Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Kohti Skynettiä - Tekoäly sodankäynnissä

Viestiketju osiossa 'Verkko, informaatio, internet ja elektroninen' , aloittaja Mustaruuti, 11.10.2016.

  1. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,688
    Tykkäykset:
    5,136
    Pisteet:
    1,286
    Foorumilla on miehittämättömien härveleiden ja robottien ketju. Mutta, tekoäly on paljon laajempi asia, ja sille on ehkä hyvä avata oma ketjunsa.

    Mikä kaikki sitten on tekoälyä? Ehkä ei kannata vetää hirveän tiukkaa rajaa, vaan tähän ketjuun voidaan hyväksyä mukaan vähän yksinkertaisemmatkin algoritmit ja käyttötapaukset.


    [​IMG]

    Milloin tuo on todellisuutta? Analyysia ja luettavaa asiasta tarjoaa esim. tämä Kurzweilin opus.

    http://singularity.com/
     
    Sarek1, setämies ja ctg tykkäsivät tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,688
    Tykkäykset:
    5,136
    Pisteet:
    1,286
    Jenkit ovat ainakin hereillä asian suhteen. Se on osa kolmatta erottumis-strategiaa.

    http://breakingdefense.com/2016/09/air-force-ops-centers-lead-way-to-3rd-offset-bob-work/

    Artificial intelligence comes into play to sort through the masses of data moving over these command-and-control networks, find patterns, and advise the humans on threats and options. In some important niches, such as cybersecurity and electronic warfare, the computers may take action on their own when a virus or hostile signal is moving too fast for humans to react. But even so, the role of AI will start “narrow” and evolve “gradually,” Work said.

    A lot of people worry about the Terminator and they worry about SkyNet,” Work said. “Look, what this is going to be is a gradual implementation of narrow AI throughout the battle network” — at least “initially.” Over time, Work said, small experiments may add up to revolutionary change as we figure out how to put the pieces together.

    “Who gets the technology to field faster doesn’t matter,” Work said. “It only will matter if we can employ it to tactical and operational effect.” All the major powers of the late 19th century had railroads, telegraphs, and rifles, he said, and all the powers of the 1930s had tanks, planes, and radios, but it was Prussia in 1864 and Germany in 1939 that first figured out revolutionary ways to put technologies together.

    Victory, said Work, goes to “the person who can put them together in operational and organizational constructs, and then train the force and exercise the force to be ready to employ them — and we’ve got a damn big advantage in that.” A strong professional military with robust institutions can seize opportunities better than its rivals, even if they all start with the same technologies.
     
  4. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,688
    Tykkäykset:
    5,136
    Pisteet:
    1,286
    Tässä tarkempaa kuvausta edellisestä.

    Artificial Intelligence For Air Force: Cyber & Electronic Warfare

    http://breakingdefense.com/2016/09/...e-for-the-air-force-cyber-electronic-warfare/

    AFA: The Air Force wants artificial intelligence to track and react to cyber and electronic threats, to update countermeasures against enemy hackers, radars, and missiles faster than human minds can manage. But first you have to fix the basics.

    Today, the Department Of Defense Information Network (DODIN) is really not a single network, but a quasi-feudal patchwork of often incompatible local networks. It’s the Holy Roman Empire of cyberspace. There are so many dark corners and hidden vulnerabilities that no amount of intelligence — human or artificial — can monitor them all, let alone defend them.

    “It’s hard to do things at scale across a fragmented set of networks (that) grew up over decades as separately managed, separately architected networks,” said Lt. Gen. Kevin McLaughlin, deputy commander of Cyber Command. If you tried to introduce artificial intelligence cybersecurity now, he told me after his remarks at the Air Force Association conference here, it couldn’t do what’s envisioned, “not efficiently, not at scale.”

    “So we are moving more and more as a department to the ability to see across all of our terrain at the same time,” McLaughlin told me. Critical steps include overhauls like the Joint Information Environment (JIE) and new cybersecurity standards for weapons systems. “As you connect (systems) into the DoD environment, we’re gonna make sure that you can see across all of those things.”

