Itämeren turvallisuustilanne

Baltic-connectorin katkaiseminen ja siinä sivussa parin kaapelin rikkominen on teko itsessään, mutta tässä on selkeästi havaittavissa informaatiovaikuttamista. Eli pyritään vahvistamaan vaikutusta muilla pienillä jutuilla ja tuuttaamaan tämä lehdistöön että saadaan itseään vahvistava kierre kasaan. Lopputuloksena yleistä levottomuutta naapurimaissa ja kenties ylilyöviä reaktioita joita voi sitten hyödyntää.

Niin täällä kuin somessa ja lehdistössä käydään kuumana, spekulidaan mikä alus sen katkon nyt teki ja revitään parin aluksen pelkästä pinnallaolosta jo uutta spekulaatiota. Meinasin itse jo revetä siitä että lööppilehti kertoi että pari ryssän potenttiaalista kyntäjää nyt sattuu kellumaan jossain Norjan rannikolla. No tuollainen veden päällä pysyminen on ihan luontaita laivalle, jopa ryssän kiululle. Tuskin uppoavat nyt ihan hetkeen niin tätä saa kyllä ihmetellä vielä aika pitkään.

Putki on poikki niin se on nyt poikki. Viranomaiset saa pähkäillä miten estää jatkossa mutta pehmeää siviili-infraa riittää määrättömästi. Ehkä suurin pointti on se että ryssä ei uskaltanut mitään oikeasti kriittistä paskoa. Kaasuputken katkominen ei sotke Suomen eikä Viron kaasumarkkinoita kunnolla, aiheuttaa lähinnä harmia. Sama tietoliikennekaapeleissa. Ei riittänyt siis kantti vetää UK-Norja DC-linkkiä tai Tanskansalmien kaasuputkia poikki. Noilla olisi saanut ihan oikeaa tuhoa aikaan heti. Kummasti ne sähköverkon innertia-yhteydetkin pelaa edelleen Baltia-ryssälä välillä.

Antaa ryssän nyt riehua, mieluusti omalla tontillaan ja pitäisi lopettaa se informaatiovaikutuksen vahvistimena toiminen.
Tuo korostettu osa olisi hyvä tällä palstalla yleisestikin muistaa. Milloin mikäkin asia tulkitaan ryssän vaikutuksesta tapahtuneeksi vaikka siitä ei ole mitään näyttöä. Levitetään sellaista ajatusta, että ryssä pystyy tekemään ja vaikuttamaan Suomessa miten tahansa.

Muistetaan sekin, että Oleg Gordijevski ei länteen loikattuaan pystynyt nimeämään kuin yhden suomalaisen KGB:n agentin, ja hänkin sitten osoittautui luotettavaksi sekä välittömästi tehdyissä kotimaisissa selvityksissä että myöhemmältä loikkarilta saaduilla tiedoilla.

Tietenkin varuillaan pitää olla ja epäilevä myös, mutta ryssien vaikuttamisen ja kykyjen ylikorostaminen on turhaa ja haitallista.
 
Tuo korostettu osa olisi hyvä tällä palstalla yleisestikin muistaa. Milloin mikäkin asia tulkitaan ryssän vaikutuksesta tapahtuneeksi vaikka siitä ei ole mitään näyttöä. Levitetään sellaista ajatusta, että ryssä pystyy tekemään ja vaikuttamaan Suomessa miten tahansa.

Muistetaan sekin, että Oleg Gordijevski ei länteen loikattuaan pystynyt nimeämään kuin yhden suomalaisen KGB:n agentin, ja hänkin sitten osoittautui luotettavaksi sekä välittömästi tehdyissä kotimaisissa selvityksissä että myöhemmältä loikkarilta saaduilla tiedoilla.

Tietenkin varuillaan pitää olla ja epäilevä myös, mutta ryssien vaikuttamisen ja kykyjen ylikorostaminen on turhaa ja haitallista.
Aliarviointi se vasta typerää onkin. Siinä käy ylpeys lankeemuksen edellä. Nyt kun suomellakin on vähän enemmän selkänojaa, pitää ryssälle laittaa luu kurkkuun ja tehdä käytännössä selväksi että tämmösistä seuraa aina konkreettinen vastatoimi eikä mikään symbolinen ele. Nuoleskelun aika on ohi ja poliittinen johto on tuuletuksen tarpeessa. YYA-home pitää ravistella pois heti.
 
