Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Verkkouutiset tietenkin... Millainen olisi tilanne nyt, jos Risikko ei olisi lähtenyt pelleilemään ja hajottamaan kisaa, eli Vapaavuoresta olisi tullut puheenjohtaja ja pääministeri. Oli kallis vuosi kun Stubb ja (Rinne) sähläsivät. Hallituskoalitio olisi varmasti toinen eikä pääministerinä... nojoo...

Pidän mahdollisena, että Vapaavuoren näkemys tapahtuneista on jopa sinnepäin, enemmän kuin poliitikoilla yleensä.
KOTIMAA
Ex-ministerin harvinainen kirjoitus: Nämä henkilöt ratkaisivat telakkanousun
JUHA-PEKKA TIKKA
1 tunti ja 44 minuuttia sitten(päivitetty 1 tunti ja 38 minuuttia sitten)
Entinen elinkeinoministeri Jan Vapaavuori nimeää telakkavoittojen takana mielestään olevat henkilöt.

  • 94539b76b09a0b2a795471d0279c10337b91994f352c694a96820e7d1f970c7a

    Telakkayhtiö Meyer Turku elää nyt loistoaikoja.

    (Lehtikuva/Jussi Nukari)
Euroopan investointipankin varapääjohtaja Jan Vapaavuori (kok.) kirjoittaa blogissaan Helsingin Sanomain pääkirjoituksesta. Siinä todettiin Meyerin Turun telakan nousua tarkoittaen, että Telakkavoitolla on monta isää.

Jan Vapaavuori toteaa olleensa elinkeinoministerinä vastuussa telakkaharjoituksesta koko sen kiivaimman vaiheen. Hän sanoo takuuvarmasti tietävänsä ja tuntevansa tapauksen parhaiten kaikista poliittisista toimijoista.

Vapaavuori kertoo jääneensä miettimään, ketä oikeasti pitäisi kiittää ratkaisevasta roolista asiassa, ja sanoo mieleensä tulevan kuusi ihmistä.

Ex-ministeri toteaa ensin, että erinomaisen pitkässä operaatiossa oli kaksi kriittistä vaihetta yli muiden. STX:stä piti päästä eroon ja Meyer piti löytää tilalle.

– Erityiset kiitokset kuuluvatkin niille, joilla oli ratkaiseva panos näissä kahdessa ratkaisevassa vaiheessa.

Ensimmäisinä hän nimeää työ- ja elinkeinoministeriön virkamiehet ylijohtaja Petri Peltosen ja ryhmäpäällikkö Janne Känkäsen.

– Lojaaleja, tunnollisia, pitkäjänteisiä ja ahkeria miehiä molemmat. Miehiä, jotka näkivät ison kuvan, jotka eivät pelänneet ehdottaa raskaitakin polkuja kuljettavaksi, jos ja kun katsoivat sen fiksuksi, Jan Vapaavuori toteaa.

– Heidät pystyi aina pistämään ihan mihin tahansa paikkaan levollisena tietäen, että he kyllä pärjäävät. Virkamiehiä maassa harvoin kiitellään, paitsi yleisellä tasolla. Tässä tapauksessa uskallan kuitenkin sanoa, että harjoitus olisi jäänyt tekemättä ilman näitä kahta, muutamia muita mukana olleita virkamiehiä unohtamatta tai väheksymättä.

Kolmanneksi Vapaavuori mainitsee silloisen pääministeri Jyrki Kataisen.

– Hän tuki vankkumatta esittelevää ministeriä vaikeinakin aikoina kaikista niin hallituksen sisäisistä kuin ulkoisistakin paineista välittämättä. Hän pisti itsensä peliin tarvittaessa, mutta ei ryhtynyt mikromanageeraamaan eikä sotkeutunut yksityiskohtiin, vaan jätti ne minulle ja TEM:n virkamiehille. Kataisella oli aina aikaa, kun sitä tarvittiin. Hän ymmärsi ison kuvan ja johti varsinkin alun myrskyisissä vaiheissa valiokuntaa jämäkän määrätietoisesti. En voisi kuvitella parempaa pääministeriä kyseiseen harjoitukseen.

Neljäntenä ja viidentenä ex-ministeri mainitsee silloiset avustajansa Jouni Hakalan ja Pete Pokkisen.

– Peltosen ja Känkäsen ohella silloinen valtiosihteerini Jouni Hakala antoi ylivoimaisesti parhaimmat neuvot. Hakala oli se henkilö, joka vahvimmin vakuutti minut siitä, että lainaa ei kaikista paineista huolimatta pidä myöntää.

