Kranaatinheittimistö

Siis varmaankin on tarkoitettu vaihtolava-auton päälle tuo systeemi... Nopeat liikkeet, ammunta ja samantien "pykälä" pesään ja menoksi, 300m uusi paukkusarja, taas menoksi ja uus paukkusarja....jne...
Muuten tuossa tosiaan mitään järkeä on?? Ellei sitten viedä jonnekkin tukikohdan puolustuskontiksi?
Näin voisi kuvitella, että käyttötapaa on mietitty juuri tuon suuntaiseksi. Mainoksessa oli maininta, että tulitoiminta onnistuu myös ajoneuvon päältä. Toisaalta vaihtokorin laskeminen/nostaminen ei vaadi kauaa aikaa ja voisi ajatella kiinteän maan kuitenkin tarjoavan paremman ampuma-alustan.

Ja huomasihan @Soldierblue , että putki osoittaa kuljetusasennossa väärään suuntaan. Tätä on taas ajankohtaista ihmetellä!
 
Vähän ristiriitainen tunnelma tuli minullekin Nemo-kontista...

Huomioitavaa tietenkin on, että kyse on vielä Patrian mainoksesta. Tuotekehityskuluja ei varmaan vielä ole kauheasti mennyt, graafikko on piirtänyt kivat kuvat ja joku on pikkuisen suunnitellut tilankäyttöä ja tarvittavaa laitteistoa. Pystyykö @veeteetee avaamaan projektia lähemmin? Konsepti on kuitenkin mietitty jonkin tarpeen pohjalta, joko kotimaisen tai ulkomaisen.

Kustannussäästöjä konseptilla ei hirveästi saada verrattuna ajoneuvoasenteiseen heittimeen, kontti kaikkine laitteineen kuitenkin maksaa jonkin verran ja vihreäksi maalattuna selvästi enemmän.

Jos ratkaisun etuja miettii, ainakin nämä tuli nopeasti mieleen:
  • Asejärjestelmä ei ole sidottu ajoneuvoalustan toimivuuteen. Jos alla oleva ajoneuvo hajoaa tai happanee, kontti on helppo siirtää uudelle lavetille.
  • Asejärjestelmä on erittäin helppo liikuteltava, kaikki 20' kontin siirtoon soveltuvat ratkaisut ovat käytettävissä. Hankittujen tarktori+konttiperäkärryjen ansiosta tämä on siirrettävissä myös todella pahaan maastoon.
  • Rannikolla etuna voisi olla sijoitus ensin sopivaan veneeseen / laivaan, tulitoiminta mereltä ja kun ranta on käytettävissä, kontti voidaan siirtää rannalle.
  • Kontti on ilmakuljettavissa esim. Casalla. Tämän käytännön hyöty Suomessa on rajoitettu, mutta vientiasiakkaille voi olla tärkeäkin juttu.
  • Kontti on helposti kätkettävissä (case Ahvenanmaa mutta myös muuten). Viiden vuoden kuluttua saamme lukea Iltap**kan lööpistä, kuinka Suomi on piilottanut satoja KRH-aseita ja pv selittelee, että ne unohtuivat Stevecon satamaterminaaliin muiden konttien joukkoon... :)
  • Kontti on helposti varastoitavissa.

Ihan mielenkiintoisia argumentteja, mutta asejärjestelmän hinta huomioiden jotenkin marginaaliin putoaa. Covert-op tuote :D

Putin apinoi idean varmasti mielellään. Mikäs mukavampaa kuin ajaa ystävällismielisen valtion satamaan siviilirekoilla ja kuoritua tullin portilla nahoistaan kuin transformersit konsanaan. Lisätään toiseen päähän vielä esiin nouseva RCWS 30 millisellä ja täysperävaunurekka muuntuu taistelulaivaksi alta aika yksikön ;)

"Overseas" operaatioita ajatellen tällaista olisi meriteitse helppo siirtää vaikka tuhat yhdellä konttilaivalla, mutta todelliset tarvitsijat loistanevat poissaolollaan... jotenkin tästä Containerista tulee mieleen joku diy isis-telatykki-viritelmä.