Suomenlahden tilannekuva on uskoakseni jo nyt erittäin kattava 24/7 johtuen esimerkiksi merialueen kapeudesta sekä "rantavaltioiden" liittolaisuudesta. Tutka-verkosto kattaa 100% koko Suomenlahden alueen, ja sitä täydennetään liikkuvalla valvonnalla molemmista Nato-maista. Meritilannekuva on molempien maiden yhteiskäytössä, jolloin Virolaisen tutkan tai sensorin data on lahden tällä puolella käytössä ja päinvastoin.
Näin ainakin haluaisin uskoa liittolaisten toimivan.
24/7 UAV partiointi ei halpaa ole sekään. Ne vehkeet ei lennä itsekseen, vaan vaatii useamman henkilön 24/7 työpanoksen lennättäjistä huoltoon.

Edit: Toki kiinnostavien kohteiden tarkistamiseen tuollaiset UAV.t olisi hyviä, mutta vaatisi sekin 24/7 valmiudessa olevan miehityksen.

Siihen suuntaan, mutta vaikuttavia tekijöitä on toki maalin koko ja sää. Matalaprofiilista maalia ei yli 3 Boforista pintavälkkeestä helposti erota. Kuten Mustanmeren laivasto on saanut huomata. Tunnistamiseen tarvitaan sitten liikkuvaa kykyä. Tunnistamaton maali kansainvälisellä vesialueella - tai ylipäätään missään tietenkään - ei vielä paljon kerro.

UAV, USV ja UUV varmasti tekee vahvasti tuloaan. V.alvonnassa tarpeesta on puhuttu jo 15 vuotta. Erityisesti meren ollessa osittain jäässä.
 
Aliarviointi se vasta typerää onkin. Siinä käy ylpeys lankeemuksen edellä. Nyt kun suomellakin on vähän enemmän selkänojaa, pitää ryssälle laittaa luu kurkkuun ja tehdä käytännössä selväksi että tämmösistä seuraa aina konkreettinen vastatoimi eikä mikään symbolinen ele. Nuoleskelun aika on ohi ja poliittinen johto on tuuletuksen tarpeessa. YYA-home pitää ravistella pois heti.
Kyllä, kaikkeen mahdolliseen pitää varautua siellä missä pitääkin. Mutta ryssää palveleva narratiivi heidän kyvyistään vaikuttaa missä vain haluaa miten vain haluaa, ei kyllä palvele mitään järkevää päämäärää.
 
Suomi ja Viro ovat sopineet, että aluevesiemme välille jätetään vapaan kulun kaistale. Nyt kun olemme huomanneet, että infrastruktuurimme on huonosti rakennettu ja siitä syystä rikkoutuu, joudumme sitä korjailemaan. Tämän vuoksi sovimme, että molemmat valtiot laajentavat aluevetensä tavanomaiseen 12 meripeninkulmaan, jolloin ne kohtaavat toisensa. Raja keskelle.

Kulkua ei tietenkään kiellettäisi aluevesiemme läpi, vaan päin vastoin tarjoamme turvallisuussyistä saatetun kulun tuosta läpi. Parhaimmillaan se voisi olla hyvinkin sujuvaa, saattueet kokoontuvat ja johdetaan jopa läpi viikon parin välein.

Mikäli turvallisuustilanne kiristyy, voi saattoaluksilla olla muuta puuhaa, ja odotusaika tällöin voi ymmärrettävästi hiukan venyä.

Näin turvaamme Venäjälle tärkeän öljynviennin Pietarista maailmalle mahdollisimman sujuvasti.
Tämä ei valitettavasti olisi koko maailman sopiman kansainvälisen merilain (UNCLOS) mukaista. Ulkoisten aluevesien ns. viaton kauttakulku on lähtökohtaisesti ehdoton oikeus niin kauppalaivoille kuin vieraille valtionaluksillekin, jota saa rajoittaa vain yksittäisissä tapauksissa, eli jos alusta epäillään viattoman kauttakulun rikkomuksista. Kategorinen rajoitus siihen voidaan tehdä vain lyhytaikaisesti turvallisuuden vuoksi, mm. sotaharjoituksien tai jonkun muun kyseistä aluetta koskevan tosiasiallisen vaaran (tai valtiollisen turvallisuuden) vuoksi, tai sitten sotatoimena julistetun merisaarron avulla.

Toki sattumalta venäläisen alukseen kylkeen kelluva toisen maailmansodan aikainen miina olisi sitten asia erikseen...
 
