Itämeren turvallisuustilanne

Tälläistä oli jo maanantaina tuolla flightfoorumilla.
Nämä vielä kommentoivat omilla nimillä toisin kuin nämä nimettömät turvallisuus asiantuntijat.
Omalla nimellä keskusteleminen on sekä plussa että miinus.

Varmasti antaa kovasti ryhtiä liittyvään keskusteluun, eikä keskusteluun osallistuvan tarvitse rakentaa rooliaan täysin tyhjästä.

Samalla se sulkee tehokkaasti suut monessa asiassa.

Toinen ongelma on tiukasti tiettyyn aihepiiriin keskittyvä foorumi. Kun mennään aihepiirin ulkopuolelle niin huomataanko, että pudotaan kenties osaamisen ulkopuolelle?

Flightforumin ketjua lueskelin ja siellä useampaan kertaan painotettiin "kaupallisen lentoyhtiön toimivan niin ja niin". Ok, varmaan näin onkin, mutta Venäjän kaltaisissa maissa tarvitaan tasan yksi puhelinsoitto ja kun soittaja esittää tarpeeksi korkealta annetun propuskan niin pomoporras napsauttaa kantapäät yhteen. En väitä, että tässä näin olisi käynyt, mutta ei sitä unohtaakaan voi kun näitä diktatuurien ja kaiken maailman p**kastanien (lento)yhtiöitä pohtii.

Viittaan nyt taas Airiston Helmen tapaukseen. Kuvitteellisella rakennustarkastajien foorumilla omilla nimillään keskustelevat toteaisivat kaiken olevan 110 % kunnossa kun kaavoitus, rakennusluvat ja jälkitarkastukset on täysin kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse pidän yksinkertaisinta selitystä uudelleenreitityksestä teknisen vian tai lentoyhtiön logistiikan vuoksi todennäköisimpänä, sillä muut teoriat eivät ole kovin vakuuttavia:

Provosointi tai hämmentäminen? Kukaan ei olisi edes huomannut koko lentoa, ellei yksi turpotwitteröijä olisi tarkkaillut silmä kovana flightradaria. Siviili-ilmailun ammattilaisten mukaan kyseessä ei ollut mikään kovin erikoinen tai poikkeuksellinen tapahtuma, samaa tuntuu sanovan Ilmavoimat tiedotteessaan. Perinteinen ilmatilanloukkaus olisi todennäköisempi vaikuttamiskeino, missä ei olisi ollut riskiä että tapahtuma jää huomaamatta.

Valmiuden testaaminen? Kone lensi Suomen ilmatilassa suoraa reittiä GATRI->ALAMI pisteiden välillä, kuten täällä on kirjoitettu, mitä ilmeisemmin lennonjohdon ohjeiden mukaisesti. Mikään sen käytöksessä ei näyttänyt poikkeavan suunnitelmista, eikä se siten aiheuttanut mitään mitattavaa reagointia viranomaisissa. Kohti rajaa kääntyva IL-76 olisi varmasti saanut aikaan erilaisen reaktion.

Signaali- tai muu tiedustelu? Kone ei lentänyt sotilastukikohtien kautta, vaan ohitti esim. Tikkakosken yli 10km etäisyydeltä. Jos oletetaan, että siviililentokoneeseen piilotetuilla instrumenteilla saataisiin tiedusteltua jotain, mitä ei satelliiteilla tai maan pinnalta saada, miksi tehdä sitä poikkeavaa reittiä käyttäen? Tikkakosken ohittaa lähempääkin esim. Aeroflotin lennot Yhdysvaltoihin, tai miksei lentäisi ihan luvanvaraisesti Jyväskylään niin pääsisi vielä lähemmäksi? Ja toisaalta, eiköhän tukikohdissa ole huolehdittu siitä, ettei siellä ole mitään helposti ilmasta tiedusteltavaa, kun reittikoneiden lennot niiden lähistöltä ovat päivittäisiä tapahtumia.
Hieman modifioitu Operation Igloo White ?
 
Siitä lennosta vielä ja tiedustelukonespekulaatiosta. Kai nyt jokainen täällä pyörijä ymmärtää, ettei PV:n kiinteistöistä sinkoile ilmaan salaisuuksia. Kaikki sensitiivinen ja salainen tieto liikkuu kiinteitä yhteyksiä pitkin vahvasti salattuna.

Olisiko kuitenkin niin, että esim. Tikkakoski ei säteile ulospäin mitään, vaan että siellä ns. kuunnellaan korvat höröllä.

Se tiedustelukone kuulisi lähinnä varusmiesten kenttäradioiden "kettu kuittaa" -tason juttuja.

