Kaivopuiston lentonäytös 6.-7.8.2021

IS:n juttu sinänsä aika tyhjän kanssa, mutta ne 211 kommenttia... Jälkimmäisten perusteella voisi taas todeta, että siinä on äärimmäisen konkreettinen esimerkki, ettei HX-päätöstä voitaisi meillä tehdä Suomen veronmaksajien toimesta!
Eikä niitä usein ylistettyjä kansanäänestyksiä muuallakaan tehdä tuon paremmista lähtökohdista.
 
MBDA:n ITSUKO-kandidaatti on ilmeisesti Land Ceptor eli CAMM(-ER) ja alustavasti Giraffe 4A:lla (joka tuli jo Pohjanmaa-luokkaan valittua).

On land, CAMM is known as Land Ceptor by the British Army and the whole land-based air defence system is known as Sky Sabre. The system has over three times the range of its predecessor Rapier. This system consists of CAMM missiles, SAAB Giraffe radars, a Rafael command system, all mounted on MAN trucks.

For international customers, MBDA markets the 'Enhanced Modular Air Defence Solutions (EMADS).

Jännä kuinka Rafael ilmestyy jo tuohon, vaikka on ilmeisesti myös prime contractor -ehdokas omalla tuotteellaan.
 
Viimeksi muokattu:
IS:n juttu sinänsä aika tyhjän kanssa, mutta ne 211 kommenttia... Jälkimmäisten perusteella voisi taas todeta, että siinä on äärimmäisen konkreettinen esimerkki, ettei HX-päätöstä voitaisi meillä tehdä Suomen veronmaksajien toimesta!
Varmaan voitaisiin, mutta onneksi ei tehdä. Kommenttiosastoille kirjoitteleva porukka on usein monella eri tapaa tyytymätöntä ja se näkyy kirjoitetun tekstin suolan määrässä. He eivät äänekkyydestään huolimatta välttämättä edusta enemmistöä. HX-hanke on yläilmojen haltijalle kiitos tulevan käyttäjän muodostaman asiantuntijaorganisaation hoidettavana. Poliittiset broilerit ovat vahvistaneet talousraamit ja siunaavat kilpailun voittavan paketin.
 
Oma mielipide näytöksestä oli että Ranskan Ilma- ja Avaruusvoimat putsasi pöydän tässä. Patruille de France ja Rafalen raju soolo vetosivat meikäläiseen. Katselin tosin vain modernit hävittäjät ja jätin Hornetin soolon sekä Haukat väliin. Oli senverran porukkaa joten pyöräilin ajoissa pois keskustasta. Olen nuo nähnyt niin monta kertaa vuosien aikana jo.

Typhoonilla ehkä terävimmät äänet ja korkein pystynousu, jossa demottiin koneen hyvää teho-painosuhdetta, mutta ei minusta vetänyt vertoja Rafalen liikehtimiselle.

F-35 Mielenkiintoinen, mutta laiska esitys. Oli tosin vain ylilento eikä varsinainen esitys.

Soihdut ja kerosiinin dumppaukset eivät meikään vetoa, vaan koneiden ohjelma ja pilotin kyky ottaa koneesta kaikki irti.

Ranskan taitolentoryhmä ei tosin ollut aivan Red Arrowsin tasoa, mutta parempi kuin monet muut.
 
Kerro vähän mitä juttelitte ja mitä siellä oli esillä.
Kertoi sujuvasti, mikä ohjus on siis versioltaan tarjolla. (Ei mitään muistikuvaa, mutta kamerasta löytyy) ja heitti joitain numeroita, joista en valitettavasti muista mitään muuta kuin "45 km"'. Sori.

Oli meinaan itselläkin typerä olo, kun ei mitään jäänyt mieleen.
 
Kertoi sujuvasti, mikä ohjus on siis versioltaan tarjolla. (Ei mitään muistikuvaa, mutta kamerasta löytyy) ja heitti joitain numeroita, joista en valitettavasti muista mitään muuta kuin "45 km"'. Sori.

Oli meinaan itselläkin typerä olo, kun ei mitään jäänyt mieleen.
Ehkä se kertoo ständistä jotakin ;-)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Oma mielipide näytöksestä oli että Ranskan Ilma- ja Avaruusvoimat putsasi pöydän tässä. Patruille de France ja Rafalen raju soolo vetosivat meikäläiseen. Katselin tosin vain modernit hävittäjät ja jätin Hornetin soolon sekä Haukat väliin. Oli senverran porukkaa joten pyöräilin ajoissa pois keskustasta. Olen nuo nähnyt niin monta kertaa vuosien aikana jo.

