Kotitalouksien varautuminen poikkeusoloihin

Vielä halvemmalla pääsee kun tilaa sen radionsa jostain Saksan Amazonista, löytyy kun laittaa hakusanaksi vaikka notfall radio. Itselläni on kämpillä jonkinlainen kotivara, taloyhtiössä on väestönsuja, mökilläni on valmius pidempään asumiseen ja kotikasvatuksessa sodan kokeneet sukulaiset opettivat kaikenlaista luonnonkasvien höydyntämisestä lähtien. Silti mielestäni yleisesti ottaen tämä keskustelu kotitalouksien varautumisesta on osin ihan vitsi, sillä jos on talvi niin suomalainen kaupungistunut yhteiskunta on äkkiä täysin kusessa jos tulee pidempi sähkökatko. Siinä ei sitten mitkään omatoimiset suojaväistöt tai survivalistin vermeet välttämättä paljon auta. Ehkä jossain maalla pärjätään jos on sähköntuotantoa omasta takaa.

Mulla on ainakin kaupungissa koko köörille sellaiset vehkeet, ettei pakkanen ihan tuhon tielle vie vaikka sähköt olisivat kuukausia poissa. Maalla on maalämpö ja aggregaatti, rinnalla puu ja öljy ja löpöä 2000 litraa.

Unohtakaa muuten ne paristoradiot,Varmuusvarasto niminen kauppa myy aurinkokenno/veividynamo toimista pientä radiota,toimii loistavasti eikä ole kalliskaan,jokunen vuosi tullut sellaista käytettyä,ostin kun patterit olivat aina loppu :mad:

No sinä oletkin sitten vesseli, kun et verkkovirtaa ole lainkaan käyttänyt. Pikkuradiolla tuoreilla pattereilla kuuntelee noin 300 tuntia ja aika hevisti vielä. Tuolla kampiveivattavalla täydellä akulla parhaassa tapauksessa 10 tuntia (12 luvataan). Mutta jos se sen jälkeen vielä pelaa, eipä ole kallis.
 
Monissa tuotteissa mitkä säilyy pitkään, on lain/määräysten takia se viimenenpäivä. Vaikka itse tuote kestäisi kymmeniävuosia. Hernekeitto tais olla tuhansia vuosia, ellei purkki ruostu ulkoapäin puhki :D

Ja hernekeitto on niin älyttömän hyvää, jos vähän on nälkä. Makukin on kohdallaan, kun pistää vähän Pöltsämaan sinappia.
 
Eppäillä tuota soppii.. Itse syönyt hyvällä halulla vuosikausia vanhoja Blå Bandin sapuskoja ja on aivan priimaa. Mountain House, yksi suurimmista pakastekuivattujen muonien valmistajista, hiljattain tutki vanhoja pussukoitaan ja määritteli taannehtivasti kaikille sapuskoilleen minimissään 30 vuoden säilyvyyyden.

Eipä tuossakaan ollut riippumattoman laboratorion raporttia ravintoarvoista. Todettiin vain, että tuote maistuu hyvältä 30 vuoden jälkeen ja on turvallista syödä.

Todennäköisesti hyvissä olosuhteissa säilytetty pakastekuivattu muona on syömäkelpoista jopa satojen vuosien päästä.

Mitä taas tulee tuohon kuivamuonakoiluuni, niin kyseinen reiterin pussi oli 4 vuotta yli-ikäinen joten tuotteella oli todennäköisesti ikää 7-8 vuotta.

2010-luvun alussa oli se skandaali jossa ruotsalaiset sikanautatölkit 80-luvun alusta oli päätynyt väestönsuojan varastosta myyntiin.
Laboratoriotutkimuksissa tuote todettiin syömäkelpoiseksi, mutta ravintoarvoiltaan hyvin heikoksi tuotteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
2010-luvun alussa oli se skandaali jossa ruotsalaiset sikanautatölkit 80-luvun alusta oli päätynyt väestönsuojan varastosta myyntiin.
Laboratoriotutkimuksissa tuote todettiin syömäkelpoiseksi, mutta ravintoarvoiltaan hyvin heikoksi tuotteeksi.
No eipä tämä muistikuvakaan ole sen parempi laboratorioraportti, eli en niele purematta. Itse en mitenkään usko että ruoasta häviää kalorit ilman että maku, haju ja koostumus myös muuttuu radikaalisti (= pakastekuivatuissa ei tapahdu juuri koskaan).
 
Mulla on ainakin kaupungissa koko köörille sellaiset vehkeet, ettei pakkanen ihan tuhon tielle vie vaikka sähköt olisivat kuukausia poissa. Maalla on maalämpö ja aggregaatti, rinnalla puu ja öljy ja löpöä 2000 litraa.

Epäilemättä. Kunnon talvipakkasilla sattuva pidempi sähkökatko voisi silti olla sellainen yhteiskunnallinen kokeilu jota et haluaisi olla todistamassa ihan riippumatta omasta varautumisestasi.
 