Pete Pokkisen Jan Vapaavuori sanoo olleen "nuori mies, jolla iästään huolimatta on hyvä organisointikyky, pettämätön pokeri ja paineensietokyky sekä loistava pelisilmä. Henkilö, jonka kanssa sparrasin eniten. Korvaamaton apu kaiken kaikkiaan".

Kuudenneksi Vapaavuori nostaa esiin Adviumin osakkaan Janne Larman.

– Tarvitsimme yhden uskotun investointipankkiirin, jonka puoleen pystyi aina kääntymään missä tahansa sellaisessa asiassa, jossa ministeriön osaaminen ei enää riittänyt. Larma oli tämä mies.

Ex-ministerin mukaan toki maasta löytyy monia muitakin ratkaisevasti kontribuoineita. Hän mainitsee Finnveran hallituksen puheenjohtajan Markku Pohjolan ja toimitusjohtaja Pauli Heikkilän, ministeriökollegansa Lauri Ihalaisen, eduskunnan talousvaliokuntaa johtaneen Mauri Pekkarisen, hallitusammattilainen Lauri Ratian, uuden erityisavustajansa Laura Åvallin ja uuden valtiosihteerinsä Sirkku Linnan sekä "horjumattomasti aina järjen ääntä talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa edustaneen" Carl Haglundin.

– Ja vaikutti asiaan huomattavalla tavalla varmasti vielä moni muukin, joka juuri nyt ei tule mieleen (mistä nöyrä anteeksipyyntö itse kullekin). Sitten on niitä, jotka eivät edistäneet asiaa ja jopa niitä, jotka vaikeuttivat harjoituksen läpiviemistä, mutta jotka nyt pyrkivät väittämään toista. Nimeltä näitä ei kuitenkaan kannata ryhtyä mainitsemaan – ellei sitten joskus tuonnempana joissain laajemmissa telakkamuistelmissa…, Vapaavuori kirjoittaa.
 
(lainattu toisesta ketjusta)
Antaisi helvetin huonon kuvan jos suurituloiset virkamiehet, opettajat yms. väki pakenisi kaupungeista ensimmäisenä sotapäivänä. Virkamiehille voisi ihan hyvin ilmoittaa, että jos lähtee ei uhanalaiselta paikkakunnalta pakoon, niin rauhan tultua ei ole mitään asiaa kunnan tai valtion virkaan.
Mä olen aina ajatellut että virkamiesten ja kansanedustajien, tai heidän perheiden massapoistuminen maasta olisi varma alkavan vakavan konfliktin merkki. Tai heidän mystinen joukkokatoaminen julkisuudesta. Kun heillä olisi sisäpiiritietoa. Uutisissahan ei näkyisi vielä mitään. Siitä olis niinku mutulla 1-3 päivää aikaa päättää omista toimista, mahdollisesti vain tunteja. Toinen ja varhaisempi signaali saattaisi olla eroamisaallot.

Tämän maan todellisia hälytyskelloja ovat kai virkamiesten naapurit, joilla on tilaisuus kytätä heidän menemisiä.

Kyllä noita joitain poliitikkoja pitäisi seurata paparazzi-mentaliteetilla... Pakottaa heidät pitämään yllään jotain biomonitoria työaikana (pulssi, verenpaine, ruumiinlämpö, sydänkäyrä), ja julkinen mahdollisuus seurata niitä lukuja netin yli reaaliajassa, pyöreiden GPS-koordinaattien kera.

Konfliktiuhan ulkopuolella: olisihan sekin tavallaan viihdettä nähdä jonkun kiintiökommunistin verenpaineen nousevan kun kokoomuslainen puhuisi esim. NATO-yhteensopivuuden edistämisestä. :D

Siinäpä reality-show...
 
Puolustusministeri Jussi Niinistö pitää puolustusvoimien sodan ajan vahvuuden leikkaamista virheenä, joka tulisi korjata mahdollisimman nopeasti...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016091322308515_uu.shtml

Jaahas, Jussi Niinistö aloitti jo valmistautumisen vaaleihin. Persujen äänestäjät tykkää siitä, kun puhutaan sodanajan vahvuuden lisäämisestä. Kaikki viisikymppiset Veijo Essot tykkää, kun saavat haaveilla, että heillekin on vielä varalla m/62, RK-62, peltikypärä, telamiina ja kenttälapio. Kantakuppilassa voi ison kolmosen äärellä keskustella kaverin kanssa siitä, kuin he Talvisota-elokuvan tyyliin torjuisivat piippalakkien aalto aallon perään tulevia hyökkäyksiä. Ja kuinka se tuhatlukuinen panssarivaunuarmeija pysähtyisi niihin heidän poteroidensa etupuolelle laitettuihin telamiinoihin. "Ka-buuuuuuuum!!!"
 
