Koronavirus Suomessa

Islannissa, jossa on ilmeisesti maailman paras jäljitystoimi, jäljityksen johdosta ja altistuneiden kontaktoinnista huolehtii poliisi. Pandemiahallinnasta puolestaan vastaa väestönsuojelulaitos mikä on aika lähellä sitä mitä Islannissa lasketaan puolustusvoimiksi - Islannissa kun on erilaista luonnonkatastrofia jotka toimivat improvisointi- ja johtamisharjoituksina.

Onko ihme, että Islannissa on lähes nollalukemat.


Civil Protection in Iceland falls under the Ministry of Justice (former Ministry of the Interior). Civil Protection responsibilities at the national level are delegated to the National Commissioner of the Icelandic Police (NCIP). The NCIP runs a Department of Civil Protection and Emergency Management which is responsible for daily administration of Civil Protection matters, maintains a national co-ordination/command centre which can be activated at any time and is also responsible for operating the centre in emergency situations. The NCIP is also responsible for monitoring and supporting research and studies related to risk factors and natural catastrophes, and co-ordination and support measures aimed at reducing risks of bodily harm.
The National Commissioner of the Icelandic Police takes decisions regarding civil protection alert levels at any given time, in consultation with the relevant regional police commissioner, if possible, and informs the Minister of Justice of these decisions. A state of emergency may be declared if an emergency is likely to occur, is imminent, or has occurred, or if similar circumstances apply. The NCIP operates a National Crisis Coordination Centre in Reykjavik.
Koko Islannissa on myös ihmisiä noin puolet Helsingin asukasluvusta, ja Reykjavikissa saman verran ihmisiä kuin Lahdessa.
 
Islannissa, jossa on ilmeisesti maailman paras jäljitystoimi, jäljityksen johdosta ja altistuneiden kontaktoinnista huolehtii poliisi. Pandemiahallinnasta puolestaan vastaa väestönsuojelulaitos mikä on aika lähellä sitä mitä Islannissa lasketaan puolustusvoimiksi - Islannissa kun on erilaista luonnonkatastrofia jotka toimivat improvisointi- ja johtamisharjoituksina.

Onko ihme, että Islannissa on lähes nollalukemat.


Civil Protection in Iceland falls under the Ministry of Justice (former Ministry of the Interior). Civil Protection responsibilities at the national level are delegated to the National Commissioner of the Icelandic Police (NCIP). The NCIP runs a Department of Civil Protection and Emergency Management which is responsible for daily administration of Civil Protection matters, maintains a national co-ordination/command centre which can be activated at any time and is also responsible for operating the centre in emergency situations. The NCIP is also responsible for monitoring and supporting research and studies related to risk factors and natural catastrophes, and co-ordination and support measures aimed at reducing risks of bodily harm.
The National Commissioner of the Icelandic Police takes decisions regarding civil protection alert levels at any given time, in consultation with the relevant regional police commissioner, if possible, and informs the Minister of Justice of these decisions. A state of emergency may be declared if an emergency is likely to occur, is imminent, or has occurred, or if similar circumstances apply. The NCIP operates a National Crisis Coordination Centre in Reykjavik.
Seilaako islantiin joka viikko muutama komppania virolaisia ja muita hälläväliä muurahaisia? Onko islannin rajat auki levällään niin että kuka vaan voi koikkelehtia minne ja miten huvittaa?
 
Koko Islannissa on myös ihmisiä noin puolet Helsingin asukasluvusta, ja Reykjavikissa saman verran ihmisiä kuin Lahdessa.

Kiinassa on 1,4 miljardia ihmistä ja Australiassa puolestaan 26 miljoonaa. Koronasta pahoin kärsineessä Andorrassa on 78000 asukasta.

Seilaako islantiin joka viikko muutama komppania virolaisia ja muita hälläväliä muurahaisia? Onko islannin rajat auki levällään niin että kuka vaan voi koikkelehtia minne ja miten huvittaa?

