Juncker ehdottaa EU:lle omaa armeijaa

Hyvä kirjoitus ehkä tähän ketjuun liittyen.


Asevelvollisuus- ja maanpuolustusjärjestelmät maailmalla
13 mars 2015 James puolustusvoimat#asevelv, #turpo, asevelvollisuus, Israel, Juha Mäkinen, maanpuolustus, Norja, Ruotsi, sukupuolineutraali, Sveitsi, varusmiespalvelus, vieraskynä


Vieraskynä 13.3.2015, Juha Mäkinen.
Alkup. kirjoitus Kylkiraudan numerossa 1/2015, sama päivä.



makinen-juha-mikki-ver2.jpg


Suomalaisesta näkökulmasta perustuslaissa mainittu maanpuolustusvelvollisuus liittyy asevelvollisuuteen, siviilipalvelukseen ja työvelvollisuuteen sekä velvollisuuteen osallistua väestönsuojeluun. Pelkistetysti suomalainen asevelvollisuus kattaa miehille suunnatut kutsunnat, varusmiespalvelun, mahdolliset kertausharjoitukset sekä ylimääräisen ja liikekannallepanon aikaisen palveluksen. Lisäksi Suomessa myös naisilla on oikeus varusmiespalvelusta vastaavaan asepalvelukseen. Maanpuolustusopetukselle keskeisessä Turvallinen Suomi -teoksessa todetaan suomalaisen maanpuolustusjärjestelmän perustuvan yleiseen asevelvollisuuteen. Entä millaisia asevelvollisuus- ja maanpuolustusjärjestelmiä löytyy maailmalta, ja voimmeko me oppia niistä jotain, pohtii Maanpuolustuskorkeakoulun Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitoksen professori Juha Mäkinen.

Asevelvollisuus- ja maanpuolustusjärjestelmistä
Suomessa tehdyt asevelvollisuuden kansainväliset vertailut rajautuvat lähes poikkeuksetta EU- ja Nato-maihin sekä täydentävästi muualle Euroopan alueelle, kuten Sveitsiin. Tällaista näkökulmaa on kuitenkin pidettävä tarpeettoman kapea-alaisena erityisesti nykyisellä globalisaation aikakaudella. Mitä asevelvollisuusjärjestelmällä oikeastaan tarkoitetaan?


Kylkirauta 1/2015. Teemana Suomalainen asevelvollisuus. Juha Mäkisen artikkeli sivulla 34.
Suomalainen asevelvollisuus -raportin mukaan asevelvollisuuden ja asevelvollisuusjärjestelmän voidaan katsoa olevan voimassa silloin, kun siihen sisältyy normaalioloissa vähintään miesten asepalvelus. Jos asepalvelusjärjestelyt ulottuvat myös vapaaehtoisiin naisiin, voidaan todeta, että kyse on laajemmasta asepalvelusjärjestelmästä. Tällä tavoin tarkastelua voidaan laajentaa myös yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta ylläpitäviin ja tuottaviin maanpuolustusjärjestelmiin.

“Globaalisti tarkasteluna jokaisessa valtiossa on aina asevoimat – joko omat, kumppanin tai vieraan

Lähtökohtana on, että asevelvollisuusjärjestelmä tuottaa sotilaallisen maanpuolustuksen joukot, mutta kuka kouluttaa esimerkiksi maanpuolustusvelvollisuuden edellyttämät väestönsuojeluorganisaatiot? Entä kuka suunnittelisi maanpuolustusjärjestelmän rakenteen ja toiminnan? Kuka sen opettaa ja kenelle?
Globaalisti tarkasteluna jokaisessa valtiossa on aina asevoimat – joko omat, kumppanin tai vieraan. Joissakin maissa yhteiskunnallista turvallisuutta taataan asevoimien sijasta esimerkiksi poliisiorganisaation avulla. Ase- ja maanpuolustusvelvollisuuspalvelusmuodot silloittavat vähintään jossain määrin asevoimien ja suojeluorganisaatioiden sekä muun yhteiskunnan välistä suhdetta. Toisin sanoen sekä asevoimissa että erilaisissa suojeluorganisaatioissa kansalainen voi osallistua julkishyödykkeiden, kuten yhteiskunnallisen turvallisuuden, tuottamiseen.

Ase- ja maanpuolustusvelvollisuuden megaristiriita
Usein toistetun kiteytyksen mukaan viimeistään kylmän sodan jälkeen länsimaat alkoivat enimmäkseen luopua asevelvollisuudesta ja keskittyä ammattiarmeijoihin. Samaan aikaan globalisoituvissa yhteiskunnissa ajatteluun eteni jatkuvan talouskasvun ideologia ja mielenkiinto keskittyi kvartaalitalouden tuloksellisuuteen. Sen pyörteissä pidemmän aikajänteen tarkastelut ovat jääneet marginaalisiksi. Varsinkin monissa turvallisiksi mielletyissä maissa on maanpuolustusvelvollisuus jätetty vapaaehtoisten kansalaisten käsiin.