Tämä ei valitettavasti olisi koko maailman sopiman kansainvälisen merilain (UNCLOS) mukaista. Ulkoisten aluevesien ns. viaton kauttakulku on lähtökohtaisesti ehdoton oikeus niin kauppalaivoille kuin vieraille valtionaluksillekin, jota saa rajoittaa vain yksittäisissä tapauksissa, eli jos alusta epäillään viattoman kauttakulun rikkomuksista. Kategorinen rajoitus siihen voidaan tehdä vain lyhytaikaisesti turvallisuuden vuoksi, mm. sotaharjoituksien tai jonkun muun kyseistä aluetta koskevan tosiasiallisen vaaran (tai valtiollisen turvallisuuden) vuoksi, tai sitten sotatoimena julistetun merisaarron avulla.

Toki sattumalta venäläisen alukseen kylkeen kelluva toisen maailmansodan aikainen miina olisi sitten asia erikseen...
Toki voidaan ottaa heidän omasta pelikirjasta sivu, ja järjestää kovapanosammunnat niin, että ampuva yksikkö on Suomen puolella ja maalilautta Viron rannikolla. Seuraavana päivänä sitten toisin päin. :devilish:
 
Toki voidaan ottaa heidän omasta pelikirjasta sivu, ja järjestää kovapanosammunnat niin, että ampuva yksikkö on Suomen puolella ja maalilautta Viron rannikolla. Seuraavana päivänä sitten toisin päin. :devilish:
Tästähän ihan vastikään täällä heitinkin, että PV:n pitäisi hankkia pidemmän kantaman rannikkotykistöä, jotta tykistöharjoitusten pitkä vaara-alue olisi perusteltua (se n. 30 km ei ihan riitä, kun lähellä rantaa voisi vielä kauttakulkea), mutta L/58 155 mm kalustolla voisikin päästä aika lailla tuohon. Ohjusten päivittäisellä ammunnalla tuollainen harjoittelu tulisi aika kalliiksi.

Parhaimmillaan voisi harjoitella Suomessa olevalla tuliyksiköllä Viron rannikolle tapahtuvan merikoukkauksen torjuntaa...

Esim. pieni määrä M1299:iä rannikkotykistölle koekäyttöön voisi osua kuin nyrkki silmään:
 
Keskusrikospoliisi on saanut valmiiksi Balticconnector-kaasuputken vaurion teknisen tutkinnan, muttei jaa tuloksia vielä julkisuuteen.



1697722556536.png


1697722863178.png

------------------------

Ei tiedoteta = ryssä on syyllinen
 
Keskusrikospoliisi on saanut valmiiksi Balticconnector-kaasuputken vaurion teknisen tutkinnan, muttei jaa tuloksia vielä julkisuuteen.



Katso liite: 85501


Katso liite: 85502

------------------------

Ei tiedoteta = ryssä on syyllinen
Tai Kiina, jolloin suut menevät kyllä suppuun. Virolaiset ovat jo kuulemma keskustelleen Kiinalaisten diplomaattien kanssa, mutta ei tiedätä että mistä (Hesarin uutinen) Todellinen kauhuskenaario on, että Kinkit ja ryssät alkavat toimia yhteistyössä. Tämä saattaa jo olla sitä? Nähdäänkö vielä kiinalainen laivasto-osasto tukeutumassa esimerkiksi Königsbergiin? Kiina ja Venäjä ovat jo harjoitelleet vuonna 2017 Itämerellä.
 
Keskusrikospoliisi on saanut valmiiksi Balticconnector-kaasuputken vaurion teknisen tutkinnan, muttei jaa tuloksia vielä julkisuuteen.

Mietinkin sen tiedotustilaisuuden aikana, että mitäs ne sekoilee. Sanoivat pitävänsä suomalaiset tietoisina ja julkaisevan mahdollisesti kuviakin. Ei Suomessa niin toimita. 30v päästä joku jää eläkkeelle ja julkaisee muistelmat, jonka tiedot sitten nykyisten poliitikkojen toimesta kiistetään.

Toki voidaan pitää tiedotustilaisuuksia, jossa kerrotaan asioita kuten: "tutkinta on alkanut" tai "tutkinta on päättynyt" ja julkaistaan kuva vartiolaivan kannelta.
 