Typhoonilla ehkä terävimmät äänet ja korkein pystynousu, jossa demottiin koneen hyvää teho-painosuhdetta, mutta ei minusta vetänyt vertoja Rafalen liikehtimiselle.

F-35 Mielenkiintoinen, mutta laiska esitys. Oli tosin vain ylilento eikä varsinainen esitys.

Soihdut ja kerosiinin dumppaukset eivät meikään vetoa, vaan koneiden ohjelma ja pilotin kyky ottaa koneesta kaikki irti.

Ranskan taitolentoryhmä ei tosin ollut aivan Red Arrowsin tasoa, mutta parempi kuin monet muut.

Samaa mieltä muutoin, mutta mielestäni FAF F-18C putsaa pöydän aina, mitä näytösohjelmaan tulee. Korkean alfan liikkeet rajussa "sladissa" ja hallittu kieppuminen vaan on näytösohjelmien aatelia, mihin ei muut länsikoneet pysty.

Muilla koneilla taasen oli tässä omat erikoisuutensa kuten aina. Rafalella aggressiiviset ohjausliikkeet ja väsymätön ohjelma (joka tosin näyttää videolla hienommalta kuin paikanpäällä, koska esityslinja oli kovin kaukana ainakin Merisatamanrannasta, missä itse olin). EF:llä ylimääräisen voiman esittely muita kovemmalla nousulla ja tuhlaamalla energiaa näyttävästi tynnyreissä yms. Molemmilla Gripeneillä väsymätön ja jatkuva 5-9G show loistavalla liike-energian säilyttämisellä ja ohjattavuudella, mikä ei ole näyttävää mutta huomattavan vakuuttavaa.

E:n esitys taisi olla ensimmäinen kerta ikinä? Vai ovatko tehneet tuota Ruotsissakaan vielä ollenkaan? Se näytti melko vakiolta Gripen-ohjelmalta, noin suunnilleen, pois lukien tietty tuo negatiivisen G:n kohdalla heitetty liekki, joka saadaan E:llä näköjään huomattavasti näyttävämmäksi kuin C:llä. Rafalesta panin merkille, että hidaslennon jälkeinen tehonlisäys tehtiin tällä kertaa ruotsalaisittain, eli ensin kaarto oikealle pois linjalta edelleen hitaana, sitten vasta kiihdytys ja pystynousuun. (Hassua, ettei tuo kaarto erotu videolta ollenkaan.) Pitääpä katsoa, tekeekö Rafale noin tämän vuoden muissakin esityksissä. Tällähän siis osoitetaan ohjattavuutta ja varmuutta hidaslennossa, molemmat koneet kyllä pystyvät myös suoraan siihen samaan noin 40-60° nousuun kuin muutkin.

Yleisö ja harrastajakuvaajat näyttivät tykkäävään soihduista ja liekeistä ; )

F-35:n ohilennoissa oli hyvää, että näyttivät laajemmin liikehdintää ohilento-speksin rajoissa, paremmin kuin ne edellisen Kaivari-keikan Superit, jotka näyttivät lähinnä vaakunaa. Minua jäi vaivaamaan yksi asia; italialaiselle ei tullut mieleen että yhden ohilennoista olisi voinut tehdä rauhallisesti ja osoittaa, josko se pystyisi yhtä pieneen meluun kuin muutkin. Mutta sitä ei nähty; omaksi vaikutelmaksi jäi että Harrierin jalanjäljissä ollaan; härvelin erikoisuutena on muuntaa suuri määrä polttoainetta meluksi, jos koneen tarvitsee tehdä yhtään mitään. Näyttävät äkkiliikkeet toki, mikä tuo moottori hyvin mahdollistaa. Muutoin kone oli tosiaan visuaalisesti aika rakettisilitysrauta näihin muihin verrattuna, tai varpunen vs pääskynen. Varmaan F-35:n ohjelma kehittyy vuosien mittaan samaan suuntaan kuin Hornetilla, sikäli kuin isompi massa mahdollistaa. Hauskaa tuossa koneessa on väritys; nyt ilta-auringossa se oli kuparisen ruskea.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä muutoin, mutta mielestäni FAF F-18C putsaa pöydän aina, mitä näytösohjelmaan tulee. Korkean alfan liikkeet rajussa "sladissa" ja hallittu kieppuminen vaan on näytösohjelmien aatelia, mihin ei muut länsikoneet pysty.

