Komissio kieltämässä itselataavat?

Firearms United on tehnyt vaikutusarvioinnin Komission esityksestä ja trilogissa pohdinnassa olevista asioista, koska Komissio ei sitä suostunut toimittamaan hyvän hallintotavan vastaisesti.

https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/759318557567944
Firearms United - Vaikutusarviointi

Koska asialla oli kiire, komissio sivuutti vaikutusarvioinnin, mikä ei ole hyvän hallintotavan mukaista toimintaa.

Vaikutusarviointia ei ole pyynnöistä huolimatta saatu aikaan tähän päivään mennessä, vaikka "asialla on kiire".

Näin ollen Firearms United teki ja toimitti vaikutusarvioinnin - sehän oli koko taannoin järjestetyn konferenssin idea:
Lyhyt versio:
http://bit.ly/2fIAFru

Pitkä versio:
Long version: http://bit.ly/2fzOESO

Nyt kun konferenssi on pidetty, lähtee vaikutusarvion lyhyempi versio, saatekirjeellä varustettuna jokaiselle MEPille.

Kuten kuvista näkyy, FU:n Itävallan ja Saksan haarakonttorit ovat paiskineet ylitöitä.
 
No niin, iso osa EP:n kannoista meni läpi trilogissa, mutta lipasrajoitukset tulevat (kaikille, paitsi urheilupoikkeukseen kuuluville). Reserviläispoikkeuksesta on vielä erimielisyyttä EP:n ja Neuvoston välillä (mutta kaiken logiikan mukaan urheilupoikkeus kattaisi Reserviläisurheiluliiton sanktioiman SRA:n ja PA:n). Takavarikointia ei tule.
Parhaalla tavalla tätä voitaisiin tulkita siten, että kaikki Suomessa ampumaurheiluperusteella myönnetyt luvat mahdollistavat myös suurikapasiteettisten lippaiden oston jatkossa, mutta ne täytyy vain luvittaa. Riippuu vain tulkinnasta, mikä katsotaan ampumaurheiluksi.
Lopullinen kamppailu käydään täällä Suomessa kun omaa ampuma-aselakiamme aletaan muokata tulevan direktiivin mukaiseksi: on meidän onnemme, että nyt on vallassa oikeistohallitus.
Nyt sitten - ilmeisesti parlamentin mielipide on että B7 on B7, mutta muuttuu A7 aseeksi kun siinä on sellainen s a a t a n a l l i n e n 30 patruunan lipas.

Eli kävi niin kuin uumoiltiin - 10 patruunaa kivääreihin, 20 pistooleihin. Vanhat "pahat pyssyt" saadaan pitää - jos lupa on saatu ennen direktiivin voimaan tuloa. [Visa vinkumaan.]

Reserviläispoikkeuksesta ei sanaakaan, jonkinlainen urheilupoikkeus tulossa, mutta emme spekuloi tällä ENNEN kuin olemme nähneet ja lukeneet dokumentit omin silmin.

Julkaisemme isomman ja tarkemman analyysin FB sivulla kun saamme lisää lähdemateriaalia.

PÄIVITYS:

https://www.facebook.com/vickyfordmep/v ... cation=ufi

I gave an update on the EU firearms directive to the parliament this morning. Watch the video below for an overview or listen to the discussion with MEPs here
.

Let me make it clear we are not u-turning on the parliament position and sports shooters will be able to continue.

Read the key points below:

The third trilogue on the Firearms Directive took place on 15 November. The fourth trilogue is agreed for 5 December. This is a normal and expected procedure.

There is a great deal of similarity between the Council and the Parliament. The Parliament is demanding our key positions are met.

Regarding Category A

The Council and Parliament texts both agree that certain semi-automatic firearms when fitted with high capacity magazines are to be treated as Category A prohibited firearms but with special permissions for sport shooters.

There is agreement between the Commission, Council and Parliament that the exemption for sport shooters must work not just on paper but also in practice. The Parliament is pressing for this and we are making progress. Any concerns on the practical implementation of this exemption can be addressed to the Director in DG Grow of the European Commission.

Regarding Annexes, both the European Parliament and the Council have firmly rejected the Commission’s original language on resemblance. We will not accept prohibiting items based on what they look like rather than what they are.

