Koulutus 2017

Ei ole ihan helppo toimia niinkuin esität, koska osallistujat eivät ole lainkaan homogeeninen ryhmä lähtötasoltaan.

Vapaaehtoisen koulutuksen tavoitteiden viilaaminen on vähintään haastavaa. On paljon sutjakampaa tavalla tai toisella joukkotuottaa haluttu osasto. Vapaaehtoisuus on, niin, se on vapaaehtoista.

Jotta tuotettaisiin joka kohtaan pelittävä spol-komppania, se vaatisi näistä lähtökohdista ponnistettaessa melkoisen rimpsun kursseja. Kävisikö jokainen kaikki kurssit: ei kävisi. Riittääkö tarpeellinen koulutusvoima: tokko vaan.
Ei ole joka tehtävään tarkoitettua SPOLK:ia, siksi niitä on kaksi erilaista tehtävätyypin mukaan sekä erillisiä SPOLJ:ta sekä räätälöityihin tarpeisiin koottuja ja koulutettuja yksiköitä ja joukkueita.

Ymmärrän vapaaehtoiskoulutuksen haasteet.
Jos koulutus on tarkoitettu spol-koulutetuille ja -sijoitetuille, ymmärrän kurssin nimessä SPOL.
Jos kurssi on yleismailmallista vartiointiin liittyvää koulutusta ilman vaadittua SPOL-lähtötason osaamista, miksi kurssi on SPOL-kurssi?
Haetaanko SPOL-lyhenteellä jotain?
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ihan helppo toimia niinkuin esität, koska osallistujat eivät ole lainkaan homogeeninen ryhmä lähtötasoltaan.

Vapaaehtoisen koulutuksen tavoitteiden viilaaminen on vähintään haastavaa. On paljon sutjakampaa tavalla tai toisella joukkotuottaa haluttu osasto. Vapaaehtoisuus on, niin, se on vapaaehtoista.

Jotta tuotettaisiin joka kohtaan pelittävä spol-komppania, se vaatisi näistä lähtökohdista ponnistettaessa melkoisen rimpsun kursseja. Kävisikö jokainen kaikki kurssit: ei kävisi. Riittääkö tarpeellinen koulutusvoima: tokko vaan.

Mä sanoisin että tuossa antaudutaan ampumatta laukaustakaan. Vapaaehtoinen koulutustoiminta on vapaaehtoista koulutustoimintaa. Ei sen haastavampaa tai helpompaa. No helpompaa, kun kouluttajan leipä ei ole siitä kiinni tai osallistujan urakehitys palkkatyössä. Taustakseni asiasta sevverran, että 13 vuotta olen kouluttanut vapaaehtoisia ympäristössä, jossa on helvetin hyvä koulutusjärjestelmä, tarkoitan kouluttajia, koulutuksia, sekä kehittymistä kouluttajana ja etenemistä osallistujana tukeva ja laatua varmistava systeemi (muutakin kuin tietojärjestelmä).JA kaikki siis harrastuspohjalta vapaa-ajalla. Siihen verrattuna MPK:n koulutusjärjestelmä on vaatimaton - kehityskelpoinen.

Pitääkö olla rimpsu kursseja? No pitää jos halutaan jonnekin päästä eli olla tavoitteellinen, ja tukea yksilön tavoitteellista toimintaa. Käykö jokainen kaikki kurssit? Ne mitkä haluaa. Jos haluaa pidemmälle - syvemmälle pitää käydä useampia. Kolmiloikka joen yli ei onnistu. Riittääkö koulutusvoima? Laitetaan riittämään. Ensimmäinen askel olisi minun kokemusten perusteella kouluttajapolun kynnyksen madaltaminen. Itse en siihen MPK:ssa lähde koska on raskassoutuinen - hidastempoinen. Kyllä yhden viikonlopun kurssilla pitää saada valmius kouluttaa rastia. Itse asiassa yhden päivän kouluttajakoulutuksella.
 
Ymmärrän vapaaehtoiskoulutuksen haasteet.
Jos koulutus on tarkoitettu spol-koulutetuille ja -sijoitetuille, ymmärrän kurssin nimessä SPOL.
Jos kurssi on yleismailmallista vartiointiin liittyvää koulutusta ilman vaadittua SPOL-lähtötason osaamista, miksi kurssi on SPOL-kurssi?
Haetaanko SPOL-lyhenteellä jotain?