Islantilaiset natsit vaativat negatiivisen testituloksen jonka jälkeen pitää olla valvotussa karanteenissa jonka rikkomisesta tulee tuhansien eurojen sakot. Schengen-maa, vaikka ei EU:n kuulukaan. Suomessa toki mahdotonta koska emme ole mikään hirmuvalta ja raksafirma tarvitsee työläisiä. Huoltavarmuus vaatii puolestaan mansikoita ja kukkia. Terveiset vaan Mikalle ja Jarille.
 
Viimeksi muokattu:
Voi hyvänen aika. Saattaisi tämä olla aika kova paikka kiellon valvojillekin.

"Ulkonaliikkumiskielto tarkoittaisi, että suomalaiset eivät pääsisi edes kävelylle metsään. Se olisi henkisesti kova paikka, muistutti Maria Ohisalo. "

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.1027909

"Poliisi ei voi jokaikistä sakottaa" – ministeri Ohisalo vetosi Ylellä kansalaisia rajaamaan liikkumista omaehtoisesti​


Politiikka 23.03.2020

Kaijaleena Runsten

Liikkumisen rajoitus on viimeinen keino, koska se ohittaisi perusoikeudet ja elinkeinovapauden, sisäministeri muistutti Ylen lähetyksessä maanantaina.
...

Hänen mukaansa hallitus haluaa välttää tilanteen, johon on jouduttu pahimmin jylläävän koronaviruksen maissa. Ulkonaliikkumiskieltoa ei haluta hänen mukaansa julistaa. "Silloin suomalaiset eivät voisi mennä metsään kävelylle. Se on meille oleellinen henkisen jaksamisen kysymys."
Seuraavaksi itketään epätasa-arvoa kun maalaiset saa olla metsässä jos omalla pihalla saa oleskella ja kaupunkilaisilla ei kaikilla ole sitä omaa pihaa. :)
 
Seuraavaksi itketään epätasa-arvoa kun maalaiset saa olla metsässä jos omalla pihalla saa oleskella ja kaupunkilaisilla ei kaikilla ole sitä omaa pihaa. :)

Pakotetaan kaikki kaupunkeihin niin ei tule kenellekään paha mieli.
 
Islantilaiset natsit vaativat negatiivisen testituloksen jonka jälkeen pitää olla valvotussa karanteenissa jonka rikkomisesta tulee tuhansien eurojen sakot. Schengen-maa, vaikka ei EU:n kuulukaan. Suomessa toki mahdotonta koska emme ole mikään hirmuvalta ja raksafirma tarvitsee työläisiä.

Sillehän tuo on vaikuttanut ettei meillä vain voida tai ainakaan haluta. Näissähän toistuu aina samat lakitekniset esteet. Jokainen tulija pitäisi käsitellä yksilönä (mikä on tietenkin täysin mahdotonta). Perusoikeudelliset perustelut pitää olla kunnossa (välttämättömyys ja tarkkarajaisuus). Välttämättömyyden voi estää esimerkiksi se että tiedetään ettei kaikilla tai edes useimmilla ole tartuntaa. Näin joudutaan tekemään tarkentavat rajaukset ja vatvomaan asiaa loputtomiin. Kaikkia ei voisi testata koska se ei ole ilmeisen välttämätöntä. Pitää alkaa miettiä voisiko edes joltain tietyltä erityisen korkean riskin alueelta tulevat testata mutta eihän sekään tietenkään käy. Laki tyssää aina perustuslain tiukkaan tulkintaan koska ollaan kohdistamassa ihmisiin ei-välttämättömiä pakkokeinoja. Ihmisillä on liuta oikeuksia mutta lopulta hyvin vähän velvollisuuksia. Perustuslaki painaa muut lait lyhyiksi ja vajavaisiksi. Lopputulemaan jää aina ammottavia aukkoja jotka sokea reettakin heti näkee. Perustuslakivaliokunta voisi ottaa hiukan roolia ja alentaa välttämättömyyden rajaa jotta torjuntatoimia saataisiin edes hiukan tehostettua.

