Kokemuksia Tšadista

Vonka

Supreme Leader
Käihkön uusi kirja Sotilaan päiväkirja – kuinka rauhanturvaaminen muuttui kriisinhallinnaksi (Gaudeamus) ilmestyy tänään.

Ikävin kokemus Käihkölle on rasismi. Sitä hän nyt haluaa nostaa, kun nuoret puhuvat neppareista ja yön timoista.

Jutut tuntuvat kyllä aidoilta, ja johtaminen on kuin alokkaiden johtamista. Suomalaisjoukkue tekee komppanian työt: "- - ensin vartioitiin 13 tuntia tukikohtaa yö läpeensä ja aamulla lähdettiin suoraan kaukopartioon. - -
Joskus komentaja määräsi jääkärijoukkueelle jopa vapaapäiviksi marsseja täydessä taisteluvarustuksessa armottomassa helteessä."

Uupuneet nuoret ja sadekauden vaikea liikkuminen kiristää hermoja, ja erityisesti nuorten parikymppisten suhtautuminen paikallisiin on välillä kireä.

 
Onko enää yhtään kansallista instituutiota, perinnettä tai kansaa yhdistävää asiaa mitä yle ei yrittäisi mustamaalata? Poikien vitutus Afrikan auringon alla ja kiertoilmaisut paikallisista lähinnä naurattavat. Itse Afrikassa asuneena totean vain että tuollaiseksi ne jutut menee kun paikalliselle menolle altistuu. Kaikki ryövätään ja kusetus on kokopäiväistä.
 
Onko enää yhtään kansallista instituutiota, perinnettä tai kansaa yhdistävää asiaa mitä yle ei yrittäisi mustamaalata? Poikien vitutus Afrikan auringon alla ja kiertoilmaisut paikallisista lähinnä naurattavat. Itse Afrikassa asuneena totean vain että tuollaiseksi ne jutut menee kun paikalliselle menolle altistuu. Kaikki ryövätään ja kusetus on kokopäiväistä.
En näe tuossa todellakaan mitään uutta, mutta Käihkön kirjan ilmestymiseen liittyvä juttu tuo on.
 
Ei jumalauta että on huvittava tuo Kopran "tyrmistys".

Kun miettii, mitä kaikkea maailmalla on tehty ja tehdään eri maiden sotilaiden voimin, suurin ongelma tietysti on, että joku suomalainen on sanonut 15 vuotta sitten Afrikassa paikallista neppariksi.

 
Ei jumalauta että on huvittava tuo Kopran "tyrmistys".

Kun miettii, mitä kaikkea maailmalla on tehty ja tehdään eri maiden sotilaiden voimin, suurin ongelma tietysti on, että joku suomalainen on sanonut 15 vuotta sitten Afrikassa paikallista neppariksi.

Kyllä tuolla oli vähän muutakin tehty kuin paikallisia kutsuttu "neppareiksi". Tietysti meitä mahtuu moneen junaan, toisten mielestä on ok uhkailla lapsia väkivallalla astalo kädessä, tukea ihmiskauppaa ja iloisesti työnnellä pientä kyrpäänsä ihmiskaupan uhriin pilkkahintaan. Osalle edellämainittu käytös ei ole ok. Osan mielestä jopa paikallisen väestön kunnioitus oli sitten missäpäin maailmaa hyvänsä on suotavaa.
 
Kyllä tuolla oli vähän muutakin tehty kuin paikallisia kutsuttu "neppareiksi". Tietysti meitä mahtuu moneen junaan, toisten mielestä on ok uhkailla lapsia väkivallalla astalo kädessä, tukea ihmiskauppaa ja iloisesti työnnellä pientä kyrpäänsä ihmiskaupan uhriin pilkkahintaan. Osalle edellämainittu käytös ei ole ok. Osan mielestä jopa paikallisen väestön kunnioitus oli sitten missäpäin maailmaa hyvänsä on suotavaa.
Tuo tyrmistys on huvittavaa. Kenen mielestä tämä on ok? Yritätkö olkiukkoa?

15 vuotta sitten on joku heiluttanut astaloa varkaille ja joku ostanut naisen ym. Ihan silkkaa realismia. Tuolla on ollut joukkue suossa huonosti johdettuna.
 
Onko enää yhtään kansallista instituutiota, perinnettä tai kansaa yhdistävää asiaa mitä yle ei yrittäisi mustamaalata? Poikien vitutus Afrikan auringon alla ja kiertoilmaisut paikallisista lähinnä naurattavat. Itse Afrikassa asuneena totean vain että tuollaiseksi ne jutut menee kun paikalliselle menolle altistuu. Kaikki ryövätään ja kusetus on kokopäiväistä.
Mikäli lähtökohtana pidät automaatio-anteeksipyyntöä, suhteessa mihin tahansa kehityksessään jälkeenjääneeseen kulttuuriin. Riippumatta omasta toiminnastasi, suhteessa ko. kulttuurin muotoihin. Olet hyvin todennäköisesti oikeilla jäljillä kohti revisionismin korjaamaa. Oikeampaa hahmotusta ihmisyyden ja kulttuurien kehityksestä.