Varmaankin sen takia, että kurssilla koulutetaan sotilaspoliisitaitoja. Vartiointi liitetään useimmiten suomen kielessä vartijaan ja turvallisuus ainakin MPK:n yhteydessä vaihdevuotisten naisten turvakursseihin.

Tuskin kukaan kuvittelee, että sodan ajan sijoitus muutetaan sotilaspoliisiksi sen takia, että on käynyt kahden päivän kurssin?

Osallistujia? Vartiokomppania on siis niin kekkosta. :cool: Tai torjuntapataljoona....yäk. Uusia otsikoita, kielikuvia ja käsitteitä, markkinointia, mielikuvia. Niistä on maailma tehty. :rolleyes:

Vartiokomppaniat ovat siirtyneet samaan luiskaan tark`ampuja pataljoonien ja meriekipaasien kanssa.

Suojauskomppania sen olla pitää.:D
 
Varmaankin sen takia, että kurssilla koulutetaan sotilaspoliisitaitoja.

Valokuvaamista, ajoneuvo- ja jalkapartiointia, maalitetun ajoneuvon tai henkilön etsintää, koirapartion tukipartiona toimimista, henkilösuojausta joukkueella, etsintä- ja kiinniottotehtäviä, valvontalinjan muodostamista vai mitä on nämä MPK:n opettamat sotilaspoliisitaidot?
 
Ei ole ihan helppo toimia niinkuin esität, koska osallistujat eivät ole lainkaan homogeeninen ryhmä lähtötasoltaan.

Vapaaehtoisen koulutuksen tavoitteiden viilaaminen on vähintään haastavaa. On paljon sutjakampaa tavalla tai toisella joukkotuottaa haluttu osasto. Vapaaehtoisuus on, niin, se on vapaaehtoista.

Jotta tuotettaisiin joka kohtaan pelittävä spol-komppania, se vaatisi näistä lähtökohdista ponnistettaessa melkoisen rimpsun kursseja. Kävisikö jokainen kaikki kurssit: ei kävisi. Riittääkö tarpeellinen koulutusvoima: tokko vaan.
Eipä se mielestäni mikään niin vaikea homma ole. Edelleen kyse on tavoitteista, ja itse ainakin kouluttaessa luon ne mahdollisimman stereotyyppisen keskivertosotilaan mukaan, humioiden sen, oletetaanko aiheen olevan ennalta tuttu vai tuleeko asiat täysin uutena.

Kuten aiemmin jo kirjoitin, niin sisältö kuin vaatimustasokin ovat muokattavissa, kun näkee porukan käytännön toimessa, ja tämä on se haastava osuus, kun saattaa joutua muokkaamaan kurssia sellaiseksi, että puoli vuotta sitten kotiunut tiedustelukersantti ja viime vuosituhannella oppinsa saanut laivaston matruusi saavat timppauksesta jotain. Tämäkin on tehtävissä, mutta vaatii hyvää ennakkovalmistelua ja pelisilmää.
 
Valokuvaamista, ajoneuvo- ja jalkapartiointia, maalitetun ajoneuvon tai henkilön etsintää, koirapartion tukipartiona toimimista, henkilösuojausta joukkueella, etsintä- ja kiinniottotehtäviä, valvontalinjan muodostamista vai mitä on nämä MPK:n opettamat sotilaspoliisitaidot?

Vitun selväksi on tullut ettei kaikista ole sotilaspoliiseiksi!

 
Huomaattekos veljet, aika ajoin tänne tulee kapiaisia, joilla on kaikilla suurin piirtein saman tyyppistä kerrottavaa. CV, Rautaristi jne.
Voiskos tästä tehdä jotain johtopäätöksiä?;)
Perinteisestä etenemismallista puuttuu enää vääntö Perustamis-ketjussa, että saako oman aseen ottaa LKP:ssä mukaan vai ei :D

Edit: kapiaisia, ei kapisia. Vakuutan, että virhe oli tahaton :).
 
Viimeksi muokattu:
Huomaattekos veljet, aika ajoin tänne tulee kapisia, joilla on kaikilla suurin piirtein saman tyyppistä kerrottavaa. CV, Rautaristi jne.
Voiskos tästä tehdä jotain johtopäätöksiä?;)
Veit sanat suusta. Olen miettinyt ihan samaa.
 
Huomaattekos veljet, aika ajoin tänne tulee kapiaisia, joilla on kaikilla suurin piirtein saman tyyppistä kerrottavaa. CV, Rautaristi jne.
Voiskos tästä tehdä jotain johtopäätöksiä?;)
Perinteisestä etenemismallista puuttuu enää vääntö Perustamis-ketjussa, että saako oman aseen ottaa LKP:ssä mukaan vai ei :D

Edit: kapiaisia, ei kapisia. Vakuutan, että virhe oli tahaton :).