Puolustusministeri Jussi Niinistö pitää puolustusvoimien sodan ajan vahvuuden leikkaamista virheenä, joka tulisi korjata mahdollisimman nopeasti...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016091322308515_uu.shtml

No ei meillä kuitenkaan kertausharjoiteta koko reserviä - ei pystytä. Näin ollen sodanajan vahvuus on puhtaasti rahakysymys. Kaikki 900 000 miestä voidaan sijoittaa mutta vain 2-300 000 riittää ensisijaiset aseet ja kertausharjoitusrotaatio. Tähän parisataatuhatta vielä lisää omaa jonkinlaiset kerratut harjoitukset tai valmiudet. Loputkin on asepalveluksensa suorittaneet mutta ovat kiinalaisten ak rynnäreiden tai kriisiajan tuotannon heille osoittaman aseistuksen varassa. Parhaimmillaan kuitenkin meitä on reilusti yli puoli miljoonaa sotilasta aseissa ja vielä jokunen sata tuhatta täydennysmiestä.

Sodan ajan vahvuuden lisääminen olisi siis ensisijaisesti kertausharjoitus ja kouluttaja kysymys. Kumpikin pitäisi tuplata. Nykyisin kun tuo varusmiespalvelus ei kanna vuosikymmenien päähän ja toisaalta tekninen ja taktinen kehitys vaatii tiheämpää kertausharjoitusrytmiä. Sodan ajan vahvuus ei siis nouse sillä, että kaikille osoitetaan käsiase ja maastopuku. Ei edes sillä, että kaikille piirretään paikka organisaatiossa. Todellinen vahvuus nousee vain sillä, että tuo reservi kertauskoulutetaan, tehdään kansainvälistä yhteistyötä ja ollaan mukana myös kansainvälisissä kriisinhallintaoperaatioissa.

Tuo vimeksimainittu on varsin iso tekijä kun kehitetään omaa koulutusta. Nyt kriisinhallintatehtävistä on tingitty aiemmasta määrästä aivan pohjalle viidesosaan entisestä. Jotakin Libanonin partiolaisia ei tähän lasketa mutta taas kurdien kouluttajat ovat aivan huippuasemassa keräämässä tietotaitoa oikeista tulitaisteluista. Välittömästi pitäisi suomalaisten kriisinhallintajoukkojen määrä kasvattaa edes tuhanteen mieheen ja hyödyntää heille kertyvät kokemukset reservin koulutuksessa. Jussin kannattaisi aloittaa valmiuden nosto näillä kansainvälisillä joukoilla moninkertaistamalla ne ja hyödyntämällä saatu tietotaito kotimaan kertausharjoituksissa. Sen jälkeen lisätä kertausharjoitettavien määrää. Ja sen jälkeen lisätä ensisijaista aseistusta.

Tämän tehtyään sodan ajan vahvuus kasvaisi olisi siitä sitten tehtynä organisaatiopiirrokset tai ei. Ja juuri Tässä Jussi on failannut. J Niinistö on keskittynyt kotimaahan ja antanut riisua kansainvälisen kriisinhallintatyön olkookin, että on poliitikoksi harvinaisen suoraselkäinen ja isänmaan asialla. Mutta virhe mikä pitäisi nopeasti korjata jotta reservin koulutus kehittyisi.

Ok, muutama suomalainen tulisi lipun peittämänä takaisin. Mutta menee niitä liikenteessäkin tai juovuspäissään. Mikä nyt sitten on turha kuolema tai mikä arvokkaampi mutta tämän pelko ei saisi poliitikkojen toimesta estää operaatioihin halukkaita niihin lähtemästä. Nytkin tällä hetkellä valmiudessa olevien halukkaiden ja koulutettujen määrän numero on nelilukuinen jotka odottavat operaatiokomennusta mutta budjetit on riisuttu alas. Puutu Jussi siis ensin tähän ja näe koulutuksellinen hyöty reserville. Siirry vasta sitten sodanajan teoreettisiin määriin ja persuäänien kalasteluun. Nämä suomalaissotilaat myös samalla tiivistäisivät yhteistyötä mm jenkkien kanssa tehokkaammin kuin kukaan poliitikko koskaan pystyy tekemään. Tämäkin tavoite edistyisi samalla kertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Beniltä suoraselkäistä puhetta....