Further discussion is required on the issue of semi-automatics converted from automatics, the Parliament have restated their desire to try and find a solution that is workable for the responsible legal shooting community and there is support from the Council for grandfathering in order to ensure existing legal holders can continue to hold their firearms. The EP is also pressing for an agreement where these firearms can be transferred, inherited and sold.

The Commission have said they are not prepared to accept responsibility for technical specifications on conversions of automatic to semi-automatic firearms under Article 10ba and the Council does not want this.

Deactivated Firearms

It is important that deactivation of firearms should be irreversible and ensure the firearm is inoperable. The European Deactivation Regulation introduced in April 2016 sets a single standard for deactivation but has raised many practical issues for legitimate holders of these items, including reenactors.

There is now a clearer understanding by the Council and the Commission of the issues faced by legitimate holders of these items and progress is being made on resolving implementing issues in the Deactivation Regulation. The Parliament is clear that the Expert Working Group on the Deactivation Regulation must have completed their work by early 2017.

Regarding deactivations before April 2016, the Parliament position is that firearms deactivated to an equivalent previous standard should still be able to be bought and sold and Parliament suggests that national deactivation standards which are equivalent to the aims of the new EU standard adopted should be recognised as such. The Commission have now taken this concern on board and are working on new language to enable this.

It is clear that the Commission will not be prepared to just rubber stamp all old deactivation standards so it will be up to each Member State to make the case for deactivations undertaken according to their previous system and the Commission to then approve on a case by case basis.

Authorisations
We are making good progress on agreeing language for special authorisations for reservists and other specialist needs - although this is not yet finalised.

The Parliament is pressing for its language for member states to have monitoring systems, which includes the assessment of relevant medical and psychological information in accordance with national law, and which may be on a continuous or non-continuous basis.

European Firearms Pass
The Council has agreed to include Category A weapons in the European Firearms Pass when holders have authorisations for them. This will improve the implementation of the pass.

We are all dedicating significant time towards finalising a text which works for legal holders of firearms and also addresses those loopholes and inconsistencies which have existed in the past.

http://www.europarl.europa.eu/news/...n-the-internal-market-and-consumer-protection

1:02 eteenpäin alkaa asiaa:

Puoliautomaatit ovat laillisia, paitsi muuttuvat kielletyiksi jos niihin on kiinnitetty iso lipas. Urheiluampujille tullee poikkeus, ja tämän ovat hyväksyneet komissio, neuvosto sekä parlamentti.

A7 eli vaaralliset "puoliautomaatit" ei perustu kosmeettisiin kriteereihin, vaan ilmeisesti lipasrajoituksiin.

Parlamentti haluaa toimivan ratkaisun ja neuvoston puolelta on saatu tukea että aiemmin luvitetut aseet voidaan pitää.

Emme ala vetämään tästä vielä johtopäätöksiä, julkaisuja tulee kun saamme mustaa valkoisella.

Vicky myös NIMENOMAAN sanoo että reserviläispoikkeus on auki.

Jussilta äärimmäisen hyvä puheenvuoro noin kohdassa 1:17!

Tulos ei ole se, mitä haluttiin, mutta se ei tämänhetkisen tiedon perusteella ole pahinkaan mahdollinen. Toki lopullinen tieto tulee vasta, kun nimet ja leimat on paperissa Brysselissä, ja tulkinta sitten vasta, kun presidentin nimi on omassa laissamme alla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jotain kotimaisten poliitikkojen varaan pitää laskea niin ne pettävät aina. Muutamia hyviä poliitikkoja on oikeailla paikoilla, mutta he tuskin yksin siihen pystyvät. Metsästäjiä valta osaa asia ei kiinnosta sillä he ovat vanhempaa ikäluokkaa ja harvoilla on petraa,tokarevia,remingtonia tai ym kummempaa puoliautomaattia. Tuskin suurin osa edes pitää tarpeellisena suuren kapasiteetin aseita. SAL asennehan on hyvin pitkälti tämänkin kanssa voidaan elää...
 
Jos ensi vaaleissa käy vielä huonommin kuin nyt. Oppositiosta pääsee pari puoluetta hallitukseen tai ne muodastavat hallituksen niin pulkassa on pyssy harrastelut siviili puolella ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ensi vaaleissa käy vielä huonommin kuin nyt. Oppositiosta pääsee pari puoluetta hallitukseen tai ne muodastavat halmktuksen niin pulkassa on pyssy harrastelut siviili puolella ainakin.
Tuskin ampuma-aselakia lähdetään ihan heti avaamaan, kun juuri tämän hallituksen jäljiltä olisi uusi laki saatu voimaan. Lisäksi takavarikointi tai takautuva lupien peruuttaminen lainsäädäntöä muuttamalla joutuisi perustuslakiasiantuntijoiden hampaisiin.
 