Tai Kiina, jolloin suut menevät kyllä suppuun. Virolaiset ovat jo kuulemma keskustelleen Kiinalaisten diplomaattien kanssa, mutta ei tiedätä että mistä (Hesarin uutinen) Todellinen kauhuskenaario on, että Kinkit ja ryssät alkavat toimia yhteistyössä. Tämä saattaa jo olla sitä? Nähdäänkö vielä kiinalainen laivasto-osasto tukeutumassa esimerkiksi Königsbergiin? Kiina ja Venäjä ovat jo harjoitelleet vuonna 2017 Itämerellä.
No esimerkiksi tuo NewNew Polarbear on liputettu Hong Kongiin, että sinänsä voidaan todeta, että onhan se nyt ryssän paatti, mutta teknisesti kuitenkin kiinalainen. Kuka sen omistaa oikeasti? Joku Kiinaan rekisteröity holdingyhtiö kenties, ja siitä sitten etsimään niitä todellisia omistussuhteita ja jäljet katoaa bermudan kolmioon.

Muok. Kaivelin vähän ja alus on itse asiassa kiinalainen, jonka omistaa NewNew Shipping Line, joka ajaa rahtia länsi-venäjän ja Kiinan välillä.

Tässä uutinen asiasta. Tuore.

Norja on alusta varjostanut.
 
Tästähän ihan vastikään täällä heitinkin, että PV:n pitäisi hankkia pidemmän kantaman rannikkotykistöä, jotta tykistöharjoitusten pitkä vaara-alue olisi perusteltua (se n. 30 km ei ihan riitä, kun lähellä rantaa voisi vielä kauttakulkea), mutta L/58 155 mm kalustolla voisikin päästä aika lailla tuohon. Ohjusten päivittäisellä ammunnalla tuollainen harjoittelu tulisi aika kalliiksi.

Parhaimmillaan voisi harjoitella Suomessa olevalla tuliyksiköllä Viron rannikolle tapahtuvan merikoukkauksen torjuntaa...

Kuivasaaren 305 millimetrin Obuhov voisi olla tässä mielessä käyttökelpoinen.
 
Mitä jos vuodosta ei olisi uutisoitu? Vuodon tekijä olisi joutunut seuraavana päivänä palaamaan, neljännen kerran. Sitten hänet olisi napattu.

Mielestäni uutisen antaja ja levittäjät ovat tehneet maanpetoksen. Gasum ja Yle, tai ketkä lienee.

Tässä on just sama tutkintaa haittaava asia tehty kuin nettipetoksissa aina tehdään. Tekijän toritili suljetaan, jotta hän tajuaisi jääneensä kiinni, ja ymmärtäisi vaihtaa kännynsä ja IP-osoitteensa. Hän nostaa tilinsä tyhjäksi ettei varoja voi jäädyttää. Kaikki tehdään täsmälleen päinvastoin kuin pitäisi. Kaikki.
 
https://yle.fi/a/74-20056115

Nato lisää valvontaa ja lähettää miinantorjunta-aluksia Itämerelle​

Sotilasliitto kasvattaa läsnäoloaan Itämeren putki- ja kaapelirikkojen takia.

------------
YLE:n artikkelin kautta:

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_219500.htm?selectedLocale=en

NATO steps up Baltic Sea patrols after subsea infrastructure damage​

  • 19 Oct. 2023 -
  • Last updated: 19 Oct. 2023 17:44
NATO and Allies are stepping up patrols in the Baltic Sea following recent damage to undersea infrastructure in the region. The increased measures include additional surveillance and reconnaissance flights, including with maritime patrol aircraft, NATO AWACS planes, and drones. A fleet of four NATO minehunters is also being dispatched to the area.

“We continue to monitor the situation closely, and we remain in close contact with our Allies Estonia and Finland, and our partner Sweden,” said acting NATO spokesperson Dylan White. “NATO will continue to adapt its maritime posture in the Baltic Sea and will take all necessary steps to keep Allies safe.”

Since the Nord Stream sabotage in September 2022, NATO has enhanced patrols near critical undersea infrastructure and has promoted technological innovation – including with drones – to better detect any suspicious activity. Earlier this year, NATO created an undersea infrastructure coordination cell to deepen ties between governments, military, industry actors and NATO, and has since established the NATO Maritime Centre for the Security of Critical Undersea Infrastructure within NATO’s Maritime Command
 

Ajatuksia
 
...vai aivopieruja?

