Israel

Mielenkiintoisesti kuitenkin suomalaisista miehistä noin 60-70% polveutuu suoraa mieslinjaa niistä, jotka Suomen kielen tänne toivat.

Rooma teki vuonna 132 täydellisen etnisen puhdistuksen juutalaisista tuolle alueelle, josta vuoteen 1947 kestänyt valtioton diaspora sai alkunsa. Suuri osa Israeliin (tai Filisteaan, kuten roomalaiset sen kostoksi juutalaisille nimesivät, filistealaiset siis olivat juutalaisten arkkivihollisia) jäljellejääneestä väestä oli assyrialaisia, helleenejä (ja hellenisoituja) ja muita kanaaniitteja - assyrialaiset ja kadonneet kanaaniittikansat olivat muinaisen israelin kansan lähimmät sukulaiset, joten ei ole mikään ihme, että heistä polveutuvat ovat geneettisesti lähellä muinaista israelia.
Näitä 'itäisiä' isälinjoja löytyy myös muualta Itä-Euroopasta joten ne eivät välttämättä liity juuri uralilaiseen kieliryhmään:
http://www.elisanet.fi/alkupera/Isalinjat.html

Oletettavasti uusien kieliryhmien mukana on tullut väestöä, mutta pääosin kieli- ja kulttuuri on vaihtunut jo olemassaolevalle väestölle.
 
Israel varoittaa iskuista pari tuntia aiemmin, jotta siviiliuhreilta vältyttäisiin ja kovasti on luottoa täsmäaseisiin.
Vaikka varoituksia annetaan, niin lapset hyppivät samaan aikaan kaikessa rauhassa trampoliinilla ja kävelevät joukoittain kadulla. Eli yksi syy miksi lapsiuhreja tulee. Miksi ei viedä pommisuojaan ... tarvitaanko propaganda materiaalia?

Tunnelmia Lontoosta.

Tunnelmia Pariisista.

Israelin mukaan rakennuksessa oli myös Hamasin sotilastiedustelun väkeä.
https://twitter.com/Reuters/status/1393620945391210499
 
Tuolla on kyllä vaikea tietää kuka on kenenkin puolella ja ketä vastaan. Iranhan ei enää tue hamasia kun nämä menivät Syyriassa islamistikapinallisten puolelle. Israel kuitenkin vähän tuki näitä islamisteja joilla oli siis myös hamasin tuki takanaan. Nykyisin taas Qatar tukenee hamasia mutta USA taas tukee Qataria. Iran tietenkin vihaa Israelia ja tukee terroristeja Libanonissa.. ja Kiina taas tukee Irania. Turkki taas katselee myötämielisesti hamasia ja on samalla Naton jäsen. Pelikirja on kyllä aika sekaisin.
 
Tuolla on kyllä vaikea tietää kuka on kenenkin puolella ja ketä vastaan. Iranhan ei enää tue hamasia kun nämä menivät Syyriassa islamistikapinallisten puolelle. Israel kuitenkin vähän tuki näitä islamisteja joilla oli siis myös hamasin tuki takanaan. Nykyisin taas Qatar tukenee hamasia mutta USA taas tukee Qataria. Iran tietenkin vihaa Israelia ja tukee terroristeja Libanonissa.. ja Kiina taas tukee Irania. Turkki taas katselee myötämielisesti hamasia ja on samalla Naton jäsen. Pelikirja on kyllä aika sekaisin.
Ja kun alueen väkeä muuttaa länsimaihin tuo koko konflikti leviää aina vaan suuremmalle alueelle, niin kuin ylläolevista videoista näkee.
Israelissa juutalaiset ovat enemmistönä, mutta muualla selvästi vähemmistönä.
 
Aika dramaattinen video. Kannattaa kuunnella sellaisilla kuulokojeilla, joissa on bassoa.


Kyllä, dramaattinen video.

