Kivisillansalmen rautatiesilta

Millä metodilla silta putoaisi salmeen?

  • HIMARS/GLMRS

    Ääniä: 3 16.7%
  • F35/JDAM

    Ääniä: 15 83.3%
  • UAV Drone

    Ääniä: 0 0.0%
  • ROV Drone

    Ääniä: 0 0.0%
  • Hybridioperaatio a'la Krimin silta

    Ääniä: 2 11.1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    18

Creidiki

Ylipäällikkö
BAN
Jatkosodassa Kivisillansalmen vanha rautatiesilta tuhottiin vuonna 1941 ja sen tilalle rakennettiin tilapäinen silta.

Tosin tuohon aikaan silta oli eri kohdassa kuin nykyisin. Ratalinjaus Viipurin ja Tienhaaran välillä kulki eteläisempää reittiä Sorvalin kautta ja rautatiesilta oli maantiesillan eteläpuolella. Vuonna 1937 aloitettiin ratalinjan siirtotyöt pohjoisemmas, mutta suomalaiset eivät ehtineet saada näitä töitä valmiiksi.

Nykyinen pitkä ja korkea rautatiesilta Kivisillansalmeen tehtiin 1960-luvun lopulla uuden Saimaan kanavan rakennustöiden yhteydessä, kun piti mahdollistaa kanavan laivaliikenne sillan ali. Alun perin paikalle suunniteltiin Neuvostoliiton toimesta matalampaa avattavaa rautatiesiltaa, mutta suomalaiset halusivat paikalle korkean sillan ilmeisesti ainakin siitä syystä, että kanavaliikenne ei olisi sillan avaamiseen liittyvistä oikuista riippuvainen. Kivisillansalmen sillat olivat ainoat Saimaan kanavan ylittävistä silloista joiden rakentamisesta venäläiset vastasivat (Suomen kuitenkin maksaessa siltojen rakennuskustannukset). Sillanrakennuksen laatu oli normaalia venäläistä tasoa, eivätkä rakentajat olleet erityisen tyytyväisiä, kun suomalaiset sanoivat siltojen laadusta ns. suorat sanat.
 
Back
Top