Kamppailulajit sotilastaitona ja reservin harrastuksena

Tästä tulikin oikeesti mielenkiintoinen threadi. :)

Puukko on aina vaarallinen, osaatpa sitten puolustautua tai ei. Hyökkäysten yllätyksellisyys antaa aina oman elementin ja muuttaa sinun omaa reagointiasi hyökkäykseen. Opittu on kyllä opittua, mutta...

Mä oon aina, tälleenmitäänosaamattomanaamatöörinä, pitänyt karambit`ia kaiken "epämiellyttävimpänä" veitsenä kun puhutaan lyhyistä terävistä.


 
Venäjällä kaiketi osa sotilaista ja turvallisuusalan väestä harjoittaa Systemaa. Laji ei ole minulle tuttu. Systemassa panostetaan joihinkin sellaisiin asioihin joihin ei paljoa monessa muussa lajissa kiinnitetä huomiota, mm. hengitykseen. Harjoittelevat myös ruoskan käyttöä.. Jossain näin myös, että lajiin kuuluisi ns. etätyrmäykset. Jotta kukaan ei loukkaannu, niin sanon vain, että suhtaudun suurella epäilyksellä etätyrmäyksien toimivuuteen. Ainakin Helsingissä tuota voi harjoitella. Tietääkseni ainakin eräs Suomen sotilaaseen Venäjästä juttuja kirjoittava on mukana touhussa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Systema
 
Loppuen lopuksi harjoiteltavalla lajilla ei ole niinkään suurta merkitystä kuin sillä, että harjoitellaan jotain ja paljon. Yksittäisiä tekniikkoja oppii nopeasti, mutta ne unohtuvatkin yhtä nopeasti. Tekniikkojen soveltaminen on sitten sekin vielä oma lukunsa.

Tästä päästäänkin siihen, että varsinkin itse-ja maanpuolustukseen soveltuvien lajien olisi hyvä olla todella yksinkertaisia, jotta ne oppii nopeasti ja aikaa jää mahdollisimman paljon kertaamiselle. Sillä on kuitenkin aika iso merkitys pääseekö lajista jyvälle parissa kuukaudessa vai parissa vuodessa. Yksinkertaisella ei loisteta mma:ssa tai pärjätä puukkoguruja vastaan, mutta ne eivät se todennäköisin uhka olekaan.
 
Loppuen lopuksi harjoiteltavalla lajilla ei ole niinkään suurta merkitystä kuin sillä, että harjoitellaan jotain ja paljon. Yksittäisiä tekniikkoja oppii nopeasti, mutta ne unohtuvatkin yhtä nopeasti. Tekniikkojen soveltaminen on sitten sekin vielä oma lukunsa.

Tästä päästäänkin siihen, että varsinkin itse-ja maanpuolustukseen soveltuvien lajien olisi hyvä olla todella yksinkertaisia, jotta ne oppii nopeasti ja aikaa jää mahdollisimman paljon kertaamiselle. Sillä on kuitenkin aika iso merkitys pääseekö lajista jyvälle parissa kuukaudessa vai parissa vuodessa. Yksinkertaisella ei loisteta mma:ssa tai pärjätä puukkoguruja vastaan, mutta ne eivät se todennäköisin uhka olekaan.

Hyvä kiteytys.
 
Olen samaa mieltä Vongan ja Bodyguardin kanssa etätyrmäyksistä. En vaan kehdannut noin suoraan sanoa, koska ajattelin että joku varmaan loukkaantuisi siitä ja valittaisi miten etätyrmäykset toimii mutta minulla ei vaan ole kokemusta/osaamista/ymmärrystä aiheesta. :)

Tässä suomalaista "etätyrmäysosaamista". Muistaakseni kas-pinissakin on näitä..

Tästä päästäänkin siihen, että varsinkin itse-ja maanpuolustukseen soveltuvien lajien olisi hyvä olla todella yksinkertaisia, jotta ne oppii nopeasti ja aikaa jää mahdollisimman paljon kertaamiselle. Sillä on kuitenkin aika iso merkitys pääseekö lajista jyvälle parissa kuukaudessa vai parissa vuodessa. Yksinkertaisella ei loisteta mma:ssa tai pärjätä puukkoguruja vastaan, mutta ne eivät se todennäköisin uhka olekaan.
Tuossa kun aijemmin vertasin scandinavian defendoa ja krav magaa, niin defendossa on tekniikkavalikoima huomattavasti pienempi. Olikohan vain 65 tekniikkaa? Se antaa aikaa toistolle.
 
Kyllä voi sanoa, että yksikään omalle kohdalle osuneista tyrmäyksistä ei ollut mitään "etätyrmäystä"....
 
Olen samaa mieltä Vongan ja Bodyguardin kanssa etätyrmäyksistä. En vaan kehdannut noin suoraan sanoa, koska ajattelin että joku varmaan loukkaantuisi siitä ja valittaisi miten etätyrmäykset toimii mutta minulla ei vaan ole kokemusta/osaamista/ymmärrystä aiheesta. :)

Tässä suomalaista "etätyrmäysosaamista". Muistaakseni kas-pinissakin on näitä..

Rajajääkäri:
Mitä h...tin höpötystä tuo nyt on? mieleen tulee Niilo Ylivainion harrastamat kaatamistemput 80-luvulta.
 