Mulla tuossa videossa pistävät silmään nämä:
- Tausta on matalakontrastinen, juontaja korkeakontrastisempi. Ei voi johtua ilman epäpuhtauksista koska taustan etu- ja taka-alan välillä ei ole suurta makrokontrastieroa.
- Valo tulee juontajaan varjojen perusteella noin horisonttitasolta etuoikealta ja kovana. Taustaan valo tulee hiukan enemmän oikealta.
- Kuvaaja ei käännä kameraa sinne missä taustalla tapahtuu kovin nopeasti. Tämä voisi selittyä sillä että kyseessä olisi puolikylmä kamera. En tiedä kuinka yleistä sellainen on uutiskäytössä.
- Aivan kuin juontaja olisi kuvattu korkeammalla resoluutiolla kuin tausta.
- Juontajan väistyttyä kuvasta kuuluu metallisia ääniä - aivan kuin jalustaa taitettaisiin kokoon.. Äänet eivät kuulu sellaisina ulkoilmassa vaan sellaisissa sisätiloissa, joissa diskantit kimpoilevat seinistä.
- Kameran käännyttyä noin 1:05 savupatsasta kohti ovat kuvassa näkyvät henkilöt täysin erilaisessa valossa kuin juontaja oli.
- Jos kaupungilla näkyvät liikkuvat varjot ovat osumien aiheuttamien savupatsaiden varjoja, niin uutisryhmä on päättänyt kuvata alussa niin että dramaattinen, uutisarvoinen asia ei näy. Omituinen journalistinen valinta.
- Kaupunkiin osuva valaistus muuttuu täydellisesti kohdassa 1:01-1:02 kun kameraa pannataan voimakkaasti. Näyttää kuin aurinko olisi nyt savupatsaan takana, mutta ylempänä kuin videon alussa. Hassusti olosuhteet muuttuvat juuri liikeblurrin aikana eli siinä kohdassa jonka editoija valkkaisi leikkaukselle jos tekisi sellaisen.

Ehkä mä oon vaan liian kyyninen ja epäluuloinen, mutta jokainen voi halutessaan katsoa videolta ovat nuo mun havainnot oikeita vai vääriä.
 
Ja kun alueen väkeä muuttaa länsimaihin tuo koko konflikti leviää aina vaan suuremmalle alueelle, niin kuin ylläolevista videoista näkee.
Israelissa juutalaiset ovat enemmistönä, mutta muualla selvästi vähemmistönä.
Tähän voisi vielä lisätä sen miljoona venäläistä jotka nykyisin asuvat Israelissa, ovat toki Israelin kansalaisia mutta silti sekavaa on.
 
Gabrielit saattaa jäädä hyllylle?
Kysyisin Li:ltä että kuka aloitti. Israel vain ampuu takaisin. Itsepuolustus on sallittua
 
Kyllä, dramaattinen video.

Mulla tuossa videossa pistävät silmään nämä:
- Tausta on matalakontrastinen, juontaja korkeakontrastisempi. Ei voi johtua ilman epäpuhtauksista koska taustan etu- ja taka-alan välillä ei ole suurta makrokontrastieroa.
- Valo tulee juontajaan varjojen perusteella noin horisonttitasolta etuoikealta ja kovana. Taustaan valo tulee hiukan enemmän oikealta.
- Kuvaaja ei käännä kameraa sinne missä taustalla tapahtuu kovin nopeasti. Tämä voisi selittyä sillä että kyseessä olisi puolikylmä kamera. En tiedä kuinka yleistä sellainen on uutiskäytössä.
- Aivan kuin juontaja olisi kuvattu korkeammalla resoluutiolla kuin tausta.
- Juontajan väistyttyä kuvasta kuuluu metallisia ääniä - aivan kuin jalustaa taitettaisiin kokoon.. Äänet eivät kuulu sellaisina ulkoilmassa vaan sellaisissa sisätiloissa, joissa diskantit kimpoilevat seinistä.
- Kameran käännyttyä noin 1:05 savupatsasta kohti ovat kuvassa näkyvät henkilöt täysin erilaisessa valossa kuin juontaja oli.
- Jos kaupungilla näkyvät liikkuvat varjot ovat osumien aiheuttamien savupatsaiden varjoja, niin uutisryhmä on päättänyt kuvata alussa niin että dramaattinen, uutisarvoinen asia ei näy. Omituinen journalistinen valinta.
- Kaupunkiin osuva valaistus muuttuu täydellisesti kohdassa 1:01-1:02 kun kameraa pannataan voimakkaasti. Näyttää kuin aurinko olisi nyt savupatsaan takana, mutta ylempänä kuin videon alussa. Hassusti olosuhteet muuttuvat juuri liikeblurrin aikana eli siinä kohdassa jonka editoija valkkaisi leikkaukselle jos tekisi sellaisen.

Ehkä mä oon vaan liian kyyninen ja epäluuloinen, mutta jokainen voi halutessaan katsoa videolta ovat nuo mun havainnot oikeita vai vääriä.
Hyvä olla valpas nyt uutisoinnin suhteen, mutta omaan valokuvausta harrastavaan silmään tämä taas vaikuttaa ihan pätevältä. Savupatsaan nousunkin voi nähdä maisemasta.

Taustan "matalampi resoluutio" selittyy objektiivin hienoisella bokehilla, eli tarkennusalue on reporterissa ja tausta on sumeampi. Saadaan sopiva erottelu aikaiseksi. Kamera on aivan varmasti jalustassa tälläisiä tehdessä ja jos on lukittu paikalleen, ei sitä saa heti liikuteltua. Kuvaajaan osuu aurinko tässä kuvakulmassa joten siksi todennäköisesti kamera tapahtumiin nähden väärään suuntaan. Käännetään vasta kun alkaa tapahtua.

Jos reportterissa on outoja valoja, niin saattavat aina käyttää lisävalaistusta kuvatessa jos halutaan täyttää varjoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, dramaattinen video.

Mulla tuossa videossa pistävät silmään nämä:
- Tausta on matalakontrastinen, juontaja korkeakontrastisempi. Ei voi johtua ilman epäpuhtauksista koska taustan etu- ja taka-alan välillä ei ole suurta makrokontrastieroa.
- Valo tulee juontajaan varjojen perusteella noin horisonttitasolta etuoikealta ja kovana. Taustaan valo tulee hiukan enemmän oikealta.
- Kuvaaja ei käännä kameraa sinne missä taustalla tapahtuu kovin nopeasti. Tämä voisi selittyä sillä että kyseessä olisi puolikylmä kamera. En tiedä kuinka yleistä sellainen on uutiskäytössä.
- Aivan kuin juontaja olisi kuvattu korkeammalla resoluutiolla kuin tausta.
- Juontajan väistyttyä kuvasta kuuluu metallisia ääniä - aivan kuin jalustaa taitettaisiin kokoon.. Äänet eivät kuulu sellaisina ulkoilmassa vaan sellaisissa sisätiloissa, joissa diskantit kimpoilevat seinistä.
- Kameran käännyttyä noin 1:05 savupatsasta kohti ovat kuvassa näkyvät henkilöt täysin erilaisessa valossa kuin juontaja oli.
- Jos kaupungilla näkyvät liikkuvat varjot ovat osumien aiheuttamien savupatsaiden varjoja, niin uutisryhmä on päättänyt kuvata alussa niin että dramaattinen, uutisarvoinen asia ei näy. Omituinen journalistinen valinta.
- Kaupunkiin osuva valaistus muuttuu täydellisesti kohdassa 1:01-1:02 kun kameraa pannataan voimakkaasti. Näyttää kuin aurinko olisi nyt savupatsaan takana, mutta ylempänä kuin videon alussa. Hassusti olosuhteet muuttuvat juuri liikeblurrin aikana eli siinä kohdassa jonka editoija valkkaisi leikkaukselle jos tekisi sellaisen.

Ehkä mä oon vaan liian kyyninen ja epäluuloinen, mutta jokainen voi halutessaan katsoa videolta ovat nuo mun havainnot oikeita vai vääriä.
Sama pisti silmään. Aivan kuin screenin edessä tehty.
 
Back
Top