Viimeistään käytäntö on nyt osoittanut että lainsäädäntömme on pandemian oloissa täysin toimimaton katastrofi joka ihan parhaimmillaankin voi massiivisten muutosten myötä auttaa rajoittamaan vasta seuraavaa pandemiaa kun tämä koronakierros on vain etäinen muisto. Arvaan että lakeja ei kuitenkaan pystytä edes näiden kokemusten perusteella muuttamaan koska perustuslain tulkinta estää jälleen yksilöiden perusoikeuksien ei-välttämättömän rajoittamisen. Sitähän nämä rajojen sulkemiset ja pakkotestaukset sekä joustamattomat hotellikaranteenit käytännössä edellyttäisivät. Varmuuden vuoksi kaikille tehtäviä toimenpiteitä yksilöllisten päätösten sijaan. Asiaa vahtii haukkana useampikin kirjanoppinut kuten olemme nähneet. Edes sekavaksi ja toimimattomaksi havaittua tiedottamista ei saa ottaa haltuun hallituksen piirissä vaan kaikilla pitää jälleen kerran olla oikeus. Olemme tietyllä tavalla vapautemme vankeja eikä valtio ole yritys jossa johtaja vain päättää ja muut alkavat heti toteuttaa. Pääministeri X saa sitten saman paskan syliinsä kun tilanne joskus uusiutuu ja taas huudetaan saamattoman hallituksen eroa.
 
Viimeistään käytäntö on nyt osoittanut että lainsäädäntömme on pandemian oloissa täysin toimimaton katastrofi joka ihan parhaimmillaankin voi massiivisten muutosten myötä auttaa rajoittamaan vasta seuraavaa pandemiaa kun tämä koronakierros on vain etäinen muisto. Arvaan että lakeja ei kuitenkaan pystytä edes näiden kokemusten perusteella muuttamaan koska perustuslain tulkinta estää jälleen yksilöiden perusoikeuksien ei-välttämättömän rajoittamisen. Sitähän nämä rajojen sulkemiset ja pakkotestaukset sekä joustamattomat hotellikaranteenit käytännössä edellyttäisivät. Varmuuden vuoksi kaikille tehtäviä toimenpiteitä yksilöllisten päätösten sijaan. Asiaa vahtii haukkana useampikin kirjanoppinut kuten olemme nähneet. Edes sekavaksi ja toimimattomaksi havaittua tiedottamista ei saa ottaa haltuun hallituksen piirissä vaan kaikilla pitää jälleen kerran olla oikeus. Olemme tietyllä tavalla vapautemme vankeja eikä valtio ole yritys jossa johtaja vain päättää ja muut alkavat heti toteuttaa. Pääministeri X saa sitten saman paskan syliinsä kun tilanne joskus uusiutuu ja taas huudetaan saamattoman hallituksen eroa.

Mystisintähän tässä on se, että Islanti, Norja, Tanska ja Ruotsi ovat ihan samanlaisia pohjoismaita kuin Suomi ja ovat saaneet pandemian aikana tarvittavat muutokset tehtyä päivissä, Tanskassa ja Ruotsissa negatiivinen testivaatimus tuli voimaan päivässä. Norjassa ja Islannissa hotellikaranteeni, Ruotsi teki oman tartuntatautilain muutoksensa kuukaudessa ja olisi varmasti tehnyt nopeammin mutta heillä on tunnetusti eri reagointistrategia virukseen.

Itse asiassa puhutaan pohjoismaisesta oikeusjärjestyksestä kun lait kautta pohjoismaiden ovat saman kaltaisia, joskaan eivät toki samanlaisia. Meillä Suomessa on kuitenkin erityisolosuhteet.