Nyt jäitä pöksyyn.
 
Oletko Tommi myös sitä mieltä, että venäläisten toistuvissa maakaupoissa Suomen puolustusinfran vierestä ei ole mitään erikoista tai epäilyttävää, koska Suomen lakien mukaan ja laillisesti ovat nämä maa-alueet hankkineet? Ei kannata olla noin naiivi, vaikka kuinka itseäsi ilmailuasiantuntijana pitäisit
Kyllä olen sitä mieltä, että venäläisten maakaupoissa puolustusinframme lähialueilta on hyvin paljon epäilyttävää, ja mielestäni sellaiset kaupat pitäisi kokonaan kieltää. Mutta tähän ylilentotapaukseen ne eivät liity.
 
Toinen ongelma on tiukasti tiettyyn aihepiiriin keskittyvä foorumi. Kun mennään aihepiirin ulkopuolelle niin huomataanko, että pudotaan kenties osaamisen ulkopuolelle?
Näinkin. Mutta toisaalta tämä turvallisuus aihe tai vastaava on sellainen että jos joltain turpolta jotain kysytään, niin aina on jotain erikoista tai hämärää. Aina. Tämän alan ihmiset ei osaa edes kuvitella että olisi joskus joku muu selitys kuin jotain Tom Clancymaista jännittävää. Tuolla alalla pärjää hyvällä mielikuvituksella, kun ikinä ei tarvi mitään sen kummemmin perustella. Senkun antaa mielikuvituksen laukata.


Tässä hybriitikeskuksen malliesimerkki.
Katso liite: YouCut_20220119_190925650.mp4





school clapping GIF
 
Kertoivatko etteivät käyneet?
- Emme tehneet tunnistuslentoa, koska tilanne ei ollut uhkaava. Meillä ei ollut epäilyä, että maanpuolustus tai joku valtakunnan kohde olisi ollut uhattuna, Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Juha-Pekka Keränen kommentoi Keskisuomalaiselle
 
Kaksi venäläistä alusta on purjehtinut jo useita päiviä edestakaisin Öölannin itärannikkoa. Mitään selitystä alusten liikkeille ei ole.

Alukset ovat ollet merellä viime viikon keskiviikosta alkaen. Ne ovat kansainvälisillä vesillä, noin 30 kilometriä Öölannista.

Kaliningradista lähteneet laivat ovat nimeltään Fortuna ja Katun. Fortuna on 170 metriä pitkä ja laivalla on suuri nosturi ja helikopterikenttä. Sitä on käytetty aikaisemmin Nord Stream 2 -kaasuputken laskemiseen Itämeren pohjaan.

Katun on rekisteröity palonsammutusalukseksi ja se hinaa Fortunaa.


 
Teoriassa varmaan simppeliä signaalitiedustelua perusradioliikenteen osalta voisi tehdä suhteellisen vähin modifikaatioin tai jopa olemassaolevin antennein. Siitä voi jo päätellä millaista aktiivisuutta alueella on.

Mutta toisaalta, kuten todettu niin sama perustiedustelu hoituisi muutaman pakettiauton (tai venäläisomisteisen kiinteistön) avulla. En kyllä itsekään keksi mikä olisi niin akuuttia tai erikoista että rahtikoneesta 8 km korkeudesta voisi kuikuilla paremmin kuin ajoneuvoista ja satelliiteista.
Antennit suksiboksiin ja pakut liikkeelle... Ei kiinnitä huomiota, kuten tuo lento. Eiköhän tuo ollut vastaavaa kommunikaatiota, kun ilmatilan loukkaukset.
 
- Emme tehneet tunnistuslentoa, koska tilanne ei ollut uhkaava. Meillä ei ollut epäilyä, että maanpuolustus tai joku valtakunnan kohde olisi ollut uhattuna, Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Juha-Pekka Keränen kommentoi Keskisuomalaiselle
Tuo ei ole Ilmavoimien tiedote, mutta ok.

"Mikäli siviililentoyhtiöiden lennot suuntautuvat hyväksyttyjen lentosuunnitelmien mukaisesti, niihin ei normaalisti reagoida tunnistuskoneilla. Mikäli on syytä epäillä ns. renegade-tilannetta, jossa siviilikone muodostaa uhan, Puolustusvoimat reagoi tilanteeseen. Tällöin kyseessä on voimankäytöllisesti virka-apu poliisille.

Puolustusvoimat ei spekuloi siviililentoyhtiöiden tai niiden lentoreittien tarkoitusperiä."
 
Puolustusvoimat ei spekuloi siviililentoyhtiöiden tai niiden lentoreittien tarkoitusperiä."