Johtuisiko siitä, että tätä foorumia lukee useat kapiaiset, täällä kirjoitetuista asioista jutellaan kahvihuoneissa.
Aina välillä joku avaa suunsa, kun on lukenut tarpeeksi virheellistä tietoa.

Onko virheellisen tiedon korjaamisessa jotain muuta vikaa, kuin jonkun ajtiivi ressun unelmien romuttuminen?
 
Vitun selväksi on tullut ettei kaikista ole sotilaspoliiseiksi!

Ylläpito toivottavasti puuttuu kiroiluun?
Kaikista ei ole sotilaspoliisiksi ja kaikki eivät ole sotilaspoliiseja.
Kumma juttu, sotilaspoliiseja on kiva haukkua koiriksi ym, mutta niiden hommia olisi kiva päästä harjoittelemaan, vielä hienompaa oli päästä toimimaan sotilaspoliisina.
 
Johtuisiko siitä, että tätä foorumia lukee useat kapiaiset, täällä kirjoitetuista asioista jutellaan kahvihuoneissa.
Aina välillä joku avaa suunsa, kun on lukenut tarpeeksi virheellistä tietoa.
Onko virheellisen tiedon korjaamisessa jotain muuta vikaa, kuin jonkun ajtiivi ressun unelmien romuttuminen?
Eihän toki, sehän on vain hyvä, kun ammattimiehetkin ovat keskuudessamme. Itse hyödynnän aina mahdollisuuden päästä oikean tiedon lähteille. Vaikket valitettavasti aiemmin esittämääni kysymystä pystynytkään valottamaan.

Minua vain huvittaa se, kuinka säännöllisesti kapiaiset käyvät täällä oikaisemassa, ja aina nousee kova väittely, muutamassa samassa ketjussa, jotakuinkin samoista teemoista. Esimerkiksi nyt tuo MPK:n resurssit ja koulutus suhteessa siihen, mitä PV oikeasti monen kurssin käyneestä hyötyy. :).
Ja aina osa väestä on kovin kovakorvaista, vaara suuri äänenpainojen nousemiselle, jolloin useimmiten asiantuntija poistuu ajan saatossa. Yksi edeltäjistäsi, CV9030 oli oikein legendaarinen tylyttäessään oikein kunnolla :D. Luulen kuitenkin, että tietty osa, ehkä se hiljaisin, vetää johtopäätöksiä seikoista, joita saa lukea useamman eri ammattisotilaan kirjoittamana, joten viesti menee sikäli perille.

Jos palataan tuohon toisessa ketjussa kysymääni paikallispuolustusasiaan, niin kerrotaankohan siitä tarkemmin missään vaiheessa?
 
täällä kirjoitetuista asioista jutellaan kahvihuoneissa.
Se on hyvä.
Kehottaisin vielä asennoitumaan siellä kahvihuoneessa siten, että välttämättä kaikkien ressujen unelma täällä ei ole päästä sotimaan. Yhteinen halu ja tavoite on edistää ja kehittää maanpuolustusta. Että siinä mielessä ainakaan enemmistön unelmat eivät romutu. Ressuja ei pidä moittia siitä, jos tietoa puuttuu. Sen sijaan tiedon lisääminen taholtanne on tervetullutta.
Vietkö terveiset, kahvipullan kera?
 
Eihän toki, sehän on vain hyvä, kun ammattimiehetkin ovat keskuudessamme. Itse hyödynnän aina mahdollisuuden päästä oikean tiedon lähteille. Vaikket valitettavasti aiemmin esittämääni kysymystä pystynytkään valottamaan.

Minua vain huvittaa se, kuinka säännöllisesti kapiaiset käyvät täällä oikaisemassa, ja aina nousee kova väittely, muutamassa samassa ketjussa, jotakuinkin samoista teemoista. Esimerkiksi nyt tuo MPK:n resurssit ja koulutus suhteessa siihen, mitä PV oikeasti monen kurssin käyneestä hyötyy. :).
Ja aina osa väestä on kovin kovakorvaista, vaara suuri äänenpainojen nousemiselle, jolloin useimmiten asiantuntija poistuu ajan saatossa. Yksi edeltäjistäsi, CV9030 oli oikein legendaarinen tylyttäessään oikein kunnolla :D. Luulen kuitenkin, että tietty osa, ehkä se hiljaisin, vetää johtopäätöksiä seikoista, joita saa lukea useamman eri ammattisotilaan kirjoittamana, joten viesti menee sikäli perille.

