Isku Iraniin

Tuossa olikin jo ennestään hyvää videota ja kuvaa Al-Assadin lentotukikohdan osumista. En huomannut Planet Labsin satelliittikuvia vielä täällä. Osumia olis iis 7 kpl. tukikohtaan, joista 5 on osunut rakennukseen tai hyvin lähelle sitä. Tuota voisi pitää jo melko hyvänä tarkkuutena vähintään 300 km:n päästä tehdylle iskulle lyhyen kantaman ballistisella ohjuksella.

https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com%2Fthe-drive-cms-content-staging%2Fmessage-editor%252F1578503939194-al-asad-strike.jpg

https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com%2Fthe-drive-cms-content-staging%2Fmessage-editor%252F1578508202988-12cc.jpg

https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com%2Fthe-drive-cms-content-staging%2Fmessage-editor%252F1578511302335-5588.jpg

https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com%2Fthe-drive-cms-content-staging%2Fmessage-editor%252F1578511490071-412412psd.jpg


Aiemmin oli epäilty, että osuminen lentokonesuojiin esim. miehistötilojen sijaan olisi ollut vahinko, mutta minusta se on hyvin epätodennäköinen selitys. Iran on kehittänyt ballistisin ohjuksiinsa inertianavigointia tukemaan satelliittipaikannukseen ja infrapunahakupäähän perustuvia hakeutumisvaiheen ohjausjärjestelmiä. 2018 Iran julkaisi videon demoten Zolfaghar-ohjuksella osumista pienen rakennuksen kokoiseen maaliin:


Missä ne loput 10 ohjusta on?
 
Juurikin näin! Aiemmin mainittu "Aviate, navigate, communicate" -sääntö iskostetaan jokaiselle lento-oppilaalle takaraivoon jo koulutuksen alkuvaiheessa. (Ainakin länsimaissa, joihin tietyllä varauksella myös Ukrainan voi ainakin siviili-ilmailun osalta lukea)

Alla jo ilmailupiireissä klassikoksi muodostunut video. Kyseistä pätkää käytetään sekä lentäjien, että lennonjohtajien koulutuksessa malliesimerkkinä ammattitaitoisesta ja oikeasta toiminnasta hätätilanteissa. Videon perusteella voi myös päätellä, että normaalisti pelkkä tämän tyyppinen moottorin vaurioituminen liikenneluokan koneissa ei tosiaan ole mitenkään erityisen katastrofaalinen tilanne.




Uskallan väittää, että tätä todennäköisempi vaihtoehto on ollut joko ohjusten koneelle aiheuttamat massiiviset vahingot tai ohjaamomiehistön inkapasitaatio. Mikäli ilmatila olisi ollut täynnä häirintää myös siviilitaajuuksilla, olisi siitä varmasti ollut tieto lennonjohdossa ja ohjaamossa eikä kone olisi lähtenyt lennolle - en jaksa uskoa yhdenkään kapteenin nousevan taivaalle ilman toimivaa radioyhteyttä.
Jos epäilevät jotain konetta taivaalla viholliseksi, niin onko teoriassa mahdollista osoittaa elektroninen häirintä pelkästään sitä kohtaan. Kysyn koska en tiedä.
 
Jos epäilevät jotain konetta taivaalla viholliseksi, niin onko teoriassa mahdollista osoittaa elektroninen häirintä pelkästään sitä kohtaan. Kysyn koska en tiedä.

Häirintääkin on niin monta erilaista, tarkoituksena voi olla esimerkiksi lähettää massiivisella teholla liikennettä samalla taajuusalueella, tai sitten voidaan yrittää koittaa huijata maalinosoitustutkaa syöttämällä valesignaalia jotka näyttävät oikeilta maaleilta.

