Kesälajit (yleisurheilu ja muuta)

Nyt sitten Froome voitti Espanjan Vueltan aika vakuuttavasti ja on ensimmäinen kuski (kuten pyöräilijät itse kutsuvat) yli 30 vuoteen, joka on samana vuonna voittanut sekä Tour de Francen että Vueltan.
Minulle oli kuitenkin iso hetki, kun pitkäaikainen suosikkiajajani Alberto Contador (El Pistolero) voitti tämän vuoden Vueltan viimeisen Angliru´lle päättyneen erittäin vaativan vuorietapin.
Tämä oli myös hänen aktiiviuransa viimeinen etappi.
Huomenna on toki seremoniallinen lopetusetappi Madridiin, mutta varsinainen kilpailu voitosta päättyi tänään.
 
Vaikka ei ole ns. kesälaji sinänsä, mutta oman alansa suurimpia tapahtumia kuitenkin.
Suomalaistaustainen, Ruotsissa majaileva Readly Express nousi ravimaailman ykkösnimeksi sunnuntaina voittamalla
maailman/Euroopan kuuluisimman ravikilpailun Prix d'Ameriquen Pariisissa Vincennesin radalla.
ISurh1
ISurh2

PS. Kilpailu on siis maailman kuuluisin muualla paitsi USAssa, jossa noteerataan Euroopan parhaaksi :)
 
Dohan hiukan arvosteltujen MM-kisojen kohokohdat olivat mielestäni:

1. Miesten Kuulafinaali

Ilmeisesti kaikkien aikojen kovatasoisin ja myös tasainen kilpailu
Kuulan mestari Joe Kovacs pukkasi viimeisellä kierroksella 22,91.
Ryan Crouser aloitti MM-kisaennätyksellä 22,36, mutta paransi vielä viimeisellään 22,90.
Uuden-Seelannin Tom Walsh työnsi alussa 22,90, vain 22 sentin päähän ME-tuloksesta,
mutta jäi lopulta kolmanneksi samalla tuloksella kuin Crouser.
Neljäs oli Brasilian Darlan Romani tuloksella 22,53.
Romanin tulos lienee arvokisojen historian kovin, jolla jäätiin mitalien ulkopuolelle (?)

2. Sifan Hassan
Ensimmäisen kerran naisurheilija voitti samoissa arvokisoissa 1500m ja 10000m.
Varsinkin 1500m oli todellinen näytös ja voittoaika erittäin kova 3.51,95 (ilman jäniksiä)

3. Dalilah Muhammad 400m aitojen voitto ME-ajalla 52,16
 
Joo, tiedän, ettei ole Suomessa mikään iso laji, mutta tuolla etelämpänä tällaisia arvostetaan ihan eri tavalla.
 
Joo, tiedän, ettei ole Suomessa mikään iso laji, mutta tuolla etelämpänä tällaisia arvostetaan ihan eri tavalla.

Minä olen Ranskan ympäriajoa seurannut sieltä Indurain vuosista asti, taisi olla -93, kun telkkariin tuli eurosport? ja siitä se lähti.

Hyvin televisioitu kilpailu tarjoaa hienoja maisemia, raastavaa kilpailua, joukkueajon taktiikkaa ja maallikolle monta kertaa silmien pyöristymistä, kun arvioi miltä tuntuu laskea vuoristotietä alas niillä vauhdeilla.....irtiottajien kiinniottoja, se on kuin saalistusta, ahnasta veivaamista ja vuorotyötä.
 
Joo, nuo vuorietappien laskut ovat aikamoista puuhaa käytetyllä kalustolla (jossa on tietenkin optimoitu kaikki vauhdin ja painon ehdoilla)
Viimeksi Vueltassa kuvausprätkän kameramies oli ajan tasalla ja näytti nopeusmittaria sopivassa kohdassa yhtä alamäkeä, pyörät meni edellä n. 90 kmh...

Minä aloitin isojen ympäriajojen seuraamisen TdF:lla (tietysti) suunnilleen vuosituhannen vaihteen tienoilla.
Muut, eli Giro ja Vuelta, tulivat mukaan vasta n. 10 vuotta sitten.
 
Kyllä huomaa, että on olympiavuosi. USAn karsinnat yleisurheilussa ovat olleet tulostasoltaan kivikovat, parhaiten tätä ehkä kuvaavat:
1) miesten kuulan ikivanha ME rikottiin 2) samoin kuin naisten 400m aitojen ME

Muitakin huipputuloksia toki tehtiin.
 
Back
Top