Ei koske perustuslaki laittomia esineitä. Vertaa muuntohuumeet yms. Eli vaikka joku nykyään on laillinen, niin ei sinulla ole omaisuuden suojaa sille jos se julistetaan laittomaksi esineeksi.
 
Ei koske perustuslaki laittomia esineitä. Vertaa muuntohuumeet yms. Eli vaikka joku nykyään on laillinen, niin ei sinulla ole omaisuuden suojaa sille jos se julistetaan laittomaksi esineeksi.
Kyllä perustuslain mukaan on. Jos huumausaineetkin on alun perin laillisesti hankittu, ne pitäisi perustuslain mukaan pakkolunastaa täydellä korvauksella ja silloinkin vain mikäli yleinen tarve niin vaatii - mutta koska käytännössä kaikki on kuitenkin jo laittomasti ilman reseptiä ulkomailta hankittuja, voidaan niitä käsitellä rikoksentekovälineinä.
Tällä lailla meneteltiin edellisenkin ampuma-aselain suuremman muutoksen kohdalla, eli olemassaolevat luvat jäävät voimaan. Näin jopa uudessa direktiivissä ilmeisesti tulee lukemaan.
 
Jos suomi saa poikkeuksen tai jonkun muun lievennyksen niin sen pois ottaminen on aivan helppoa, kun jotain ikävää tapahtuu. Jollei sitä torpata kokonaan niin homma on paketissa.
 
Kyllä perustuslain mukaan on. Jos huumausaineetkin on alun perin laillisesti hankittu, ne pitäisi perustuslain mukaan pakkolunastaa täydellä korvauksella ja silloinkin vain mikäli yleinen tarve niin vaatii - mutta koska käytännössä kaikki on kuitenkin jo laittomasti ilman reseptiä ulkomailta hankittuja, voidaan niitä käsitellä rikoksentekovälineinä.
Tällä lailla meneteltiin edellisenkin ampuma-aselain suuremman muutoksen kohdalla, eli olemassaolevat luvat jäävät voimaan. Näin jopa uudessa direktiivissä ilmeisesti tulee lukemaan.
Kuinka moni saa Subutexistä korvauksen jos syyllistyy laittomien huumeiden myyntiin ja samalla menettää lailliset Subutexit? Niinpä.... rikollinen on rikollinen...
Ja Suomessa aseiden pois otto, ei ole rikosoikeudellinen sanktio.
 
Ja Suomessa aseiden pois otto, ei ole rikosoikeudellinen sanktio.
Aseiden poisvieminen ei poista omistusoikeutta niihin, ja poisviennin pitää perustua luvanhaun aikaan laissa määrättyihin ehtoihin lupien peruuttamisesta. Esimerkiksi lain muuttaminen ei ole lain mukaan peruste aselupien peruuttamiselle.

Kuinka moni saa Subutexistä korvauksen jos syyllistyy laittomien huumeiden myyntiin ja samalla menettää lailliset Subutexit?
Virkkeesi sisältää jo vastauksen: laittomien huumeiden myynti. Tällaisessa tapauksessa Subutex on rikoksentekoväline, joka voidaan tuomita valtiolle. Kuten kaikessa huumeiden ja reseptilääkkeiden luvattomassa kaupassa.
 
Jos ensi vaaleissa käy vielä huonommin kuin nyt. Oppositiosta pääsee pari puoluetta hallitukseen tai ne muodastavat hallituksen niin pulkassa on pyssy harrastelut siviili puolella ainakin.

Mutta ensi vaaleja seuraavissa vaaleissa käykin sitten erittäin hullusti. Suomi sijaitsee sellaisessa pakassa ettei luulisi olevan varaa typeryyksiin. Elleivät esim. mätäerkki ja "jaakonsaaret" tieten tahdoin halua Suomea irti Euroopasta ja omia joukkojaan "Siperiaan".

Koska ne jos ketkä väärien päätösten seurauksista loppujen lopuksi kärsivät, ns. "liberaali" suvakkivasemmisto, valkokaulusdemarit ja eurososialistit..

