaisin kesken matkan. Ei ole tietoa koska huoltokone pääsee lähtemään ruotsista.

    Mietittäväksesi jää miettiä heidän kanssaan:
    - miten Gripenien painetankkaus suoritetaan tarvittaessa meidän kalustolla? Eroavaisuuksia on mm. tankkien koko ja korvausilmavirtaus jotka voivat aiheuttaa ongelmia varsinkin kiireessä.
    - miten lähi-it erottaa ruotsalaiskoneet varsinkin hämärässä kun heidän IFF-laitteistonsa ei keskustele meikäläisten Ilmatorjunnan kanssa?
    - miten Gripenit aseistetaan tarvittaessa? Ruotsalaiset väittävät että AMRAAM C ei käy heidän koneeseen mutta B-versio kyllä. Suomen pommit eivät käy Gripeneihin.
    - Oikeat radiotaajuudet ja kenttään liittyvät lähestymisreitit sekä kentän topografian selvittäminen ruotsalaispiloteille.

    Ilmaoperaatiokeskus ja IVA/IT varoittavat vihollisen lentokoneiden ja UAV:n aktiivisuudesta koko etelä-suomen alueella. Myös tukikohtaan voidaan odottaa ilmaiskuja koska tahansa.
    Tikkakoskelle, Ilmavoimien päätukikohtiin ja Arkadianmäelle sekä lukuisiin voimalaitoksiin on tehty ohjushyökkäyksiä risteilyohjuksilla ja taktisilla ohjuksilla viimeisen tunnin aikana mutta tappioista ei ole tietoa.

    Mitenhän tästäkin selvitään?!
     
  21. Huhta

    Huhta Kenraali ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    2,150
    Tykkäykset:
    1,957
    Pisteet:
    636
    Tekniikka on vain pieni apu. Perusongelma on, että miehiä ei riitä levitettäväksi riittävän syvälle. Lähtökohta on huono, jos polttoaineenjakopaikalta tähystetään pellon yli metsänlaitaan. Kun näkee jonkun metsänlaidassa, niin hänkin näkee erittäin suurella todennäköisyydellä tähystäjän ja polttoainerekat. Tulokas olisi pitänyt pysäyttää jo paljon aiemmin. Nyt voi tulla merkittäviäkin omia tappioita.

    Miehiä ei ole lopulta käytettävissä kovin paljoa. Suunnilleen kolmannes-puolet nukkuu, syö tai huoltaa varusteitaan. Tekninen henkilöstö tarvittaneen melkein yksinomaan tukikohdan valmisteluun.

    Toivottavasti seuraavan vuorokauden aikana saadaan miehiä suojaamaan tukikohtaa... Nykyisillä resursseilla tavoite/tehtävä jää suojauksen osalta käytännössä täyttämättä: "Tukikohdan on oltava valmis tukemaan koneita 24 tunnin kuluttua täysin taisteluvalmiina ja suojattuna."

    Mutta pari pointtia: Autot ym. näkyvä sotilaskalusto ajetaan pikkuteille näkösuojaan, jotta ohi ajava aktiiviressu ei postaa Twitteriin kuvaa maantietukikohtaa perustavista joukoista. Yön aikana on kuitenkin hyvä valmistella esimerkiksi radiomajakat ja viestiyhteydet sekä komentopaikat ja majoitus. Komentopaikat ja majoitus järjestetään hajautetusti, jotta kaikki ei mene kerralla, jos tukikohta joutuu ilmahyökkäyksen kohteeksi. Näkyvät muutokset, kuten liikennemerkkien ja mahdollisten kaiteiden poisto sekä vaijeripysäytyslaitteiston ja etäisyysmerkkien asettaminen tehdään vasta viime vaiheessa.


    Kaikkein ensimmäisenä täytyy kuitenkin huolehtia siitä, että armeija jaksaa marssia: kenttäkeittiö pystytetään :) (kuva / Ilma 2002 / Ilmavoimat / Archive.org).

    [​IMG]



    Einomies postasikin jo lisää tätä kirjoitettaessa. Pari kommenttia:

    Ruotsalaisten olisi syytä saada mitä pikimmin itsensä kasaan! Gripenit tarvitsevat omat mekaanikkonsa, polttoaineensa, huoltovälineensä ja käytännössä myös aseensa.