"Toimeentulotuki laittomasti maassa olevalle on vastoin koko oikeusjärjestystä"
JUHA-PEKKA TIKKA
Kokoomuksen Ben Zyskowicz kiitti täysistunnossa keskiviikkona oikeuskansleria, joka kiinnitti hänen mukaansa vuosikertomuksessaan huomiota perusoikeusfundamentalismiin. Oikeuskansleri ei Zyskowiczin mukaan "luonnollisestikaan käytä tätä ilmaisua".

Sen sijaan Zyskowicz huomioi oikeuskanslerin kirjoittaneen kertomuksessaan näin:

"Perustuslailla ja perusoikeuksilla on tietysti keskeinen asema. On kuitenkin huomattava, että perusoikeuksia koskevilla säännöksillä on sisällöllinen ydinalueensa (kova juridinen ydin), mutta mitä etäämmälle siitä mennään, sitä enemmän mukaan tulee arvosidonnaisuutta. Tämä herättää muun muassa kysymyksen, voiko käytännössä käydä niin, että tulkinnassa oikeus ja politiikka sekoittuvat, ja äärimmilleen jopa niin, että politiikka tulee tulkintaan oikeuden kaavussa. Missä on oikeuden ja politiikan raja? Milloin tulkinnassa ollaan jo oikeuden tuolla puolen?

Kokenut lainvalmistelija ja juristiprofessori (Markku Helin) kirjoittaa: Tasapaino järkkyy, jos perustuslakiin kirjoitettuja arvoja ei oteta todesta. Mutta se järkkyy myös, jos 'perustuslakiasiantuntijat katsovat voivansa antaa tieteellisiä vastauksia kysymyksiin, jotka ovat poliittisia'. Kirjoittaja korostaa, että perustuslakikysymyksiä ei voida ratkaista pelkällä asiantuntijatiedolla. 'Perustuslakien tulkinnassa on kysymys siitä, miten perusoikeuksissa ilmaistuja arvoja – yhdenvertaisuutta, yksityiselämän suojaa ja sananvapautta – on sovellettava käsillä olevassa konkreettisessa lakihankkeessa. Tämän arvioiminen on pikemminkin arvopoliitikkojen kuin juristien työtä'."

- Olen hyvin tyytyväinen siitä, että korkea lainvalvoja, korkea juristi, oikeuskansleri, on kiinnittänyt huomiota tähän ilmiöön, johon olen itsekin... jonkin verran huomiota kiinnittänyt, Ben Zyskowicz iloitsi.

"Ei muodissa?"
Ben Zyskowiczin mukaan perusoikeusfundamentalistit sanovat nyt, että perusoikeudet eivät ole muodissa tai sivuraiteella.

– Tosiasiassa on kyse siitä, että näissä asioissa esitetään muitakin tulkintoja kuin niitä, jotka heidän mielestään ovat oikeita, Zyskowicz kuittasi.

Uusin tulkintakiistan on siitä, tuleeko Suomessa laittomastikin oleville ulkomaalaisille antaa sama toimeentuloturva kuin laillisesti Suomessa oleville ihmisille. Suomeen on pian jäämässä laittomasti ehkä tuhansia ihmisiä.

Tästä löytyvä Ylen uutinen luvattomasti maahan jääville annettavasta toimeentulotuesta on Zyskowiczin mukaan virheellinen.

– Totta kai, kun Suomi on sivistysvaltio, jokainen ihminen - vaikkapa rahansa hukannut turistikin - saa riittävän tuen siihen, että hänellä on riittävä ravinto, tarpeelliset lääkkeet, riittävä majoitus ainakin pakkasella.

– Mutta sellainen käsitys, että tällaisella ihmisellä olisi yhtäläinen oikeus esimerkiksi toimeentulotukeen, josta on säädetty laissa, kuin laillisesti maassa olevilla ihmisillä, ei tietystikään ole perusteltu. Eikä meidän perustuslakimme sitä edellytä.

"Koskee jokaista"
Ben Zyskowiczin sanojen mukaan perusoikeusfundamentalistien koulukuntaan kuuluvan professori Juha Lavapuron käsitys asiasta on täysin käsittämätön ja ylimielinen, jos Lavapuroa on siteerattu oikein.

Lavapuron mukaan "ihmiset ovat yhdenvertaisia, eivät suomalaiset, vaan ihmiset. Tämä koskee jokaista, eikä meillä ole mitään perustetta kohdella heitä eri tavoin".

