J20 Kiinan häivehävittäjä

baikal kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Kuulin väitteen, jonka mukaan nuo luukut repeää irti avautuessaa, kun vauhtia on 1 mach. F35:ssä on semmoinen aika olennainen puute, että ohjukset pudetataan, jolloin koneen on pakko olla oikeinpäin, jotteivat ohjukset pamahda ruuman kylkeen. Jos mennään dogfightiin, niin kusessa ollaan ja pahassa. :D

F35 on todennäköistä varmemmin jo pudottanut verrokkinsa, ennenkuin nämä ovat edes tienneet viholliskoneesta yhtään mitään. Niin ylivoimainen on F35:n tilannekuva ja aseistus, että ei sen tarvi immelmann-silmukkaa tehdä ja piiloutua pilvien sekaan, kyllä se rooli on varattu nyt niille "toisille".

Entäs jos J-20set saa Israelista podin joka estää tutkalukituksen kuten Intian MIG-21ssä ?

Ilmataistelussahan F-35 ei pärjää normaalein ilmataistelun keinoin.
 
Juke kirjoitti:
Entäs jos J-20set saa Israelista podin joka estää tutkalukituksen kuten Intian MIG-21ssä ?

Ilmataistelussahan F-35 ei pärjää normaalein ilmataistelun keinoin.

Jos Kiina saa podin, niin kyllä saavat jenkitkin siitä tekniset tiedot. USA-Israel suhde on sen verran tukevalla pohjalla, ettei Israelin etu ole ruokkivan käden pureminen.

Eikö riitä, että pärjää? Mitä väliä, jos se tapahtuu muuten, kuin "normaalein ilmataistelun keinoin"?
 
baikal kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Kuulin väitteen, jonka mukaan nuo luukut repeää irti avautuessaa, kun vauhtia on 1 mach. F35:ssä on semmoinen aika olennainen puute, että ohjukset pudetataan, jolloin koneen on pakko olla oikeinpäin, jotteivat ohjukset pamahda ruuman kylkeen. Jos mennään dogfightiin, niin kusessa ollaan ja pahassa. :D

F35 on todennäköistä varmemmin jo pudottanut verrokkinsa, ennenkuin nämä ovat edes tienneet viholliskoneesta yhtään mitään. Niin ylivoimainen on F35:n tilannekuva ja aseistus, että ei sen tarvi immelmann-silmukkaa tehdä ja piiloutua pilvien sekaan, kyllä se rooli on varattu nyt niille "toisille".

Ohjusten osuminen ei ole edes nykyisellään mitenkään varmaa. Saatikka sitten vihollisen häiritessä tai torjuessa kohti tulevia ohjuksia. Ihme on ellei Iron Domen kaltaiset järjestelmät tule osaksi hävittäjien aseistusta. Koneiden ja kyydissä olevien ohjusten määrä voi nousta ratkaisevaksi tekijäksi häivehävittäjien aikakaudella. Määrä voittaakin laadun, kun laadun kustannusnousun osalta ei ole huomioitu kokonaisuutta.
 
Hande kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Entäs jos J-20set saa Israelista podin joka estää tutkalukituksen kuten Intian MIG-21ssä ?

Ilmataistelussahan F-35 ei pärjää normaalein ilmataistelun keinoin.

Jos Kiina saa podin, niin kyllä saavat jenkitkin siitä tekniset tiedot. USA-Israel suhde on sen verran tukevalla pohjalla, ettei Israelin etu ole ruokkivan käden pureminen.

Eikö riitä, että pärjää? Mitä väliä, jos se tapahtuu muuten, kuin "normaalein ilmataistelun keinoin"?

Tapahtuu pahin mahdollinen jos ohjukset ei lukitu..joudutaan kurvataisteluun ja silloin kuten SU-27 pilotit sanoivat F-35 vastaan käydyssä kuevatappelussa ( simulaatio ? ); " It is like killing baby seals !"
 
JOKO kirjoitti:
Koneiden ja kyydissä olevien ohjusten määrä voi nousta ratkaisevaksi tekijäksi häivehävittäjien aikakaudella. Määrä voittaakin laadun, kun laadun kustannusnousun osalta ei ole huomioitu kokonaisuutta.

Silloin me hävitään varmasti, koska meillä ei ole varaa monen miljoonan ohjuksiin per kpl.

Huokeinta olisi tehdä niin hyvä häivekone, ettei sitä mitenkään voi vihollinen havaita ja ampua vihollinen alas tykillä.
 