Merenpohjan muokkaamiseen tarkoitettu aura voisi soveltua tuhotyöhön. Epäilyksen alaiset laivat ovat liikkuneet todennäköisesti liian nopeasti vetääkseen perässään vastaavaa esinettä, Heikkilä arvioi.

Haluaisin myös nähdä sen konttilaivan, joka pystyy vetämään perässään tuollaista auraa millään nopeudella. Tavallisesti näitä käsitellään suurilla ja tehokkailla offshore-aluksilla ja niiden hinausvinttureilla. Esimerkiksi suomalaiset monitoimijäänmurtajat ovat aikoinaan kiskoneet pohja-auroja öljy- ja kaasuteollisuuden lukuun. Toki joku pienempi "sabotaasikoukku" voisi toimia, mutta molemmista aluksista puuttuu silti sellaisen käsittelyyn tarvittavat nosturi ja vinssi.

Sevmorpor ja Newnew Polarbear kulkevat nyt peräkanaa Norjan pohjoispuolella. Se ei Heikkilän mukaan ole erikoista, koska jäisillä merialueilla laivojen on järkevää kulkea saattueena jäänmurtajan perässä.

Muuten hyvä, mutta eteläinen Barentsinmeri ei jäädy. Lähin Koillisväylällä operoiva saattojäänmurtaja 50 Let Pobedy on Vilkitskynsalmessa yli 900 merimailin päässä Sevmorputista, joka taas on lähes 300 merimailin päässä Newnew Polar Bearista. Lisäksi Sevmorput suuntaa koilliseen kohti Novaja Zemljan pohjoiskärkeä kun taas Newnew Polar Bear on menossa ennemminkin kaakossa siintävää Karanporttia ja saattaa matkalla poiketa myös Murmanskissa. Jäissäkulkukykyisenä aluksena Sevmorput pärjännee Koillisväylällä tähän vuodenaikaan vielä ilman avustusta, mutta en yllättyisi, jos Newnew Polar Bear tarvitsisi jo apua pahimmissa paikoissa.

Sevmorpor? :D

Yleensä kontteja kuljetetaan pitkällä matkalla esimerkiksi Aasiasta Eurooppaan mahdollisimman isolla laivalla. Tämä kiinalainen on tosi pieni, se ei ole mikään pitkän matkan konttilaiva.

Newnew Polar Bear on käytettynä hankittu entinen saksalainen reilun 1600 TEU:n jäävahvistettu feeder-konttilaiva, jolla on korkein suomalais-ruotsalainen jääluokka (1A Super). Pietarissa on tänä vuonna käynyt myös saman varustamon hieman suurempia (2700...3500 TEU) mutta matalamman jääluokan feedermax-konttilaivoja. Vaikea kuvitella, että uusi varustamo lähtisi kokeilemaan tuollaista poikkeuksellista reittiä juurikaan tuota suuremmalla konttilaivalla, ellei second hand -markkinoilta irtoaisi lähes romuhinnalla jotain vanhaa 4000-5000 kontin Panamax-rohjoa. Jäävahvistusta noihin vähänkään isompiin konttilaivoihin on kuitenkin turha toivoa.

Väittäisin, että kiinalainen varustamo havittelee Koillisväylän-reitilleen tiheämpää vuoroväliä ja lyhyempää matka-aikaa. Lisäksi tuollainen pienempi feeder-kokoluokan konttilaiva riittänee sille rahtivirralle, joka halutaan tuoda Kiinasta suoraan Venäjän Itämeren-satamiin.

***

Näyttäisi sitä, että lähes kaikki kynnelle kykenevät haluavat päästä kommentoimaan. Toisinaan tuntuu siltä, että tärkeintä ei ole asia vaan ääni...
 
...vai aivopieruja?

Merenpohjan muokkaamiseen tarkoitettu aura voisi soveltua tuhotyöhön. Epäilyksen alaiset laivat ovat liikkuneet todennäköisesti liian nopeasti vetääkseen perässään vastaavaa esinettä, Heikkilä arvioi.

Haluaisin myös nähdä sen konttilaivan, joka pystyy vetämään perässään tuollaista auraa millään nopeudella. Tavallisesti näitä käsitellään suurilla ja tehokkailla offshore-aluksilla ja niiden hinausvinttureilla. Esimerkiksi suomalaiset monitoimijäänmurtajat ovat aikoinaan kiskoneet pohja-auroja öljy- ja kaasuteollisuuden lukuun. Toki joku pienempi "sabotaasikoukku" voisi toimia, mutta molemmista aluksista puuttuu silti sellaisen käsittelyyn tarvittavat nosturi ja vinssi.