Ei pitäisi todellakaan olla varaa... Tällä asialla ei saisi Suomea jakaa.
 
Taas eräältä FU:n aktiivilta:
Päivitys:

Nyt kun tiedämme, mitä 5 päivä tapahtuu, jos asiat jatkuvat kuten jatkuvat, FU:n keski-Euroopan toimihenkilöillä on ollut kiire.

He ovat parhaansa mukaan jutelleet (ja edelleen toimittaneet argumentteja ja faktoja) maidensa MEPpien kanssa, ja pyytäneet heitä viivyttämään prosessia.

Paine joka Fordiin kohdistuu direktiivin sulkemiseksi tämän vuoden puolella johtuu kahdesta syystä:
- Ranskan vaalit ovat tulossa ja pelätään että sen jälkeen direktiivin ajaminen vaikeutuu huomattavasti. Lisäksi homma halutaan taputella ennen vaaleja, jotta se näyttäisi hyvältä nykyiselle hallinnolle. Kuulimme muutama päivä sitten että Hollande EI lähde ehdolle (jos joku löytää vahvistuksen niin kertokaa), mikä tarkoittaa että pahimmassa populistinen Le Pen voi vaikka pärjätäkin. Se vastaa sitten suurin piirtein Trumpin voittoa.
- Pelätään sitä, että Maltan puheenjohtajakaudella faktoja tarkastellaan faktoina ja direktiivin läpiajaminen vaikeutuu.

Meillä on nyt kolme asiaa joita yritämme korjata aktiivisesti:
- Puolarikielto
- Lipasrajoitukset
- Lääkärintarkastukset

Eräs MEP, jonka kanssa juttelimme oli käynyt tapaamassa Fordia ja Ford oli sanonut, että hän tarvitsee enemmistön tukea hankkiutuakseen noista eroon ja tällä hetkellä häntä tukee ALDE ja ECR. Puhelinlangat laulavat käsittääkseni koko ajan tilanteen korjaamiseksi, mutta vähän ohuella mennään.

Jos joku haluaa nauttia retoriikasta, meidän "poliittisella hovitoimittajallamme" meni kuppi nurin ja hän meni tilaan, jota hänen kollegansa kuvailivat "2nd amendment moodiksi" ja kirjoitus lähti vähän lapasesta: http://www.gunsweek.com/en/current/arti ... hermopylae
Eli esimerkiksi EPP:n IMCO:n jäsenille (http://www.eppgroup.eu/sv/meps/body/IMCO) viestittämällä voisi asiaan saada muutoksen, koska liberaalit (ALDE) ja konservatiivit (ECR) tukevat jo FU:n kantaa. Jos koko oikeisto olisi vastustamassa Komission vaatimuksia, eivät ne menisi läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulemma mitään uutta ei saatu sovittua. Joten taas lykkääntyy. Kuuleman mukaan komissiota kyrpii ja hyvä niin. Tilanne säilyi toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulemma mitään uutta ei saatu sovittua. Joten taas lykkääntyy. Kuuleman mukaan komissiota kyrpii ja hyvä niin. Tilanne säilyi toistaiseksi.
EPP:n Corazza-Bildtin lehdistöavustaja kuitenkin kirjoitti seuraavaa:
Efter nattmangling mellan Europaparlamentet, Kommissionen och Rådet, är jag nöjd att ha nått en överenskommelse inom alla nyckelområden.

Just nu finjusteras sluttexten.

”Vi har skapat tydliga och genomförbara regler, som stärker säkerheten i Europa. Det var mitt mål och det har vi åstadkommit. Vi har hittat en bra balans mellan frihet och säkerhet, utan att begränsa människors fritid eller sätter krokben för laglydiga jägare och sportskyttar”

Den nya överenskommelsen har lyckats göra ett onödigt restriktivt och otydligt förslag från Kommissionen till ett fungerande och balanserat direktiv där vapen inte bedöms beroende på utseende utan istället på funktionalitet och kapacitet.

Slutförhandlingar om de nya deaktiveringsreglerna är ännu inte klara på teknisk nivå. Vi uppskattar Rådets förhandlingsvilja och uppmanar Kommissionen att ansluta sig och inte fördröja en viktig lag.