Jos palataan tuohon toisessa ketjussa kysymääni paikallispuolustusasiaan, niin kerrotaankohan siitä tarkemmin missään vaiheessa?

MPK:n pitäisi keskittyä pelkästään sotilaallista maanpuolustusta hyödyttävään toimintaan, niin että kurssi- ja koulutustarjonnasta karsitaan pois kaikki muu, paitsi PV:n tilaama. Maanpuolustuselämyksillä saadaan ehkä jotain tehtyä yleiselle maanpuolustusaatteelle, mutta aktiiviset reserviläiset voivat hoitaa asiaa myös reserviläisjärjestöjen kautta, johon näkisin järkeväksi ohjat.a esim täysin turhille järjestöille jaettavaa yhteiskunnan tukea.
Jos MPK haluaa jatkaa yleismaailmallisilla "turvallisten sienien poimintakurssien# järjestämistä, niin keksiköön niille rahoituksen itse, valtion raha vain maanpuolustukseen ja kohdennettuna suorituskykyä ylläpitävään ja kehittävään toimintaan.
 
MPK:n pitäisi keskittyä pelkästään sotilaallista maanpuolustusta hyödyttävään toimintaan, niin että kurssi- ja koulutustarjonnasta karsitaan pois kaikki muu, paitsi PV:n tilaama. Maanpuolustuselämyksillä saadaan ehkä jotain tehtyä yleiselle maanpuolustusaatteelle, mutta aktiiviset reserviläiset voivat hoitaa asiaa myös reserviläisjärjestöjen kautta, johon näkisin järkeväksi ohjat.a esim täysin turhille järjestöille jaettavaa yhteiskunnan tukea.
Jos MPK haluaa jatkaa yleismaailmallisilla "turvallisten sienien poimintakurssien# järjestämistä, niin keksiköön niille rahoituksen itse, valtion raha vain maanpuolustukseen ja kohdennettuna suorituskykyä ylläpitävään ja kehittävään toimintaan.
:)
Tätä juuri tarkoitin. Saman taustan omaavat ovat kirjoittaneet tälle sivustolle samoin satoja kertoja, ja saaneet vastaansa hyllymetreittäin vasta-argumentteja. Että varaudu;), mutta älä hiilesty :D. Tämä sivusto kaipaa juuri muitakin keskustelijoita kuin pelkästään ressuja.
 
MPK:n pitäisi keskittyä pelkästään sotilaallista maanpuolustusta hyödyttävään toimintaan, niin että kurssi- ja koulutustarjonnasta karsitaan pois kaikki muu, paitsi PV:n tilaama. Maanpuolustuselämyksillä saadaan ehkä jotain tehtyä yleiselle maanpuolustusaatteelle, mutta aktiiviset reserviläiset voivat hoitaa asiaa myös reserviläisjärjestöjen kautta, johon näkisin järkeväksi ohjat.a esim täysin turhille järjestöille jaettavaa yhteiskunnan tukea.
Jos MPK haluaa jatkaa yleismaailmallisilla "turvallisten sienien poimintakurssien# järjestämistä, niin keksiköön niille rahoituksen itse, valtion raha vain maanpuolustukseen ja kohdennettuna suorituskykyä ylläpitävään ja kehittävään toimintaan.
Miksi haluaisit MPK:n luopuvan sotilaallisia valmiuksia palvelevien kurssien järjestämisestä? Tiedätkö, mikä on käytännön ero PV:n tilaamissa ja MPK:n "omissa", sotilaallisia valmiuksia palvelevissa kursseissa sisällön ja laadun kannalta?
 
Miksi haluaisit MPK:n luopuvan sotilaallisia valmiuksia palvelevien kurssien järjestämisestä? Tiedätkö, mikä on käytännön ero PV:n tilaamissa ja MPK:n "omissa", sotilaallisia valmiuksia palvelevissa kursseissa sisällön ja laadun kannalta?

