Itämeren turvallisuustilanne

Kyllä kait tämä enemmän Virooon kohdistuu?
No. Suomi on yksinomaan nyt lng-aluksen varassa, mutta Viro ei pysty sitä hyödyntämään. Virolle kai kaasu Puolasta yhä virtaa. Suwalkin aukosta kulkee putki Baltiaan. Jepjep.
 
Pieni sivuhuomio. Minua pikkuisen ärsyttää se, että joku hallituksesta tai hallituksen lähipiiristä vuotaa Iltalehteen ja ehkä muuallekin.

Lähde kertoo, että valtionjohto ja Puolustusvoimat epäilevät, että Venäjä on iskenyt Suomen ja Viron väliseen kaasuputkeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/07fa3666-2804-4d9a-98c1-91a3056e2995

Jos toimittajat saavat turpotietoa ennen päätettyä tiedottamista, se tarkoittaa aika monta korvaa lisää ennen aikojaan kaikissa muissakin asioissa. Kuka muu voi seurata hallituksen pohdintoja reaaliajassa? Retorinen kysymys.
 
Ryssä on ilmeisesti päättänyt pitää huolen että DCA sopimus menee eduskunnassa heittämällä läpi.
Oppivat tuossa hiljattainen että se on kuin laastarin pois repäisy, ottaa reilusti vauhtia niin sattuu vaan vähän kuin meidän NATO:oon luotsaamisen kanssa. :)
 
Vai tunnustellaanko Naton reaktiota? Baltian saarto tuntuisi erikoiselta juuri nyt, kun taitaa olla rysyjen kädet sidottu Ukrainassa.
No niin sitä luulisi. Eli kiusantekoa jos sen suurempaa tavoitetta ole.
 
No se on selvää että ryssä on takana mutta mikä on meidän vastaus. Soo soo Vladimir ei toisen putkeen saa koskea. Jotain täytys tehrä ja mulla olis pieni ehdotus että aloitettas semmoisesta paikasta joka alkaa a:lla ja siellä on vielä ryssän konsulaatti
48 tuntia ryssälle aikaa pakata kamppeensa ja sen jälkeen tulee viranomaiset häätämään, tämä olisi sopiva vastaus. Samalla myös 1922 sopimuksen mukaiset konsultaatiot sopimusosapuolille Ahvenanmaan turvaamisesta, mm. Britannia ja Ruotsi voisivat olla kiinnostuneita, JEF olisi kuin nenä päähän tässä.

Pieni sivuhuomio. Minua pikkuisen ärsyttää se, että joku hallituksesta tai hallituksen lähipiiristä vuotaa Iltalehteen ja ehkä muuallekin.

Lähde kertoo, että valtionjohto ja Puolustusvoimat epäilevät, että Venäjä on iskenyt Suomen ja Viron väliseen kaasuputkeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/07fa3666-2804-4d9a-98c1-91a3056e2995

Jos toimittajat saavat turpotietoa ennen päätettyä tiedottamista, se tarkoittaa aika monta korvaa lisää ennen aikojaan kaikissa muissakin asioissa. Kuka muu voi seurata hallituksen pohdintoja reaaliajassa? Retorinen kysymys.
Voi olla myös ns. israelilainen vuoto, eli tarkoituksellista luotettaville toimittajille kertomista, jotta saadaan kansaa valmisteltua uutisiin. IL:llä on näissä asioissa ollut pitkään jonkinlainen luottoasema, Uuden Suomen peruja jo.
 
Ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähteen mukaan valtionjohto ja Puolustusvoimat epäilevät, että Venäjä on iskenyt Suomen ja Viron väliseen kaasuputkeen.
Puolustusvoimat ei epäile mitään. Koska asia ei heille kuulu. He antavat erityisosaamista Rajalla, jolle homman vastuu kuuluu. Raja sit kertoo ja tekee raportit ja Valtioneuvosto lukee ne ja tekee johtopäätökset.
 
Kyllä se on tunnusteluoperaatio, joku vastatoimi tästä täytyy tulla.

Suomen vedenalainen infra ei ole niin tärkeätä kuin Norjan vastaava, joten luulisi että Norjallekkin on tärkeätä että tässä näytetään ryssälle että Naton maalla ei putkia ja piuhoja katkota noin vain.

En sitten tiedä mikä se vastatoimi voi olla, mutta luultavasti lisääntynyt Naton toiminta alueella on ensimmäine.
 
No se on selvää että ryssä on takana mutta mikä on meidän vastaus. Soo soo Vladimir ei toisen putkeen saa koskea. Jotain täytys tehrä ja mulla olis pieni ehdotus että aloitettas semmoisesta paikasta joka alkaa a:lla ja siellä on vielä ryssän konsulaatti
Laukaistaan viides artikla ja otetaan karjala takaisin.
 
Back
Top