Kotitalouksien varautuminen poikkeusoloihin

Ei ne pysty kaikkeen kun USAssa ei ole äitiyslomaa. Eikä riittävästi taukoja töissä tms. muut olosuhteet, että voisi pumpata alvariinsa.
Osin toki varmaan myös pulloruokintakulttuuri yleisyytensä puolesta vaikuttaa.

Parempi ehkä, että ne jotka teoriassa pystyy päättävät itse pystyvätkö. Miehenä voi vain viisastella tiettyyn pisteeseen saakka. Oikeassa ei tulla olemaan.
Perhettä, sukulaisia ja ystäviä asuu amerikan ihmemaassa, joten tiedän vähän sikäläisestä kulttuurista. Korvikkeen saatavuus on aiheuttanut jo päänvaivaa ja äidit jotka imettää pumppaavat niin paljon kun lähtee että voivat myydä niille jotka ovat pulloruokinnan valinneet. Niissä perheissä joissa vaimolla on varaa jäädä kotiin imettämis vaakakupissa painaa aika monta omasta mielestä turhamaista seikkaa. Ensinnäkin rinnat menee "pilalle" esteettisesti kun ne venyy ja tulee raskausarpia maidon noustessa rintoihin. Toiseksi imettäviä äitejä paheksutaan ja katsotaan kieroon koska imetys julkisesti on monessa paikassa kielletty tai epäsopivaa. Kolmanneksi sitoutuminen lapseen ensimmäisen puolentoistavuoden ajaksi on vain joillekkin liikaa....

Tottakai jokainen äiti päättää oman lapsensa ruokkimisesta millä tyylillä sen tekee. Omavaraisuuden kannalta imettäminen on viisasta. Mistä imeväisille ravitsevaa ruokaa jos korviketta ei yhtäkkiä saakkaan?
 
Osaako jäbät tehdä itse vedensuodattimen maan antimista ja hiilestä?
Survival oppaissa on ohjeet. Varmaan netistäkin löytyy.
Olen aikanaan tehnyt rungon paksumuovisesta limupullosta 1,5 L , siihen vaan survoo tavaran sisään kerroksittain. Toimii 👍

Suodatuksen jälkeen veden keitto.

Jos oikein muistan niin jotain sammalta sinne laitettiin. Joessa kivissä oleva sammal toimii vedenpuhdistimena niin miksipä ei toimisi.
 
Niissä perheissä joissa vaimolla on varaa jäädä kotiin imettämis vaakakupissa painaa aika monta omasta mielestä turhamaista seikkaa. Ensinnäkin rinnat menee "pilalle" esteettisesti kun ne venyy ja tulee raskausarpia maidon noustessa rintoihin. Toiseksi imettäviä äitejä paheksutaan ja katsotaan kieroon koska imetys julkisesti on monessa paikassa kielletty tai epäsopivaa.
Näiltä osin toki siperia saisi opettaa, typerää levitellä vain käsiä siksi että voi kulkea massan mukana yleisessä tavassa. Tissit niiden luonnolliseen käyttöön jos on paikalla.
 
Lauantai on mennyt istutus puuhissa, uutuutena meillä purjo sekä punajuuri, katsotaan tuleeko satoa.
 
Mä olen aina ihmetellyt mikä siinä on kun ei äidit halua imettää lapsiaan vaikka maitoa tulis. Niin helppoa ja kätevää laittaa aina rinta suuhun kun lapsella on nälkä, eikä ole sitä rasittavaa pullotiskirallia. Äidinmaito on muutenkin aivan eri tavalla ravitsevaa ja vastustuskykyä lisäävää. Hyötyjä on tutkitusti pitkä lista ja yksi tärkeimmistä on äidin ja lapsen välinen läheisyys joka on aivan eri tasolla kuin pullosta juovalla ja vaikuttaa lapsen aivojen kehittymiseen. Ymmärrän sen että äiti on "vapaampi" kun lapsi ei ole riippuvainen rintamaidosta, vaikka kyllähän sitä rintamaitoa voi pumpata ja pakastaakkin. Toisaalta miksi hankkia lapsia jos ei halua sitoutua lapsensa parhaaseen. Offtopiccia mutta ihan aiheellinen kyseenalaistus näistä tutteli-sukupolvista. Ja samalla vastaus tähän ns. "pulaan".
Maailma näyttää kovasti erilaiselle jos äitiyslomaa on vain muutama viikko. Ja töihin on mentävä koska synnytyksestä voi joutua maksamaan useamman kuukauden palkan verran vaikka olisi vakuutuskin. Lapsia ei imetetä koska se on yksinkertaisesti mahdotonta. Kyllä siellä lapsiin sitoudutaan mutta paikallisilla reunaehdoilla.
 
