Isku Iraniin

Niin, etkä ilmeisesti 17v. tasolta ole kasvanut ollenkaan. Totta kai tiedät asiat paremmin kun et ole koskaan maassa asunut tai edes käynyt. :D
Asia on yleensä niin, että ulkopuolinen näkee asiat "selvemmin". Sopiiko kysyä ikääsi. Olen ymmärtänyt, että olet eläkkeellä.
 
Niin, etkä ilmeisesti 17v. tasolta ole kasvanut ollenkaan. Totta kai tiedät asiat paremmin kun et ole koskaan maassa asunut tai edes käynyt. :D
Asia on yleensä niin, että ulkopuolinen näkee asiat "selvemmin". Sopiiko kysyä ikääsi. Olen ymmärtänyt, että olet eläkkeellä.
 
Asia on yleensä niin, että ulkopuolinen näkee asiat "selvemmin". Sopiiko kysyä ikääsi. Olen ymmärtänyt, että olet eläkkeellä.

Miten voi nähdä selkeämmin, kun saa kaiken tietonsa ulkopuolelta? Erikoista, jos noin on. Eikä Waltarin Mikael Karvajalka nyt ole kauhean ajankohtainen kirja... Sinuhe ei oikein sekään.

Olen yrittäjä ja täytän kesällä 48v.

Joten en vielä ihan ikäloppu.
 
Joo. Ärsytän ihmisiä, vaikka se ei ole tarkoitukseni. Olen sellainen sellainen, joka pystyy joskus puhumaan asiasta ilman tunteita. Myönnän heti, jos olen väärässä. Ei se ole minulle mikään kunniakysymys!
 
Miten voi nähdä selkeämmin, kun saa kaiken tietonsa ulkopuolelta? Erikoista, jos noin on. Eikä Waltarin Mikael Karvajalka nyt ole kauhean ajankohtainen kirja... Sinuhe ei oikein sekään.

Olen yrittäjä ja täytän kesällä 48v.

Joten en vielä ihan ikäloppu.
Miten tuohon voisi vastatata? Viittasin sivistykseni tasoon sanoessani lukeneeni Waltarin tuotannon. Olen lukenut tuhansia kirjoja. "Miten voi nähdä selkeämmin, kun saa kaiken tietonsa ulkopuolelta" Ei tietenkään ulkopuolelta. Vähän sama, kuin veljen avioliitto. Virheet näkee ulkopuolinen, joka perehtynyt asiaan:(
 
Viimeksi muokattu:
Ei se, että toiset kertovat sinulle asiasta ole oikeaa perehtymistä asiaan.

Ei Israel ole mikään paratiisi maan päällä etenkään ei-juutalaiselle (vaikka se ei koskaan ole ollut ainakaan omassa lähipiirissä tai naapurustossa mikään este tai hidaste, Marokosta kotoisin olevat juutalaiset naapurit ovat olleet aika hienoa sakkia). Mutta ei se nyt ole mikään pahan valtakuntakaan, vaikka natsismin ja rasismin läpitunkemat niin tuntuvat ajattelevan.

Se nyt vain on yksi maa muiden joukossa ja ei sitä tarvitse idolisoida tai demonisoida. Samanlaisia ongelmia on monessa maassa ja sotaa tietysti käydään päivittäin. Olisihan se tietty mukavaa, kun "naapurit" eivät koettaisi tulla tappamaan ihmisiä, mutta siihenkin tottuu. Ihan hieno maa, jossa porukalla on asennetta niin työntekoon kuin maanpuolustukseen. Ns. "can-do attitude".
 
