Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Jollain kuutos Maxxumilla vetänyt aikoinaan suorakylvökonetta. Voima ei loppunut, oli käteen käypäinen kone. En tiedä paljonko siitä oli tehoa otettu, mutta kuten R-R, riittävästi. En ole kuullut noista Maxxumeista moitteita.

Käytetyissä ratkaisee se, miten niitä on pidetty ja huollettu. Joukossa on pommeja ja helmiä. Pätee mihin merkkiin tahansa.
Sellainen käsitys itselläkin näistä on tullut sillä vähäisellä käytöllä mitä näillä on jossain päässyt ajamaan. Tuo mikä ehkä eniten huolettaisi nöissä on silloisen uuden teknologian kestävyys traktoreissa näin vanhempana. Tietysti jotenkin vastaavaa vaihteisto-ja voimansiirtoteknologiaa on käytetty ilmeisesti muissa työkoneissa. Ja tietysti tämän merkin erikoisuutena on ollut sen "oman" kalliin öljyn käyttö hydrauliikassa ja vaihteistossa. Tämähän on vähän ongelmallista jos samoja työlaitteita käytetään useassa eri traktoreissa jolloin öljyt sekoittuu. Tähän tietysti auttaa jos käyttäisi kaikissa traktoreita Casen peräöljyä..
 
Sellainen käsitys itselläkin näistä on tullut sillä vähäisellä käytöllä mitä näillä on jossain päässyt ajamaan. Tuo mikä ehkä eniten huolettaisi nöissä on silloisen uuden teknologian kestävyys traktoreissa näin vanhempana. Tietysti jotenkin vastaavaa vaihteisto-ja voimansiirtoteknologiaa on käytetty ilmeisesti muissa työkoneissa. Ja tietysti tämän merkin erikoisuutena on ollut sen "oman" kalliin öljyn käyttö hydrauliikassa ja vaihteistossa. Tämähän on vähän ongelmallista jos samoja työlaitteita käytetään useassa eri traktoreissa jolloin öljyt sekoittuu. Tähän tietysti auttaa jos käyttäisi kaikissa traktoreita Casen peräöljyä..
No ainakin noi on saksan malleja niin ehkei siitä kestävyydestä tarvitse olla huolissaan vs engelsmannit.
 
Hydrauliikkapumppu on kuulemma kallis, jos tarvii uusia. Yks ylimääräinen nolla ilmestyy ennen senttipilkkua "normaalilta tuntuvaan" hintaan. Muutenkin hydrauliikka on toteutukseltaan hieman omintakeinen. Moottorihan noissa on Cummins ja se on ihan perushyvä kampe.
Koneviestissä syksyllä 2017 on ollut käytettyjen vaihtokoneiden juttusarjan kohteena.
Mulla on vielä lukuoikeus tuonne, kun tilaus loppuvuoteen voimassa niin tallensin pdf:ksi koneelle. Voin sen jotain internetin ihmeellistä väylää pitkin laittaa tulemaan, jos haluat lukaista. En viitti tähän laittaa jos on jotain tekijänoikeusjuttuja vielä noissa. Yv:nä näköjään liian iso tiedosto lähettää..
 
Mene itse saarelle ja rakenna siellä traktori
Maatalouskoulun koneopin opettaja sanoi aikoinaan muistaakseni Leylandista tai Nuffieldista, että ei siitä voi kovin kummoista traktoria tulla jos jostain nummilta kerätään lammaspaimenia traktoreita kokoamaan.. No oli siellä aikanaan varsin onnistuneitakin traktoreita joukossa. Mutta myös vähemmän onnistuneita. Jonkinlainen ay-politiikan voimannäyte taitaa oikeastaan olla nykyinen englantilainen traktorivalmistus..
 
Maatalouskoulun koneopin opettaja sanoi aikoinaan muistaakseni Leylandista tai Nuffieldista, että ei siitä voi kovin kummoista traktoria tulla jos jostain nummilta kerätään lammaspaimenia traktoreita kokoamaan.. No oli siellä aikanaan varsin onnistuneitakin traktoreita joukossa. Mutta myös vähemmän onnistuneita. Jonkinlainen ay-politiikan voimannäyte taitaa oikeastaan olla nykyinen englantilainen traktorivalmistus..
Älä moiti Nuhvia ja Leukkua. Niissä ei lohkon kyljet ruostu:). Yleinen traktori aikanaan Nuffield ja sen perillinen Leyland. Minullakin kokemusta molemmista.