Jännä-aikaa, vedetään lonkalta ja vanhoja kuvia retusoiden. Vinoa kuvaa oikeaksi. Mielellään toki verorahoitteisesti ja sattuuhan sitä -mentaliteetilla, mikäli paskantarinoinnista kiinni satutaan jäämään.

Ei niin, että tällä mitään väliä olisi. Koska se mikä on oikein saattaa joskus vaatia muotoilua... Mutta jännästi tämä (boldaus oma);
"En tosin puhuisi kunnioittamisesta mitään, jos huhut ovat totta: puhuja on kuulemma heilutellut leiriä kiertävän vallin päällä sukupuolielimiään paikallisten edessä ja masturboinut lähialueen naisten peseytyessä ulkosalla. Miksi kukaan kunnioittaisi sellaista, joka ei itse kunnioita muita?"


Muuntuu jutun tekstissä tähän muotoon;
"Kukaan ei puutu sen paremmin masturboijan kuin seksinostajien toimintaan."

Ja Pim! hyvin todennäköisesti tässä taas uusi naula jo monasti haudattuun arkkuun. Mitä tulee ymmärrykseen (tai sen puutteeseen) täysin erilaisessa ympäristössä toimimiseen. Mielellään vielä ilman eri aikakausiin suhteutettamista.

Ja tämähän ei mikään puolustuspuhe ole, epäammattimaiselle toiminnalle. Jos ja kun tuollaista esiintyy.
 
Onko enää yhtään kansallista instituutiota, perinnettä tai kansaa yhdistävää asiaa mitä yle ei yrittäisi mustamaalata? Poikien vitutus Afrikan auringon alla ja kiertoilmaisut paikallisista lähinnä naurattavat. Itse Afrikassa asuneena totean vain että tuollaiseksi ne jutut menee kun paikalliselle menolle altistuu. Kaikki ryövätään ja kusetus on kokopäiväistä.

Mitä yrität tuolla sanoa? Itsekin olen Afrikassa asunut ja allekirjoitan ajatuksesi paikallisten menolle altistumisesta. Perinteisen länsimaalaisen ideaalin mukaan sivistynyt ihminen ei kuitenkaan lähde siihen mukaan vaan pitää melut mahassaan eikä varsinkaan sekaannu paikallisiin. Vanhaan hyvään aikaan tästä oli varoittavana kuvaavana esimerkkinä termi go native missä kehitysmaassa asuva länsimaalainen omaksuu paikallisen kansan tavat ja vajoaa heidän tasolleen. Nykyäänhän näin ei saa sanoa. Kaikki paha johtuu kuulemma kolonialismista ja länsimaalaisten rasismista. Jolla silläkin toki on oma osuutensa kuvioon.
 
"En tosin puhuisi kunnioittamisesta mitään, jos huhut ovat totta: puhuja on kuulemma heilutellut leiriä kiertävän vallin päällä sukupuolielimiään paikallisten edessä ja masturboinut lähialueen naisten peseytyessä ulkosalla. Miksi kukaan kunnioittaisi sellaista, joka ei itse kunnioita muita?"
Tuohon jatkona on: "Käihkö on kuullut, että sama rauhanturvaaja on vongannut tukikohdassa työskennelleiltä naisilta seksiä maksua vastaan."

En nyt lähtisi kirjaa kirjoittamaan jos on kuullut jonkun tehneen jotain. Kirjakaupat olisivat täynnä kirjoja joissa kerrottaisiin vääpelin ampuneen ruokalan kattoon jos sillä saisi kirjamyyntiä nostettua.

Varmasti siellä on puhuttu neekereistä kun ollaan Afrikassa ja varkaita uhattu astaloilla, ihmetyttää miksi hän nostaa asian ajankohtaiseksi, nyt 15 vuotta myöhemmin?
 
Tuohon jatkona on: "Käihkö on kuullut, että sama rauhanturvaaja on vongannut tukikohdassa työskennelleiltä naisilta seksiä maksua vastaan."

En nyt lähtisi kirjaa kirjoittamaan jos on kuullut jonkun tehneen jotain. Kirjakaupat olisivat täynnä kirjoja joissa kerrottaisiin vääpelin ampuneen ruokalan kattoon jos sillä saisi kirjamyyntiä nostettua.

Varmasti siellä on puhuttu neekereistä kun ollaan Afrikassa ja varkaita uhattu astaloilla, ihmetyttää miksi hän nostaa asian ajankohtaiseksi, nyt 15 vuotta myöhemmin?
Vielä jos olisi kirjoituksessa vaivauduttu huomioimaan käsitteen "neekeri" tms. muutos kulttuurin muuttuessa. Niin mikäpä tuossa. Vaan taas kerran, tuli itselleni mielikuva kohahduttamisen aikeesta; noi on sanonut noin!