Strategisissa asevelvollisuustutkimuksissa massaluopuminen asevelvollisuudesta on kiteytetty niin kutsutun ”yhden raiteen mallin” sovellukseksi. Sen mukaan asevelvollisuuden järjestelyt olisivat kansainvälisiä esimerkkejä seuraten ajautumassa vääjäämättömästi yleisestä asevelvollisuudesta valikoivaan ja vapaaehtoiseen asevelvollisuuteen sekä edelleen ammattiarmeijaan. Tulisiko täten asevelvollisuuden kansainvälisiä esimerkkejä etsittäessä tyytyä jo valikoivaan sukupuolineutraaliin asevelvollisuuteen siirtyneeseen maahan (Norja) tai ammattiarmeijamaahan (Ruotsi)? Mielestäni ei yksinomaan.
Toisaalta esimerkiksi Yhdysvalloissa yleisestä asevelvollisuudesta sanotaan luovutun jo vuonna 1973. Silti yhdysvaltalainenkin asevelvollisuuskeskustelu jatkuu ilmeten esimerkiksi pohdintoina asevoimien aktiivisen komponentin ja reservikomponentin merkityksistä. Mainittakoon, että parhaillaan Yhdysvalloissa, kuten Länsi-Euroopassakin, aktiivisen reserviläisyyden merkitys on vahvassa nosteessa. Lisäksi on syytä muistaa, että Yhdysvalloissa on edelleen voimassa kutsunnat tarvittaessa mahdollistava valikoivan asepalveluksen lainsäädäntö ja järjestelyt.

“Jokainen kansalainen on väistämättä turvallisuuden tai turvattomuuden toimija

Samaan aikaan maanpuolustusvelvollisuus – ja sille alisteinen asevelvollisuus – ovat toisaalla voineet hyvin ja jatkaneet kehittymistään. Mitkä tekijät voisivat selittää tämän ”megaristiriidan” ammattiarmeijoihin ajautumisen ja kehittyvien maanpuolustusvelvollisuuksien välillä?

On tiedostettava, ettei minkään valtion asevelvollisuusjärjestelmän kehitys tapahdu tyhjiössä, vaan se kehittyy omalla historiallisella kaarellaan. Kunakin aikakautena sekä yhteiskunnalliset intressiristiriidat että kansainvälisen toimintaympäristön muutokset luovat ristipaineita kansallisille pohdinnoille ase- ja maanpuolustusvelvollisuuksista. Tällöin keskitytään miettimään, missä määrin oman puolustus- ja maanpuolustusjärjestelmän kehittämiseen voitaisiin vaikuttaa omin toimin ja myös ase- ja maanpuolustusvelvollisuuksien keinoin.


2013: 648 naista hakeutui asepalvelukseen. Kuva: Puolustusvoimat.
Esimerkiksi Suomessa aiemmin vain miehiä koskenut asevelvollisuus laajeni vapaaehtoisten naisten asepalvelusta koskevaksi vuonna 1995. Vastaavasti myös siviilipalvelusta on pyritty kehittämään – ilmeisen alimitoitetuilla resursseilla, mitä voidaan etenkin suomalaisten maanpuolustustarpeiden ja -velvoitteiden vuoksi pitää ongelmallisena asiana.

Yhteiskunnallisten tekijöiden globaalin vertailun sijasta etsin ratkaisua mainitsemaani megaristiriitaan geopolitiikasta ja valtioiden erilaisista riskiluokista. Valtioiden geopoliittinen asemoituminen ei ole tasa-arvoista. Jotkut valtiot sijaitsevat verraten turvassa omalla saarellaan tai mantereellaan, kun taas toiset sijaitsevat esimerkiksi ”rajamailla”. Täten valtioiden riskiluokat ovat erilaisia, ja ne jakautuvat pelkistetysti ulottuvuudelle matalasta korkeaan. Ulkoiset riskit ja uhkan tulkitut tuntemukset ovat osaltaan johdatelleet maita – resurssiensa mukaan – asemoitumaan ase- ja maanpuolustusvelvollisuuksien jatkumolle hyvin eri tavoin.

Esimerkiksi Etelä-Korea, Israel ja Singapore ovat historiallisesti tulkinneet kuuluvansa korkean riskiluokan valtioihin, mikä ilmenee myös niiden maanpuolustusjärjestelmissä. Maissa on käytössä asevelvollisuutta laajempi kansalaispalvelus, mikä mahdollistaa kansalaisen osaamispotentiaalin valjastamisen verraten kattavasti maanpuolustuksen ja yhteiskunnan turvallisuuden tarpeisiin.

Jätän lukijoiden harkittavaksi, onko Suomi matalan vai korkean riskiluokan valtio. Jos Suomi on korkean riskiluokan maa, miten tulkinta näkyy suomalaisessa maanpuolustusjärjestelmässä? Haastava geopoliittinen asemoitumisemme on jo perinteisesti näkynyt esimerkiksi verraten korkeana maanpuolustustahtona, mutta miten muuten?

Turvallisuus ei ole vakio, eikä sitä tule käsittää annettuna eikä välttämättä yksinomaan ammattilaisten tuottamana hyödykkeenä. Jokainen kansalainen on väistämättä maanpuolustuksen, samoin kuin yhteiskunnan turvallisuuden tai turvattomuuden, yksi toimija. Tähän kansalaisvastuuseen voi oppia, mutta kenellekään se ei siirry ainoastaan äidinmaidon ja geeniperimän myötä. Tarvitaankin kansalaiskasvatusta – ellei peräti globaalikasvatusta. Pohjoismaisen PISA-menestyneen ”koulutuksen suurvallan” luulisi ja soisi näyttävän hyvää esimerkkiä tässäkin suhteessa myös muille ”rajamaille”.

Yhteiskunnan turvallisuusstrategia ilmaisee monenlaiset uhkamallimme, mutta tunnistaako ase- ja maanpuolustusvelvollinen niitä? Tiedostaako kansalainen, mitä ”jotkut” häneltä niiden suhteen normeissaan edellyttävät? Missä yhteisöissä ja organisaatioissa kansalaisen suunnitellaan näissä asioissa toimivan ja millaisin välinein? Ketkä häntä tämänlaiseen toimintaan opettavat ja kasvattavat?