NYT TV4

Suomi ja sodan uhka?12

tänään 21.00 - 22.35
Nelonen


Kausi 1. Jakso 1/1. Suomalaisten turvallisuuden tunne murtui helmikuun 24. päivänä, kun Venäjä aloitti brutaalin hyökkäyssodan Ukrainaan. Ruudun uunituoreessa Suomi ja sodan uhka? -alkuperäisdokumentissa kuullaan johtavien asiantuntijoiden näkemykset Suomen tilanteesta. Ääneen pääsevät mm. Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola, Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksen tutkimusjohtaja Hanna Smith ja kenraalimajuri, evp Pekka Toveri. Dokumentin kertojana toimii Peter Franzén. Kotimainen dokumentti. (65')
 
Hyvin lähti kasvuun omat talvi ruuat, kasvihuoneeseen vielä hiukan kausi tavaraa.
Miltäs näyttää näin parikuukautta myöhemmin?

Omalta kohdalta: Potut kasvaneet ihan villinä, jo nyt isompia mitä talviperunat viimevuonna nostettaessa. Sipulit pesäpallon kokoisia ( ainakin melkein) ja kasvavat vielä.

Tomaateissa tullut punaisiakin jo parin viikon verran, ai että on makeita kun kypsyvät ihan loppuun asti että vähän jo halkeilevat. Tosin lukumääräisesti vähemmän niitä tulee.
 
Pottuja näyttäisi tulevan. Anoppi vääntää mehua. Kolmen viikon päästä pitää ryhtyä purkittamaan kaurista. Huomenna tyttärien kanssa kauppaan ja jokainen hakee kahvia hintaan 3,9€ (2 pakettia/kotitalous) noin seihtemän kertaa. Säilykkeitä yms. on tullut ostettua noin tupla/tripla määrät viikoittain jo helmikuusta lähtien ja nyt on pakko rajoittaa, että sitä kahvia ja noita mehuja ja tölkkejä mahtuu.

Vesi (kahden sähköpumpun takana kilometrin päässä) ja sähkö ovat se kompastuskivi tässä taloudessa. Polttopuuta on tällä hetkellä kuivana katosalla noin viideksi vuodeksi...
 
Minua kiinnostaisi tietää kuinka lämmintä naapureillani on asunnoissaan talvisin.
Olen aikaisemminkin maininnut että minun ei tarvitse pitää lämpöpattereita päällä talvella (ellei pakkanen putoa tuonne -20 paikkeille) ja silti asunnossani on n. 22-23 astetta lämmintä. Minulla vain yksi ulkoseinä ja naapureita vasemmalla ja oikealla ja päällä.
 
Minua kiinnostaisi tietää kuinka lämmintä naapureillani on asunnoissaan talvisin.
Olen aikaisemminkin maininnut että minun ei tarvitse pitää lämpöpattereita päällä talvella (ellei pakkanen putoa tuonne -20 paikkeille) ja silti asunnossani on n. 22-23 astetta lämmintä. Minulla vain yksi ulkoseinä ja naapureita vasemmalla ja oikealla ja päällä.
Minulla talvella lämpöpatterit ovat päällä, ei täysillä, mutta ovat, sellaista 23-24 astetta seiniä 3. Alakerrassa ja yläkerrassa naapuritja yksi seinän takaa. Ihan ok minusta. Pakkasilla kyllä lisään lämpöä, mutta ei aina, eikä paljon.

Itselläni loppu määräaikainen sähkösopimus kohta. Ihmettelen tarjoushinta. 4,56 c/kWhattoa oli, nyt tarjoavat 25,80 c/kWh 😏 Määräaikaseen.
Helenille ei pääsee asiakaspalveluun ikinä, koko ajan kerro "poikeukselliset jonotusajat". Olen jonottanut, tuloksetta.
😡
 
Viimeksi muokattu:
tilasin varuuksi pihasaunan niin säästyy sähköä talvella:cool: Aurinkopaneeleita omakotitaloon olen tässä katsellut, mutta 12-13 000€ paketti on 16 paneelin kanssa noin 3500 kwh vuosituotto realistinen ja siitä pystyy hyödyntää ehkä 2000 kwh itse ja loput menisi verkkoon. Nykyisellä spottihinnalla hommassa olisi kyllä järkeä mutta kuoletusaika silti investoinnilla ainakin 15v.
 