Itse mahdolliseen ytimen ongelmaan, eli maan olemattomaan hallintokoneiston toimivuuteen tai - kyseistä maata tuntematta - hyvinkin vahvasti maanosassa vallitsevaan etniseen- ja muuhun erottelupolitiikkaan. Tämäkään kirjoitus ei minkäänlaista kritiikkiä esittänyt. Hieman erikoista mutta ei yllättävää.

Tämä on tavattoman yleistä. Länsimaisesta - me voimme pelastaa maailman - näkemyksestä lähtevää. Ilman mitään merkittävää ja pidempiaikaista näyttöä. Huudellaan mitä huudellaan. Vailla ymmärrystä kontekstin tai muun suhteen.
 
Mitä yrität tuolla sanoa? Itsekin olen Afrikassa asunut ja allekirjoitan ajatuksesi paikallisten menolle altistumisesta. Perinteisen länsimaalaisen ideaalin mukaan sivistynyt ihminen ei kuitenkaan lähde siihen mukaan vaan pitää melut mahassaan eikä varsinkaan sekaannu paikallisiin. Vanhaan hyvään aikaan tästä oli varoittavana kuvaavana esimerkkinä termi go native missä kehitysmaassa asuva länsimaalainen omaksuu paikallisen kansan tavat ja vajoaa heidän tasolleen. Nykyäänhän näin ei saa sanoa. Kaikki paha johtuu kuulemma kolonialismista ja länsimaalaisten rasismista. Jolla silläkin toki on oma osuutensa kuvioon.
Mikä osa kaipaa lisäselvitystä? Yritän sanoa että tämä pikkupoikien perseily Afrikassa 15 vuotta sitten kiinnostaa yleä vain ja ainoastaan toimittajien poliittisten kantojen vuoksi. Asia ei ole millään tasolla uutisoinnin arvoinen, mutta Käihköä piti nyt puffata ja samalla heittää varjoa suomalaisen rauhanturvaustoiminnan päälle. Se mitä yle valitsee uutisiinsa (nytkin tuo mulkosilmä kävi pääuutisissa kauhistelemassa kammoittavaa rasismia) on ohjelmajulistus, ei sattumaa.

Huorissa käymisen ja paikallisille uhoamisen tuomitsen täysin.
 
Mikä osa kaipaa lisäselvitystä? Yritän sanoa että tämä pikkupoikien perseily Afrikassa 15 vuotta sitten kiinnostaa yleä vain ja ainoastaan toimittajien poliittisten kantojen vuoksi. Asia ei ole millään tasolla uutisoinnin arvoinen, mutta Käihköä piti nyt puffata ja samalla heittää varjoa suomalaisen rauhanturvaustoiminnan päälle. Se mitä yle valitsee uutisiinsa (nytkin tuo mulkosilmä kävi pääuutisissa kauhistelemassa kammoittavaa rasismia) on ohjelmajulistus, ei sattumaa.

Huorissa käymisen ja paikallisille uhoamisen tuomitsen täysin.
Yle nyt on saatanasta mutta kaikki raflaavat jutut myyvät. Minusta on ihan oikein nostaa esiin parikymppisten suomalaisten rauhanturvaajien heikko toiminta jos sillä saa vaikka heidän koulutustaan ja johtamistaan jatkossa kehitettyä.
 
Mitäköhän nimeä ne paikalliset käytti suomalaisista? Tuskin sekään oli mairitteleva.
Kaikkialla valkoisten perään mutistaan loukkaavaksi tarkoitettua sanaa. Me valkoiset ollaan vaan huonoja loukkaantumaan kun toisten taikasanat kimpoavat melaniinittomasta nahasta kuin taikahaarniskasta. Vakavasti pitää ottaa vasta jos iltasella baarista kuuluu vähän kovempaa huutoa tai lähtevät seuraamaan, tai jos landcruiserin ovia tullaan repimään. Pomben (*) voimalla saattavat tehdä jotain mitä muuten eivät, kuten kaikkialla maailmassa aina.

Astalon heiluttelusta - onneksi ei ollut tiktokkia tai käihköä silloin kun naapurin miehen kanssa ulkoilutettiin rottweileria ja Mossbergia kadulla talojen edessä. Kamalaa rasismia kun puiden alta lähti yön timoja viettämään pimenevää iltaa sittenkin jonnekin muualle. Jopa rauhallisilla seuduilla koteihin tunkeuduttiin rosvoamaan jos näytti helpolta. Toisiaankin ryöstivät, mutta riski oli suurempi. Kun köyhä tulee ryöstämään toista köyhää, naapurusto lynkkaa sen.

(*) paikallinen häppä
 
Mua ihmetytti tässä tuo kauhistelu prostituoitujen käytöstä...oliko siis jotain huhupuheita isompia todisteita että ovat olleet ihmiskaupan uhreja?

Nykyäänhän valkoiset nuoret naiset myy itseään ja siihen oikein suorastaan rohkaistaan erinäisten positiivissävytteisten juttujen avulla eri aviisien sivuilla. Ihme kaksinaismoralismia...
 
Back
Top