Hei ystävät,
Paljon on ollut puhetta siitä, että "trilogissa europarlamentti ja neuvosto yrittävät löytää yhteisen sävelen" ja että sen aikana yritetään sovittaa yhteen osittain toisistaan poikkeavat näkökulmat.
Meillä ei ole listaa näistä trilogin aikana keskusteltavista eroavaisuuksista, mutta jos meillä sellainen olisi niin se löytyisi tästä artikkelista. Olemme keränneet tähän avainkohdat, ja etsimällä kompromissin jostain välimaastosta, pystynet ennakoimaan sitä, miltä lopputulos voisi näyttää trilogin jälkeen:
1. Koskeeko asedirektiivin reserviläisiä:
Neuvosto: Neuvosto ei mainitse reserviläisiä artiklassa 2 vaan viittaa komission esitykseen ja "asevoimiin".
Parlamentti: Europarlamentin mielestä tähän pitäisi sisällyttää reserviläiset/vapaaehtoiset maanpuolustusjoukot.
2. Aseiden merkinnät:
Neuvosto: Jokainen ase ja aseen osa tulee merkitä ja komissio saa päättää miten se tapahtuu. Poikkeus "historiallisesti merkittäville aseille".
Parlamentti: Vain erikseen myytävät luvanvaraiset osat tulee merkitä/sarjanumeroida, paitsi jos kyseessä on deko/antiikkiase/keräilyase. Valtioiden ylijäämäaseet tulee dekota tai pysyvästi muuttaa puoliautomaateiksi, paitsi jos ostajalla on lupa A-kategorian aseisiin. (Suomessa keräilijä.)
3. Luvan myöntämisperusteet ja lääkärintarkastukset:
Neuvosto: Maksimissaan 5 vuoden luvat. Kaikki luvat tulee peruuttaa henkilöiltä, joilta tavataan hallusta "luvaton latauslaite". Jäsenmaat voivat tehdä pällitestejä halutessaan. Ennen direktiivin voimaantuloa myönnettyjä lupia voidaan jatkaa, mutta aseita ei saa myydä.
Parlamentti: Määrittelee keräilijän aseman. Jäsenmaat voivat halutessaan sisällyttää lupaprosessiin lääkärintarkastuksen/pällitestin ja se voi olla jatkuva tai ei-jatkuvaa laatua. 5 vuoden määräaikaiset, paitsi jos jäsenmaissa on "jatkuvan tarkkailun järjestelmä". (Toim huom: On epäselvää viitataanko tässä DDR:ään vai lupa- ja rikosrekisterien ristiinajoon...) Ennen direktiivin voimaantuloa myönnettyjä lupia voidaan jatkaa, mutta aseita saa myydä - tosin vain sellaisille joilla on ollut lupa vastaaviin puoliautomaattiaseisiin ennen direktiivin voimaantuloa. (Toim huom: Ostoksille - MARS! Tässä Firearms United haluaisi nostaa esiin ARU:n erinomaisen aloitteen nimeltä "Operaatio Lyijy":
https://www.facebook.com/events/171151086663308/ Ottakaapa tästä mallia omissa yhdistyksissänne.)
4. Keräilijät ja museot:
Neuvosto: Keräilijät tulee sisällyttää direktiiviin. Vain museot saavat keräillä A-kategorian aseita.
Parlamentti: Keräilijät tulee sisällyttää direktiiviin. Keräilijän oikeudet keräillä A-kategorian aseita säilyvät ennallaan, mikäli säilytystilat ovat kunnossa.
5. Poikkeukset:
Neuvosto: Lupa mahdollista myöntää mikäli se ei vaaranna "Yleistä turvallisuutta ja järjestystä". Hyväksyttäviä syitä ovat kriittisen infrastruktuurin suojelu, kaupallinen arvokuljetustoiminta maalla ja merellä, kansallinen puolustus, koulutuskäyttö, kulttuurisyyt, tutkimussyyt, historialliset syyt). Neuvosto sallii pahat mustat reserviläis- tai IPSC-kiväärit sekä A9 latauslaitteet (Toim huom: meillä tässä meidän yhteisessä todellisuudessamme tämä tunnetaan nimellä "lipas".) jos pällitesti on suoritettu, kilpailet aktiivisesti ja olet seuran jäsen ja harrastanut vähintään 12 kuukauden ajan. Näitä ei kuitenkaan saa merkitä asepassiin joten ulkomailla metsästäminen tai kilpailu ei onnistu.
Parlamentti: Lupa mahdollista myöntää mikäli se ei vaaranna "Yleistä turvallisuutta ja järjestystä". Parlamentti sallii pahat mustat reserviläis- tai IPSC-kiväärit sekä A9 latauslaitteet (Toim huom: meillä tässä meidän yhteisessä todellisuudessamme tämä tunnetaan nimellä "lipas".) jos kilpailet aktiivisesti, olet seuran jäsen ja harrastanut vähintään 12 kuukauden ajan. Näitä saa merkitä asepassiin joten ulkomailla metsästäminen tai kilpailu onnistuu.
6. Lippaat:
Neuvosto: Yli 10 patruunan lippaat pitkiin aseisiin on kielletty ja jos sellainen siirtymäajan jälkeen sinulta löydetään, peruutetaan luvat.
Parlamentti: Yli 20 patruunan lippaan kiinnittäminen aseeseen tekee siitä kielletyn aseen (jos et ole em. poikkeusten piirissä). Lippaan osto vaatii aseluvan.
7. Asepassi:
Neuvosto: -
Parlamentti: A-kategorian aseiden ilmoittaminen asepassiin ei saa tuoda lisäkuluja.
8. Siirtymäaika:
Neuvosto: 18 kk.
Parlamentti: 12 kk.
9. Aseiden uudelleen kategorisoinnit:
Toim huom: Kategorian A-aseet ovat yleensä kiellettyjä hedelmiä, mikäli et kuulu maanpuolustus- tai urheilupoikkeuksen piiriin. Metsästäjät - herätys...
Puoliautomaateiksi muutetut sarjatuliaseet:
Neuvosto: Kategoria A.6
Parlamentti: Kategoria A.6, mikäli muutosta ei ole tehty asianmukaisesti.
Pitkät puoliautomaattiaseet, jotka voidaan tele- tai taittoperällä lyhentää alle 600 mm pituisiksi:
Neuvosto: Kategoria A.
Parlamentti: Kategoria A.
Puoliautomaattiaseet, jotka muistuttavat automaattiaseita.
Neuvosto: Kategoria A.7 eli kielletty, mikäli niihin sopii yli 10 patruunan lipas (pitkät) tai yli 20 patruunan lipas (lyhyet). Toim huom: Epäilemme että tässä on taas käynyt käännösvirhe - myös neuvoston paperissa sanottiin alunperin "Ase, jolla voidaan ampua yli 11 patruunaa KUN siihen on kiinnitetty yli 10 patruunan lipas)
Parlamentti: Jos aseella voidaan ampua yli 21 patruunaa kun siihen on kiinnitetty 20 patruunan lipas --> kielletty, kategoriaan A.7.
Lippaat:
Neuvosto: Yli 20 patruunan pistoolinlippaiden ja yli 10 patruunan kiväärinlippaiden hallussapito kielletään, paitsi urheiluampujilta ja reserviläisiltä.
Parlamentti: Lippaisiin pätevät samat säännöt kun patruunoihin, eli lupaa pitää vilauttaa tiskillä.
Pelottavan näköiset pienoiskiväärit:
Neuvosto: -
Parlamentti: Jatkossakin nämä pysyvät kategoriassa B.
Tätä tietoa kannattaa jakaa myös kavereille...