Tuli noista naapureista mieleen, että ei ehken ensimmäisenä tulisi mieleen juutalaiset kuvien perusteella:

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4645661,00.html

59818810100099490324no.jpg


WA-mimoona.jpg


On niin järkyttävän törkeän sokeriset bileet, että jos ei ole diabatesta, niin tuolla sen kai saa. Yksissä kisoissa ollut mukana ja se riitti. :D
 
On niin järkyttävän törkeän sokeriset bileet, että jos ei ole diabatesta, niin tuolla sen kai saa. Yksissä kisoissa ollut mukana ja se riitti. :D

Minkälaisessa kunnossa ihmisten hampaat mahtavat olla tuolla päin maailmaa? Aina kun näen videoita ja kuvia niin kolaa löytyy vaikka kuinka monta pulloa pöydistä (teehenkin laittavat paljon sokeria) ja arvelelisin ettei hampaiden hoito ole kovin yleistä.


Israel's prime minister told the Russian leader that Israel would not tolerate leakage of material from Iran to Lebanon.
Following the decision by Russia to deliver S-300 anti-aircraft missile systems to Iran, Prime Minister Benjamin Netanyahu told Russia's President Vladimir Putin in their telephone conversation last week that Israel's red line was leakage of Russian military equipment from Iran to Hezbollah via Syria. This was not mentioned in the short press release published by the Prime Minister's Office after the call, US periodical "Defense News" reports today.
http://www.globes.co.il/en/article-...to-hezbollah-netanyahu-tells-putin-1001029641
 
Minkälaisessa kunnossa ihmisten hampaat mahtavat olla tuolla päin maailmaa? Aina kun näen videoita ja kuvia niin kolaa löytyy vaikka kuinka monta pulloa pöydistä (teehenkin laittavat paljon sokeria) ja arvelelisin ettei hampaiden hoito ole kovin yleistä.


Israel's prime minister told the Russian leader that Israel would not tolerate leakage of material from Iran to Lebanon.

http://www.globes.co.il/en/article-...to-hezbollah-netanyahu-tells-putin-1001029641

Olet aivan väärässä. Hampaiden hoito ainakin Israelissa on ihan Suomen tasalla. Sokeriakaan ei niin kauheasti harrasteta. Ei niitä juoda muutenkaan määrättömiin.
 
Ei se, että toiset kertovat sinulle asiasta ole oikeaa perehtymistä asiaan.
Maailmassa on miljoona "asiaa". Ei niihin kukaan ehdi perehtyä. Mitenkäs historia. Egyptiläiset? Kaikki mitä tiedän heistä on muiden kertomaa;) Olisiko pitänyt elää siihen aikaan? Mitenkäs tiede. Se nojaa muiden kokeisiin.
Sun argumenttisi täytyy olla pilaa!
 
Kerran olen käynyt Israelissa: Amerikasta tulleet uudisasukkaat, tai ainakin ne joihin törmäsin, ovat pelleimmän sakin joukossa jota olen ikinä tavannut - toorapäissään hehkuttavat miten "tulin vaan takaisin kotimaahani joka esi-isiltäni periytyy meille" - anteeksi mitä? Herra XXX Amerikasta siis on muinaisten heprealaisten jälkeläinen ja varmaankin polveutuu vielä myyttisestä kuningas Daavidista; tai niin ainakin uudisasukkaat haluavat uskotella, että kaikki polveutuu suoraan jostain Narnian maagisilta ajoilta, "tämä lähde tässä on kuningas Daavidin lähde ja tuolla mäen päällä on muinaisia raunioita; todennäköisesti roomalaisia tai kreikkalaisia, mutta sanotaan nyt että Daavidin nekin ovat." Tulee mieleen vanha uutispätkä jossa Masadan historiallisella taistelupaikalla haudataan juutalaisten menoin muutamia muinaisia luurankoja - ajatuksena että nämä varmaankin ovat Masadan muinaisia puolustajia, kun muutama vuotta sitten näkemässäni dokumentissa jossa laajemmin tukittiin Masadan piiritystä ja sen kulkua todettiin että luurangot olivat todennäköisemmin roomalaisia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: s91
Niin...siinä on kaksi arkeologian ammattilaista.

Itse en ole törmännyt kauheammin siirtokuntalaisiin, joten missäs niihin törmäsit? Ettei olisi ollut mielikuvituksessa?

Tai suomalaisen kääriäis-junttikylän kaljabaarissa?
 
Ihme sakkia tälläkin forumilla.

99% voisin lyö vetoa, ettei Nikhriskään ole päässyt asevelvolliseksi. Tai jos on, elämä on ollut vaikeaa.
 
Ihme sakkia tälläkin forumilla.

99% voisin lyö vetoa, ettei Nikhriskään ole päässyt asevelvolliseksi. Tai jos on, elämä on ollut vaikeaa.

Homma seis tähän. Suoritin asevelvollisuuteni Upinniemessä huolto- ja kuljetuskomppaniassa - vaaditko sotilaspassin vielä? Jos nyt jotain mietit, niin ei - en ole uusi-natsi saati vanhakaan; suvussani on myös juutalaisia: joo, tuntui että oli pakko mainita, koska tulkitsin tuon "ihmeellistä sakkia täälläkin" että vihjaat jotain minun suuntauksistani juutalaisia kohtaan. Jos tuosta viestistä otit nokkiisi, niin enpä missään väittänyt että uudisasukkaat joista törmäsin vain yhteen seurueeseen (kerran olen maassa käynyt - teemana paikallisen seurakuntani järjestämä ns. raamattumatka; mennään maahan ja siinä samassa vieraillaan raamatusta tutuissa paikoissa) edustavat kaikkia israelilaisia.
 
Viimeksi muokattu:
99% voisin lyö vetoa, ettei Nikhriskään ole päässyt asevelvolliseksi
Jos viittaat minuun liittyen asevelvollisuuteen? Olet väärässä. Kaikki Suomen miehet ovat asevelvollisia. Ei sinne"päästä". Se on laissa säädetty:)
Se, olenko käynyt armeijan on sitten asia erikseen. Itse asiassa olen, mutten Suomen:(
P.s ei pidä uskoa kaikkea mitä lukee.
 
Viimeksi muokattu:
Se nyt vain on yksi maa muiden joukossa ja ei sitä tarvitse idolisoida tai demonisoida. Samanlaisia ongelmia on monessa maassa ja sotaa tietysti käydään päivittäin. Olisihan se tietty mukavaa, kun "naapurit" eivät koettaisi tulla tappamaan ihmisiä, mutta siihenkin tottuu. Ihan hieno maa, jossa porukalla on asennetta niin työntekoon kuin maanpuolustukseen. Ns. "can-do attitude".

Jokaisessa maassa (tai lähes jokaisessa) on jotain hyvää ja jotain huonoa - toisissa enemmän hyvää mitä toisissa. Suomikaan ei ole täydellinen yhteiskunta, kuten ei mikään muukaan tällä pallolla. Toteamuksesi siitä ettei tarvitse idolisoida tai demonisoida on hyvin oikeaanosunut - kumpikin toimintaa saattaa usein hyvin hetteiselle maaperälle ja seuraukset ovat kovin harvoin positiivisia (kokonaisuuden kannalta).

Israelin kohdalla tämä demonisointi on ruvennut ottamaan minua päähän entistä enemmän viimeisimpien vuosien aikana, syynä ei ole se, että näkisin Israelin kategorisesti hyvänä valtiona vaan ennemminkin juuri se, että pyrin näkemään Israelin inhimillisen historian ja inhimilliset "heikkoudet" ja ymmärtämään maata tältä kantilta katsoen ja ymmärtämään ettei mikään valtio voi olla ehdottoman hyvä, mutta kyseisellä alueella Israel nyt on kokonaisuudessaan valtiona luomus, jossa niitä positiivisia asioita on olennaisesti negatiivisia enemmän ja siksi tietty ideologinen leimaaminen ja demonisointi on minusta vastenmielistä kun samalla toinen osapuoli nähdään lähes kategorisesti uhrina - jopa sen offensiiviset toimet uhriutetaan ja syy niihin on Israelin. (Tietenkään kaikki eivät näin toimi, näe Israelia demonisena valtiona mutta äänekäs vähemmistö toimii ja syyllistää Israelia kovin yksipuolisesti ja sama äänekäs vähemmistö kuuluu hyvin usein esim. Suomessa ryhmiin joiden asema on vähemmistöistä paras juuri Israelissa - menepä Gazassa esiintymään julkisesti homoseksuaalina...).