Katse Sveitsiin, mutta miksi?
Maailman parhaan suomalaisen asevelvollisuusjärjestelmän kehittäjien on syytä etsiä hyviä esimerkkejä myös Euroopasta. Vuonna 2013 toimittamassani Asevelvollisuuden tulevaisuus -teoksessa toin esille Karl W. Haltinerin asevoimatyypittelyä ammattiarmeijoista valeasevelvollisuusarmeijoihin ja edelleen ”pehmeän” ja ”kovan” ytimen asevelvollisuusarmeijoihin. Haltinerin mukaan Suomella, Sveitsillä, Turkilla ja Kreikalla on niin kutsutut ”kovan ytimen” asevelvollisuusarmeijat. Haltinerin jo 1990-luvun loppupuolella tekemän analyysin selitysvoimaisuutta ja ajankohtaisuutta korostaa muun muassa se, että hänen mukaansa ammattimaistumisen paine on kovin niissä maissa, joiden armeijat ovat ”pehmeän” ytimen asevelvollisuusarmeijoita. Näitä ovat esimerkiksi Ruotsi, Norja, Itävalta, Espanja, Italia ja Portugal.


Puolan asevoimien yleisesikunnan päällikkö kenr Franciszek Gągor vierailee Sveitsissä 2-3.7.2009. Kuva: Sztab Generalny Wojska Polskiego.
Mainittakoon, että 2000-luvun alkupuolella ammattimaistumisen paine on jo edesauttanut rauhan ajan asevelvollisuudesta luopumista Espanjassa, Italiassa, Portugalissa ja esimerkiksi riskiluokkansa näkökulmasta ristiriitaisesti myös Ruotsissa. Mainittakoon, että tammikuussa 2013 ”pehmeän” ytimen Itävallassa järjestetyssä kansanäänestyksessä enemmistö äänesti asevelvollisuuden säilyttämisen puolesta. Tuolloin uutisoitiin Itävallan vikuroivan asevelvollisuudesta luopumisessaan.

“Riittävät resurssit mahdollistavat laajan tilannekuvan saamisen kriisitilanteissa

Syyskuussa ”kovan” ytimen Sveitsissä järjestetyssä kansanäänestyksessä yli 73 prosenttia äänestäjistä kannatti ”sveitsiläistä asevelvollisuutta” – mutta siis millaista? Sveitsissä kantonit järjestävät kutsunnat. Kirjalliset ohjeet palveluksesta armeijassa, väestönsuojelussa tai siviilipalveluksessa lähetetään kaikille 16-vuotiaille, myös naisille. Täytettyään 18 vuotta miehet ja vapaaehtoiset naiset osallistuvat orientaatiopäivään. Palvelus suoritetaan aseellisena maa- tai ilmavoimissa, siviilipalveluksena tai väestönsuojelussa. Ne, jotka eivät suorita mitään edellä mainituista, maksavat kolmen prosentin lisäveroa 30–34-vuotiaiksi saakka.

Sveitsiläisistä miehistä noin 60 prosenttia suorittaa varusmiespalveluksen, ja noin 17 prosenttia ikäluokasta koulutetaan väestönsuojelun tehtäviin. Käytännössä korkea sveitsiläisten maanpuolustustahto näkyy sekä maanpuolustukseen kohdennettujen varojen määrässä että esimerkiksi poikkeuksellisen aktiivisena reserviläisyytenä.

Sveitsissä on pitkäjänteisesti panostettu väestönsuojeluun. Esimerkiksi väestönsuojatilat ovat korkealuokkaisia. Kansallinen hälytyskeskus huolehtii tilannekuvasta ja vastaa hälyttämisestä sekä johtamistoiminnasta. Vakinaisen henkilökunnan lisäksi hälytyskeskuksessa on asevelvollisia suorittamassa palvelustaan. Väestönsuojelu koetaan tärkeäksi, ja riittävät resurssit mahdollistavat laajan tilannekuvan saamisen kriisitilanteissa. Mikä merkillisintä, matalan riskiluokan Sveitsi tarjoaa eräiden arvioiden mukaan korkean riskiluokan Suomelle ja muille ”rajamaille” verraten erinomaisen esimerkin maanpuolustusvelvollisuuden käytännön merkityksistä ja järjestelyistä.

//Juha Mäkinen

Lähteitä ja enemmän luettevaa asevelvollisuudesta
 
Junckerin jälkeen (syksyllä 2016) ovat komissaari Katainen, Saksan valtiovarainministeri Schäuble ja viimeksi Euroopan ulkopolitiikan korkea edustaja Federica Mogherini esittäneet omia ehdotuksiaan EU:n puolustuksen kehittämisestä. Uudet turvallisuusuhat vaativat uusia valmiuksia.

Brexit ja ”Trump-it” ovat heilauttaneet Euroopan puolustuspoliittista (epä)tasapainoa. Luottamus Yhdysvaltojen haluun panostaa Euroopan puolustukseen heikkenee, jos Trump alkaa sopia etupiirijaosta Putinin kanssa ja USA siirtää sotilaallista painopistettään Aasiaan. Toisaalta Ison Britannian alkava EU-ero nähdään mahdollisuutena, koska UK on vastustanut EU:n puolustusyhteistyön avainhankkeita.

Millainen työnjako sopisi Eurooppaan? Itse kannattaisin kaksitasoista varustautumista: kansallista ja ylikansallista.

1. Kansallinen ja ylikansallinen varustautuminen


  • Kansallisella tasolla jokainen jäsenmaa vastaisi alueellisesta puolustuksesta (pidäkkeistä) omin voimin parhaaksi katsomallaan tavalla.
  • Ylikansalliselle tasolle rakennettaisiin kyky avustaa aggression kohteeksi joutunutta jäsenmaata ja toisaalta projisoida voimaa maailmanlaajuisesti (pelote).