    Me emme tankkaa ruotsalaisia kåneita! :salut: Hornet ja Gripen eivät syö samaa polttoainetta.

    http://www.thelocal.se/20110407/33058

    Lämpökamera on yksi vaihtoehto. Toinen on se, että ilmatorjunnan ROE asetetaan sellaiseksi, että tuntemattomia kohteita ei ammuta, vaan ainoastaan johtamisjärjestelmän viholliseksi osoittamia ammutaan. Jos tämä ei järkevästi onnistu, silloin lennonjohtio voi koneiden lähestyessä viestittää ilmatorjuntapatterille: "Ystäviä tulossa, älkää ampuko, kunnes toisin sanotaan."

    Ylipäätään kysymys on outo. Gripen on kommunikaatiolaitteiltaan Nato-yhteensopiva, ja koneet ovat lentäneet mm. Libyassa Nato-johtoisissa operaatioissa. Eiköhän ne pelitä ihan hyvin yhteen meikäläisten kanssa, ja jos samalta kentältä toimitaan, niin IFF-koodit ym. tieto on hyvin luonnollista jakaa suomalaisten ja ruotsalaisten kesken.

    Tehtävästä ja tarpeesta riippuen. Jos Gripenin on tarkoitus jatkaa taisteluaan Suomen ilmatilassa, kone tietysti aseistetaan siinä missä Hornetkin. Jos Gripen on palaamassa Ruotsiin, silloin aseistetaan uhkatilanteen mukaisesti. Jos matka on luokkaa Pohjanlahden yli, niin silloin aseistusta ei välttämättä tarvita. Jos kone taas on matkalla vaikkapa Lusista Ruotsiin ja vihollisella on liki täydellinen ilmaherruus, niin tällöin ainakin itsepuolustusaseistuksen antaminen mukaan olisi kohteliasta.

    Suomen puolustusvoimat pystyy kuitenkin vain laihan asevalikoiman tarjoamiseen. Konetykin ammukset eivät sovi yhteen Hornetin käyttämien kanssa (eri kaliberi). Ruotsalaisupseerit lienevät oikeassa ohjusten soveltuvuudesta, sillä vaikka molemmat maat käyttävät C-mallin Amraameja, ruotsalaisilla on C5 ja meillä C7. Eiväthän ne ole kaukana toisistaan, mutta pidän softan vittuilua hyvin mahdollisena: "Unknown weapon error." Käytännössä ongelmaa ei kuitenkaan ole ainakaan niin pitkään kuin meillä on varastoissa B-mallin Amraameja. Lyhyen matkan ohjuksista taas lähinnä vanhempi Sidewinder (AIM-9M) lienee yhteensopiva Gripenin kanssa. Varmuudella en mene sanomaan, koska ruotsalaiset käyttivät ennen IRIS-T:n hankintaa AIM-9L Sidewinderia, mutta AIM-9M on integroitu ainakin Tsekin Gripeneihin. Olisi loogista, että aseintegraatio olisi tullut ohjelmistopäivitysten mukana myös Ruotsin Gripeneihin.

    Yksi hyvä juttu kuitenkin on: Saabin BOL-omasuojaheitin. Se on käytössä sekä Hornetissa että Gripenissä ja luo yhteensopivuutta. Määrät ovat kuitenkin kysymysmerkki.

    Ydinpointti on siis, että ruotsalaisten kannattaa tuoda mukana omat aseensa. Etenkin ilmasta-maahan aseistus on syytä löytyä omasta takaa. Myös ilmasta-ilmaan aseistus kannattaa tuoda itse, etenkin IRIS-T ja Meteor. Jos vielä saa jotakin toivoa, niin olisi hyvä, jos ruotsalaiset toisivat mukanaan myös runsaasti BOL:n harhamaalipatruunoita sekä B-mallin Amraameja. Niitä voidaan käyttää sekä Gripeneissä että Horneteissa, eli ne eivät koskaan jää turhanpantiksi.

    Radiotaajuudet selvitetään ruotsalaisille esimerkiksi siellä Porissa ja sen jälkeen tässä tukikohdassa. Kenttään liittyvä paperi-info (approach plate jne.) annetaan ruotsalaisille käteen, ja asiat käydään yhdessä läpi.
     
    Einomies1 tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu