Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

En tiedä mikä siinä on että Ville ei mulle oikeen näyttäydy ideologi-vihreänä. Kundi on aivan liian koree ja hyväkäytöksinen. Mun mielestäni se on palkattu puhuja.
Kundi on huomannut että vihreät tarvitsevat koreen salonkipuhujan eli edustajan ulkopuolelta kun ei omasta villapaitajengistä löydy. Ville myy olemustaan ja puhe-osaamistaan vihreille ja itse asiassa nauttii siitä aika hyvää palkkaakin kansanedustajana.
Kyllä noilla liksoilla vois puhua vaikka minkä asian puolesta...melkein minkä vaan.
Se on puhuva pää... ja todella naiivi puhuva pää... ällöttävä mieheke, kuvitelkaa Niinistön Ville poju vaikkapa tekemään halkoja rintamamiestilan rantteelle?
Öööööööh, ei, en onnistu mielikuvittelemaan millään tilannetta, jossa suuri halkomakirves viuhahtaa voimalla suureen koivupölkkyyn, joka halkeaa moksahtamalla keskeltä rajun iskun voimasta.... tällaisen konkreettisen vihreän toimen suorittamiseen Niinistön Ville ei vaan ajatuksissani sovi. Voisi olla parin tunnin halkosavotan jälkeen pikku kätöset rakoilla... ;)
 
Pikku ongelma on se, että mistä löytyy puolue joka on erimieltä kyseisen vetoomuksen kanssa... Muutenkin kuin juhlapuheissaan..
Kuntavaalit on merkitykset juuri esim. kuntapaikkojen yms. suhteen.
 
Villestä kun puhuttiin niin kaivoin pari vuotta vanhan Marja Sannikan haastiksen esille. Jos on verenpaineet alhaalla niin tästä saa nostetta.
Mulla lukemat riitti 9 minuutin kohdalla. Liian hapokasta.... ei pysty. Mutta Marjalla on kysymykset hallussa.... me love :)

http://areena.yle.fi/1-2773898?autoplay=true
 
Ovatkohan entiset kärkipoliitikot Tarja Halonen ja Erkki Tuomiojakin torikokouksessa jota Nerg mainostaa? Pitääpä seurata Päivin twiitteriä enemmänkin niin tietää milloin on anarkisteilla taas tapahtumia.

@PaiviNerg, "Nyt kaikille malttia lauantain Rautatientorin mielenilmauksiin. Vihapuheelle ja väkivallan käytölle on nollatoleranssi."

Siellä sitä ollaan lyömässä säröä suomalaiseen yhteiskuntaan.

Sisäministeriön virkamies ei osaa enää kirjoittaa?
Kaippa tämä Nerg on kansakoulunkin joskus käynyt:
"Noin se on, leiriytyminen ei sallittua"
"Mielenilmaisut jokaisen oikeus, kenekään oikeus ei ole käyttää väkivaltaa."
ja jotain mistä saaneeko kirjoittaja itsekään selkoa:
"Itsekorjaaminen, tekniset korjaukset , kyllä. Ei kantelun kautta
itse kokoprosessin uudelleen käsittelyä, kuten Ruotsissa. "

:D

Entä tämä:
"Tammisaaressa kansainvälisenä naistenpäivänä. Huoli turvapaikanhakija-naisista suuri"

Missä ne naiset ovat?
 
Viimeksi muokattu:
Ovatkohan entiset kärkipoliitikot Tarja Halonen ja Erkki Tuomiojakin torikokouksessa jota Nerg mainostaa? Pitääpä seurata Päivin twiitteriä enemmänkin niin tietää milloin on anarkisteilla taas tapahtumia.

@PaiviNerg, "Nyt kaikille malttia lauantain Rautatientorin mielenilmauksiin. Vihapuheelle ja väkivallan käytölle on nollatoleranssi."


:D

Entä tämä:
"Tammisaaressa kansainvälisenä naistenpäivänä. Huoli turvapaikanhakija-naisista suuri"

Missä ne naiset ovat?

Pakolaiset ovat vielä "lähtökuopissa" Mosulissa, naiset, lapset ja vanhukset sekä sairaat. Heillä ei ole enää niin rahaa lähteä tulemaan, kun isäntäväki on lähtenyt "ankkurilapsiksi" Eurooppaan... Järkyttävää, että meilläkin vaan hyväksytään "lapsien" tulossa tänne, kaikki aikuiset miehet kuuluvat rintamalle, puolustamaan arvojaan, oikeita toimia tekemään kotiensa ja rakkaiden suojeluun...
 
Ovatkohan entiset kärkipoliitikot Tarja Halonen ja Erkki Tuomiojakin torikokouksessa jota Nerg mainostaa? Pitääpä seurata Päivin twiitteriä enemmänkin niin tietää milloin on anarkisteilla taas tapahtumia.

@PaiviNerg, "Nyt kaikille malttia lauantain Rautatientorin mielenilmauksiin. Vihapuheelle ja väkivallan käytölle on nollatoleranssi."

Siellä sitä ollaan lyömässä säröä suomalaiseen yhteiskuntaan.

Sisäministeriön virkamies ei osaa enää kirjoittaa?
Kaippa tämä Nerg on kansakoulunkin joskus käynyt:
"Noin se on, leiriytyminen ei sallittua"
"Mielenilmaisut jokaisen oikeus, kenekään oikeus ei ole käyttää väkivaltaa."
ja jotain mistä saaneeko kirjoittaja itsekään selkoa:
"Itsekorjaaminen, tekniset korjaukset , kyllä. Ei kantelun kautta
itse kokoprosessin uudelleen käsittelyä, kuten Ruotsissa. "

:D

Entä tämä:
"Tammisaaressa kansainvälisenä naistenpäivänä. Huoli turvapaikanhakija-naisista suuri"

Missä ne naiset ovat?
Itsekin olen ollut kohta kaksi vuotta myös huolissani niistä turvisnaisista tai siis niiden lähes täydellisestä puuttumisesta. Itse olisin mieluummin nähnyt 35000 20-40-vuotiasta naista hakemassa turvaa täältä..
 
Itsekin olen ollut kohta kaksi vuotta myös huolissani niistä turvisnaisista tai siis niiden lähes täydellisestä puuttumisesta. Itse olisin mieluummin nähnyt 35000 20-40-vuotiasta naista hakemassa turvaa täältä..
Niin, kaiken maalaisjärjen mukaan nimenomaan, lapset, naiset, vanhukset ja sairaat sieltä olisi pitänyt tulla. Mutta tuli riuskat miehet, 100 kg aavikkotaistelijoita, kuin heinäsirkkoja... syövät kaiken, jollei sitten valitetaan ruoasta... helvetti, sanon kyllä suoraan...:(
 
Ykkös aamussa Korkin vieraana oli Kari Mäkinen. Korkki tiedusteli hänen kantaansa mahdolliseen presidenttiehdokkuuteen kun eläkkeelle jäävää helsingin piispa Irja Askolaa on jo esitetty presidenttiehdokkaaksi...
Mäkinen kieltäytyi selkeästi, mutta itselle uutinen ennemminkin oli, että onko joku tosissaan esittänyt Askolaa ja tottahan se on..:(

IS: Sdp:n päättäjä ehdottaa Irja Askolaa presidenttiehdokkaaksi

9b2052858cf69484bb600441bcb2f1349fd690a875a1a478369ee7ca1f5896e6
https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/askola-61984
 
Hmmm...täysi noviisi politiikassa johtamaan Suomen ulkopolitiikkaa. o_O Onneksi ei ole juurikaan mahdollisuuksia tulla valituksi.
 
Hmmm...täysi noviisi politiikassa johtamaan Suomen ulkopolitiikkaa. o_O Onneksi ei ole juurikaan mahdollisuuksia tulla valituksi.

Hänellä on sentään suora linja Taivaan Isään (anteeksi nyt wanhoillinen kielenkäyttö jokainen voi korvata nimen esimerkiksi ylihermafrodiitilla yms. nimityksellä).
 
Hänellä on sentään suora linja Taivaan Isään (anteeksi nyt wanhoillinen kielenkäyttö jokainen voi korvata nimen esimerkiksi ylihermafrodiitilla yms. nimityksellä).

Askolan henkilö varmasti vetoaa tiettyihin äänestäjiin. Valittiinhan Halonenkin aikoinaan kansalaisten äänillä presidentiksi. Tässäpä olisi toinen Suomen entistä lähemmäksi perikatoa ajava "muumimamma".
 
Ykkös aamussa Korkin vieraana oli Kari Mäkinen. Korkki tiedusteli hänen kantaansa mahdolliseen presidenttiehdokkuuteen kun eläkkeelle jäävää helsingin piispa Irja Askolaa on jo esitetty presidenttiehdokkaaksi...
Mäkinen kieltäytyi selkeästi, mutta itselle uutinen ennemminkin oli, että onko joku tosissaan esittänyt Askolaa ja tottahan se on..:(


https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/askola-61984

Huhhuijaa.....
Tiedän tarkalleen, että miten tavjan aikana kansainväliset päällysmiehet hymyili muumimamman huvittavan sosialistisille ulostuloille eräillä foorumeilla ja kyllähän sen näki, ettei hänen mielipiteillään ollut mitään vaikutusta keskustelujen jälkeen .... huvittavaa, että hän edes tuli valituksi...
 
Jussi Halla-aho HS:n Facebook-haastattelussa: ”Joka haluaa seurustelu-upseerin tai bilehileen puheenjohtajaksi, älköön äänestäkö minua”
Jussi Halla-aho ei vielä ilmoittaudu kisaan, mutta antaa ymmärtää olevansa mukana perussuomalaisten puheenjohtajataistossa. Hänen mukaansa vaalikiertueesta on jo keskusteltu puoluetoimiston kanssa. HS:n Tommi Nieminen haastatteli Halla-ahoa Facebookin välityksellä. Julkaisemme haastattelun kokonaisuudessaan.

Jussi Halla-aho accepted your request.

Terve Jussi

Moi.

Oletko jo päättänyt, milloin annat vastauksesi pj-kisan suhteen?

Kannattaa lukea lehtiä, esim. Hesaria:

”Maanantaina Halla-aho ilmoitti, että kertoo omista aikeistaan tällä viikolla tai viimeistään maanantaina.”

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005116349.html

Heh, no kunhan yritin udella tarkennusta... Sampo Terho yritti asemoida itseään tällä viikolla käytännössä sinun linjoillesi. Onko sinun ja Terhon linjoissa eroa?

Olen tuntenut Sampon pitkään ja tehnyt hänen kanssaan yhteistyötä. En usko, että kovin suuria poliittisia erimielisyyksiä on.

Olisiko Terho parannus PS:n pj:nä verrattuna Soiniin? Ja jos olisi, miksi?

Terho tunnustaa niiden kysymysten tärkeyden, jotka ovat myös äänestäjäkuntamme enemmistölle keskeisiä. Tärkeimpänä maahanmuuttoasiat.

Onko hän joutunut hallituspuolueen keskeisenä hahmona taipumaan aiemmista maahanmuuttopolitiikan periaatteistaan?

Tätä varmaan kannattaa kysyä häneltä itseltään. Hän tietää itse paremmin, mitkä olivat hänen aiemmat maahanmuuttopolitiikan periaatteensa.

PS-kannatus sulanut viime ek-vaaleista. Millaisilla politiikan linjanvedoilla se nostetaan takaisin?

Kannatuksen sulaminen voidaan todeta vasta vaalien jälkeen. Myös 2015 eduskuntavaalien alla gallupit lupasivat romahdusta. Moni perussuomalaisia äänestänyt on luultavasti pettynyt siihen, miten vähän puolueen korkein johto on pitänyt esillä äänestäjillemme tärkeitä asioita. Koetaan, että perussuomalaiset ovat hallituksessa äänettömänä jees-miehenä. Muualla länsieuroopassa kansallismielisten, tämän päivän ongelmiin (kuten maahanmuuttoon) keskittyvien puolueiden kannatus on 15–30%. Tällaiselle liikkeelle on kyllä kysyntää. Perussuomalaisten kannatus on vakavastiotettavista eurooppalaisista kansallismielisistä puolueista ehkä heikoin. Tulkitsen tämän niin, että kaikki eivät usko meidän olevan se vaihtoehto, joka sanoimme vaaleissa olevamme.

”Länsi-Euroopassa” siis.

Olin eilen Hämeessä PS:n ”kentällä” kuulostelemassa piirin aktiiveja – viesti oli selkeä, että sekä Terholla että sinulla on paljon kannatusta. Hyvin moni näkee Terhon pitkälti soinilaisena ja sinut aitona vaihtoehtona nykyhallituspolitiikalle. Eikö se velvoita sinut mukaan kisaan?

Kuten ylempänä ja aiemmin totesin, ilmoitan aikeistani viimeistään maanantaina.

Kuinka paljon saat nyt viestejä, joissa pyydetään lähtemään?

Kummankinlaisia viestejä tulee paljon.

Minkä arvosanan antaisit Soinin puheenjohtajuudelle tämän hallituskauden ajalta?

Vaikea sanoa. Näkyvää puheenjohtamista on ollut melko vähän. Soini lienee keskittynyt ministerintehtäviin.

Kun tapasimme Brysselissä syksyllä 2015, sanoit aika jyrkästi, ettet tule hakemaan PS-puheenjohtajuutta. Mikä käänsi mielen syksyllä 2016?

Kentällä kasvava ja sieltä kuuluva tyytymättömyys tapaan, jolla perussuomalaiset puolueena toimii ja jolla sitä johdetaan. Oivallus, että jos realistisia haastajia ei ole kovin monta.

Sana ”jos” oli ylimääräinen.

Kuinka iso henkilökohtainen helpotus sinulle on se, että Soini viimein lähtee?

En ajattele asioita henkilökohtaisesti.

Viittasit tuossa Länsi-Euroopan muihin kansallismielisiin puolueisiin. Mihin niistä kaikkein mieluiten linkittäisit PS:n?

Linkittämisellä tarkoitan sitä, että tehdään läheistä yhteistyötä ja jaetaan iso linja.

Jos perussuomalaiset on maahanmuuttokriittinen puolue, se tietysti ”linkittyy” kaikkiin muihin maahanmuuttokriittisiin puolueisiin ”jakamalla” tämän ”ison linjan”. Mitä yhteistyöhön tulee, kansallismieliset puolueet parantaisivat esimerkiksi Euroopan parlamentissa vaikutusmahdollisuuksiaan ja lisäisivät painoarvoaan noudattamalla pienimmän yhteisen nimittäjän periaatetta. Nythän nämä puolueet ovat jakautuneet ainakin neljään eri ryhmään ja osa vielä ryhmien ulkopuolelle. Pelätään liikaa median ja poliittisten vastustajien itkua ja pidetään siksi hajurakoa potentiaalisiin liittolaisiin. On selvää, että perussuomalaiset eivät ole samanlainen puolue kuin vaikkapa Ranskan FN, mutta tämän ei pitäisi estää järkevää yhteistyötä, josta hyötyvät kaikki. Vastaavasti Unkaria hallitseva Viktor Orbánin Fidesz-puolue on samassa ryhmässä Suomen kokoomuksen kanssa.

Kysymys poliitikon persoonastasi: Monet ovat epäilleet, että olet liian ujo / eristäytyvä puolueen puheenjohtajaksi. Miten itse näet asian?

Ihan hyvin olen tähän asti pärjännyt, tiukoissakin paikoissa. On totta, että viihdyn itsekseni enkä nauti oman ääneni kuuntelemisesta. Joka haluaa seurustelu-upseerin tai bilehileen puheenjohtajaksi, älköön äänestäkö minua. Minua kiinnostaa politiikassa substanssi.

Mutta vaikka et olisi seurustelu-upseeri, eikö pj:n joka tapauksessa täydy kiertää kenttää Suonenjoen ja Ranuan torilla?

Olen kiertänyt Suomea pitkin poikin, niin eurovaalien kuin edellisten eduskuntavaalienkin yhteydessä. Ei ole koskaan ollut vaikeuksia, ja vastaanotto on ollut hyvä.

Oletko valmis ryhtymään puolueen presidenttiehdokkaaksi, jos sellaiseen kysytään?

En.

Kenet näkisit mieluiten PS-ehdokkaana?

Ilmoittautuneita taitaa olla Terho ja Malmi. Toivottavasti halukkaita tulee enemmänkin, jotta on mistä valita.

Me valtamediassa tuppaamme jakamaan PS-kenttää nuiviin ja soinilaisiin. Kumpaan porukkaan Terho mielestäsi kuuluu?

Me perussuomalaisissa tuppaamme jakamaan toimittajat tyhmiin ja mulkkuihin. Kumpaan porukkaan sinä mielestäsi kuulut?

No, miksi tuosta hermostuit?

En hermostunut. Osoitin vain oman kysymyksesi viallisuuden. Jos sinä luot mieleisesi (ja virheellisen) kategorisoinnin, et voi olettaa, että minä noudatan sitä.

Eilen tapaamistani hämäläisistä PS-aktiiveista osa sanoi, että olisivat jo lyöneet hanskat tiskiin (ja jättäneet lähtemättä kuntavaaleihin), jos sinä et olisi antanut ymmärtää olevasi pj-ehdokkaana. Miltä tuollainen tuenosoitus kuulostaa?

Siinä ei ole mitään uutta. Moni ihminen on tullut perussuomalaisiin nimenomaan maahanmuuttokysymysten ja kansallismielisyyden vuoksi. Kentällä on sellaista tunnelmaa, että puolue toimii liikaa muutamien korkeisiin ja hyväpalkkaisiin tehtäviin päässeiden hillitolppana eikä ajattele riittävästi jäseniään ja äänestäjiään muuten kuin vaalien alla.

Milloin muuten sait vihiä ensi kerran siitä, että Soini tekee tilaa uudelle johdolle?

Sunnuntaina. Luin lehdestä.

Yllättikö?

Ei sen enempää kuin jatkaminenkaan olisi yllättänyt. En osannut yhtään ennakoida. En kyllä yrittänytkään.

Mitä vastaat niille, jotka väittävät, että olet yhden asian politiikko ja siksi kelpaamaton puheenjohtajaksi?

Mitäpä siihen sanomaan. Minulla on muutama painopistealue, joihin olen perehtynyt syvällisesti. Monilla poliitikoilla ei ole yhtäkään. On helppoa luoda illuusio monipuolisuudesta jorisemalla tyhjänpäiväistä liirumlaarumia kaikista aiheista. Puheenjohtajan ei tarvitse olla kaikkien alojen erityisasiantuntija. Puolueen moniäänisyys muodostuu jäsenistöstä ja siitä, että puolueessa on eri alojen osaajia.

Uskotko niihin väitteisiin, että sinun ehdokkuutesi tueksi masinoidaan puolueeseen uusia jäseniä ja houkutellaan heitä Jyväskylään?

En osaa sanoa, mitä sillä rintamalla tapahtuu. Jotkut ovat kysyneet minulta, haluanko, että hakeutuvat puolueen jäseneksi päästäkseen äänestämään minua. Olen pyytänyt olemaan tekemättä niin. On tärkeää, että nimenomaan perussuomalaiset, eikä jokin junttaporukka, valitsee puolueelle puheenjohtajan.

Sitähän itse asiassa tapahtuu jo Hommalla. Siellä tarjotaan autokyytejä Jyväskylään, kerrotaan halvoista hotellihuoneista ja kehotetaan liittymään. Eivätkö hekin ole ihan aitoja perussuomalaisia, jos puolueeseen kerran liittyvät?

No niin kai sitten.

Yhteiskuljetusten järjestäminen on tietysti hyvä asia. Jyväskylä on vähän hankalassa paikassa, ainakin pääkaupunkiseudulta katsoen.

Aiotko tehdä keväällä jonkinlaisen pj-vaalikiertueen, kun nyt tunnut kisaan olevan lähdössä?

Varmaankin. Sellaisen organisoinnista on ollut puhetta puoluetoimiston kanssa.

Voiko ehdokkuutesi siis uutisoida nyt?

Kuten ylempänä sanoin, ilmoitan lopullisesta päätöksestä viimeistään maanantaina.

Aikataulu on ihan ok minulle. Mutta näin meidän kesken olet siis lähdössä?

En aio käsitellä asiaa ”meidän kesken”.

Sekin on ihan ok. Mutta jos haet ja jos tulet valituksi, mikä on ensimmäinen asia jonka muutat perussuomalaisissa?

Turha yrittää nimetä ensimmäistä asiaa. On useitakin asioita, joita perussuomalaisissa tulee kehittää, sekä poliittisen linjanmäärittelyn että toimintakulttuurin saralla.

Mitä tarkoitat toimintakulttuurilla - Soinin yksinvaltaisuutta?

PS on henkilökeskeinen puolue, mikä on ymmärrettävää, koska ainoaa puheenjohtajaa ei koskaan ole edes haastettu vakavalla naamalla. Käy kuten Kekkosen kanssa: sekä pj itse että suuri osa kentästä alkaa pitää juuri häntä välttämättömänä. Pelätään, että puolue hajoaa ilman häntä.

Mitä ajattelit siitä, että puolueen kärkiryhmästä Niinistö ja Lohela lähes synkronoidusti ilmoittivat tuestaan Terholle, kun tämä vielä piti tiedotustilaisuuttaan?

Arvelen, että noin läpinäkyvästä operaatiosta on lähinnä haittaa Terholle. Hänen rasitteenaan on jo valmiiksi se, että hänet nähdään Soinin ja puolue-eliitin johtajana.

Siis ”ehdokkaana”, ei ”johtajana”.

Jos tulet valituksi pj:ksi, kelpaako sinulle Sipilän hallitus?

Kysymys on vähän outo. Minun johdollani ps tulee vaatimaan voimakkaampaa sitoutumista niihin hallitusohjelman kirjauksiin, jotka ovat meille tärkeitä. Lisäksi ryhdymme rohkeammin tekemään poliittisia avauksia.

Mitkä olisivat sinun johtamasi PS:n tärkeimmät kynnyskysymykset sille, että PS jatkaa hallituksessa?

Näistä pitää uuden puoluejohdon käydä keskustelu. Tärkeintä on määritellä puolueen linja, tavoitteet ja kynnyskysymykset vuoden 2019 vaaleihin.

Perussuomalaiset on saatu peloteltua sellaiseen käsitykseen, että emme saa sanoa mitään, mikä ei ole kirjattuna hallitusohjelmaan. Samanlaisia kahleita ei tunnu olevan hallituskumppaneilla.

Jotkut politiikan kommentaattorit pitäneet lähes varmana, että hallitus kaatuu jos sinut valitaan - mitä näistä arvioista ajattelet?

Tällaiset kommentit ovat odotuksenmukaisia. Niillä pyritään pelottelemaan perussuomalaisia olemaan äänestämättä minua puheenjohtajaksi. Tästä taas voi päätellä, että juuri minä edustan kommentaattoreidenkin mielestä muutosta.

Kiitos Jussi tästä sessiosta. Valaisi paljonkin tilannetta ja käytän tästä oleellisia pointteja HS:n jutussa. Jään odottamaan virallista vahvistustasi.

Olepa hyvä.
http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005122858.html
 
Vai niin...

image-3.575367.caa244c8d8

Ajattelevana ja selkeänä sanankäyttäjänä Sampo Terho omaa hyvän poliittisen johtajan ominaisuuksia.

Perussuomalaisten uusi elämä

Perussuomalaisen puolueen tuleva johtaja Sampo Terho lupaili puolueelleen uutta alkua. Sellainen tarvitaan, jotta elämä ylipäätään jatkuisi.

Ei niin, että puolueen eväät olisivat täysin lopussa ja pitäisi lähteä tyhjästä. Puolueella on vankka johtokaaderi ja vakaata kannatusta, vaikka galluplukemat ovat tipahtaneet alle puoleen parhaista vaaliprosenteista.

Hallitusvastuu vain on myrkkyä perussuomalaisten kaltaiselle populistiselle protestipuolueelle.

Kun eväät ovat kertakäyttöisiä, ne käyvät vähiin ensimmäisellä tosi retkellä.

Perussuomalaiset ovat olleet vennamolaisuuden uusi tuleminen.