2. Puolustusbudjetit ja EU-budjetti

  • Kansallisilla puolustusbudjeteillaan jokainen jäsenmaa rahoittaisi oman maansa asevoimat (”Kansalliskaartit”).
  • EU-budjetista rahoitettaisiin ylikansallinen asevoima (”Muukalaislegioona”).

3. EU:n omistama yhteiskäyttömateriaali


  • EU:n navigointi- (Galileo) ja kaukokartoitussatelliitit (Sentinel).
  • EU:n AWACS-tutkavalvontakoneet ja SIGINT-koneet.
  • EU:n raskaat kuljetuskoneet ja ilmatankkauskoneet.
Pidemmälle tulevaisuuteen katsottaessa – ja EU:n budjetin salliessa – yhteinen (ydin)pelote ja kyky projisoida voimaa maailmanlaajuisesti vaatisi paljon suurempia panostuksia tiedustelu- ja taistelulennokkeihin; alueilmatorjuntaohjusjärjestelmiin; pitkän kantaman risteily- ja ballistisiin ohjuksiin; rahti-, tuki- ja taistelualuksiin; sekä ydinsukellusveneisiin.

Euroopan Parlamentin pitäisi luonnollisesti hyväksyä EU:n budjetti ja ”Muukalaislegioonan” käyttö Euroopan ulkopuolella. Sen sijaan aggression kohteeksi joutuneen jäsenmaan avunpyyntö olisi välitön velvoite Brysselin ”Päämajalle”: EU lähettäisi heti esimerkiksi 1/3 käytettävissä olevista AWACS-tutkavalvontakoneista jäsenmaan avuksi.

En kuitenkaan pidättelisi hengitystäni. Spagettivatikaani liikkuu liki yhtä liukkaasti kuin lasi valuu.
 
Junckerin jälkeen (syksyllä 2016) ovat komissaari Katainen, Saksan valtiovarainministeri Schäuble ja viimeksi Euroopan ulkopolitiikan korkea edustaja Federica Mogherini esittäneet omia ehdotuksiaan EU:n puolustuksen kehittämisestä. Uudet turvallisuusuhat vaativat uusia valmiuksia.

Brexit ja ”Trump-it” ovat heilauttaneet Euroopan puolustuspoliittista (epä)tasapainoa. Luottamus Yhdysvaltojen haluun panostaa Euroopan puolustukseen heikkenee, jos Trump alkaa sopia etupiirijaosta Putinin kanssa ja USA siirtää sotilaallista painopistettään Aasiaan. Toisaalta Ison Britannian alkava EU-ero nähdään mahdollisuutena, koska UK on vastustanut EU:n puolustusyhteistyön avainhankkeita.

Millainen työnjako sopisi Eurooppaan? Itse kannattaisin kaksitasoista varustautumista: kansallista ja ylikansallista.

1. Kansallinen ja ylikansallinen varustautuminen


  • Kansallisella tasolla jokainen jäsenmaa vastaisi alueellisesta puolustuksesta (pidäkkeistä) omin voimin parhaaksi katsomallaan tavalla.
  • Ylikansalliselle tasolle rakennettaisiin kyky avustaa aggression kohteeksi joutunutta jäsenmaata ja toisaalta projisoida voimaa maailmanlaajuisesti (pelote).

2. Puolustusbudjetit ja EU-budjetti

  • Kansallisilla puolustusbudjeteillaan jokainen jäsenmaa rahoittaisi oman maansa asevoimat (”Kansalliskaartit”).
  • EU-budjetista rahoitettaisiin ylikansallinen asevoima (”Muukalaislegioona”).

3. EU:n omistama yhteiskäyttömateriaali


  • EU:n navigointi- (Galileo) ja kaukokartoitussatelliitit (Sentinel).
  • EU:n AWACS-tutkavalvontakoneet ja SIGINT-koneet.
  • EU:n raskaat kuljetuskoneet ja ilmatankkauskoneet.
Pidemmälle tulevaisuuteen katsottaessa – ja EU:n budjetin salliessa – yhteinen (ydin)pelote ja kyky projisoida voimaa maailmanlaajuisesti vaatisi paljon suurempia panostuksia tiedustelu- ja taistelulennokkeihin; alueilmatorjuntaohjusjärjestelmiin; pitkän kantaman risteily- ja ballistisiin ohjuksiin; rahti-, tuki- ja taistelualuksiin; sekä ydinsukellusveneisiin.

Euroopan Parlamentin pitäisi luonnollisesti hyväksyä EU:n budjetti ja ”Muukalaislegioonan” käyttö Euroopan ulkopuolella. Sen sijaan aggression kohteeksi joutuneen jäsenmaan avunpyyntö olisi välitön velvoite Brysselin ”Päämajalle”: EU lähettäisi heti esimerkiksi 1/3 käytettävissä olevista AWACS-tutkavalvontakoneista jäsenmaan avuksi.

En kuitenkaan pidättelisi hengitystäni. Spagettivatikaani liikkuu liki yhtä liukkaasti kuin lasi valuu.

Onko Juncker taas kallistellut pulloa..? :rolleyes:
 
Miksi ihmeessä eurooppalaiset valtiot olisivat kiinnostuneeet eu-armeijasta kun eivät viitsi satsata nyt jo olemassa olevaan NATOON edes sen vaatiman minimin 2%?


Samasta syystä kuin Yhdysvaltojen osavaltiot. Alaskan ja Havaijin kansalliskaarteilla ei ole merkitystä. USAn liittovaltion asevoimat ovat ne, joilla on merkitystä.

Samasta syystä on turha odottaa apuun Albanian armeijaa, Islannin ilmavoimia ja Luxemburgin laivastoa. Valitettavasti Euroopasta puuttuu myös EU-tason asevoima.
 
@Nojatuolistrategi

Mutta eihän EU;n oma armeija korjaisi mitään noista mainitsemistasi epäkohdista. Koska USA;lla ei olisi mitään osaa eikä arpaa siinä armeijassa.
Ymmärtääkseni eurooppalaisten valtioiden olisi satsattava vielä enemmän kuin mitä NATO-jäsenyys vaatii koska USA puuttu yhtälöstä jos halutaan oma EU-armeija.
 
Miksi ihmeessä eurooppalaiset valtiot olisivat kiinnostuneeet eu-armeijasta kun eivät viitsi satsata nyt jo olemassa olevaan NATOON edes sen vaatiman minimin 2%?
Mahdollisuus sotilaallisen voiman käyttöön ilman että ollaan sodassa tai saadaan sinkkiarkkuja kotiin.
 
@Nojatuolistrategi

Mutta eihän EU;n oma armeija korjaisi mitään noista mainitsemistasi epäkohdista. Koska USA;lla ei olisi mitään osaa eikä arpaa siinä armeijassa.
Ymmärtääkseni eurooppalaisten valtioiden olisi satsattava vielä enemmän kuin mitä NATO-jäsenyys vaatii koska USA puuttu yhtälöstä jos halutaan oma EU-armeija.

Jos EU:n budjetista (150 mrd / vuosi) maksetaan EU:n sotamateriaalihankinnat, kansalllisiin puolustusbudjetteihin ei tarvitse koskea. Konkreettisesti: EU on rahoittanut Galileo-navigointisatelliitit, joita voidaan kokeilla kuluvana vuonna, kun 18 on taivaalla (30+ vuonna 2020). Turha Suomen ja muiden maiden on rakentaa omia paikannussatelliittejaan tai luottaa Glonassiin.

EU-maissa on yli miljoona sotilasta ja yhteenlasketut puolustusbudjetit ovat noin 200 miljardia euroa. Sotilaita on enemmän kuin USAlla ja puolustusbudjetit ovat suuremmat kuin Kiinalla tai Venäjällä, mutta tehoja ei saada irti, koska miehet ja rahat jakautuvat 28 rinnakkaiseen armeijaan. Se ei auta, että Albania kaksinkertaistaa puolustusbudjettinsa 1%:sta 2%:iin. Sama vika kaikilla muillakin lilliputeilla. Kokeiltu on. Tulosta ei synny.

Ongelma on tietenkin se, että EU jakaa 150 mrd euroa vuodessa maataloustukiin, aluetukiin ja koheesiotukiin. Jos nuo rahat investoitaisiin kristillisen tasajaon mukaisesti 50 mrd yhteiseen puolustukseen, 50 mrd ulkopolitiikkaan (ulkorajojen valvonta) ja 50 mrd sisämarkkinoihin, tulosta alkaisi syntyä. Mutta ei.
 
Jos EU:n budjetista (150 mrd / vuosi) maksetaan EU:n sotamateriaalihankinnat, kansalllisiin puolustusbudjetteihin ei tarvitse koskea. Konkreettisesti: EU on rahoittanut Galileo-navigointisatelliitit, joita voidaan kokeilla kuluvana vuonna, kun 18 on taivaalla (30+ vuonna 2020). Turha Suomen ja muiden maiden on rakentaa omia paikannussatelliittejaan tai luottaa Glonassiin.

EU-maissa on yli miljoona sotilasta ja yhteenlasketut puolustusbudjetit ovat noin 200 miljardia euroa. Sotilaita on enemmän kuin USAlla ja puolustusbudjetit ovat suuremmat kuin Kiinalla tai Venäjällä, mutta tehoja ei saada irti, koska miehet ja rahat jakautuvat 28 rinnakkaiseen armeijaan. Se ei auta, että Albania kaksinkertaistaa puolustusbudjettinsa 1%:sta 2%:iin. Sama vika kaikilla muillakin lilliputeilla. Kokeiltu on. Tulosta ei synny.

Ongelma on tietenkin se, että EU jakaa 150 mrd euroa vuodessa maataloustukiin, aluetukiin ja koheesiotukiin. Jos nuo rahat investoitaisiin kristillisen tasajaon mukaisesti 50 mrd yhteiseen puolustukseen, 50 mrd ulkopolitiikkaan (ulkorajojen valvonta) ja 50 mrd sisämarkkinoihin, tulosta alkaisi syntyä. Mutta ei.

Kun eivät saa pidettyä Nato joukkojaankaan kuosissa niin ei ole mitään syytä olettaa että kykenisivät yhteisiä Eu joukkojakaan pitämään kunnossa ja kykenemään nopeaan päätöksen tekoon. Toivoton ja tuhoon tuomittu ajatus ..ihan niinkuin Eu-itsessään...:rolleyes:
 
Kun eivät saa pidettyä Nato joukkojaankaan kuosissa niin ei ole mitään syytä olettaa että kykenisivät yhteisiä Eu joukkojakaan pitämään kunnossa ja kykenemään nopeaan päätöksen tekoon. Toivoton ja tuhoon tuomittu ajatus ..ihan niinkuin Eu-itsessään...:rolleyes:
Tuo voisi perustua vapaaehtoiseen rahoitukseen, vapaaehtoisin sekä palkkasotilaisiin ja tehtävä taktiikkaan.
Näin paremmin suojassa olevat voisivat tukea rajamaita ilman riskiä tai ikävien päätösten tekemistä. Plus erilaiset KV-operaatiot ilman riskiä omista tappioista.
Eikä meillä olisi varaa valittaa vaikka sieltä tulisi vain 100 ukkoa ja kirje;
Take these, they are the deadliest of my minions. They shall assist you in your quest.
 
Kun eivät saa pidettyä Nato joukkojaankaan kuosissa niin ei ole mitään syytä olettaa että kykenisivät yhteisiä Eu joukkojakaan pitämään kunnossa ja kykenemään nopeaan päätöksen tekoon. Toivoton ja tuhoon tuomittu ajatus ..ihan niinkuin Eu-itsessään...:rolleyes:


Kumpaa EU-hanketta tarkoitat – Galileo-navigointisatelliitteja vai Sentinel-kaukokartoitussatelliitteja? Kumpikin projekti tuntuu etenevän hitaasti mutta varmasti.

Galileo: “As of May 2016 the system has 14 of 30 satellites in orbit. Galileo will start offering Early Operational Capability (EOC) from 2016, go to Initial Operational Capability (IOC) in 2017–18 and reach Full Operational Capability (FOC) in 2019. The complete 30-satellite Galileo system (24 operational and 6 active spares) is expected by 2020.” (Wikipedia)

Sentinel: ”GMESin ESAn ja EU:n yhteisrahoitteiset viisi satelliittiprojektia kantavat nimeä Sentinel, joka on suomeksi vartiosotilas... Satelliitteja ei ole tarkoitus tehdä yksin kappalein vaan synnyttää satelliittiperhe, jossa samankaltaisia mutta aika ajoin uudistettuja satelliitteja valmistetaan vuosikymmenien ajan. Tällöin niiden tehtävä ei enää ole tieteellistä tutkimusta vaan operatiivista seurantaa... Operatiivisen vaiheen alussa hankkeelle myönnettiin vuosille 2014–2020 massiivinen 3 786 miljoonan euron budjetti. Vuoden 2014 alusta alkaen kyseiset verkostot alkavat toimia pysyvinä organisaatioina.” (Wikipedia)

Vai tarkoititko mahdollisesti Naton yhteishankkeita (Naton Heavy Airlift Wingiä tai Luxemburgiin rekisteröityjä Naton Boeing E-3 Sentry AWACS-tutkavalvontakoneita)?
 
En kumpaakaan vaan Eu:n armeijaa tai Eu maiden armeijoita yhteiskomennossa...


Tuo on totta.

Ei ole EU-armeijaa eikä EU-päämajaa. Ja jos Putin kysyisi, montako divisioonaa on spagettivatikaanilla, vastaus olisi ympäripyöreä 0.

Mutta mihin suuntaan Euroopan puolustusta pitäisi kehittää? Keskusteluissa kuulee kolmea kantaa:

  1. Trump: Naton jäsenmaiden pitää korottaa puolustusbudjettinsa 2%:iin BKT:sta; muuten USA ei sitoudu Euroopan puolustamiseen (jos sitoutuu silloinkaan).

  2. Schäuble: EU-maiden puolustusbudjetit pitää yhdistää yhdeksi yhteiseksi sotakassaksi (200 mrd), jolla rahoitetaan yksi yhteinen EU-armeija.

  3. Katainen: EU:n pitää perustaa puolustusrahasto, joka ostaa omistukseensa yhteiskäyttökelpoista sotamateriaalia.
Vasta-argumentteja:

  1. Trump ei vaadi, että Alaska, Havaiji ja muut USAn osavaltiot nostavat puolustusbudjettinsa 2%:iin BKT:sta, koska sillä ei ole merkitystä. Yhdysvaltojen liittovaltion puolustusbudjetti on se, millä uskottava pelote luodaan. (Älä kuuntele, mitä suu sanoo, vaan katso, mitä kädet tekevät.)

  2. Schäuble ei kerro, miten 28 kansallista armeijaa lakkautetaan samalla kun tuo monoliittinen EU-armeija rakennetaan. Pelkästään jäsenmaiden puolustusbudjettien siirto Brysselin sotakassaan on poliittinen mahdottomuus.

  3. Kataisen ehdotus on toteuttamiskelpoisin, koska sitä jo toteutetaan. EU rahoittaa hankkeita, joita jokainen jäsenmaa voi helposti hyödyntää sotilaallisestikin (paikkatieto navigointisatelliiteista ja tiedustelutieto kaukokartoitussatelliiteista). Siitä on hyvä jatkaa. Silti: liian vähän liian myöhään?
 
Skenariossa, jossa ajatellaan "etulinjan" olevan Venäjään rajoittuvissa maissa, tulee näiden etulinjan maiden ensisijaisesti korottaa puolustusbudjetinsa sellaiselle tasolle, että turnasukestävyyttä riittää ottaamaan vastaan mahdollisia ensimmäisiä iskuja. On kai jokaiselle selvää, että Euroopan puolustuspuskurina toimivat juuri nämä maat? (Ruotsin paras maamiina on Suomi....jne...jne...)

Tämän pohjalta voidaan ajatella taustatuen ja muun EU-armeijan rakentuvan siitä mitä muut sisämaat saavat aikaiseksi. Euroopan sotilaallisten mahtimaiden Ranska ja Britit intressissä on pitää selkkaukset loitolla Euroopasta ja siksi niillä on intressi tukea myös etulinjaa siinä tilanteessa kun USA:han ei voi täysin luottaa. Isot edellä ja ne sanelevat velvoitteita muille sisämaille.
Jotain tuollaista lähtisin ajattelemaan. Kun Suomi kuitenkin on yksi näistä etulinjan maista, niin oma nyrkki ainakin tulee olla rautaa.


.
 
Skenariossa, jossa ajatellaan "etulinjan" olevan Venäjään rajoittuvissa maissa, tulee näiden etulinjan maiden ensisijaisesti korottaa puolustusbudjetinsa sellaiselle tasolle, että turnasukestävyyttä riittää ottaamaan vastaan mahdollisia ensimmäisiä iskuja. On kai jokaiselle selvää, että Euroopan puolustuspuskurina toimivat juuri nämä maat? (Ruotsin paras maamiina on Suomi....jne...jne...)