– Sellainen tulkinta, että emme saisi tehdä eroa sen perusteella onko ihminen Suomessa vastoin Suomen lakia vai onko hän Suomessa aivan normaalisti, ulkomaalainen tai suomalainen, sellainen tulkinta on todellinen pohjanoteeraus, Ben Zyskowicz sanoi eduskunnalle.

– Totta kai tämä ero saadaan ja se pitää tehdä! Jos ihminen on Suomessa laittomasti, se tarkoittaa, että koko oikeusjärjestelmämme on todennut, että hänellä ei ole laillista perustetta olla Suomessa. Silloin oikeusjärjestys olettaa, että hän poistuu Suomesta ensi tilassa. Siksi minäkin kannatan, että hänelle annetaan lippu kotimaahan.

Zyskowiczin mukaan toimeentulotuen antaminen tällaiselle ihmiselle on vastaan koko oikeusjärjestystä.

– Tämä on niin omituinen tulkinta, että meinaa sanat loppua kesken.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/lavapuro zyskowicz-55144
 
Beniltä suoraselkäistä puhetta....

"Toimeentulotuki laittomasti maassa olevalle on vastoin koko oikeusjärjestystä"

Mä en ymmärrä muutenkaan miten laittomasti maahantulleen ja kielteisen oleskelupäätöksen saaneen henkilön vaan annetaan... annetaan olla ja tehdä mitä lystää. Karkoitus voimalla tai häkkiin.
 
Mä en ymmärrä muutenkaan miten laittomasti maahantulleen ja kielteisen oleskelupäätöksen saaneen henkilön vaan annetaan... annetaan olla ja tehdä mitä lystää. Karkoitus voimalla tai häkkiin.

Pitkälti samaa mieltä. Joskin sillä erolla, että en laittaisi suoraan häkkiin, vaan kertoisin näille että heillä ei ole tästä hetkestä eteenpäin oikeutta mihinkään valtion palveluihin. Siis toimeentulotukeen, asuntoon tai palveluihin. Ainoastaan paluulippuun. Tietenkin jos joku karkoitetaan rikoksien takia, niin sitten häkkiä kunnes päättää poistua maasta. Tietenkin jos joku vapaalla oleva aiheuttaa ongelmia, niin sitten kyselemättä häkkiin ja pois maasta.

Eli jos ei voi karkoittaa vasten tahtoa, ja ei älyä lähteä vapaaehtoisesti, niin sovelletaan vapaaehtoista pakkoa.
 
No ei meillä kuitenkaan kertausharjoiteta koko reserviä - ei pystytä. Näin ollen sodanajan vahvuus on puhtaasti rahakysymys. Kaikki 900 000 miestä voidaan sijoittaa mutta vain 2-300 000 riittää ensisijaiset aseet ja kertausharjoitusrotaatio. Tähän parisataatuhatta vielä lisää omaa jonkinlaiset kerratut harjoitukset tai valmiudet. Loputkin on asepalveluksensa suorittaneet mutta ovat kiinalaisten ak rynnäreiden tai kriisiajan tuotannon heille osoittaman aseistuksen varassa. Parhaimmillaan kuitenkin meitä on reilusti yli puoli miljoonaa sotilasta aseissa ja vielä jokunen sata tuhatta täydennysmiestä.

Sodan ajan vahvuuden lisääminen olisi siis ensisijaisesti kertausharjoitus ja kouluttaja kysymys. Kumpikin pitäisi tuplata. Nykyisin kun tuo varusmiespalvelus ei kanna vuosikymmenien päähän ja toisaalta tekninen ja taktinen kehitys vaatii tiheämpää kertausharjoitusrytmiä. Sodan ajan vahvuus ei siis nouse sillä, että kaikille osoitetaan käsiase ja maastopuku. Ei edes sillä, että kaikille piirretään paikka organisaatiossa. Todellinen vahvuus nousee vain sillä, että tuo reservi kertauskoulutetaan, tehdään kansainvälistä yhteistyötä ja ollaan mukana myös kansainvälisissä kriisinhallintaoperaatioissa.