Ydinsana on, ettei haluta.
 
Mystisintähän tässä on se, että Islanti, Norja, Tanska ja Ruotsi ovat ihan samanlaisia pohjoismaita kuin Suomi ja ovat saaneet pandemian aikana tarvittavat muutokset tehtyä päivissä, Tanskassa ja Ruotsissa negatiivinen testivaatimus tuli voimaan päivässä. Norjassa ja Islannissa hotellikaranteeni, Ruotsi teki oman tartuntatautilain muutoksensa kuukaudessa ja olisi varmasti tehnyt nopeammin mutta heillä on tunnetusti eri reagointistrategia virukseen.

Itse asiassa puhutaan pohjoismaisesta oikeusjärjestyksestä kun lait kautta pohjoismaiden ovat saman kaltaisia, joskaan eivät toki samanlaisia. Meillä Suomessa on kuitenkin erityisolosuhteet.

Ydinsana on, ettei haluta.
Enpä osaa sanoa miten vaikkapa Suomen ja Islannin perustuslait tai lakien säätämisjärjestys tai tartuntatautilait tai viranomaisten valtuudet yleisesti toisistaan poikkeavat.

Monessa maassahan laillisuutta tulkitaan vasta jälkeenpäin ja lait saadaan siten nopeasti voimaan. Jos menee pieleen voidaan sitten valtion toimesta todeta vaikka että "sori siitä" mutta homma tulee kuitenkin hoidettua. Ennakkoon vatvominen on tietenkin myrkkyä silloin kun tilanne on epäselvä ja pitäisi saada varmistettua ettei tule katastrofia. Vielä ei ole tullut mutta siitä ei kyllä voi kiittää meikäläisiä lakeja. Eikä todennäköisesti ylivertaista uskallustakaan. Varman päälle on osattu pelata.
 
Enpä osaa sanoa miten vaikkapa Suomen ja Islannin perustuslait tai lakien säätämisjärjestys tai tartuntatautilait tai viranomaisten valtuudet yleisesti toisistaan poikkeavat.

Monessa maassahan laillisuutta tulkitaan vasta jälkeenpäin ja lait saadaan siten nopeasti voimaan. Jos menee pieleen voidaan sitten valtion toimesta todeta vaikka että "sori siitä" mutta homma tulee kuitenkin hoidettua. Ennakkoon vatvominen on tietenkin myrkkyä silloin kun tilanne on epäselvä ja pitäisi saada varmistettua ettei tule katastrofia. Vielä ei ole tullut mutta siitä ei kyllä voi kiittää meikäläisiä lakeja. Eikä todennäköisesti ylivertaista uskallustakaan. Varman päälle on osattu pelata.

Ei Suomessa ole mitään erityisen omituisia lakeja. Suomea sitovat samat kansainväliset velvoitteet kuin muitakin pohjoismaita ja aiemminhan Suomen lait tehtiin ajamalla Ruotsin säädökset kääntäjien kautta. Suomen lainsäädäntöjärjestys ei ole mitenkään erityisen mutkikas tai erinomaisen yksinkertainen.

Meillä on vain ollut kyvyttömyyttä hallituksessa tehdä skenaariotyötä kesästä eteenpäin. Onko syynä sitten demarien haluttomuus perusoikeusrajoituksiin vai kepun neliraajahalvaus vai RKP:n juristeria selviää jälkikäteen.

Jos korona olisi ollut käytetty henkilöauto sen maahantuonnin torjunta rajoilla ja kulku maan sisällä olisi ollut helpompi torjua eikä kukaan kysyisi laillisuuden perän.