Itse tässä kohtaa epäilisin tätä vaihtoehtoa, koska viestiliikenteen häirintä todennäköisesti kohdistuisi tai olisi näkynyt myös muissa alueella lentävissä koneissa. Ja toisaalta jos tuota on epäilty asevoimien koneeksi, kaikenlainen lähetystoiminta voisi tutkavaroittimen kautta paljastaa kohteen olevan tulitoiminnan kohteena.
 
Tosiaan tuossa suoraan koneen alla/edessä on vissiin Iranin ilmapuolustuksen Thö pääpaikka. Sisältäen vuorensisässä olevan johtokeskuksen, koulutus yliopiston ja testauspaikkoja ym.

Khatam al-Anbia Air Defense Base
 
Muistuttanen että ON ollut väitteitä ensimmäisenä päivänä jonka mukaan kone ei saanut/ollut yhteydessä ns. ”Departure” lennonjohtoon nousun jälkeen.
 
Muistuttanen että ON ollut väitteitä ensimmäisenä päivänä jonka mukaan kone ei saanut/ollut yhteydessä ns. ”Departure” lennonjohtoon nousun jälkeen.
Eli konetta ei tunnistettu matkustajakoneeksi. Tomcat konetta ei ollut lähettää tunnistukseen joten päätettiin posauttaa taivaalta?
 
Tragikoomista realismia?: Ensin meni komentaja Soleimani, hautajaisissa tallaantui kuoliaaksi kymmeniä, ohjuksilla ei saatu mitään
aikaan ja lopuksi pudotettiin omalla IT:lla lähinnä omia kaksoiskansalaisia kuskannut siviilikone.

Täytyy aika monta mustaa laatikkoa palaa rikki että tämä saadaan väännettyä voitoksi kotiyleisölle.
 
Tosiaan tuossa suoraan koneen alla/edessä on vissiin Iranin ilmapuolustuksen Thö pääpaikka. Sisältäen vuorensisässä olevan johtokeskuksen, koulutus yliopiston ja testauspaikkoja ym.

Khatam al-Anbia Air Defense Base

Eka osa it-yliopiston koulutusta on matkustajakoneen pudotus. Siitä sitten asteittain haastavampiin maaleihin.
 
Joku eilen veikkasi, että it olisi ollut aktiivinen sekä ilmavoimien koneita ilmassa. It:n uskon olleen mutta en jaksa uskoa yhdenkään koneen olleen valmiudessa kentällä tai ilmassa. Itsemurhaa
 
Joku eilen veikkasi, että it olisi ollut aktiivinen sekä ilmavoimien koneita ilmassa. It:n uskon olleen mutta en jaksa uskoa yhdenkään koneen olleen valmiudessa kentällä tai ilmassa. Itsemurhaa

Iranilla ei käytännössä ole oikeita ilmavoimia, vaan kaluston terävä kärki on kohta 50v vanhaa f-14:a, kiinalaista mig-21-f-13 kopiota ja mitä irakista onnistuivat sinne lennättämään v. 2003. Kaikkia näitä runkoja on yhteensä lähes yhtä paljon kuin tanskan ilmavoimilla hävittäjiä.

Ovat sen sijaan painottaneet ilmatorjuntaan ja näihin tykistöohjuksiin/raketteihin lentokaluston korvikkeena
 
Iranilla ei käytännössä ole oikeita ilmavoimia, vaan kaluston terävä kärki on kohta 50v vanhaa f-14:a, kiinalaista mig-21-f-13 kopiota ja mitä irakista onnistuivat sinne lennättämään v. 2003. Kaikkia näitä runkoja on yhteensä lähes yhtä paljon kuin tanskan ilmavoimilla hävittäjiä.

Ovat sen sijaan painottaneet ilmatorjuntaan ja näihin tykistöohjuksiin/raketteihin lentokaluston korvikkeena

Jos tästä vielä rähinä tulee niin saadaan näyttöjä kuinka "edullisella ilmatorjunnalla" voidaan korvata kalliit hävittäjät suomessakin.
 
Back
Top