Itämeren turvallisuustilanne

Venäläiset hakkerit keksineet helpon keinon pysäyttää puolalaiset junat
But as disruptive as the railway sabotage has been, on closer inspection, the “cyberattack” doesn't seem to have involved any cyber at all, according to Lukasz Olejnik, a Polish-speaking independent cybersecurity researcher and consultant, and the author of the forthcoming book Philosophy of Cybersecurity. In fact, the saboteurs appear to have sent simple “radio-stop” commands via radio frequency to the trains they targeted. Because the trains use a radio system that lacks encryption or authentication for those commands, Olejnik says, anyone with as little as $30 of off-the-shelf radio equipment can broadcast the command to a Polish train—sending a series of three acoustic tones at a 150.100 megahertz frequency—and trigger their emergency stop function.
 

Venäjän sotalaiva ampui kovia ohjuksia Itämerellä​


Venäjän puolustusministeriö kertoi keskiviikkona, että Itämeren-laivaston ohjuskorvetti Stoikiy ampui ilma- ja pintamaaleja merisotaharjoituksessa. Ammunta-aluetta tai harjoituksen ajankohtaa ministeriö ei ilmoittanut.

Stoikiyn kotisatama on Kaliningradin alueella sijaitseva Baltijsk. Munkki pitää todennäköisenä, että ohjusammunnat tehtiin eteläisellä Itämerellä.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Jukka Kopran (kok) mukaan Venäjä voisi halutessaan painostaa Suomea merisotaharjoituksilla. Niille kansainvälisellä merialueella varatut rajoitusalueet voisivat tyrehdyttää laivaliikenteen Suomen satamiin.




 

Venäjän sotalaiva ampui kovia ohjuksia Itämerellä​


Venäjän puolustusministeriö kertoi keskiviikkona, että Itämeren-laivaston ohjuskorvetti Stoikiy ampui ilma- ja pintamaaleja merisotaharjoituksessa. Ammunta-aluetta tai harjoituksen ajankohtaa ministeriö ei ilmoittanut.

Stoikiyn kotisatama on Kaliningradin alueella sijaitseva Baltijsk. Munkki pitää todennäköisenä, että ohjusammunnat tehtiin eteläisellä Itämerellä.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Jukka Kopran (kok) mukaan Venäjä voisi halutessaan painostaa Suomea merisotaharjoituksilla. Niille kansainvälisellä merialueella varatut rajoitusalueet voisivat tyrehdyttää laivaliikenteen Suomen satamiin.




Harmi kun Pohjanmaat ovat vasta paperilla. Niille olisi nyt tarvetta.
Eiköhän ruotsin rannikkoa viistäen saataisi rahti kulkemaan.
 
Raportin mukaan harjoitus vahvistaa, että Venäjän Itämeren laivasto on menettänyt kykynsä suorittaa suuren luokan maihinnousuoperaatioita. Syynä ovat laivaston Roputsha-luokan maihinnousualusten ja 336. merijalkaväkiprikaatin osallistuminen sotaan Ukrainassa. Prikaatin tiedetään kärsineen kovia tappioita.

Maajoukot suorittivat harjoituksessa tällä kertaa lähinnä puolustustehtäviä kuten vihollisjoukkojen maihinnousujen torjuntaa sekä pitkä kantaman ohjusiskuja. Tämä tulee mitä ilmeisimmin olemaan lähitulevaisuudessa niiden pääasiallinen tehtävä.
---
Meri- ja ilmayksiköiden harjoitustoiminnan pääasiallinen painopiste oli sukellusveneiden torjunnassa. Tämä johtui kaikkein todennäköisimmin Ruotsista ja siitä, miten sen sukellusveneet voisivat tehostaa Naton operaatioita Itämerellä, asiantuntijat kirjoittavat.
 
Maajoukot suorittivat harjoituksessa tällä kertaa lähinnä puolustustehtäviä kuten vihollisjoukkojen maihinnousujen torjuntaa ...
---
Meri- ja ilmayksiköiden harjoitustoiminnan pääasiallinen painopiste oli sukellusveneiden torjunnassa. Tämä johtui kaikkein todennäköisimmin Ruotsista
Eikös nuo maihinnousuyritykset sukellusveneillä ole olleet enempi ryssän temppukorissa
 
Tämä mätäpaise pitäisi kyllä puhkaista, mutta näyttää ettei mitään olla tekemässä.