No eipä tämä muistikuvakaan ole sen parempi laboratorioraportti, eli en niele purematta. Itse en mitenkään usko että ruoasta häviää kalorit ilman että maku, haju ja koostumus myös muuttuu radikaalisti (= pakastekuivatuissa ei tapahdu juuri koskaan).

19-year-old rotten meat sold in Swedish shops
The Local
[email protected]
13 June 2012
10:26 CEST+02:00
Share this article

41414.jpg

Canned meat from 1993 has been relabelled and resold in Swedish shops despite being rotten and severely lacking in nutritional value, according to a report in newspaper Svenska Dagbladet (SvD) on Wednesday.
“Eating this meat, consumers would risk being poisoned,” was the verdict from Polish scientists after testing one batch of the meat which made it to Poland a few years ago.

Svenska Dagbladet revealed in 2009 that canned meat from the early 90s was being relabelled and sold to restaurants in Poland.

The meat, which had been part of Sweden's emergency stock, had been produced by a Swedish meat company called Scan Syd from Kristianstad in southern Sweden in 1993.

In 2000, the Swedish Board of Agriculture (Jordbruksverket) tried to sell off the stock but it proved difficult and the cans ended up in a warehouse for another nine years before a buyer could be found.

However, in 2009 a wholesaler purchased almost 1,000 tonnes of canned corned beef and 500 tonnes of minced meat mix from the agency.



After SvD's report about the meat in Poland, a consumer reported a can of meat bought in Sweden, and officers from the environmental administration (Miljöförvaltningen) carried out a surprise inspection of the Stockholm supplier, M&T Company.

“We found large numbers of cans that were being relabelled on the premises,” said one of the agency officers, Camilla Blom, to SvD.

The sell-by-date had been changed to 2013 on all the cans.



According to what meat company Scan Syd told the paper, the product should have been consumed within ten years of being canned.

When the meat was tested in Poland in 2009, scientists said it was rotting and that eating it would mean a risk of falling ill in food-poisoning.

“Also, the nutritional value is so low that anyone eating large amounts of it would risk malnutrition,” wrote Maria Walczyka of the Warsaw Agricultural University, responsible for the testing, according to SvD.

Following the visit by the agency officers, M&T Company promised to recall the unsold cans of meat from 23 shops that they had supplied of which twenty were in Stockholm and three in Gothenburg.

“The company has had microbiological tests done on the cans which show that the meat is still fit for human consumption. Despite this they have chosen to immediately follow the agency's orders by stopping the sales and recalling all that has already gone out,” said M&T Company's lawyer Ilhan Aydin to SvD.



The agency initially reported the company, but in February 2012 the preliminary investigation was dropped as the prosecutor deemed it impossible to prove that the company had meant to deceive anyone.

However, the environmental administration intends to appeal.

“If we can't get someone who sells 19-year-old food charged before a court of law, then we can't get legal action against anyone,” said Helena Storbjörk Windahl of the agency to SvD.

The Local/rm

https://www.thelocal.se/20120613/41414

Ja vuodelta 2009 oli se aikaisempi tapaus jossa 185 tonnia ruotsalaisia lihasäilykkeitä oli myyty Puolassa. Kyseinen erä oli valmistettu 1980-luvun alussa.
 
Epäilemättä. Kunnon talvipakkasilla sattuva pidempi sähkökatko voisi silti olla sellainen yhteiskunnallinen kokeilu jota et haluaisi olla todistamassa ihan riippumatta omasta varautumisestasi.

Siksi juuri tietoa pitää jakaa, koska se ei ole vitsi. Olin huomaavinani, että vähättelit varautumisohjeita.
 
Ongelma esim. pitkäaikaisessa sähkökatkoksessa on, että ruuanlaittomahdollisuudet heikkenevät. Sitä makaronia on ikävämpi pureskella jos sitä ei saa keitettyä.

Siksi itse suosittelisin tavaraa, joka ei välttämättä vaadi keittämistä/lämmittämistä. Hernekeittopurkki on yksi tällainen. Samoin monet lihasäilykkeet.

Jos nyt sitten haluaa olla "hardcore" niin tilaa vaikka muutaman keissin jenkkien MRE-kamaa. On vaan aika tyyristä.

Halvempana vaihtoehtona on ostaa spriikeitin tms., kun siitä on iloa retkeilyssäkin. Trangiakaan ei tietääkseni kauheasti maksa.
 
Ongelma esim. pitkäaikaisessa sähkökatkoksessa on, että ruuanlaittomahdollisuudet heikkenevät. Sitä makaronia on ikävämpi pureskella jos sitä ei saa keitettyä.

Siksi itse suosittelisin tavaraa, joka ei välttämättä vaadi keittämistä/lämmittämistä. Hernekeittopurkki on yksi tällainen. Samoin monet lihasäilykkeet.

Jos nyt sitten haluaa olla "hardcore" niin tilaa vaikka muutaman keissin jenkkien MRE-kamaa. On vaan aika tyyristä.

Halvempana vaihtoehtona on ostaa spriikeitin tms., kun siitä on iloa retkeilyssäkin. Trangiakaan ei tietääkseni kauheasti maksa.