Jopa ihmisoikeusprofessori Scheinin on esittänyt selkeitä toimintamahdollisuuksia pandemian torjumiseksi. Kyse on halusta. Taustalla lienee pitkälti uskomus siitä, että torjuntatoimet tulevat kalliimmaksi kuin epidemian sairastaminen. Onko näin vai ei selviää jälkeenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Suomessa ole mitään erityisen omituisia lakeja. Suomea sitovat samat kansainväliset velvoitteet kuin muitakin pohjoismaita ja aiemminhan Suomen lait tehtiin ajamalla Ruotsin säädökset kääntäjien kautta. Suomen lainsäädäntöjärjestys ei ole mitenkään erityisen mutkikas tai erinomaisen yksinkertainen.

Meillä on vain ollut kyvyttömyyttä hallituksessa tehdä skenaariotyötä kesästä eteenpäin. Onko syynä sitten demarien haluttomuus perusoikeusrajoituksiin vai kepun neliraajahalvaus vai RKP:n juristeria selviää jälkikäteen.

Jos korona olisi ollut käytetty henkilöauto sen maahantuonnin torjunta rajoilla ja kulku maan sisällä olisi ollut helpompi torjua eikä kukaan kysyisi laillisuuden perän.

Jopa ihmisoikeusprofessori Scheinin on esittänyt selkeitä toimintamahdollisuuksia pandemian torjumiseksi.
Laithan ovat aina niin kuin ne tulkitaan. Ja meikäläisestä huomattavan kireästä perustuslain tulkinnasta on ollut hapanta keskustelua jo vuosia. Ensin soten ja nyt koronan ympärillä. Jotain erikoista meikäläisissä käytännöissä varmaankin on. Ja toimivaltakaaviotkin taitavat olla turhan sekavia jos vaikkapa lentokenttätestien alkuvaiheen keskustelusta saattoi jotain päätellä. Ei ollut ihan yksiselitteistä mikä kuuluu millekin taholle.

Onhan hallituksen sisälläkin varmasti ollut ristivetoa. Kepulle on esimerkiksi ollut elintärkeää pitää Lappi auki matkailijoille jne. En ihmettelisi vaikka olisivat uhanneet lähteä hallituksesta jos rajat suljetaan. Nin paljon asia oli tapetilla.
 
Laithan ovat aina niin kuin ne tulkitaan. Ja meikäläisestä huomattavan kireästä perustuslain tulkinnasta on ollut hapanta keskustelua jo vuosia. Ensin soten ja nyt koronan ympärillä. Jotain erikoista meikäläisissä käytännöissä varmaankin on. Ja toimivaltakaaviotkin taitavat olla turhan sekavia jos vaikkapa lentokenttätestien alkuvaiheen keskustelusta saattoi jotain päätellä. Ei ollut ihan yksiselitteistä mikä kuuluu millekin taholle.

Toivottavaa toki olisi että suomut katoaisivat silmiltä - asiat eivät toimi sen vuoksi että olemme suomalaisia Suomessa vaan sen vuoksi että laitetaan toimimaan. Ei ole mitään Suomi-tasoituskerrointa. Koska kyseessä on MP-foorumi, PV:n reagointihan on ollut kriisissä vikkelää, selkeää ja kv-kuuhastelun kautta kansainvälisiin parhaisiin käytäntöihin tutustutaan jatkuvasti. Uskon saman pitävän paikkansa muihinkin toimijoihin jotka joutuvat kilpailemaan ja toimimaan kansainvälisellä tasolla, kuten yliopistoihin. Vaikkapa STM on voinut rakentaa omia dynastioitaan ilman kansainvälistä vertailua ja kilpailua.

Seuraava skandaali muhii pikatestauksessa. Iso-Britanniassa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa ym jne yleistyy nyt käytäntö jossa kansalaiset, erityisesti koululaiset ja heidän vanhempansa, testaavat itsensä pikatestein 1-2 kertaa viikossa. Suomessa näiden käytöstä on ollut vain jäätävä hiljaisuus...
 
Itävalta ja Pohjoismaa Tanska lähtevät omille linjoilleen... mitenköhän kelpaisi islam-ohisalolle :) ?