Tuo vimeksimainittu on varsin iso tekijä kun kehitetään omaa koulutusta. Nyt kriisinhallintatehtävistä on tingitty aiemmasta määrästä aivan pohjalle viidesosaan entisestä. Jotakin Libanonin partiolaisia ei tähän lasketa mutta taas kurdien kouluttajat ovat aivan huippuasemassa keräämässä tietotaitoa oikeista tulitaisteluista. Välittömästi pitäisi suomalaisten kriisinhallintajoukkojen määrä kasvattaa edes tuhanteen mieheen ja hyödyntää heille kertyvät kokemukset reservin koulutuksessa. Jussin kannattaisi aloittaa valmiuden nosto näillä kansainvälisillä joukoilla moninkertaistamalla ne ja hyödyntämällä saatu tietotaito kotimaan kertausharjoituksissa. Sen jälkeen lisätä kertausharjoitettavien määrää. Ja sen jälkeen lisätä ensisijaista aseistusta.

Tämän tehtyään sodan ajan vahvuus kasvaisi olisi siitä sitten tehtynä organisaatiopiirrokset tai ei. Ja juuri Tässä Jussi on failannut. J Niinistö on keskittynyt kotimaahan ja antanut riisua kansainvälisen kriisinhallintatyön olkookin, että on poliitikoksi harvinaisen suoraselkäinen ja isänmaan asialla. Mutta virhe mikä pitäisi nopeasti korjata jotta reservin koulutus kehittyisi.

Ok, muutama suomalainen tulisi lipun peittämänä takaisin. Mutta menee niitä liikenteessäkin tai juovuspäissään. Mikä nyt sitten on turha kuolema tai mikä arvokkaampi mutta tämän pelko ei saisi poliitikkojen toimesta estää operaatioihin halukkaita niihin lähtemästä. Nytkin tällä hetkellä valmiudessa olevien halukkaiden ja koulutettujen määrän numero on nelilukuinen jotka odottavat operaatiokomennusta mutta budjetit on riisuttu alas. Puutu Jussi siis ensin tähän ja näe koulutuksellinen hyöty reserville. Siirry vasta sitten sodanajan teoreettisiin määriin ja persuäänien kalasteluun. Nämä suomalaissotilaat myös samalla tiivistäisivät yhteistyötä mm jenkkien kanssa tehokkaammin kuin kukaan poliitikko koskaan pystyy tekemään. Tämäkin tavoite edistyisi samalla kertaa.

Mitenköhän tuo KRIHA-hommissa ramppaaminen parantaa meidän valmiuksiamme vastaanottaa raskaasti mekanisoitu, modernein asein, tiedusteluvälinein ja maailman parhaimmalla tykistöllä (sopimuksista piittaamattomat rypäleet + älykkäät sensoriammukset + termobaariset) varusteltu + elektronisen sodankäynnin taitava + oletettavasti ilmaherruuden omaava vastustaja? Jolla on vahvat taktiset ilmavoimat?

No kyllähän se tietyiltä osin tietenkin parantaa sitä, itsellekin jopa on valjennut mm. taisteluensiavun kehittyminen Agfanistanin (ja jenkkien Irakin) kokemusten myötä, mutta kun PV:n kouluttajana ja harjoitustemme valvojana toimiva henkilö pääsi toimimaan isohkossa harjoituksessa läntisten kamraattiemme mekanisoituja joukkoja vastaan, niin vaikutus näytti olevan huomattavasti valaisevampi kuin lukuisat tekemänsä KRIHA-keikat. Siis modernin taistelun kulun ymmärtämisen kannalta, kun vastassa onkin toimivilla lämpökameroilla varustetut nykyaikaiset telaketjuilla kulkevat vempeleet. Sieltä tuli niin paljon uutta ja täysin ennenkuulematonta asiaa vinkkinä meille reserviläiskouluttajille , jotka toki aiemmin olimme kuulleet (hänenkin kertomanansa) hurjia ja verisiä juttuja KRIHA-tantereilta, mutta taktisella tasolla nyt tuntui tietynlainen läpimurto olevan käsillä.

Yhtään laimentamatta Irakin neuvonantajien tai Afganistanissa olevien roolia minusta kustannustehokasta on nimenomaan kutsua länkkäreitä kylään treenaamaan moderneine mekanisoituine joukkoineen / lentokoneineen / laivoineen ja levittää noita Leopardeja ihan harjoitusmielessäkin ympäri Suomen varuskuntia, kuin kasvattaa ylisuureksi osallistumista tuollaiseen epäsymmetriseen sodankäyntiin, jossa se epäsymmetria on ihan toisinpäin kuin meillä oletettavassa olevassa tilanteessa.