    Once that groundwork is laid, McLaughlin went on, then you can build on it with more advanced technologies like big data analytics and artificial intelligence. Those are key parts of Defense Secretary Ashton Carter’s “Third Offset Strategy” for military modernization. Once you’ve rationalized the network, McLaughlin told, “then you enable those forward-leaning ideas that the secretary’s talking about, and we would be looking for the very best things we could get from industry.”

    Automated Response

    How would artificial intelligence work, once we got it to work? Carter and his deputy, Bob Work, have said in broad terms that military AI might get its start in the increasingly overlapping worlds of cybersecurity and electronic warfare — in essence, hacking and jamming — rather than in drone fighters or sci-fi style killer robots. But two Air Force two-stars today provided some details of AI would swiftly sort through masses of incoming data, pick out threats, and automatically update defenses across the force.

    “The two things we seek from automation are speed and scale,” said Maj. Gen. Christopher Weggeman, commander of 24th Air Force and Air Forces Cyber. Computers already rely on automated updates to patch vulnerabilities — although that’s hard to do across the current, fragmented DoD network. A future cybersecurity AI could do more, recognizing a threat already inside the network and automatically rerouting traffic around the infected computers, for example.

    “The other thing automation will allow us to do is scale a very limited workforce, a talent pool that’s finite,” Weggeman told me. Especially now that the Pentagon needs to secure its weapons systems with their built-in electronics, not just conventional computers, there’s just “too much terrain” to defend it all manually, he said. Automated systems need to clear out the brush of ordinary problems so humans can find and address the bigger threats.

    Automation can also help against enemy radars and jammers — what’s called “cognitive electronic warfare.” Traditional electronic warfare involves detecting an unknown electromagnetic signal, sending up specialized EW planes to gather data, analyzing it on the ground, and finally updating every aircraft’s radar-warning system, jammers, and other countermeasures. An AI could pull in data from aircraft in flight, detect a new threat, and automatically issue appropriate updates to every aircrafts’ EW software so they can counter it. The AI would also update maps of where threats were and automatically reroute both manned and unmanned aircraft around them, Maj. Gen. Thomas Deale told me, kind of like a map app on your phone directing you around a traffic jam.

    “Air superiority is not something we are going to be able to assume,” Deale, director of operations at Air Combat Command, told the AFA conference. In future conflicts against high-end adversaries, he said, the US will have to fight to control airspace for limited times and in specific places. That will require automated systems to process all the intelligence data, he said, and commanders capable of combining traditional kinetic weapons with “non-kinetic” tools like cyber.
     
    ctg tykkäsi tästä.
  5. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,688
    Tykkäykset:
    5,136
    Pisteet:
    1,286
    Ja tämä uutinen kesältä oli aika mielenkiintoinen. Uusiin hävittäjiin on jo kehitetty kaikenlaista tilannetietoisuuden parantamiseksi. Seuraava askel lienee se, että keinoäly rupeaa entistä enemmän avustamaan lentäjää ja tekemään ehdotuksia parhaista toimenpiteistä.

    A.I. Downs Expert Human Fighter Pilot In Dogfight Simulation
    http://www.popsci.com/ai-pilot-beats-air-combat-expert-in-dogfight

    In the military world, fighter pilots have long been described as the best of the best. As Tom Wolfe famously wrote, only those with the "right stuff" can handle the job. Now, it seems, the right stuff may no longer be the sole purview of human pilots.

    A pilot A.I. developed by a doctoral graduate from the University of Cincinnati has shown that it can not only beat other A.I.s, but also a professional fighter pilot with decades of experience. In a series of flight combat simulations, the A.I. successfully evaded retired U.S. Air Force Colonel Gene "Geno" Lee, and shot him down every time. In a statement, Lee called it "the most aggressive, responsive, dynamic and credible A.I. I've seen to date."

    And "Geno" is no slouch. He's a former Air Force Battle Manager and adversary tactics instructor. He's controlled or flown in thousands of air-to-air intercepts as mission commander or pilot. In short, the guy knows what he's doing. Plus he's been fighting A.I. opponents in flight simulators for decades.