Itävallan pääministeri Kurz matkustaa vierailulle Israeliin torstaina yhdessä Tanskan pääministerin Mette Frederiksenin kanssa. Kurz ja Frederiksen neuvottelevat Israelissa pääministeri Benjamin Netanyahun kanssa.
Kurz tapaa ennen matkaa lääketehtaiden edustajia sekä maan johtavia lääketieteen asiantuntijoita ja professoreita.
FREDERIKSEN väläytti Politikenissa jopa maiden yhteisen rokotetuotantolaitoksen rakentamista Israeliin, mikä turvaisi maiden rokotetarpeet.


Ja Suomi ei saisi ostaa tuolta vasemmisto-fasistien mielestä edes PV:lle suojautumispeitteitä ajoneuvojen maastouttamiseen. Erikoista. Ne Fibrotexin NIR-peitteet ovat muuten ensimmäiset valkoiset maastoutuspeitteet mitä Israelissa on ikinä valmistettu, ja firman suurin asiakas oli Suomen Armeija (nyt US Army 480 miljoonan jättitilauksellaan - mutta SA:n esimerkkiä seuraten muutaman vuoden viiveellä!).

IDF suosii, noh varmaan vastustajan tasostakin johtuen, enemmän tulta ja liikettä, sekä tulta liikkeestä, kuin suojaa. Mutta komentopaikkansa ja lentokoneensa jne. toki suojaavat, siihenhän noi käypäset verkot siellä kehitettiin.

Itai Gomer, VP Business Development, who leads Fibrotex’ Nordic marketing operations, said, "We consider our cooperation with the Finnish Defence Forces as more of a strategic partnership than a normal supplier-customer relationship. We constantly invest to improve our products and service, and therefore, to receive yet another purchase order is a rewarding stamp of customer satisfaction & excellence. The camouflage systems we deliver to the FDF meets the utmost advanced technical specifications and we are proud to receive recurring orders. We look forward to the future, as we focus to increase our customer’s survivability & force protection”.

 
Viimeksi muokattu:
Itävalta ja Pohjoismaa Tanska lähtevät omille linjoilleen... mitenköhän kelpaisi islam-ohisalolle :) ?

Itävallan pääministeri Kurz matkustaa vierailulle Israeliin torstaina yhdessä Tanskan pääministerin Mette Frederiksenin kanssa. Kurz ja Frederiksen neuvottelevat Israelissa pääministeri Benjamin Netanyahun kanssa.
Kurz tapaa ennen matkaa lääketehtaiden edustajia sekä maan johtavia lääketieteen asiantuntijoita ja professoreita.
FREDERIKSEN väläytti Politikenissa jopa maiden yhteisen rokotetuotantolaitoksen rakentamista Israeliin, mikä turvaisi maiden rokotetarpeet.


Ja Suomi ei saisi ostaa tuolta vasemmisto-fasistien mielestä edes PV:lle suojautumispeitteitä ajoneuvojen maastouttamiseen. Erikoista. Ne Fibrotexin NIR-peitteet ovat muuten ensimmäiset valkoiset maastoutuspeitteet mitä Israelissa on ikinä valmistettu, ja firman suurin asiakas on Suomen Armeija.

IDF suosii, noh varmaan vastustajan tasostakin johtuen, enemmän tulta ja liikettä, sekä tulta liikkeestä, kuin suojaa. Mutta komentopaikkansa ja lentokoneensa jne. toki suojaavat, siihenhän noi käypäset verkot siellä kehitettiin.
Eiköhän tässä Suomi ole vielä ensi keväänäkin ilman rokotetta ja Marinin hallitus sekoilemassa pykäläviidakossa.
 
Onhan hallituksen sisälläkin varmasti ollut ristivetoa. Kepulle on esimerkiksi ollut elintärkeää pitää Lappi auki matkailijoille jne. En ihmettelisi vaikka olisivat uhanneet lähteä hallituksesta jos rajat suljetaan. Nin paljon asia oli tapetilla.