Tämän pohjalta voidaan ajatella taustatuen ja muun EU-armeijan rakentuvan siitä mitä muut sisämaat saavat aikaiseksi. Euroopan sotilaallisten mahtimaiden Ranska ja Britit intressissä on pitää selkkaukset loitolla Euroopasta ja siksi niillä on intressi tukea myös etulinjaa siinä tilanteessa kun USA:han ei voi täysin luottaa. Isot edellä ja ne sanelevat velvoitteita muille sisämaille.
Jotain tuollaista lähtisin ajattelemaan. Kun Suomi kuitenkin on yksi näistä etulinjan maista, niin oma nyrkki ainakin tulee olla rautaa.


.


Etulinjan maiden on ilman muuta huolehdittava puolustuskyvystään EU:ssa (Natossa). Mutta miten turvatakuut toteutetaan? Takalinjan mailla ei ole halua tai kykyä auttaa.

Oletetaan, että alueellinen suurvalta valloittaa yhden etulinjan maista. Täysin kuvitteellisesti oletetaan, että Turkki valloittaa Kyproksen. Miten Islanti auttaa Kyprosta? (Niinpä niin, Islanti on Natossa, Kypros EU:ssa, eikä Turkki ole Venäjä – mutta silti.)

EU-jäsenmaksuille pitäisi saada vastinetta – esimerkiksi EU:n turvatakuut. Siis EU:n. Ei Maltan, Luxemburgin, Ruotsin tai minkään muunkaan jäsenmaan turvatakuita. Turvatakuut toteutettaisiin siis siten, että EU hankkii omalla (150 mrd/v.) budjetillaan puolustusmateriaalia yhteiskäyttöön. EU rahoittaa navigointi- ja tiedustelusatelliitit. EU ostaa AWACS- ja SIGINT-koneet. EU hankkii raskaat kuljetus- ja ilmatankkauskoneet. Silloin EU:lla olisi jotakin, mitä lähettää konkreettisena apuna etulinjan maahan.
 
Etulinjan maiden on ilman muuta huolehdittava puolustuskyvystään EU:ssa (Natossa). Mutta miten turvatakuut toteutetaan? Takalinjan mailla ei ole halua tai kykyä auttaa.

Oletetaan, että alueellinen suurvalta valloittaa yhden etulinjan maista. Täysin kuvitteellisesti oletetaan, että Turkki valloittaa Kyproksen. Miten Islanti auttaa Kyprosta? (Niinpä niin, Islanti on Natossa, Kypros EU:ssa, eikä Turkki ole Venäjä – mutta silti.)

EU-jäsenmaksuille pitäisi saada vastinetta – esimerkiksi EU:n turvatakuut. Siis EU:n. Ei Maltan, Luxemburgin, Ruotsin tai minkään muunkaan jäsenmaan turvatakuita. Turvatakuut toteutettaisiin siis siten, että EU hankkii omalla (150 mrd/v.) budjetillaan puolustusmateriaalia yhteiskäyttöön. EU rahoittaa navigointi- ja tiedustelusatelliitit. EU ostaa AWACS- ja SIGINT-koneet. EU hankkii raskaat kuljetus- ja ilmatankkauskoneet. Silloin EU:lla olisi jotakin, mitä lähettää konkreettisena apuna etulinjan maahan.
Kykyä noilla kyllä on jos löytyy halua. Ihan vaikka arkisena esimerkkinä niin Rk95:llä voi ampua kiväärikranaatteja mutta paljonko olette nähneet sitä tehtävän harjoituksissa? Tai tilanne jossa KMW tuottaa uudempaa leopardia kellon ympäri ja vaunut lähtevät miehistöineen suoraan rintamalle vihulaisen pyrkimysten vaikuttaa tehtaaseen rajoittuessa desantteihin?
 
Täysin kuvitteellisesti oletetaan, että Turkki valloittaa Kyproksen. Miten Islanti auttaa Kyprosta?
Idealistinen kysymys, mutta en oikeen ole vakuuttunut, että tuohon on ratkaisua. Kypros voi olla EU:ssa mukana sen alkuperäisten prinsiippien mukaisesti, eli taloudellisten asioiden ilmapiirissä.
EU:n prinsiippeihin ei ole kuulunut yhtenäinen sotilaallinen puolustus, sellainen on kehittämättä ja siksi nuo etäisyys-esimerkit eivät ainakaan ole relevantteja.

Kun aletaan puhua sotilaallisesta yhteistyöstä, mennään alueelle josta EU:lla ei ole periaatteita. Ainoa vaihtoehto mielestäni on, että ensin ja aluksi tarkastellaan toisilleen naapurien maiden välistä auttamista.
Jos edes hieman pystytään ratkaisemaan prinsiippiä Manner-Euroopan ytimen alueella, niin siihen saa olla jopa tyytyväinen.
Samalla se tarkoittaa että jos joku haluaa nielaista Kyproksen, niin se vaan tapahtuu ja shit happens.

Puolustuspolitiikan asiat ja ratkaisut eivät mielestäni ole riippuvaisia EU:sta tänä päivänä. Sen sijaan ratkaisevaa on onko naapuriapu lähellä vai ei ja onko naapuri halukas auttamaan.
Lähtisin siis edelleen siitä että ensin pyritään vahvistamaan etulinjan maat, joiden turva on samalla myös sisämaiden turvaa.

Eli ei tehdä samoja virheitä mitä tapahtui siirtolaisuus-tsunamissa. Ei anneta rajojen pettää puolustuspolitiikan peruskivenä.