Nu krävs att Rådet godkänner förslaget och att Europaparlamentet röstar för i plenum.
http://www.moderaterna.net/annamaria/uttalande-om-vapendirektivet/

Ilmeisesti keskeisimmistä asioista on päästy sopuun, ja nyt EP vaatii Komissiota olemaan hidastelematta direktiivin voimaansaattamisessa, jahka se ensin saadaan EP:ssä vielä muodollisesti hyväksyttyä. Huhujen mukaan Komissio ei ole lainkaan tyytyväinen lopputulokseen - mutta siitä huolimatta ilmeisesti lipasrajoitusten uhka on ilmeinen. Ainoastaan deaktivointiin liittyvistä teknisistä seikoista on vielä epäselvyyttä.
 
EPP:n Corazza-Bildtin lehdistöavustaja kuitenkin kirjoitti seuraavaa:

http://www.moderaterna.net/annamaria/uttalande-om-vapendirektivet/

Ilmeisesti keskeisimmistä asioista on päästy sopuun, ja nyt EP vaatii Komissiota olemaan hidastelematta direktiivin voimaansaattamisessa, jahka se ensin saadaan EP:ssä vielä muodollisesti hyväksyttyä. Huhujen mukaan Komissio ei ole lainkaan tyytyväinen lopputulokseen - mutta siitä huolimatta ilmeisesti lipasrajoitusten uhka on ilmeinen. Ainoastaan deaktivointiin liittyvistä teknisistä seikoista on vielä epäselvyyttä.

Mistä asioista on päästy sopuun? Tietoa?

Että näin:

http://www.politico.eu/article/comm...al&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
 
Jos tsekkiläistä Dita Charanzováa on uskominen, niin ilmeisesti ei kuitenkaan oikein mistään (lainaus FU:n aktiivin kautta):
trialog sat down, representatives of Commision, Council and Parlament. To pass the material, these 3 sides had to agree on some kind of compromise, about which the Parliament would vote in the finale (in several months). That didnt happen, we were not able to agree. The truth is, some political parties, including the rapporter did push a lot so that we could get to some kind of compromise in keypoints. I was absolutely against, it was about key moments in text, like categorization or deactivation. We will see how it will evolve. If i took anything from yesterday (meeting), here, more then anywhere else the truth is: Until everything is agreed(done), nothing is agreed(done). Compromise is always possible, but for me i say: Not for any price.

Vicky Ford taas sanoo seuraavaa:
Following a fourth round of three-way talks between Parliament, Council and Commission (trilogue) on the revision of the EU firearms directive, Vicky Ford, on behalf of the European Parliament’s negotiating team, issued the following statement:

“There has been an agreement in principle between the Council and Parliament on the key issues. We now need to see the consolidated text and discuss the details with COREPER [EU member states’ permanent representatives] and with our political groups in the Parliament.

We appreciate the joint efforts of the Slovak Presidency and Parliament negotiators to ensure that issues raised were understood and both sides have made efforts to meet each other. We continue to be committed to ensure security in Europe."
Ilmeisesti siis asiatasolla ei ole saatu vielä minkäänlaista sopua (jos se siis on saatu vasta periaatetasolla "in principle"), mikä voi olla ihan hyvä asia. Komissio on useiden lähteiden mukaan erittäin tyytymätön tilanteeseen.

Komissio yrittää nyt ilmeisesti siis pakottaa läpi myös sitä mainitsemaansa AK-kieltoa, johon EP ei todellakaan vaikuta suostuvan.
 
Jos tsekkiläistä Dita Charanzováa on uskominen, niin ilmeisesti ei kuitenkaan oikein mistään (lainaus FU:n aktiivin kautta):


Vicky Ford taas sanoo seuraavaa:

Ilmeisesti siis asiatasolla ei ole saatu vielä minkäänlaista sopua, mikä voi olla ihan hyvä asia. Komissio on useiden lähteiden mukaan erittäin tyytymätön tilanteeseen.

Pelkäävät tulevia vaaleja kai. Pitäisi saada valmista ennen sitä. Lisäksi "puheenjohtaja" maissa taitaa olla vuorossa parikin seuraavaa sellaisia, jotka ovat asedirektiiviä enempi tai vähempi vastaan.

Tulee uutisia sitä tahtia, että ei pysy enään kärryillä onko käynyt huonosti vai onko tapahtunut oikestaan mitään.
 
Back
Top