Itämeren turvallisuustilanne

Ruotsalainen yksikkö voitaisiin sijoittaa Ahvenanmaalle. Eihän se varsinaisesti sotilaallista voimaa edusta.
Mietin, että rajavartijat kun on sallittuja, niin Frontex tripwireksi / pidäkkeeksi?

Kynnys alkaa ampumaan saksalaisia ja espanjalaisia rajavartijoita voisi olla kertaluokkaa korkeampi.

Vaan enpä ole kuullut kenenkään sitä ehdottavan, ehkä ei toimisi tai ehkä EU:n käytännön puolustusyhteistyö ei ole sillä levelillä, että olisi tahtotilaa edes tuohon.
 
Miksikähän minä kuvittelin tuosta ideasta, että suomalaiset upseerit kouluttaisivat suomalaisia varusmiehiä Ruotsin maaperällä, ja toisinpäin... Sikälihän tuo toimisi jonkinlaisena yhteistyön ja avunannon takeena. Mafiatyyliin molemminpuolinen panttivangin antaminen. Nätimmin sanottuna ns. tripwire-osastot.
 
Eiköhän RVL:n suorituskykyyn luoteta melko paljon Ahvenanmaan suojaamisen alkuvaiheessa. RVL:lla ei ole joukkojen osalta määrärajoitetta maakunnan alueella.
Olen miettinyt ilman vastausta toki, miksi RPR kouluttaa RVL:n käyttöön joukkoja?
 
Asevelvollisten kouluttaminen ei kuulosta vielä hetkeen realistiselta, mutta kuvittelisin että ammattiupseerien kouluttamiselle ristiin voisi olla hyviä perusteita, johtamaan vahvistuksia perusyksiköstä ylöspäin.
Ainakin yhteisissä harjoituksissa näkyy löytyneen äidinkielen tueksi nopeasti yhteinen kieli, rakkauden eiku englanti.
 
Asevelvollisten kouluttaminen ei kuulosta vielä hetkeen realistiselta, mutta kuvittelisin että ammattiupseerien kouluttamiselle ristiin voisi olla hyviä perusteita, johtamaan vahvistuksia perusyksiköstä ylöspäin.
Ainakin yhteisissä harjoituksissa näkyy löytyneen äidinkielen tueksi nopeasti yhteinen kieli, rakkauden eiku englanti.
Kai ne myös perkeleen ymmärtää. :)
 
Täytyy kyllä kehua PV:n tiedotusstrategiaa. Hieman tuumailemalla näkee selkeät merkit reagoinnista, mutta suureen yleisöön korttitemppu menee täydestä. Lakki - päästä!

Utin ns. lapataksit lentää säännöllisesti kodin yli, ja pirttihirmukin jo naureskelee kun korvakuulolla heittelen sohvan pohjalta ”kaksi NH90 ja MD500”-kommentteja - nyt vaan on lukujärjestys laitettu uusiksi, hiljaista on ollut…
 
Viimeksi muokattu:
Utin ns. lapataksit lentää säännöllisesti kodin yli, ja pirttihirmukin jo naureskelee kun korvakuulolla heittelen sohvan pohjalta ”kaksi NH90 ja MD500”-kommentteja - nyt vaan on lukujärjestys laitettu uusiksi, hiljaista on ollut…
itseä ärsyttää kun puolustusvoimien hornetit lentelee meidän kodin yli ainakun harjottelevat viime kesänä ja uutena vuonna heräsin siihen kun neljä hornettia lensi talon yli. Hyvä ettei taulut tippunu lattialle...
 
itseä ärsyttää kun puolustusvoimien hornetit lentelee meidän kodin yli ainakun harjottelevat viime kesänä ja uutena vuonna heräsin siihen kun neljä hornettia lensi talon yli. Hyvä ettei taulut tippunu lattialle...
Nämä varmaan rauhoittaisi..
Su-34_Sukhoi.jpg
 
itseä ärsyttää kun puolustusvoimien hornetit lentelee meidän kodin yli ainakun harjottelevat viime kesänä ja uutena vuonna heräsin siihen kun neljä hornettia lensi talon yli. Hyvä ettei taulut tippunu lattialle...
Mun bokserit meinasi muuttua Adidaksen kolmiraitaiseksi eräällä venereissulla. Pienellä, suhteellisen huomaamattomalla purjeveneellä liikkeellä kapealla mutta pitkällä järvenselällä, melko harmaana ja utuisena päivänä. Olin varmaan lähimmän 20km säteellä ainoa ihminen, kun syyskuun sateinen arkipäivä ei varsinaisesti ole sesonkia.

Olin sopivasti parin luodon välissä, keskellä pitkää selkää putputtelemassa moottorilla eteenpäin, kun edessä näkyi tosi iso lintu. Joka muuttui tosi nopeasti tosi tosi isoksi. Ja tosi äänekkääksi. Sitten iski heureka, Hornet, rokkenroll ja asiaa!

Ehdin jo fiilistelemään, että tulee muuten ihanan lujaa, tulee muuten kiihottavan matalalla, väylää pitkin ja suoraan kohti - kunnes tajusin, että noissa vauhdeissa tällainen kermanharmaa vene näyttää varmaan kolmannelta luodolta tässä kahden muun luodon välissä. Ei muuten, mutta se lakanoiden tuuletukseen tarkoitettu alumiinikeppi sojotti mun pakasterasiasta kuitenkin merkittävästi ylöspäin. Veti vähän ennen mua nousuun, eikä enää tullut pintaan päinkään. Olisko ollu molemminpuolisesti kalsaripyykit?

Sen verran säikäytti kesken monotonisen 12h ajelun, että kaikenlaiset arviot etäisyyksistä ja korkeuksista pyyhkiytyi heti mielestä, mutta väitän että järven pintaan jäi väreilevä ura HN:n paineaallosta ja näin ylösvedossa ilman tiivistyvän siipien taakse. Ehkä karjaisin perkelettäkin, innostuksesta ja säikähdyksestä…

Sori offtopic, mutta muovasi omaa ymmärrystä PV:n kyvykkyydestä ja sisämeren turvallisuustilanteesta todella vahvasti 😎
 
itseä ärsyttää kun puolustusvoimien hornetit lentelee meidän kodin yli ainakun harjottelevat viime kesänä ja uutena vuonna heräsin siihen kun neljä hornettia lensi talon yli. Hyvä ettei taulut tippunu lattialle...
Itse kuuntelen(ja etenkin katselen) ilolla ja mielelläni, kun omat koneet pauhaa. Asennekysymys, kuten jenkit sen sanovat: sound of freedom!
Ikinä ei ole kyllä ärsyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Täytyy kyllä kehua PV:n tiedotusstrategiaa. Hieman tuumailemalla näkee selkeät merkit reagoinnista, mutta suureen yleisöön korttitemppu menee täydestä. Lakki - päästä!

Vähän kuin mimmi, joka nostaa ihan pikkaisen hameenhelmaa. Just sen verran, että verkkosukan suu ja sukkanauhan solki hetken vilahtaa. Sen jälkeen yleisön mielikuvitus hoitaa kaiken muun...
 
Back
Top