.
 
Kykyä noilla kyllä on jos löytyy halua. Ihan vaikka arkisena esimerkkinä niin Rk95:llä voi ampua kiväärikranaatteja mutta paljonko olette nähneet sitä tehtävän harjoituksissa? Tai tilanne jossa KMW tuottaa uudempaa leopardia kellon ympäri ja vaunut lähtevät miehistöineen suoraan rintamalle vihulaisen pyrkimysten vaikuttaa tehtaaseen rajoittuessa desantteihin?


Teoriassa ja periaatteessa avunantokykyä ja -halua on. Käytännössä voi olla toisin. Etenkin kun soppaa on keittämässä 28 kokkia omine poliittisine ja lainsäädännöllisine kiemuroineen.

  • Jos Suomea esimerkiksi pyydettäisiin Islannin ilmavalvonnan avuksi, kykyä lähettää Hornetit on, mutta ei ehkä halua.

  • Jos Ranska aktivoisi EU:n turvatakuut terroristi-iskun jälkeen, Suomi voisi olla hyvinkin halukas osoittamaan solidaarisuuttaan, mutta kuitenkin kyvytön toimimaan lainsäädännöllisten esteiden vuoksi.

  • Jos Suomen pitäisi osallistua savimaja-ammuntaan tai siirtomaasotaan Libyassa tai Syyriassa, saattaisi puuttua sekä halu että kyky.
Siksi suhtaudun hivenen skeptisesti tuollaisiin monikansallisiin turvatakuutuksiin.
 
Idealistinen kysymys, mutta en oikeen ole vakuuttunut, että tuohon on ratkaisua. Kypros voi olla EU:ssa mukana sen alkuperäisten prinsiippien mukaisesti, eli taloudellisten asioiden ilmapiirissä.
EU:n prinsiippeihin ei ole kuulunut yhtenäinen sotilaallinen puolustus, sellainen on kehittämättä ja siksi nuo etäisyys-esimerkit eivät ainakaan ole relevantteja.

Kun aletaan puhua sotilaallisesta yhteistyöstä, mennään alueelle josta EU:lla ei ole periaatteita. Ainoa vaihtoehto mielestäni on, että ensin ja aluksi tarkastellaan toisilleen naapurien maiden välistä auttamista.
Jos edes hieman pystytään ratkaisemaan prinsiippiä Manner-Euroopan ytimen alueella, niin siihen saa olla jopa tyytyväinen.
Samalla se tarkoittaa että jos joku haluaa nielaista Kyproksen, niin se vaan tapahtuu ja shit happens.

Puolustuspolitiikan asiat ja ratkaisut eivät mielestäni ole riippuvaisia EU:sta tänä päivänä. Sen sijaan ratkaisevaa on onko naapuriapu lähellä vai ei ja onko naapuri halukas auttamaan.
Lähtisin siis edelleen siitä että ensin pyritään vahvistamaan etulinjan maat, joiden turva on samalla myös sisämaiden turvaa.

Eli ei tehdä samoja virheitä mitä tapahtui siirtolaisuus-tsunamissa. Ei anneta rajojen pettää puolustuspolitiikan peruskivenä.

.


Kuten aikaisemmin jo kirjoitin, oma kantani on yksin- eli kaksinkertainen:

  1. Suomella pitää olla uskottava puolustusvalmius rajoitetun sodan käymiseen yksin.

  2. EU:n pitäisi pystyä avustamaan aggression kohteeksi joutunutta jäsenmaata keskitetysti ja projisoimaan voimaa maailmanlaajuisesti (uskottava pelote).
Uskoakseni kohta 1 on kohtalaisella mallilla. Kohta 2 taas on pahasti kesken (eli EU:lta puuttuu sekä päämaja että asevarasto; EU-jäsenmaksut eivät kartuta sotakassaa.)
 
Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari (sd.) tiedottaa: ”On selvää, että eurooppalaista puolustusyhteistyötä on tiivistettävä ja standardeja hiottava yhteen, mutta puheet Euroopan armeijasta johtavat harhaan.

Juncker, Schäuble ja muut EU-armeijan kannattajat haaveilevat yhdestä yhteisestä puolustusbudjetista ja massiivisesta, monoliittisesta EU-armeijasta (ml. ilma- ja merivoimat).

Vallitseva todellisuus on toisenlainen. EU:ssa on ainakin toistaiseksi (yhä) 28 jäsenmaata, joiden sotilaallinen voima ja liittolaissuhteet vaihtelevat. On kolme tapaa vahvistaa Euroopan sotilaallista suorituskykyä:

  1. Jokainen EU/Nato-maa kasvattaa puolustusbudjettiaan ja kehittää sotilaallisia suorituskykyjään.

  2. EU/Nato-maat ryhtyvät tiiviimpään yhteistyöhön asekehityksessä ja -hankinnoissa (Eurofighter; Airbus A400M; Papan lentotukikohassa Unkarissa Heavy Air Lift Wing eli kolme raskasta C-17 Globemaster III -kuljetuskonetta; Saksan Geilenkirchenissä 17 Boeing E-3 AWACSia, jotka on virallisesti rekisteröity Luxemburgin koneiksi).

  3. EU:n budjetista (150 mrd) osa korvamerkitään ja käytetään yhteisen ja yhteiskäyttökelpoisen sotamateriaalin hankintaan, esim. tiedustelu- ja paikannussatelliitit.
Noiden sotilaallisten suoriruakykyjen poliittinen ohjaus ja sotilaalliset komennussuhteet pitää tietenkin harkita tarkasti. Kuka komentaisi kohtien 1, 2 ja 3 kalustoa?
 
Back
Top