Muilla koneilla taasen oli tässä omat erikoisuutensa kuten aina. Rafalella aggressiiviset ohjausliikkeet ja väsymätön ohjelma (joka tosin näyttää videolla hienommalta kuin paikanpäällä, koska esityslinja oli kovin kaukana ainakin Merisatamanrannasta, missä itse olin). EF:llä ylimääräisen voiman esittely muita kovemmalla nousulla ja tuhlaamalla energiaa näyttävästi tynnyreissä yms. Molemmilla Gripeneillä väsymätön ja jatkuva 5-9G show loistavalla liike-energian säilyttämisellä ja ohjattavuudella, mikä ei ole näyttävää mutta huomattavan vakuuttavaa.

E:n esitys taisi olla ensimmäinen kerta ikinä? Vai ovatko tehneet tuota Ruotsissakaan vielä ollenkaan? Se näytti melko vakiolta Gripen-ohjelmalta, noin suunnilleen, pois lukien tietty tuo negatiivisen G:n kohdalla heitetty liekki, joka saadaan E:llä näköjään huomattavasti näyttävämmäksi kuin C:llä. Rafalesta panin merkille, että hidaslennon jälkeinen tehonlisäys tehtiin tällä kertaa ruotsalaisittain, eli ensin kaarto oikealle pois linjalta edelleen hitaana, sitten vasta kiihdytys ja pystynousuun. Pitääpä katsoa, tekeekö Rafale noin tämän vuoden muissakin esityksissä. Tällähän siis osoitetaan ohjattavuutta ja varmuutta hidaslennossa, molemmat koneet kyllä pystyvät myös suoraan siihen samaan noin 40-60° nousuun kuin muutkin.

Yleisö ja harrastajakuvaajat näyttivät tykkäävään soihduista ja liekeistä ; )

F-35:n ohilennoissa oli hyvää, että näyttivät laajemmin liikehdintää ohilento-speksin rajoissa, paremmin kuin ne edellisen Kaivari-keikan Superit, jotka näyttivät lähinnä vaakunaa. Minua jäi vaivaamaan yksi asia; italialaiselle ei tullut mieleen että yhden ohilennoista olisi voinut tehdä rauhallisesti ja osoittaa, josko se pystyisi yhtä pieneen meluun kuin muutkin. Mutta sitä ei nähty; omaksi vaikutelmaksi jäi että Harrierin jalanjäljissä ollaan; härvelin erikoisuutena on muuntaa suuri määrä polttoainetta meluksi, jos koneen tarvitsee tehdä yhtään mitään. Näyttävät äkkiliikkeet toki, mikä tuo moottori hyvin mahdollistaa. Muutoin kone oli tosiaan visuaalisesti aika rakettisilitysrauta näihin muihin verrattuna, tai varpunen vs pääskynen. Varmaan F-35:n ohjelma kehittyy vuosien mittaan samaan suuntaan kuin Hornetilla, sikäli kuin isompi massa mahdollistaa. Hauskaa tuossa koneessa on väritys; nyt ilta-auringossa se oli kuparisen ruskea.
En huomannut omalta paikaltani että Gripen E olisi tehnyt negatiivisen eli ylösalaisen nousun kuten Rafale, tapahtuiko niin? Tuo oli itelleni uusi asia jota en ole monissa näytöksissä ennen nähnyt. Sensijaan Eirasta näkyi miten Typhoon-osasto kuvautti itseään pitkään meren yllä jo ennen F-35 vuoroa.

Suomi-Hornetin soolo on lähes aina kympin arvoinen koska pyrstöluisut ja nokan dippaukset sekä Ilmavaivojen ohjelma on huippua. Olen sen kuitenkin nähnyt niin monta kertaa että mitään uutuudenviehätystä ei ole.

Kaivari on näytöspaikkana huonompi kuin lentokentät koska on näköesteitä ja ohjelmaa rajoittavia alueita paljon enemmän. Ei siis paras näytöspaikka minun mielestäni mutta tuo iloa tähän synkkään aikaan ihmisille.
 