Tietenkin jos mentäisiin Talebanille oppiin siinä, miten voidaan laittaa matalalla/improvisoidulla teknologialla (kun vihollisen ELSO on mykistänyt hienot viesti- ja johtamisvehkeemme) hanttiin ilmaherruuden omaavalle ja ylivoimaiselle mekanisoidulle armeijalle, jonka lennokit pörrää koko ajan pään päällä ja epäsuoraa ja ilma-asetta voi joka hetki tulla niskaan, niin se alkaisi olla jo paremmin siirrettävissä tänne? Maasto tosin olisi himpun verran erilaiset toimintaehdot asettavaa. Ja kantahenkilökunnalle tällaiset opintoretket vähemmän motivoivia, kun oltaisiinkin altavastaajina niinkuin tositilanteessa luultavimmin olisimme myös.
 
Viimeksi muokattu:
Krihahommat ei mitenkään poissulje kansainvälisiä harjoituksia vaan niputtaisin nämä vuorovaikutukset samaan nippuun. Eri kriisipesäkkeistä saadaan erilaisia kokemuksia. Ja sotaharjoituksista toisenlaisia. Vuorovaikutuksella myös yhteistyön muodot syventyvät ja meillä voisi olla vaikka Natojoukoille vuosittain parit koulutusleirit erityisosaamisineen.

Kriisinhallintatöissä olleita tai sopimusotilaita ei kuitenkaan hyödynnetä riittävästi kertausharjoituksissa. Heidän rotaationsa niissäkin tulisi olla automaatio.
 
Ja harvempi suomalainen suostuu itsemurhapommittajaksi.

Sen voisi delegoida näille uusille suomalaisille, joilla on rikas kulttuurinen tausta ja sitä kautta erityiset psykologiset edellytykset tähän työhön.

Ja kaikille pst- ja lähi-it-ohjusampujille pitäisi kouluttaa tuo "Allahu akbar" -huuto, koska tämän hetken konfliktialueilta tulevan videomateriaalin mukaan se näyttää parantavan osumistodennäköisyyttä. Ainakin korrelaatio on kova jos tarkastellaan osumien ja tuon huudon suhdetta ja sehän osoittaa aukottomasti syy-seuraus-suhteen, eikö?
 
Viimeksi muokattu:
Pitkälti samaa mieltä. Joskin sillä erolla, että en laittaisi suoraan häkkiin, vaan kertoisin näille että heillä ei ole tästä hetkestä eteenpäin oikeutta mihinkään valtion palveluihin. Siis toimeentulotukeen, asuntoon tai palveluihin. Ainoastaan paluulippuun. Tietenkin jos joku karkoitetaan rikoksien takia, niin sitten häkkiä kunnes päättää poistua maasta. Tietenkin jos joku vapaalla oleva aiheuttaa ongelmia, niin sitten kyselemättä häkkiin ja pois maasta.

Eli jos ei voi karkoittaa vasten tahtoa, ja ei älyä lähteä vapaaehtoisesti, niin sovelletaan vapaaehtoista pakkoa.

Joku internointileiri olis kova sana :oops:
 
Mitenköhän tuo KRIHA-hommissa ramppaaminen parantaa meidän valmiuksiamme vastaanottaa raskaasti mekanisoitu, modernein asein, tiedusteluvälinein ja maailman parhaimmalla tykistöllä (sopimuksista piittaamattomat rypäleet + älykkäät sensoriammukset + termobaariset) varusteltu + elektronisen sodankäynnin taitava + oletettavasti ilmaherruuden omaava vastustaja? Jolla on vahvat taktiset ilmavoimat?

No kyllähän se tietyiltä osin tietenkin parantaa sitä, itsellekin jopa on valjennut mm. taisteluensiavun kehittyminen Agfanistanin (ja jenkkien Irakin) kokemusten myötä, mutta kun PV:n kouluttajana ja harjoitustemme valvojana toimiva henkilö pääsi toimimaan isohkossa harjoituksessa läntisten kamraattiemme mekanisoituja joukkoja vastaan, niin vaikutus näytti olevan huomattavasti valaisevampi kuin lukuisat tekemänsä KRIHA-keikat. Siis modernin taistelun kulun ymmärtämisen kannalta, kun vastassa onkin toimivilla lämpökameroilla varustetut nykyaikaiset telaketjuilla kulkevat vempeleet. Sieltä tuli niin paljon uutta ja täysin ennenkuulematonta asiaa vinkkinä meille reserviläiskouluttajille , jotka toki aiemmin olimme kuulleet (hänenkin kertomanansa) hurjia ja verisiä juttuja KRIHA-tantereilta, mutta taktisella tasolla nyt tuntui tietynlainen läpimurto olevan käsillä.