Veikko Vennamon SMP teki retken huikeasta vaalimenestyksestä hallituksen leipääntyneeksi apupuolueeksi, jonka taival päättyi käytännössä toisen polven puoluejohtajan Pekka Vennamon nimitykseen suuren valtiollisen teleyhtiön johtajaksi.

Yksi virsi, joka koski poliittisia virkanimityksiä ja palkkiovirkoja, oli laulettu loppuun.

Populistinen protestipuolue ei synny tyhjästä eikä ole pelkkä kupla. Sekä Vennamon puolue että Timo Soinin perintöpuolue syntyivät suhteellisen helposti selitettävästä yhteiskunnallisesta tarpeesta.

Oli yhteiskunnallisen murroksen synnyttämää huono-osaisuutta ja turvattomuutta. Vähemmässäkin on ainekset yhdelle puolueelle.

Kotoisten ongelmien ja jännitteiden ohella aineksia soppaan saatiin myös ulkoisesta epävarmuudesta ja suoranaisesta traumasta.

Vennamon aikana oli Urho Kekkosen johtama ulkopolitiikka ja Soini ratsasti EU-epäluuloilla.

"Missä EU siellä ongelma" ei sovi uskottavasti EU-ministerin ja ulkoministerin suuhun.

Perussuomalainen puolue kykenee jatkamaan kohtuullista elämää ”vanhanakin” puolueena, mutta uusi tuleminen vaatisi uusia eväitä tai sitten rohkeaa tarttumista vanhoihin mutta ummehtuneisiin aineksiin.

Nykyiset eväät riittänevät kymmenen prosentin kannatukseen ja marginaaliin hallituspolitiikassa.

Löytyykö uusia eväitä muusta kuin ennakkoluuloista ja äärikansallisesta kiihotuksesta on uusiutuvan puoluejohdon kohtalonkysymys.

Yksi mahdollisuus voisi olla suuri suomalais-kansallisen keskitien fuusio, joka odottaa tekijöitään.
http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/23/213483/71fffc0e31
 
Ainakin Persuista voi sanoa sen, että ottaesssaan maahanmuuton kärkiteemaksi Suomen kansalle tarjotaan tätä kautta hieman "kansanäänestystä" maahanmuuttopolitiikkaan. Muutenhan Suomessa ei olla ryhdytty kysymään kansalta mitään vaan poliittinen eliitti on päättänyt puolesta kun on sallinut hallitsemattoman maahantulon. Tähän kansa haluaa ottaa nyt kantaa koska kahtiajaon aika on palannut.

Toinen vaihtoehto voisi olla lopettaa koko Perussuomalainen puolue. Tällöin sieltä välistä jäisi pois yksi äänien kalastelija ja perinteiset jäljelle jäävät puolueet joutuisivat ottamaan selvemmän kannan siirtolaisiin. kokoomukselle tämä olisikin hankala paikka; nyt kokoomukselle on sopinut että yksi oikeistolainen rakkikoira hoitaa siirtolaisräksyttämisen ja kokoomus on voinut itse vetää julkisuudessa maltillisempaa linjaa. Jos Persuja ei ole, miten kokoomus kertoo kansalle itse puolustavansa suomalaisia arvoja ainoana oikeistolaisena puolueena? Enää ei sopisi lymyillä takarivissä vaan silloin pitäisi siirtyä eteen ja ottaa itse selkeämmin kantaa ongelmaan, sekä kertoa ratkaisumalli joka on jotain muuta kuin salliminen.

Äänestäjienkin olisi pakko selkeämmin valita arvonsa ja puolue jota äänestää. Voisko toimia näin? En tiedä varmasti, mutta kunhan pohdiskelen.



ps. Huomaatteko muuten kuinka aina kirjoitan kokoomuksen pienellä alkukirjaimella? Mielestäni kokoomus ei ansaitse isoa alkukirjainta koska kokoomus on luopunut perinteisistä suomalaisista arvoista ja on löysä petturipuolue.
Sitten kun eroa alkaa näkyä demareihin ja suvaitsevaisuuskin vähenee, niin puolue saattaa saada takaisin ison k-kirjaimensa. Toistaiseksi kuitenkin näyttö puuttuu ja on ratsastettu liikaa sillä että Persut tekeväe kokoomuksen likaiset työt.

.
 
Back
Top