Puolustusvoimat on tehnyt elokuvaakin aiheesta. Kohdasta 4:22 eteenpäin kuvataan turistien saapumista Kajaanin lentokentälle siviilikoneella, jonka liikkeiden tarkoitusperien spekulointi ei em. sitaatin mukaan kuulunut puolustusvoimille.

Jos tässä on tyhmiäkin kyselty, niin tarkoitus ei kuitenkaan ole diletantismi, militantismi, besserwisseröinti tai paniikin lietsominen. Olemme osa aikamme tapahtumia, toiset vain vähäpätöisinä sivustaseuraajina. Suomessa on kuitenkin käytössä kokonaismaanpuolustuksen malli. Minusta tähän konseptiin tietyissä rajoissa sopii, että jokainen kansalainen saa osoittaa kiinnostusta turvallisuusympäristöön liittyvään julkiseen tietoon ja joskus spekuloidakin sen pohjalta. Ja ehkäpä joskus joku valveutunut sivullinen huomaakin jotain merkityksellistä. Kiitos kaikille erittäin informatiivisesta keskustelusta.

Ilmavoimienkin lausunnot kannattaa ottaa siis suolan kera. Se on hyvä niin. Luotto on kova.
 
Kaksi venäläistä alusta on purjehtinut jo useita päiviä edestakaisin Öölannin itärannikkoa. Mitään selitystä alusten liikkeille ei ole.

Alukset ovat ollet merellä viime viikon keskiviikosta alkaen. Ne ovat kansainvälisillä vesillä, noin 30 kilometriä Öölannista.

Kaliningradista lähteneet laivat ovat nimeltään Fortuna ja Katun. Fortuna on 170 metriä pitkä ja laivalla on suuri nosturi ja helikopterikenttä. Sitä on käytetty aikaisemmin Nord Stream 2 -kaasuputken laskemiseen Itämeren pohjaan.

Katun on rekisteröity palonsammutusalukseksi ja se hinaa Fortunaa.


Fortunasta on video:

Siellä on 60 MHz taajuudella toimiva sähköverkko vaikka videon täti puhuukin 60 kilo Hertsistä. Tämä varsin erikoinen sähköverkon taajuus tarvitaan alukselle sijoitetun VHF alueella toimivan supertutkan takia. Supertutkan avulla alukselta pystytään näkemään kaikki häivekoneet vähintään 1000 kilometrin säteellä.:eek: Pitäisikö vinkata Iltalehdellekin...
:)

Kaiken lisäksi porno on kielletty Fortunalla eli lestadiolaiset ovat jotenkin sekaantuneet asiaan:
 
Viimeksi muokattu:
Siitä lennosta vielä ja tiedustelukonespekulaatiosta. Kai nyt jokainen täällä pyörijä ymmärtää, ettei PV:n kiinteistöistä sinkoile ilmaan salaisuuksia. Kaikki sensitiivinen ja salainen tieto liikkuu kiinteitä yhteyksiä pitkin vahvasti salattuna.

Olisiko kuitenkin niin, että esim. Tikkakoski ei säteile ulospäin mitään, vaan että siellä ns. kuunnellaan korvat höröllä.

Se tiedustelukone kuulisi lähinnä varusmiesten kenttäradioiden "kettu kuittaa" -tason juttuja.

Nyt jäitä pöksyyn.
Seuraavaa rahtikonetta odotellessa. Koukkaa sillä kertaa Mp.netin aktiivisimpien vänkääjien pirttien yltä. Kokkolasta tänne Turun seudulle.
 
Syvällä on silovikien lonkerot Suomessa ja keskustelupalstoja myöten. Kun vähän pöyhii niin aina kaalisoppa haisee.

Hyvältä ja järkeenkäyvältä vaikutti tuo lentäjän kertomus, mutta noilla taustoilla siirtynee lukijan vastuulle uskominen tai ei-uskominen.
Ko firmalla lentää myös ilmavoimien evp pilotteja, mutta jos päässä kaali haisee niin ei voi mitään.
 
Näinkin. Mutta toisaalta tämä turvallisuus aihe tai vastaava on sellainen että jos joltain turpolta jotain kysytään, niin aina on jotain erikoista tai hämärää. Aina. Tämän alan ihmiset ei osaa edes kuvitella että olisi joskus joku muu selitys kuin jotain Tom Clancymaista jännittävää. Tuolla alalla pärjää hyvällä mielikuvituksella, kun ikinä ei tarvi mitään sen kummemmin perustella. Senkun antaa mielikuvituksen laukata.


Tässä hybriitikeskuksen malliesimerkki.
Katso liite: 55736
Sanotaan, että tuolla alalla ei ole "sattumia".
 
Back
Top