Tiettyjen asioiden syvällistä luonnetta on tietenkin ollut vaikea käsittää kun ei ole sitä henkilökohtaista kokemusta asiaan - holocaustin vuosittainen muisteleminen tavallaan kummeksutti vaikka samalla kuitenkin kaiken lukemani perusteella ymmärsin holocaustin merkityksen monella tapaa - silti vuosittainen muistelu edelleen sukupolvia myöhemmin tuntui oudolta. Kunnes sitten mutkan kautta aloin ymmärtää tarkemmin myös tätä "mekaniikkaa" - ja mutka juontaa Ukrainaan ja kun heikäläisten kanssa keskustelee holomodorista, jossa käytännössä tapettiin nälkään miljoonia ukrainalaisia ja tuhottiin ukrainalainen orastava kansallistunne, ja millaiset seuraukset sukupolvien asian vaientamisella ja täydellisellä unohtamisella ja kiistämisellä neuvostovallan aikana oli ja kun maan itsenäistyttyä sen kokonaisvaltaisuus täydellä teholla paljastui ja ihmisillä oli ensimmäistä kertaa sukupolviin mahdollista keskutella holomodorista vapaasti ja muistaa sen uhreja (ja tuhottua kansallistunnetta) niin monella tapaa paremmin ymmärrän myös sitä miksi holocaustia ei haluta koskaan unohtaa.

vlad.
 
Niin...siinä on kaksi arkeologian ammattilaista.

Itse en ole törmännyt kauheammin siirtokuntalaisiin, joten missäs niihin törmäsit? Ettei olisi ollut mielikuvituksessa?

Tai suomalaisen kääriäis-junttikylän kaljabaarissa?

Mikä sinulla oikein on? Hyökkäät koko ajan palstan kirjoittajia vastaan tuollaisilla henkilökohtaisuuksilla.

Nikhris kertoi lähteensä jokaiselle väitteelleen (keskustelu Amerikasta tulleiden uudisasukkaiden kanssa, tv-dokumentti liittyen Massadiin) ja sinä heität sitten tuollaista. Ja sen päälle tunnustat, ettet itse ole edes kauheammin törmäillyt siirtokuntalaisiin. Jos et itse niiden siirtokuntalaisten kanssa ole ollut tekemisissä, niin mikä syy sinulla on olettaa, ettei Nikhrisin juttu pitäisi paikkaansa?

Itse en ole Israelissa käynyt, mutta olen kyllä nähnyt tv-dokumentteja juuri niistä siirtokuntalaisista, jotka ihan pokkana sanovat, että kaikki maa muinaisen Juudean ja Samarian alueella kuuluu heille, koska Jumala sen niin lupasi. Siis vielä 2000-luvulla porukalla lähtökohta alueen varsin monimutkaisten eri kansanryhmien väliseen ongelmien setvimiseen on se, että "tehdään niin kuin Jumala määräsi meidän pyhässä kirjassa". Tälle porukalle voisi muuten viitata kintaalla, mutta kun sen osuus käsittääkseni kasvaa jatkuvasti Israelin juutalaisten keskuudessa. Maallistuneet juutalaiset, jotka ovat perinteisesti pitäneet valtaa, eivät lisäänny samalla tahdilla kuin nämä ääriainekset. Kun tähän lisätään vielä, että toinen nopeasti lisääntyvä porukka Israelissa ovat arabit, niin aikapommin laukeamista tässä odotellaan.
 
Back
Top