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Kuulin väitteen, jonka mukaan nuo luukut repeää irti avautuessaa, kun vauhtia on 1 mach. F35:ssä on semmoinen aika olennainen puute, että ohjukset pudetataan, jolloin koneen on pakko olla oikeinpäin, jotteivat ohjukset pamahda ruuman kylkeen. Jos mennään dogfightiin, niin kusessa ollaan ja pahassa. :D

F35 on todennäköistä varmemmin jo pudottanut verrokkinsa, ennenkuin nämä ovat edes tienneet viholliskoneesta yhtään mitään. Niin ylivoimainen on F35:n tilannekuva ja aseistus, että ei sen tarvi immelmann-silmukkaa tehdä ja piiloutua pilvien sekaan, kyllä se rooli on varattu nyt niille "toisille".

Ohjusten osuminen ei ole edes nykyisellään mitenkään varmaa. Saatikka sitten vihollisen häiritessä tai torjuessa kohti tulevia ohjuksia. Ihme on ellei Iron Domen kaltaiset järjestelmät tule osaksi hävittäjien aseistusta. Koneiden ja kyydissä olevien ohjusten määrä voi nousta ratkaisevaksi tekijäksi häivehävittäjien aikakaudella. Määrä voittaakin laadun, kun laadun kustannusnousun osalta ei ole huomioitu kokonaisuutta.

Tuli muuten mieleen kun olen noita demo videoita katsellut että aika usein vastustaja esitetään aika heikkona.. Ei häirintää ja aika harvoin mitään soihtuja tms. Itse uskon että koneissa kehitys alkaa olemaan sen verran pitkällä että on vaikea nähdä että itse koneet kehittyisivät hirveästi tai ainakin kustannukset tuntuu karkaavan käsistä. Seuraavaksi voisi kuvitella ja olisi mielenkiintoista nähdä miten nämä vasta toimet ja häirintä laitteet kehittyvät. Sillä saralla on vielä paljon tehtävää ja uskon että tulemme näkemään erillaisia laiteita ja sensoreita joilla esimerkiksi tehdään F35/F22 suurin etu eli stealh vähemmän tehokkaaksi.
 
Juke kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Entäs jos J-20set saa Israelista podin joka estää tutkalukituksen kuten Intian MIG-21ssä ?

Ilmataistelussahan F-35 ei pärjää normaalein ilmataistelun keinoin.

Jos Kiina saa podin, niin kyllä saavat jenkitkin siitä tekniset tiedot. USA-Israel suhde on sen verran tukevalla pohjalla, ettei Israelin etu ole ruokkivan käden pureminen.

Eikö riitä, että pärjää? Mitä väliä, jos se tapahtuu muuten, kuin "normaalein ilmataistelun keinoin"?

Tapahtuu pahin mahdollinen jos ohjukset ei lukitu..joudutaan kurvataisteluun ja silloin kuten SU-27 pilotit sanoivat F-35 vastaan käydyssä kuevatappelussa ( simulaatio ? ); " It is like killing baby seals !"

Uskon että tulevaisuudessa tämä on edessä. Toki ohjukset kehittyvät mutta maltillisesti ja lisäksi niiden elinkaari on 20 vuotta ja maksavat paljon eli vaihtuvuus ei ole niin kamalan suurta. Tuon vuoksi seuraavaa kone hankintaa harkitessa olisikin hyvä miettiä kokonaisuutta eikä vain sitä viimeisintä tekno hypetystä joka maksaa lähes kolminkertaisesti muihin vaihtoehtoihin nähden.
 
Raveni kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Entäs jos J-20set saa Israelista podin joka estää tutkalukituksen kuten Intian MIG-21ssä ?

Ilmataistelussahan F-35 ei pärjää normaalein ilmataistelun keinoin.

Jos Kiina saa podin, niin kyllä saavat jenkitkin siitä tekniset tiedot. USA-Israel suhde on sen verran tukevalla pohjalla, ettei Israelin etu ole ruokkivan käden pureminen.

Eikö riitä, että pärjää? Mitä väliä, jos se tapahtuu muuten, kuin "normaalein ilmataistelun keinoin"?

Tapahtuu pahin mahdollinen jos ohjukset ei lukitu..joudutaan kurvataisteluun ja silloin kuten SU-27 pilotit sanoivat F-35 vastaan käydyssä kuevatappelussa ( simulaatio ? ); " It is like killing baby seals !"

