Itämeren turvallisuustilanne

Toki Suomi sitten teki erittäin onnistuneen miinoituksen Jumindaan. Rantapyssyn ja Saksan lentokoneiden avustuksella tuossa miinoituksessa upotettiin kahdessa päivässä kymmenen prosenttia koko toisessa maailmansodassa miinoituksessa upotetuista aluksista.

Sulun idea ja käyttötarkoitus toimi kyllä muutenkin kuin vain paperilla. Virolaisten sijaan sulku toteutui saksalaisten kanssa.
 
Pärjäävätkö tuollaiset miinalaivat omillaan kovassa tilanteessa. Ei mitään järeämpää alusta turvana? Vai riittääkö viron kentiltä tuleva ilmasuoja?
 
Viimeksi muokattu:
Pärjäävätkö tuollaiset miinalaivat omillaan kovassa tilanteessa. Ei mitään järeämpää alusta turvana? Vai riitttääkö viron kentiltä tuleva ilmasuoja?
Kyllä siellä on jäissäkulkulykyiset miinalaivat suojaamassa. Jos vanja tulee likelle, niin Umhkonto suhahtaa siilosta.
 
riitttääkö viron kentiltä tuleva ilmasuoja?
Kyllä. Viron ilmavoimat ovat tunnetusti hyvin tuhovoimaisat ja kyvykkäät. Naton pari konetta saattaa päivystää Tallinnassa tai Amarissa. Nekin kentät on iskandermaaleina Ylä-Laukaalle. Virolla voi sotilaallisesti pyyhkiä persettään. Kaitseliit on käytännössä ryssien tapa hankkia Virossa aselupia.
 
Näiden pitäisi kehittää itsenäisesti liikkuva miinaperhe, satamassa määritellään yksittäiselle miinalle kohdealue johon se itse siirtyy ja aktivoituu oikeassa paikassa...
Tuollaiselle kun saisi sadan kilometrin toimintamatkan niin jopas olisi Kronstadissa mukavaa. :cool:


Sellaisia on kehitelty.
En tiedä missä vaiheessa Darpan projekti etenee.

Yksi kehitysaskel oli pienois-sukellusvene.
Sukellusvene oli miehittämätön ja sillä oli muistaakseni kyky kantaa noin 10 merimiinaa. Ideana oli että sukellusvene ajaa miehittämättömänä haluttuun paikkaan, laskee miinat ja palaa haluttuun paikkaan täydennettäväksi.


Eräs versiosta:
 
Viimeksi muokattu:
Aamuyöstä Suomeen saapui X-kuljetuskoneita, X-kentälle, X-Nato-maasta. Käytössä oli siviilipotkurikoneen squawkit. Venäjän territoriot kierrettiin, jota oikeat siviilikoneet ei tee. Juuri ennen laskeutumista transponderit suljettiin. Lennot katosivat Flightradar24:stä sillä sekunnilla, eikä edes historiatietoa löydy.

Kuulostaa kivalta. Voita sinne leivän päälle. Thanks guys. Cheers!
 
Squawk eli "kuokka"on tässä tutkan omakonetunnuslaitteelle asetettava tunnistekoodi. Kun tutka näyttää ruudulla vain pisteen, tulee sen perään näkymään tuo lennon identifiointinumero.
Kyselen vieläkin tyhmiä, suo anteeksi. Tarkoittaako tuo, että (mahdollisesti) tuli ihan oikeita isoja koneita ja muka piilossa? Naapuri kattelee myös radaria ja sotilastutkiaan, joten tietää ne jotain lentäneen. Siviilipotkurikone on kai eri asia kuin kaupallinen laite? Kuten huomaat, perusteet kateissa.:unsure:

Jos näin, niin täältäkin kiitokset mysteerilenoille. Suorastaan kihelmöi spekuleerata, että mitä kuljetettiin. Tietysti turhaa, sillä asiasta jotain tietävä ei kirjoita asiasta edes yhtä aakkosta millekään palstalle.
 
Kyselen vieläkin tyhmiä, suo anteeksi. Tarkoittaako tuo, että (mahdollisesti) tuli ihan oikeita isoja koneita ja muka piilossa? Naapuri kattelee myös radaria ja sotilastutkiaan, joten tietää ne jotain lentäneen. Siviilipotkurikone on kai eri asia kuin kaupallinen laite? Kuten huomaat, perusteet kateissa.:unsure:

Jos näin, niin täältäkin kiitokset mysteerilenoille. Suorastaan kihelmöi spekuleerata, että mitä kuljetettiin. Tietysti turhaa, sillä asiasta jotain tietävä ei kirjoita asiasta edes yhtä aakkosta millekään palstalle.
Ilman squawkia vastapuoli näkee vain tutkakaiun - suunnan, nopeuden, karkean korkeuden. Siksi Suomenlahdellakin käydään tunnistamassa, kun tutka näyttää vain kohteen, mutta squawk/transponderi ei ole päällä - ei tiedetä kuka kulkee ja millä asialla.

Squawk ilmoittaa koneen kansainvälisen tunnuksen ja tarkan korkeuden.

… jos squawk-tiedot täytetään vilpittömin mielin ja rehellisesti.
 
Ko. transponderi kytketään päälle tai ei kytketä, itänaapuri on soveltanut kytkemiskäytäntöä itselleen sopivalla tavalla.
Siviilipuolella korpikentillä lähtö- ja päätekenttää ei näy. Käyttää pitäisi jos laite on koneessa, mutta se ei ole pakollinen korpikentillä operoidessa. Valvotut kentät on niiden aukiolo aikana sitten erikseen.Ja tuon kuokan koodin antaa lennonjohto johon ollaan yhteydessä operoinnin aikana.

Edit: Ja lentäjän asettamilla koodeilla voidaan ilmaista joitain muutakin tärkeeä mitä ei radiossa sillä kertaa tietyistä syistä haluta sanoa. Sekä jos lennetään tarpeeksi matalalla kumpuilevassa ympäristössä niin aika piilossa menee, paitsi lähellä olevilta silmiltä ja korvilta.

Itselläni kokemusta S-modesta.

 
Viimeksi muokattu:
Kyselen vieläkin tyhmiä, suo anteeksi. Tarkoittaako tuo, että (mahdollisesti) tuli ihan oikeita isoja koneita ja muka piilossa? Naapuri kattelee myös radaria ja sotilastutkiaan, joten tietää ne jotain lentäneen. Siviilipotkurikone on kai eri asia kuin kaupallinen laite? Kuten huomaat, perusteet kateissa.:unsure:

Jos näin, niin täältäkin kiitokset mysteerilenoille. Suorastaan kihelmöi spekuleerata, että mitä kuljetettiin. Tietysti turhaa, sillä asiasta jotain tietävä ei kirjoita asiasta edes yhtä aakkosta millekään palstalle.
Kysytään tätä tuolta alkuperäiseltä postaajalta - @kusiainen ?
 
Back
Top