Olen samaa mieltä Vongan ja Bodyguardin kanssa etätyrmäyksistä. En vaan kehdannut noin suoraan sanoa, koska ajattelin että joku varmaan loukkaantuisi siitä ja valittaisi miten etätyrmäykset toimii mutta minulla ei vaan ole kokemusta/osaamista/ymmärrystä aiheesta. :)

Tässä suomalaista "etätyrmäysosaamista". Muistaakseni kas-pinissakin on näitä..


Tuossa kun aijemmin vertasin scandinavian defendoa ja krav magaa, niin defendossa on tekniikkavalikoima huomattavasti pienempi. Olikohan vain 65 tekniikkaa? Se antaa aikaa toistolle.

Tällaisia videoita on YouTube pullollaan. Himmeätä. Tämä mies vielä kerää rahaa tällä. Menisi Kaliforniaan ja perustaisi seurakunnan. Tulisi rikkaaksikin.

Jos et jaksa kuunnella miehen höpinöitä, mene kohtaan 1.20. Iltalehden toimittaja tulee testaamaan...

 
Näillä pääsee jo pitkälle:

1. Liikkuminen pois hyökkäyslinjalta
2. Suoraviivaiset torjunnat
3. Peruslyönnit ja -potkut
4. Torjunnat ja iskut kepillä
5. Paini->niskalenkki->selätys
6. Lukot ja kuljetusotteet
 
Liikkumista pois hyökkäyslinjalta ja yksinkertaisia torjuntoja voi harjoitella ihan yksin kotonakin :)

 
Näillä pääsee jo pitkälle:

1. Liikkuminen pois hyökkäyslinjalta
2. Suoraviivaiset torjunnat
3. Peruslyönnit ja -potkut
4. Torjunnat ja iskut kepillä
5. Paini->niskalenkki->selätys
6. Lukot ja kuljetusotteet

Back to basics, hyvä. Huomaa, ettet ole ensimmäistä kertaa asian parissa. Ilman "ykköstä" muiden toteuttaminen on hankalaa. Niin torjunta kuin oma puolustava hyökkäyssuorite lähtevät väistöliikkeestä, joka parhaimmillaan on minimaalinen, riittävä, ja jossa tullaan parhaimmillaan yhdellä askeleella itse sisään mutta hallitsevaan positioon. Laittamissasi filmeissä on sujuvia väistöjä aikidon peruskäännöksellä.

Harjaantumaton jää jälkijunaan mutta kilpailuissa tai lähitaistelun käsikähmässä vastustaja saattaa myös osata jotain. Tulee haasteita. Tässä on video, millaisia motorisia harjoitteita moninkertainen Suomen mestari ja maaottelija Pasi Lind tekee. Hän on nyt yli viisikymppisenäkin kovakuntoinen, tasapainoinen ja arvostettu kouluttaja. Tuon tason kaverista ei oikein aavista, kummalle puolelle hän tulee vai tuleeko suoraan vai miten tulee, ei ainakaan järjellä (liian hidas) ja silmällä (valehtelee), harjaantuneilla vaistoilla ehkä. Kun yhtälöön liittää vielä ottelijan lihaskunnon ja muun fyysisen kunnon + oikeissa kilpaotteluissa karttuneen "lajikunnon", alkaa tajuta, että vaikea olisi harjaantumattoman kasasta päällimmäisenä lähteä. Etenkin kun 5.danin kaveri osaa myös kaiken sen, mitä ei kisoissa sallita. Itsepuolustushyöty on kiistaton.

 
Tein lyhyen videon viitaten edelliseen viestiini...tästä kannattaa lähteä aina ;)
 
Harjaantumaton jää jälkijunaan mutta kilpailuissa tai lähitaistelun käsikähmässä vastustaja saattaa myös osata jotain. Tulee haasteita. Tässä on video, millaisia motorisia harjoitteita moninkertainen Suomen mestari ja maaottelija Pasi Lind tekee. Hän on nyt yli viisikymppisenäkin kovakuntoinen, tasapainoinen ja arvostettu kouluttaja. Tuon tason kaverista ei oikein aavista, kummalle puolelle hän tulee vai tuleeko suoraan vai miten tulee, ei ainakaan järjellä (liian hidas) ja silmällä (valehtelee), harjaantuneilla vaistoilla ehkä. Kun yhtälöön liittää vielä ottelijan lihaskunnon ja muun fyysisen kunnon + oikeissa kilpaotteluissa karttuneen "lajikunnon", alkaa tajuta, että vaikea olisi harjaantumattoman kasasta päällimmäisenä lähteä. Etenkin kun 5.danin kaveri osaa myös kaiken sen, mitä ei kisoissa sallita. Itsepuolustushyöty on kiistaton.[/QUOTE



Kokemuksen ja vuosien harjoittelun tuoma tasapaino (fyysinen /mielen), taito, nopeus, ajoitus ja varmuus siitä mitä tekee (automaatio/unohda itsesi moodi) yhdistettynä kykyyn/taitoon "vastustajan lukemisesta"
 
Samaa asiaa vähän nopeammin..nyt enemmän taekwondo/nyrkkeily tyyliin...edellin enemmän japanilaista joo..mutta periaate sama.
 
Näin toimin siinä rikotun pullon tapauksessa...miksi ei toimisi myös puukkoa vastaan? Riski toki aina olemassa...tässä pysytään hyökkäyslinjalla, koska vastahyökkäyksiäkin joutuu joskus tekemään ;)

Huom! Kaikki tehty kylmiltään...ei siellä kadulla ole aikaa lämmitellä :D
 
Back
Top