    But he says this one is different. "I was surprised at how aware and reactive it was. It seemed to be aware of my intentions and reacting instantly to my changes in flight and my missile deployment. It knew how to defeat the shot I was taking. It moved instantly between defensive and offensive actions as needed."

    The A.I., dubbed ALPHA, was developed by Psibernetix, a company founded by University of Cincinnati doctoral graduate Nick Ernest, in collaboration with the Air Force Research Laboratory. According to the developers, ALPHA was specifically designed for research purposes in simulated air-combat missions.

    The secret to ALPHA's superhuman flying skills is a decision-making system called a genetic fuzzy tree, a subtype of fuzzy logic algorithms. The system approaches complex problems much like a human would, says Ernest, breaking the larger task into smaller subtasks, which include high-level tactics, firing, evasion, and defensiveness. By considering only the most relevant variables, it can make complex decisions with extreme speed. As a result, the A.I. can calculate the best maneuvers in a complex, dynamic environment, over 250 times faster than its human opponent can blink.

    After hour-long combat missions against ALPHA, Lee says,"I go home feeling washed out. I'm tired, drained and mentally exhausted. This may be artificial intelligence, but it represents a real challenge."

    The results of the dogfight simulations are published in the Journal of Defense Management.
     
    jalmari ja JR49 tykkäsivät tästä.
  6. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,476
    Tykkäykset:
    1,256
    Pisteet:
    1,286
    Millainen kone siellä on taustalla, ja käyttääkö tuo AI cheatteja noiden päätöksien tekemiseen? Machine Learningilla on nopeutensa. Tuo artikkeli kertoo tarinan jonka pentagon hyväksyi julkaisukelvolliseksi. Kaikella on kuitenkin rajansa.
     
  7. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,688
    Tykkäykset:
    5,136
    Pisteet:
    1,286
    Ei tietoa, mutta tuossa koko kappaleessa oli kuvattu, että se pyrkii arvioimaan tarkemmin vain kaikista relevanteimmat toimintamallit. Mikä sitten säästää prosessointitarvetta.

    The secret to ALPHA's superhuman flying skills is a decision-making system called a genetic fuzzy tree, a subtype of fuzzy logic algorithms. The system approaches complex problems much like a human would, says Ernest, breaking the larger task into smaller subtasks, which include high-level tactics, firing, evasion, and defensiveness. By considering only the most relevant variables, it can make complex decisions with extreme speed. As a result, the A.I. can calculate the best maneuvers in a complex, dynamic environment, over 250 times faster than its human opponent can blink.
     
  8. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,476
    Tykkäykset:
    1,256
    Pisteet:
    1,286
    Kuten sanoin kaikki eivät ole valmiina. Meilläkin on joitakin vaikeuksia, mutta koulutettuja ihmisiä riittää tämän ongelman ratkaisemiseksi. Kaikkien ei tarvitse edes olla tohtoritason ihmisiä. Silti, sanoisin että ensi vuosikymmenellä on ihan erillainen näkemys jos meilläkin jatketaan näiden asioiden parissa. Varsinkin kun Nokia ja muut on kiinnostuneita droneteknologiasta, ja kehittyneitä roboteista.

    http://www.theregister.co.uk/2016/10/12/uk_gov_ai_robots/

    Saksalla, taikka Ranskalla ei ole juuri mitään kehitystä tällä saralla. Muuta kuin mitä on muutaman valtion projekti ja ne muutamat tutkijat, jotka työskentelevät drone-androidi projekteissa. Japani ja korea on paljon edellä muita, tulihan heiltä viime vuoden voittaja darpan "hazard robot" kilpailussa.

    Jenkeillä on paras mahdollisuus tekoälyä, ja meillä on hyvää kykyä auttaa heitä, sekä hyötyä tietotaidon keräämisessä.
     