Olivat ja ovat polttoaine taloudellisia, vikansa niissä, mutta ei niitä kuitenkaan paljon tarvinnut remontoida.

Alttius käräyttää kansipahvi ehkä suurimpia ongelmia, nostolaitteen toiminta nykivää piinaa, nostolaitteen ''peräreppu'' hajosi lähes kaikista ja ongelmia sähköjen kanssa.

Sen ajan traktoreista merkittävästi kestävämpiä eivät olleet muutkaan merkit.
 
Oman kokemuksen mukaan hirveästi ei mene väärään, jos Milwaukeen ostaa. Arvokkaita ovat, mutta jonkinlaisia asennustöitä maansiirtokoneisiin noilla on tullut tehtyä. Välttämättä huonoilla kamppeilla ei olisi onnistunut.
Mitä rakennustyömailla ja eräässä teollisuusyrityksessäkin, jossa 2- vuorossa akkukoneita käyttävät, on merkkinä Milwaukee. Sanoivat testanneensa muitakin merkkejä, Milwaukee kestävin
Raksahommissa on käytännössä kaksi merkkiä käytössä, Milwaukee ja Hilti, joitakin satunnaisia De Waltteja
Näin Pohjois- Ruotsin työmailla.
Olen itsellenikin hankkinut erinlaisia Milwaukee akkukoneita.
 
Älä moiti Nuhvia ja Leukkua. Niissä ei lohkon kyljet ruostu:). Yleinen traktori aikanaan Nuffield ja sen perillinen Leyland. Minullakin kokemusta molemmista.

Olivat ja ovat polttoaine taloudellisia, vikansa niissä, mutta ei niitä kuitenkaan paljon tarvinnut remontoida.

Alttius käräyttää kansipahvi ehkä suurimpia ongelmia, nostolaitteen toiminta nykivää piinaa, nostolaitteen ''peräreppu'' hajosi lähes kaikista ja ongelmia sähköjen kanssa.

Sen ajan traktoreista merkittävästi kestävämpiä eivät olleet muutkaan merkit.
Hitto kun en nyt varmasti muista mitä englantilaismerkkiä se opettaja noilla sanoilla mollasi, väittäisin että Leukkua. Saattoi olla myös Taavetti. Mutta kaikissa (englantilais) merkeissä oli hyviä ja huonoja puolia, ja malleissa ja yksittäisissä koneissa oli vaihtelua. Oli legendaarisia traktoreita. monella eri tavalla. Osa koneista ominaisuuksineen soveltui hyvinkin Suomeen , osa taas huonommin. Jostain syystä maailma ajoi englantilaisen traktorivalmistuksen ohi, nykyään ei saarella taideta enää isommin tehdä traktoreita. Paitsi vähän McCormick-merkkinä Case-pohjaista traktoria?
 
Hydrauliikkapumppu on kuulemma kallis, jos tarvii uusia. Yks ylimääräinen nolla ilmestyy ennen senttipilkkua "normaalilta tuntuvaan" hintaan. Muutenkin hydrauliikka on toteutukseltaan hieman omintakeinen. Moottorihan noissa on Cummins ja se on ihan perushyvä kampe.
Koneviestissä syksyllä 2017 on ollut käytettyjen vaihtokoneiden juttusarjan kohteena.
Mulla on vielä lukuoikeus tuonne, kun tilaus loppuvuoteen voimassa niin tallensin pdf:ksi koneelle. Voin sen jotain internetin ihmeellistä väylää pitkin laittaa tulemaan, jos haluat lukaista. En viitti tähän laittaa jos on jotain tekijänoikeusjuttuja vielä noissa. Yv:nä näköjään liian iso tiedosto lähettää..
Kiitos mieluusti jos ei siitä ole kohtuutonta vaivaa! Vaikka tämä konehankinta onkin vielä aika pitkissä puissa niin aihe kiinnostaa kyllä.
 
Vanhat kovapaalaimet, Welger etc. lähtee Puolaan. Ne on kovin kysyttyjä siellä. Samoin puimureista Sampon 500- sarja ja vastaavat, mitkä vielä on toimintakunnossa.

Voitaneen kaluston kysynnästä päätellä, että Puolan maatalous keskimäärin on teknologisella tasolla, millä se meillä oli 80-luvulla.
 
Sieltä ne markkinat löytyy..
Ilmeisen kovia kestämään nuo wanhat hiivatit, kun näkyy olevan vieläkin käytössä. Ite ajelin nuorena juippina pari kesäkautta n. 25v sitten satakasi-ysikympillä kääntäjää ja imuvaunua.
 
Back
Top