Sevmorpor ja Newnew Polarbear kulkevat nyt peräkanaa Norjan pohjoispuolella. Se ei Heikkilän mukaan ole erikoista, koska jäisillä merialueilla laivojen on järkevää kulkea saattueena jäänmurtajan perässä.

Muuten hyvä, mutta eteläinen Barentsinmeri ei jäädy. Lähin Koillisväylällä operoiva saattojäänmurtaja 50 Let Pobedy on Vilkitskynsalmessa yli 900 merimailin päässä Sevmorputista, joka taas on lähes 300 merimailin päässä Newnew Polar Bearista. Lisäksi Sevmorput suuntaa koilliseen kohti Novaja Zemljan pohjoiskärkeä kun taas Newnew Polar Bear on menossa ennemminkin kaakossa siintävää Karanporttia ja saattaa matkalla poiketa myös Murmanskissa. Jäissäkulkukykyisenä aluksena Sevmorput pärjännee Koillisväylällä tähän vuodenaikaan vielä ilman avustusta, mutta en yllättyisi, jos Newnew Polar Bear tarvitsisi jo apua pahimmissa paikoissa.

Sevmorpor? :D

Yleensä kontteja kuljetetaan pitkällä matkalla esimerkiksi Aasiasta Eurooppaan mahdollisimman isolla laivalla. Tämä kiinalainen on tosi pieni, se ei ole mikään pitkän matkan konttilaiva.

Newnew Polar Bear on käytettynä hankittu entinen saksalainen reilun 1600 TEU:n jäävahvistettu feeder-konttilaiva, jolla on korkein suomalais-ruotsalainen jääluokka (1A Super). Pietarissa on tänä vuonna käynyt myös saman varustamon hieman suurempia (2700...3500 TEU) mutta matalamman jääluokan feedermax-konttilaivoja. Vaikea kuvitella, että uusi varustamo lähtisi kokeilemaan tuollaista poikkeuksellista reittiä juurikaan tuota suuremmalla konttilaivalla, ellei second hand -markkinoilta irtoaisi lähes romuhinnalla jotain vanhaa 4000-5000 kontin Panamax-rohjoa. Jäävahvistusta noihin vähänkään isompiin konttilaivoihin on kuitenkin turha toivoa.

Väittäisin, että kiinalainen varustamo havittelee Koillisväylän-reitilleen tiheämpää vuoroväliä ja lyhyempää matka-aikaa. Lisäksi tuollainen pienempi feeder-kokoluokan konttilaiva riittänee sille rahtivirralle, joka halutaan tuoda Kiinasta suoraan Venäjän Itämeren-satamiin.

***

Näyttäisi sitä, että lähes kaikki kynnelle kykenevät haluavat päästä kommentoimaan. Toisinaan tuntuu siltä, että tärkeintä ei ole asia vaan ääni...

Rikkoi tuo uutinen ainakin sen ylläpidetyn myytin, että tuo putken katkaisu olisi muka jotenkin voinut tapahtua vahingossa ankkurilla. Joten kyllä tuossa hyvääkin asiaa oli.

En tiedä kuka näitä ihmeellisiä myyttejä haluaa ylläpitää Suomessa.

En nyt mitenkään saa päästäni pois ajatusta, että TP tasollakin edelleen halutaan valkopestä näitä venäjän tekoja ainakin julkisuudesssa. Ollaan edelleenkin niin äärimmäisen ylivarovaisia... jotenkin Suomen ulkopolitiikka edelleen on kuin ylivenytetty jousi. Jousi joka venytettiin miltei suoraksi Nato-keväänä, mutta joka edelleen vanhasta muistista haluaa kutistua kokoon alamaiseksi.

No onneksi tässä putken katkaisussa on nyt Virokin mukana. Viro kyllä tiedottaa aivan varmasti asiat miten ne on, eikä yritä salata venäjän eduksi mitään asioita.

Kuten olen jo moneen kertaan todennut, nyt olisi jälleen hyvä tilaisuus TP:llä hoitaa Ahvenanmaan asiat kuntoon ennen seuraavaa presidenttiä. Eikö tällainen asian hoitaminen sopisi väistyvälle presidentille hyvin. Uusi voisi aloittaa diplomaattisesti puhtaalta pöydältä.

Tämän jälkeen pitäisi Suomessa uudistaa Supo nykymaailman tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top