Lintilä mulkku mitä todennäköisimmin vaikutti noin syksyllä ja vielä ennen jouluakin. Mitä sillä sabotoinnilla saavutettiin? Tämä tilanne joka on nyt.. Kyllä minäkin tuota nostelin syyskuussa esille, sitä että Lintilä ei älyä, on tyhmä tai korruptoitunut.

Toinen vaihtoehto on tietysti että kaikessa vaikuttaa aate - rajojen yli läpsyttelyyn on suuremmat oikeudet kuin kansalaisilla joiden oikeuksia tullaan rajoittamaan ulkonaliikkumiskielloilla.
 
Itävalta ja Pohjoismaa Tanska lähtevät omille linjoilleen... mitenköhän kelpaisi islam-ohisalolle :) ?
Sitä päivää ei nähdä että sosialisti-Marin ja islamisti-Ohisalo menevät Israeliin. Ei ikinä. Menevät mieluummin varmaan Gazan kaistalle ja lähettävät ulkoministerinsä Irakiin.

Aukovatkohan muuten milloin turpaansa Israelista?
 
Sitä päivää ei nähdä että sosialisti-Marin ja islamisti-Ohisalo menevät Israeliin. Ei ikinä. Menevät mieluummin varmaan Gazan kaistalle ja lähettävät ulkoministerinsä Irakiin.

Aukovatkohan muuten milloin turpaansa Israelista?
Tulee mieleen tämä kohtaus yhdestä lempi-leffastani, World War Z:

- "come on, they've been building walls there for thousands of years?"
- "yes, thousands of years, and they finished last week. Coincidence?"
- "why is Israel winning... go to Jerusalem, Boutros Boutros"...

 
Sillehän tuo on vaikuttanut ettei meillä vain voida tai ainakaan haluta. Näissähän toistuu aina samat lakitekniset esteet. Jokainen tulija pitäisi käsitellä yksilönä (mikä on tietenkin täysin mahdotonta). Perusoikeudelliset perustelut pitää olla kunnossa (välttämättömyys ja tarkkarajaisuus). Välttämättömyyden voi estää esimerkiksi se että tiedetään ettei kaikilla tai edes useimmilla ole tartuntaa. Näin joudutaan tekemään tarkentavat rajaukset ja vatvomaan asiaa loputtomiin. Kaikkia ei voisi testata koska se ei ole ilmeisen välttämätöntä. Pitää alkaa miettiä voisiko edes joltain tietyltä erityisen korkean riskin alueelta tulevat testata mutta eihän sekään tietenkään käy. Laki tyssää aina perustuslain tiukkaan tulkintaan koska ollaan kohdistamassa ihmisiin ei-välttämättömiä pakkokeinoja. Ihmisillä on liuta oikeuksia mutta lopulta hyvin vähän velvollisuuksia. Perustuslaki painaa muut lait lyhyiksi ja vajavaisiksi. Lopputulemaan jää aina ammottavia aukkoja jotka sokea reettakin heti näkee. Perustuslakivaliokunta voisi ottaa hiukan roolia ja alentaa välttämättömyyden rajaa jotta torjuntatoimia saataisiin edes hiukan tehostettua.