En ole koskaan osallistunut yhdellekkään MPK:n kurssille kurssilaisena, kaksi kertaa olen ollut valvojana.
Veronmaksajana minua ei kiinnosta MPK kurssien sisältö tai laatu, jos verorahat käytetään sellaisten henkilöiden kouluttamiseen, joiden koulutus ei ole maanpuolustuksen kannalta tarpeellista. Täysin oma mielipiteeni, joka ei siis edusta ketään tai mitään muuta. Minua kiinnostaa isänmaa ja sen puolustaminen, siksi haluan että siihen osoitetut verorahat myös käytetään 100% siihen toimintaan.
En halua että luopuu koulutuksesta, vaan että se koulutukseen käytetty resurssi kohdistuu SA-yksiköiden suorituskykyä ylläpitävään ja kehittävään toimintaan, ei yksilöiden harrastamiseen. Harrastamiseen löytyy maanpuolustuskiltoja ja -yhdistyksiä.
 
En ole koskaan osallistunut yhdellekkään MPK:n kurssille kurssilaisena, kaksi kertaa olen ollut valvojana.
Veronmaksajana minua ei kiinnosta MPK kurssien sisältö tai laatu, jos verorahat käytetään sellaisten henkilöiden kouluttamiseen, joiden koulutus ei ole maanpuolustuksen kannalta tarpeellista. Täysin oma mielipiteeni, joka ei siis edusta ketään tai mitään muuta. Minua kiinnostaa isänmaa ja sen puolustaminen, siksi haluan että siihen osoitetut verorahat myös käytetään 100% siihen toimintaan.
En halua että luopuu koulutuksesta, vaan että se koulutukseen käytetty resurssi kohdistuu SA-yksiköiden suorituskykyä ylläpitävään ja kehittävään toimintaan, ei yksilöiden harrastamiseen. Harrastamiseen löytyy maanpuolustuskiltoja ja -yhdistyksiä.
OK, nyt jopa minkäkin tajusin. Käsitin aluksi, että halusit niistä luovuttavan, koska eivät ole riittävän hyviä. Ymmärrän täysin näkemyksesi, että resurssit tulisi käyttää yksiköiden harjoittamiseen, vaikka itse asiasta eri mieltä olenkin.
 
koulutukseen käytetty resurssi kohdistuu SA-yksiköiden suorituskykyä ylläpitävään ja kehittävään toimintaan, ei yksilöiden harrastamiseen.
Onko nämä ihan pakko erotella jotenkin ristiriitaisiksi keskenään?
Jos PV:llä on tarve ja siihen löytyy vapaaehtoisia, niin näkisin että se on vaan hyvä asia. Sama asia kuin vaikka SRP:n toiminta tai VaPePa - tukee suorituskykyä sillä että joillekin se on harrastus.
Eikö olekin?
 
Onko muillakin alueilla kuin Kanta-Hämeessä tullut vapautus MPK kurssimaksuista niille joilla on sodanajan sijoitus (MAAKK:ssa tai muualla)?
MAAKK:n edustajat ovat olleet vapautettuna jo aiemminkin mutta nyt tämä koskee myös muita sijoituksen omaavia.
Tätä sotilaallisia valmiuksia edistävien kurssien maksullisuutta olen aiempina vuosina kritisoinu säännöllisen usein.
Ensivuoden kursseissa on maininta tästä kurssimaksuista vapauttamisesta ..JESSS... Hienoa!
Kannattaa porukoiden hakeutua sijoitusten piiriin vaikkapa osoittamalla omaehtoista aktiivisuutta kouluttautumalla ja ottamalla yhteyttä PV:n edustajiin.

Onko nämä ihan pakko erotella jotenkin ristiriitaisiksi keskenään?
Jos PV:llä on tarve ja siihen löytyy vapaaehtoisia, niin näkisin että se on vaan hyvä asia. Sama asia kuin vaikka SRP:n toiminta tai VaPePa - tukee suorituskykyä sillä että joillekin se on harrastus.
Eikö olekin?


SPR ja VAPEPA ovat hyödyllisiä harrastuksia, tuottavat yhteiskunnalle edullisen resurssin.
En ymmärrä miksi MPK:lle osoitettuja varoja käytetän sellaisten henkilöiden harrastustoimintaan, joita ei ole suunniteltu tehtävää isänmaatamme puolustavassa organisaatiossa.
Vähintään tuon KorpiSISSI:n postauksen linjassa, sotilaalliset kurssit vain sijoitetuille ja muu koulutus halukkaille heidän omalla kustannuksella.
Jos Suomen valtiolla olisi rajattomasti rahaa, voisi sillä pyörittää kaikkea harrastustoimintaa marttaseuroista maanpuolustuskoulutusyhdistyksiin.

Onko PV:llä oikeasti tarve kaikille MPK:n koulutustarjonnassa olevalle kursseille ja sille että niihin osallistuu myös sijoittamattomat?
 
Back
Top