Aamen.
 
Siksi juuri tietoa pitää jakaa, koska se ei ole vitsi. Olin huomaavinani, että vähättelit varautumisohjeita.

Vähätttelin pelkästään yksilöille kohdistettuja varautumisohjeita, en varautumista sinäsnsä. Vitsi on siinä että yhteiskunta sysää vastuuta poikkeusoloihin varautumisesta yksilöille samaan aikaan kun huoltovarmuutta on ajettu alas eräiden poliitikkojen toimesta. Kaupungistuneessa ja globaaliin talouteen kytkeytyvässä maailmassa en kuitenkaan usko pelkän yksilöiden varautumisen kantavan kovin pitkälle.
 
Viimeksi muokattu:
Vähätttelin pelkästään yksilöille kohdistettuja varautumisohjeita, en varautumista sinäsnsä. Vitsi on siinä että yhteiskunta sysää vastuuta poikkeusoloihin varautumisesta yksilöille samaan aikaan kun huoltovarmuutta on ajettu alas alas eräiden poliitikkojen toimesta. Kaupungistuneessa ja globaaliin talouteen kytkeytyvässä maailmassa en kuitenkaan usko pelkän yksilöiden varautumisen kantavan kovin pitkälle.

Joo ei, ehkä 2-3% on miettinyt. Olen itse huomannut, että monet perheenemännät itse asiassa miehiä paremmin ovat valveutuneet.
 
Viron "takamailla" näki miten vanhempi väki kokemuksesta osaa varautumisen.
Pihoista löytyy priimakunnossa olevat kasvimaat, joiden sadolla pärjää pitkään. Löytyy kellarit jne..
Tietenkin elintasokin tuolla vaikuttaa..
 
Ja vuodelta 2009 oli se aikaisempi tapaus jossa 185 tonnia ruotsalaisia lihasäilykkeitä oli myyty Puolassa. Kyseinen erä oli valmistettu 1980-luvun alussa.
"When the meat was tested in Poland in 2009, scientists said it was rotting and that eating it would mean a risk of falling ill in food-poisoning."

Ei tässä ollut kyse "huomaamattomasti" ravintoarvot menettäneestä kamasta.
 
Joo ei, ehkä 2-3% on miettinyt. Olen itse huomannut, että monet perheenemännät itse asiassa miehiä paremmin ovat valveutuneet.

Naisilla on geneettinen taipumus pitää huolta perheestä ja jälkikasvusta. Suurinpiirtein kaikissa konflikteissa naiset ovat suhtautuneet perusrealiteetteihin miehiä paremmin.
 
"When the meat was tested in Poland in 2009, scientists said it was rotting and that eating it would mean a risk of falling ill in food-poisoning."

Ei tässä ollut kyse "huomaamattomasti" ravintoarvot menettäneestä kamasta.

Varmaankin kyseessä oli käännösvirhe. Muissa jutuissa käytettiin termiä "rancid".

Lihasäilyke ei ollut mädäntynyt vaan eltaantunut. Eltaantumisprosessi taas tuhoaa vitamiinit jo aikaisessa vaiheessa. Eltaantumisprosessi voi myös tuottaa myrkyllisiä yhdisteitä jotka aiheuttavat erilaisia sairauksia.

Säilykkeet ei säily ikuisesti. Olen kertausharjoituksissakin törmännyt siihen, että luolastosta löytyi satoja säilykepurkkeja jotka olivat jo alkaneet vuotaa. Eli tässäkin tapauksessa ne oli säilytty kuivaan ilmastoituun paikkaan jossa oli tasainen lämpötila. Lämpökäsittely kyllä tappaa säilykkeessä olevat bakteerit, mutta se ei pysäytä kemiallisia prosesseja.
 
Härskiä tahi ei, edelleenkään en voi uskoa että muutamassa vuodessa pakastekuivatusta ruoasta katoaisi valtaosa kaloreista. Samaten olen varma että säilykepurkkien vuotamiseen on joku muu syy kuin niiden ikä. Tässä vaikka tutkittu 40-vuotias maissitölkki jossa kaikki ravinteet pääosin kohdillaan. Mutta puolestani jätetään tämä sivujuonne ja jatketaan tärkeästä aiheesta - mun pointti tässä lähinnä oli se, ettei kukaan suotta heitä "vanhentuneita" ruokia pois. Lähettäkää vaikka minulle, bunkkerissa on tilaa :camo::salut::D
 
Monissa tuotteissa mitkä säilyy pitkään, on lain/määräysten takia se viimenenpäivä. Vaikka itse tuote kestäisi kymmeniävuosia. Hernekeitto tais olla tuhansia vuosia, ellei purkki ruostu ulkoapäin puhki
Moro. Yhdellä melontareissulla, olikos 1998, kaverilla oli mukana nötköttipurkkeja. Päiväys jotain 1943 vuodelta. Syötiin hieman epäillen, hyviä olivat ja kukaan ei oksentanut.;)
 
Back
Top