Viimeistään käytäntö on nyt osoittanut että lainsäädäntömme on pandemian oloissa täysin toimimaton katastrofi joka ihan parhaimmillaankin voi massiivisten muutosten myötä auttaa rajoittamaan vasta seuraavaa pandemiaa kun tämä koronakierros on vain etäinen muisto. Arvaan että lakeja ei kuitenkaan pystytä edes näiden kokemusten perusteella muuttamaan koska perustuslain tulkinta estää jälleen yksilöiden perusoikeuksien ei-välttämättömän rajoittamisen. Sitähän nämä rajojen sulkemiset ja pakkotestaukset sekä joustamattomat hotellikaranteenit käytännössä edellyttäisivät. Varmuuden vuoksi kaikille tehtäviä toimenpiteitä yksilöllisten päätösten sijaan. Asiaa vahtii haukkana useampikin kirjanoppinut kuten olemme nähneet. Edes sekavaksi ja toimimattomaksi havaittua tiedottamista ei saa ottaa haltuun hallituksen piirissä vaan kaikilla pitää jälleen kerran olla oikeus. Olemme tietyllä tavalla vapautemme vankeja eikä valtio ole yritys jossa johtaja vain päättää ja muut alkavat heti toteuttaa. Pääministeri X saa sitten saman paskan syliinsä kun tilanne joskus uusiutuu ja taas huudetaan saamattoman hallituksen eroa.

Yksi haaste on se, että luvut (sairastuneet/sairaalahoito/menehtyneet) ovat niin pieniä, että niillä on vähän hankala objektiivisesti perustella poikkeustilaa.

Sairaalahoidossa on koko maassa tällä hetkellä 247 ihmistä, joista 39 teholla. Osa noista ihmisistä olisi sairaalahoidossa joka tapauksessa koska heillä on muita vakavia sairauksia. Kokonaiskuolleisuudessa ei ole mitään muutosta aikaisempiin vuosiin, vaikka Pandemia on raivonnut jo yli vuoden.


Käytännössä poikkeustilaa joudutaan perustelemaan mahdollisilla laskennallisilla seurauksilla. Päättäjät tietävät tämän ja ainakin jotkut ihan aiheellisesti pelkäävät minkälaista ennakkotapausta tässä tehdään. Näillä luvuilla poikkeustila julistettaisiin suomessa joka vuosi.

Veikkaan, että jos kyseessä olisi joku keuhkoruton, ebolan tai Marburgin kaltainen oikeasti eksistentialistinen uhka, päätöksiä syntyisi hiukkasen eri tahtiin. Ainakin elän toivossa että näin olisi. Tosin 2014 Ebolaepidemia ei herättänyt paljon luottamusta päättäjiin, mutta siltikin.
 
Yksi haaste on se, että luvut (sairastuneet/sairaalahoito/menehtyneet) ovat niin pieniä, että niillä on vähän hankala objektiivisesti perustella poikkeustilaa.

Sairaalahoidossa on koko maassa tällä hetkellä 247 ihmistä, joista 39 teholla. Osa noista ihmisistä olisi sairaalahoidossa joka tapauksessa koska heillä on muita vakavia sairauksia. Kokonaiskuolleisuudessa ei ole mitään muutosta aikaisempiin vuosiin, vaikka Pandemia on raivonnut jo yli vuoden.


Käytännössä poikkeustilaa joudutaan perustelemaan mahdollisilla laskennallisilla seurauksilla. Päättäjät tietävät tämän ja ainakin jotkut ihan aiheellisesti pelkäävät minkälaista ennakkotapausta tässä tehdään. Näillä luvuilla poikkeustila julistettaisiin suomessa joka vuosi.

Veikkaan, että jos kyseessä olisi joku keuhkoruton, ebolan tai Marburgin kaltainen oikeasti eksistentialistinen uhka, päätöksiä syntyisi hiukkasen eri tahtiin. Ainakin elän toivossa että näin olisi. Tosin 2014 Ebolaepidemia ei herättänyt paljon luottamusta päättäjiin, mutta siltikin.
Pitää todella toivoa että näin on.

Onhan tässä jatkuvasti ollut omaankin silmään epäsuhtaa uhan ja varotoimien välillä kun tauti ei paljoa ole omassa elämässä jyllännyt. Toisaalta vaikka vain Viron suhteellisesti noin kymmenkertaisilla rartuntamäärillä tehohoitopaikat olisivat jatkuvasti kortilla ja tilanne kaiken kaikkiaan kovasti eri näköinen. Saattohoito korvaisi monella tehohoidon.
 
Back
Top