Samaa mieltä muutoin, mutta mielestäni FAF F-18C putsaa pöydän aina, mitä näytösohjelmaan tulee. Korkean alfan liikkeet rajussa "sladissa" ja hallittu kieppuminen vaan on näytösohjelmien aatelia, mihin ei muut länsikoneet pysty.
F-35 pystyy yllättävän hyvin. Katso tästä alkaen siitä oleellisimmasta eli Dojo Driftista.

Tai tässä 1:05 kohdassa.
 
Viimeksi muokattu:
En huomannut omalta paikaltani että Gripen E olisi tehnyt negatiivisen eli ylösalaisen nousun kuten Rafale, tapahtuiko niin? Tuo oli itelleni uusi asia jota en ole monissa näytöksissä ennen nähnyt. Sensijaan Eirasta näkyi miten Typhoon-osasto kuvautti itseään pitkään meren yllä jo ennen F-35 vuoroa.
E teki kaksi negatiivisen G:n liikettä peräkkäin, molemmissa tuli iso liekki. Ensimmäinen oli korkea pystykaarto kohti yleisöä, siinä E meni hetkeksi selälleen ja ohjasi negatiiviselle, ja tuotti ensimmäisen liekin, siitä jatkoi katselusuunnassa oikealle ja teki pitkän kaarron yleisön editse jälleen pidemmän liekin kanssa. Samanlainen pitkä -2-3G kuin Rafalella ja EF:llä (ja C:llä).

Lisäys: nyt alkaa näitä videoita tulla; ensimmäinen liekki tehdään negatiivisella liikkeellä ajassa 04.05. Livenä se oli huomattavan kirkas ja komea; ei oikein välity videolle asti.


F-35 pystyy yllättävän hyvin. Katso tästä alkaen siitä oleellisimmasta eli Dojo Driftista.
Pystyy pystyy; tulevat vuodet tai vuosikymmenet näyttää kuinka lähelle Hornetin stunttimäärää se pääsee. Tuo Dojo on yksi liiallisen alfan jarrutus, "sladi", jonka jälkeen moottorin teholla palautetaan lentotila, ja sitten energiaa kerätään takaisin jonkin aikaa (ja se peittyy yleisön ihasteluun melusta ja pystysuuntaisuuden illuusiosta, kuten kaikilla kun energiaa kerätään). Se on voimakas, mutta joutuu käyttämään sitä voimaa enemmän kuin muut ja liikkeiden kokonaismäärä näytösohjelmassa on siksi vähäisempi, vaikkakin alfa- ja melunäyttävä. F-35:n ohjelmassa raju sladikäännös on pariin kertaan ja korkean alfan kierrepudotuksia siinä on noin kaksi; Hornetin ohjelmassa sama liike on koneen paremman nostovoiman takia useampaan kertaan ja vähemmällä valmistautumisella, plus paljon välistuntteja. En ole nähnyt onko F-35:llä uusi 2021 ohjelma tehtynä ja esitettynä, pitää katsoa onko siinä jo useampia varsinaisia liikkeitä kuin siinä jolla se julkisuuteen alkunperin tuli.

E: oma teesini on edelleen, että F-35:een tilattiin suunnittelun loppuvaiheessa yli 40° alfakulmat vain ja ainoastaan lentonäytöksiä varten, operatiivista käyttöä niillä ei ole muuhun kuin aseiden tähtäämiseen, jos lukituskyky ei ole leveä. Yleisesti ottaen nykyaikainen tavoite sekä BFM:ssä että laajemmissa väistöliikkeissä on muuttaa koneen todellista liikesuuntaa nopeasti ja energiaa tuhlaamatta (eurokoneet), ei laittaa konetta poikittain liikesuuntaan nähden niin että liike-energia kohisee näyttävästi pois. Jos tätä ei olisi tehty, F-35:n esitykset olisivat tulevina vuosina ja vuosikymmeninä paljon Gripeniäkin vähemmän yleisöönmeneviä. Siinä kun korkeat alfakulmat nimenomaisesti tilattiin jätettäväksi tarpeettomina pois. Lienevät Amerikassa huomanneen, että Hornetit ja Sukhoit ovat näytösten kuninkaita, ja pelkkä häiveen mystiikka ei kovin montaa kertaa näytöksissä kanna, kuten ei myöskään liki näkymätön 9G:tä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top