  9. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,476
    Tykkäykset:
    1,256
    Pisteet:
    1,286
    https://www.wired.com/2016/10/president-obama-mit-joi-ito-interview/

     
    Mustaruuti tykkäsi tästä.
  10. Rauhantekijä

    Rauhantekijä Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    25.01.2015
    Viestejä:
    3,533
    Tykkäykset:
    5,183
    Pisteet:
    1,286
    Sarek1 tykkäsi tästä.
  11. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,476
    Tykkäykset:
    1,256
    Pisteet:
    1,286
    Tämän hetken tila tekoälyssä.

    http://spectrum.ieee.org/tech-talk/...-boosts-memory-to-navigate-london-underground

    Tässä mielessä tuo USAFn treeniAI on mielestäni cheattaava. En tiedä miten se on rakennettu, mutta tähän mennessä liian hyvä ollakseen totta on minun ajatteluasema heidän mainostamastaan teknologiasta.

     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2016
  12. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,688
    Tykkäykset:
    5,136
    Pisteet:
    1,286
    Olettaisin, että se treeniAI ei ollut varsinaisesti oppiva vaan soveltava.
     
  13. Sarek1

    Sarek1 Majuri

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,490
    Tykkäykset:
    1,797
    Pisteet:
    156
    Ja tähän listaan lisäisin myös nämä sarjat:

    Battlestar Galactica http://www.imdb.com/title/tt0407362/
    Äkta människor http://www.imdb.com/title/tt2180271/

    Stephen Hawking on hiukkasen huolestunut. Olisikohan syynä se, että yleensä kaikki mitä ihminen peukaloi, tahraa kädet verellä?

    http://www.bbc.com/news/technology-30290540
     
    Rauhantekijä ja Mustaruuti tykkäsivät tästä.
  14. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    5,688
    Tykkäykset:
    5,136
    Pisteet:
    1,286
    Sardaukar ja Sarek1 tykkäsivät tästä.
  15. Beerfect

    Beerfect Majuri

    Liittynyt:
    06.02.2015
    Viestejä:
    1,383
    Tykkäykset:
    1,425
    Pisteet:
    156
    ....
     
    Viimeksi muokattu: 17.10.2016
  16. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,476
    Tykkäykset:
    1,256
    Pisteet:
    1,286
    Esimerkki miten tekoäly oppii asioita.

     
    Mustaruuti ja TBman tykkäsivät tästä.
  17. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,476
    Tykkäykset:
    1,256
    Pisteet:
    1,286
    http://www.theregister.co.uk/2016/10/18/royal_navy_ai_software/
     
    Mustaruuti tykkäsi tästä.
  18. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,476
    Tykkäykset:
    1,256
    Pisteet:
    1,286
    http://spectrum.ieee.org/tech-talk/...ai-experts-say-the-technology-will-do-to-jobs

     
  19. TungstenHeart

    TungstenHeart Luutnantti ELSO 3.0

    Liittynyt:
    02.05.2014
    Viestejä:
    380
    Tykkäykset:
    524
    Pisteet:
    36
    Tässäpä uuehkompi konferenssivideo google Deepmind:sta. Suht vasta voitti Go-pelissä kovan luokan ammattilaisen, joka on siis shakkiakin haastavampi peli. Mielestäni tätä voitaisiin käyttää ihan hyvin sotataktiikoiden kehittämiseen ja vaikka liittämiseen harjoitustilanteessa kuvitteellisen vihollisen luomiseen ja/tai palautteen antamiseen. En tiedä kuinka helposti se olisi liitettävissä meidän gps-pohjaisen tykistö/miinoite yms simulaattoriin, jolla voitaisiin kehittää omaa toimintaa. Vastaavanlainen tekoäly olisi kyllä tosi kätevä varsinkin, kun nyt simulaattoreita ollaan ilmeisesti uusimassa. Alempana vielä kipinän podcasti simulaattoreista.



     
    Mustaruuti ja ctg tykkäsivät tästä.
  20. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,476
    Tykkäykset:
    1,256
    Pisteet:
    1,286
    in the other words, it's a memory transfer, but instead of just memories, it's a skill and knowledge

    http://www.theregister.co.uk/2016/10/20/google_deepmind_ai_to_create_robots/

    [​IMG]

     
  21. ctg

    ctg Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    12.04.2010
    Viestejä:
    5,476
    Tykkäykset:
    1,256
    Pisteet:
    1,286
    http://www.theregister.co.uk/2016/10/20/virtual_personal_health_assistants_are_coming_says_gartner/
     

Jaa tämä sivu