Yhtään laimentamatta Irakin neuvonantajien tai Afganistanissa olevien roolia minusta kustannustehokasta on nimenomaan kutsua länkkäreitä kylään treenaamaan moderneine mekanisoituine joukkoineen / lentokoneineen / laivoineen ja levittää noita Leopardeja ihan harjoitusmielessäkin ympäri Suomen varuskuntia, kuin kasvattaa ylisuureksi osallistumista tuollaiseen epäsymmetriseen sodankäyntiin, jossa se epäsymmetria on ihan toisinpäin kuin meillä oletettavassa olevassa tilanteessa.

Tietenkin jos mentäisiin Talebanille oppiin siinä, miten voidaan laittaa matalalla/improvisoidulla teknologialla (kun vihollisen ELSO on mykistänyt hienot viesti- ja johtamisvehkeemme) hanttiin ilmaherruuden omaavalle ja ylivoimaiselle mekanisoidulle armeijalle, jonka lennokit pörrää koko ajan pään päällä ja epäsuoraa ja ilma-asetta voi joka hetki tulla niskaan, niin se alkaisi olla jo paremmin siirrettävissä tänne? Maasto tosin olisi himpun verran erilaiset toimintaehdot asettavaa. Ja kantahenkilökunnalle tällaiset opintoretket vähemmän motivoivia, kun oltaisiinkin altavastaajina niinkuin tositilanteessa luultavimmin olisimme myös.

Ilman KRIHA-hommia tuo kehitys ei olisi vieläkään liikkeessä, vaan uskottaisiin edelleen kiristyssiteen olevan pahasta ja puhuttaisiin ampumisesta 150m radalla makuulta.

Mutta eihän KRIHA ole missään nimessä koko totuus. Katsomalla millaisia joukkoja olemme maailmalle lähettäneet, voimme päätellä myös mistä ei ole saatu kokemusta. Mekanisoitu sotiminen on yksi niistä osa-alueista.
Länkkäreiden kanssa treenaamisesta olen kyllä kanssasi samaa mieltä, se kannattaa.

Harjoituksen ja kokemuksen kannalta olisi parasta sotia pari vuotta sopivasti vahvistetulla panssariprikaatilla Pohjois-Koreassa. Siinä on vain muutama huonokin puoli:oops:
 
Reserviläisliiton johtoon on oikein tunkua. Mika Kari on tunnettu myöntyväisyyysmies, joka kritikoi voimakkaasti Yhdysvaltain kanssa tehtyjä harjoituksia ja tiedottamisen puutetta puolustusvaliokunnalle ja ulkoasiainvaliokunnalle.

Reserviläisliitto
Kansanedustaja Mika Kari Lahdesta on asetettu ehdolle Reserviläisliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi. #reservilaiset #turpo #eduskunta
 
Olli Ainola:

"Liikenneministeri julkaisi keskiviikkona tukun viestejä, joilla hän todistelee viattomuuttaan. Samalla hän ohjaa huomion pääasiasta. Viestikokoelma kiertää kaikkein olennaisimman valtion lentokenttäyhtiön miljoonasotkussa.

Berner ohittaa oman ja johtamansa liikenneministeriön vastuun tilintarkastusyhteisö Deloitten kanssa tehdystä sopimuksesta. Tuolla sopimuksella Finavia perui aloittamansa vahingonkorvauskanteen aiempaa vastuullista tilintarkastajaansa ja tilintarkastusyhteisöään vastaan.

Deloitten päästi pinteestä juuri Berner. Hän painosti Finavian hallituksen hyväksymään Deloitten vastuusta vapauttamisen.

Valtiontalouden tarkastusvirasto on arvostellut Berneriä ankarimmin nimenomaan tästä tapauksesta. Bernerin toiminnan seurauksena Finavian neuvotteluasema Deloittea vastaan romahti.

Berner käytti ministerivaltaansa, mutta hän ei kuitenkaan halunnut ottaa siitä vastuuta. Vastuun hän työnsi raukkamaisesti Finavian hallitukselle."

Ainola myös miettii, mikä on sekoittanut Sipilän? Puolustaa liian tulisesti tätä luokatonta menoa...

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016091422314936_uu.shtml?orig_ref=https://www.google.fi/
 
Helposti nousee epäilys jonkun näköisestä Sipilän kytköksestä tähän soppaan.
Toisaalta on myös mahdollista, että Berner on konsultoinut Sipilää asiassa ja Sipilä on siunannut tämän toimintamallin.
 
Back
Top