Onkos porukat valmistautumassa mahdollisiin tulevan talven sähkökatkoksiin, enkä nyt tarkoita näitä 2h ohjattuja katkoksia vaan sähköverkon laajamittaista romahtamista jonka palautumisessa voisi mennä pitkäkin aika?
Itselle tullut useita työtilauksia verkonvaihtokytkinten asennuksista ja sähköjärjestelmien optimoinnista jotta omakotitalon perustoiminnot saadaan toimintaan poikkeusoloissa pienellä, n. 2kw aggregaatilla. Lämmitystä/hellaa tuommoisella ei pyöritetä, mutta mikro, jääkaappi, kierovesipumppu, valot yms saadaan hyvin toimimaan.
Itselle parhaillaan katselen pientä diesel aggregaattia, jolla oman talon toiminnot saa rullaamaan. Talossa kaukolämpö ja siinä öljypoltin rinnalla, aggregaatin löpö suoraan öljyn maasäiliöstä.
 
Onkos porukat valmistautumassa mahdollisiin tulevan talven sähkökatkoksiin, enkä nyt tarkoita näitä 2h ohjattuja katkoksia vaan sähköverkon laajamittaista romahtamista jonka palautumisessa voisi mennä pitkäkin aika?
Itselle tullut useita työtilauksia verkonvaihtokytkinten asennuksista ja sähköjärjestelmien optimoinnista jotta omakotitalon perustoiminnot saadaan toimintaan poikkeusoloissa pienellä, n. 2kw aggregaatilla. Lämmitystä/hellaa tuommoisella ei pyöritetä, mutta mikro, jääkaappi, kierovesipumppu, valot yms saadaan hyvin toimimaan.
Itselle parhaillaan katselen pientä diesel aggregaattia, jolla oman talon toiminnot saa rullaamaan. Talossa kaukolämpö ja siinä öljypoltin rinnalla, aggregaatin löpö suoraan öljyn maasäiliöstä.
Tuo ei taida olla kovinkaan kallis muutos? Aggregaatit toki maksavat jos haluaa hyvän... :unsure:
 
Onkos porukat valmistautumassa mahdollisiin tulevan talven sähkökatkoksiin, enkä nyt tarkoita näitä 2h ohjattuja katkoksia vaan sähköverkon laajamittaista romahtamista jonka palautumisessa voisi mennä pitkäkin aika?
Itselle tullut useita työtilauksia verkonvaihtokytkinten asennuksista ja sähköjärjestelmien optimoinnista jotta omakotitalon perustoiminnot saadaan toimintaan poikkeusoloissa pienellä, n. 2kw aggregaatilla. Lämmitystä/hellaa tuommoisella ei pyöritetä, mutta mikro, jääkaappi, kierovesipumppu, valot yms saadaan hyvin toimimaan.
Itselle parhaillaan katselen pientä diesel aggregaattia, jolla oman talon toiminnot saa rullaamaan. Talossa kaukolämpö ja siinä öljypoltin rinnalla, aggregaatin löpö suoraan öljyn maasäiliöstä.
Omassa ok-talossa tuollainen verkonvaihtokyykin ollut uudesta asti ja 6.5kw 3-vaihe aggregaatti on hankittuna. Ja tarvittaessa lainaan saa traktorilla pyöritettävän isomman sähköntekokoneen. Meillä lämpö tulee puukattilasta ja tarvittaessa sähkövastuksista. Noin 15 vuoden aikana on muistaakseni kahdesti ollut sähkö n 12h poissa ja sähköt taloon on silloin tehty näillä. Toimi ihan hyvin molemmilla kerroilla. Mutta sen verran vaivaa tuossa on että 2h katkoon en vielä ala vehkeitä virittelemään. Suurempaan poikkeustilaan en Toisaalta ole varautunut. No tietty kotivaraksi on jotain kaapissa yms.
 
Back
Top