En kyllä näe että ryssän valvoma Ahvenanmaa parantaa Itämeren turvallisuutta
 
Suomen ja Viron välisen Balticconnector kaasuputken epäillään vuotavan.
 
Suomen ja Viron välisen Balticconnector kaasuputken epäillään vuotavan.

Nyt sitten olisi varsin valitettavaa jos venäläinen sota-alus törmäisi toisen maailmansodan aikaiseen miinaan Itämerellä ja painuisi pohjaan.
 
Suomen ja Viron välisen Balticconnector kaasuputken epäillään vuotavan.

Eihän Venäjä voi sallia kaasua eurooppalaisten natsien käsiin! /s

Se olisi todella ja varsin valitettava yhteensattuma sellainen .. Nyt varmasti jo kuumeisesti tutkitaan millaisia aluksia on putken lähistöllä liikkunut viime aikoina.

Bellingcat on varmasti työssä, en epäile. Joku ryssätankkeri siellä on kyllä jo pari päivää istunut, mutta ei ne varmaan AIS päällä kuitenkaan putkia räjäyttele...


1696763698495.jpeg

1696763631077.jpeg

Putkesta:

1696763210468.png
Kuva: https://www.lapinkansa.fi/kotimaa/m...hdan-venajalta-tulevan-putken-kanssa-3624592/
 
Tästä juttelimme tuolla kotimaan uutisissa, mutta totean vielä täälläkin, että eivät ne putket ala vuotaa ilman aktiivisia toimia eli sabotaasia. Ympäristövaikutusten arvioinnissa jo Nord Stream -putkien kohdalla todettiin, että vuodon tai vaurion riski kaasuputkessa pidettiin häviävän pienenä. Se olisi täysin teoreettinen uhka. Sen todennäköisyydeksi ympäristöraportissa laskettiin “yksi vuoto 28 300 vuodessa”.

Vuotoa ei toisin sanoen pidetty ollenkaan mahdollisena putkien käyttöiän aikana. Sinne tuli kolme vuotoa sabotaasin vuoksi.

Balticconnector on kolme vuotta ollut käytössä. Viisi tuumaa terästä ja kuorena vielä muutama tuuma betonia.

Itämerellä tapahtuu nyt.
 
Tästä juttelimme tuolla kotimaan uutisissa, mutta totean vielä täälläkin, että eivät ne putket ala vuotaa ilman aktiivisia toimia eli sabotaasia. Ympäristövaikutusten arvioinnissa jo Nord Stream -putkien kohdalla todettiin, että vuodon tai vaurion riski kaasuputkessa pidettiin häviävän pienenä. Se olisi täysin teoreettinen uhka. Sen todennäköisyydeksi ympäristöraportissa laskettiin “yksi vuoto 28 300 vuodessa”.

Vuotoa ei toisin sanoen pidetty ollenkaan mahdollisena putkien käyttöiän aikana. Sinne tuli kolme vuotoa sabotaasin vuoksi.

Balticconnector on kolme vuotta ollut käytössä. Viisi tuumaa terästä ja kuorena vielä muutama tuuma betonia.

Itämerellä tapahtuu nyt.
Asioita jotka kuuluu samaan luokkaan tämän kaasuputkivuodon kanssa:
1) Baltianmaiden sähköverkon stabiliteetti, eli innertiayhteydet ryssälään (Viron reaaliaikainen sivu)
2) Baltian sähköverkon siirtoyhteydet Suomeen ja Puolaan (Baltia + pohjoismaat reaaliaikainen sivu)
3) Kaasuyhteys Baltia-Puola välillä(Santaka)

Jos jotain tavoitetta on niin se on Baltian kylmentäminen/pimentäminen. Baltic-connector putken katkeaminen estää tehokkaasti LNG terminaalilaivan siirron pois Suomesta. Pieni vahinko Santakassa saa riemun repeämään kun aletaan EU poliittisesti arpoa että saadaanko kaasua Suomessa vai Baltiassa.
 
Back
Top