Uskon että tulevaisuudessa tämä on edessä. Toki ohjukset kehittyvät mutta maltillisesti ja lisäksi niiden elinkaari on 20 vuotta ja maksavat paljon eli vaihtuvuus ei ole niin kamalan suurta. Tuon vuoksi seuraavaa kone hankintaa harkitessa olisikin hyvä miettiä kokonaisuutta eikä vain sitä viimeisintä tekno hypetystä joka maksaa lähes kolminkertaisesti muihin vaihtoehtoihin nähden.

Iso on kuilu.
 

Liitteet

  • bay_1.jpg
    bay_1.jpg
    207.1 KB · Luettu: 11
Paras kuva ohjaamosta tähän mennessä. Sivuilla näyttäisi olevan kaksi isoa näyttöä ja arvelisin että keskellä on myöskin samanlainen.
QfQRSvr.jpg
 
Näyttää kuin nuo ohjaamon näytöt ja muut paneelit olisivat hiukan liian korkealla. Eihän pilotti näe tuolta koneen keulaa lainkaan. Vai enkö nyt vaan tajua jotain lentokoneista?
 
Näyttää kuin nuo ohjaamon näytöt ja muut paneelit olisivat hiukan liian korkealla. Eihän pilotti näe tuolta koneen keulaa lainkaan. Vai enkö nyt vaan tajua jotain lentokoneista?

Se on siinä ja siinä. Mutta olettaisin, että idea on siinä, että tutka näkee kaiken minkä se silmältä peittää. Suoraan alas ei kuitenkaan näe, joten sitä ei varmaan oleteta muutettavan muutenkaan.
 
Se on siinä ja siinä. Mutta olettaisin, että idea on siinä, että tutka näkee kaiken minkä se silmältä peittää. Suoraan alas ei kuitenkaan näe, joten sitä ei varmaan oleteta muutettavan muutenkaan.
Jotenkin mua vaan häiritsee tuo seikka sietämättömästi. Jos tuo kojelauta olisi edes viisi senttiä alempana, niin ei häiritsisi mutta nyt häiritsee. Ilmeisesti lentäjän kykyyn nähdä esteettä eteen ei katsota tarpeelliseksi panostaa? En oikein ymmärrä tuota ajattelufilosofiaa. Niinkuin en sitäkään, miksi oikeassa lentokoneessa pitää olla miljardi nappulaa ja nippulaa, kun tietokoneella lentosimuissa lentäminen onnistuu ihan hiirellä ja tavallisella tietokoneen näppäimistölläkin passelisti? Luulisi nappula-ruutu-ja-vipstaakelisekamelskan tekevän lentäjän työstä hiton hankalaa ihan suotta. Ei tuon tason koneissa lentäjän tarvtisisi mitään vituun öljynpainevaloja tai muuta vilkuilla tai nappuloita vääntää kuin jossain Ladassa. Koneen pitää toimia tip top ja jos se ei toimi, sillä ei pidä lentää joten...
 
Kolmas lentävä prototyyppi joka tunnetaan nimellä "2011".

- Ilmanottoaukot ovat hieman erimuotoiset kuin aiemmissa malleissa.

- Siipien alla olevat vakaimien kontrollointiin tarkoitetut laitteet ovat pienemmät kuin aikaisemmissa malleissa.

- Koneen rungon etuosassa näyttäisi olevan F-35 tyylinen IRST/EOTS kupu.

- Kuomussa F-35 tyylinen "tukiranka".

- Uusi HUD-näyttö.

- Koneen rungon reunat näyttävät saaneen F-22 tyylisen RAM hoidon.

- Koneen väritys on vaihtunut harmaammaksi.
4JY8NZw.jpg

5tGqjUN.jpg
 
Viimeksi muokattu:
F-22 taitaa olla malli mistä tämä J-23 tehdään vai oliko J-25. En nyt muista. Vakoilu on kyllä tehokasta noilla.
 
Kaikki prototyypit vertailussa. Tosin joidenkin arvailujen mukaan "2011" on melko lähellä valmista konetta ja on siirtynyt pois prototyyppi vaiheesta.
oqOkLA8.jpg
 
Vaikuttaa myös siltä, että kone on noin metrin edeltäjäänsä pidempi...eli pari tonnia löpöä enemmän tankeissa.
 

Liitteet

  • j20a65.jpg
    j20a65.jpg
    87.2 KB · Luettu: 5
Back
Top