102.jpg


10400032_800012623362337_2902629088091809757_n_j.jpg
 
Viimeksi muokattu:
huomasihan @Soldierblue , että putki osoittaa kuljetusasennossa väärään suuntaan. Tätä on taas ajankohtaista ihmetellä!
Putki osoittaa katontasaisena taakse vain kuljetussuojan alla. Ilman suojaa tuolla voi ampua vaikka moottoritievauhdissa. Näin minä tuon näkisin. Kyseessä tosin lienee vain ideointikonsepti eli kaikki tapahtuu paperilla ja mielikuvissa.
 
Kaikki muuttuu raudaksi juuri nyt:)
Kerro nyt vähän lisää, jos pystyt. Tämä viesti ei kyllä vielä avautunut...

Mietin konttiratkaisun hinta-asiaa. Kontti maksanee luokkaa 2 M€ kappale, jos tieto Nemo-tornin noin 1,5 millin hinnasta on oikealla tasolla. Esimerkiksi kymmenelle pataljoonalle á 6 heitintä kulut pelkistä konteista olisivat siis 120 M€ + kaikki tarvittava muu oheissälä => helposti kokonaisuutena 150 M€. Absoluuttinen rahamäärä ei ole aivan kauhistuttava, mutta rahanreikiä on puolustusvoimissa tunnetusti enemmän kuin riittävästi. Minulla ei riitä asiantuntemus arvioimaan, toisiko tämä rahallinen panostus riittävän suuren suorituskyvyn nousun.
 
Laitettahan ei tosiaan vielä ole virallisesti julkistettu.
Veli @veeteetee voisi muuten varmaan kertoa siitä täällä meille paljonkin.

Veli @Hanski jo analysoi uutta tuotetta joten jatketaan siitä. Jos 120 milj jaetaan 18:lla saadaan tosi juhlava kappalehinta; siis nykyisille AMOS -heittimille. Tässä versiossa ei ole kallista AMV:tä alla joten hinta varmaan putoaa aika lailla. Vetäjäksi
kelpaa iso vaihtolavakuorma-auto tai iso traktori. Jos saa samat ammunnanhallinta- sekä paikannusjärjestelmät kuin nyky-AMOS, kykenee ampumaan heti kun on tiputettu maahan. Krh -komppania on jonkinkokoinen pumppu, jonka liikkeistä aina
aiheutuu kitkaa, joten ero AMOKsen nopeuteen ei ehkä ole ratkaiseva ammunnan aloituksessa. Tuliasemasta lähtö olisi sitten hitaampaa ainakin silloin kun suojaton vetoyksikko on ajettu kauemmas. Pidemmän aikaa asemissa ollessa suoja olisi
asemien valmisteluvaiheessa valmiiksi kaivettu kontin yläreunan syvyinen kuoppa naamioituna eli kohtuullisen hyvä.

Meidän käyttöön ei ehkä ole tarkoitettukaan, sillä 120 Krh 92:ia lienee jo kaikille komppanioilla riittävästi. Nekin voi varustaa paremmilla tai usemmilla paikantamislaitteilla, mutta samaan heitinkohtaiseen suorituskykyyn ja suojaan ei vedettävä kalu
tietysti pääse. Asia muuttuu ihan toiseksi, kun verrrataan 6 Nemo vastaan 12 kpl perinteinen heitin. Paremman suorituskyvyn hintalappu nousee liian korkealle saavutettuun hyötyyn nähden.

Ajatuksena ei ihan uusi sillä jo II MS:n aikana siirrrettiin meillä kevyitä tykkejä autojen lavalla. Olisi enemmänkin siirrelty mutta kuorma-autoista oli kova pula. 1980 luvun alussa Tampella suunnitteli 155 K:n, joka oli vaihtolavan päällä. Ajatuksesta
luovuttiin silloin, koska vehkeen maastoajo-ominaisuudet oli huonot korkealla sijaitsevan painopisteen vuoksi. Ja kenties myös siksi, että siina lavettihaaran päällä olevien suojapeitteiden takia komeus muistutti kuljetuskunnossa erehdyttävästi
jäteautoa!
 
Kerro nyt vähän lisää, jos pystyt. Tämä viesti ei kyllä vielä avautunut...

Mietin konttiratkaisun hinta-asiaa. Kontti maksanee luokkaa 2 M€ kappale, jos tieto Nemo-tornin noin 1,5 millin hinnasta on oikealla tasolla. Esimerkiksi kymmenelle pataljoonalle á 6 heitintä kulut pelkistä konteista olisivat siis 120 M€ + kaikki tarvittava muu oheissälä => helposti kokonaisuutena 150 M€. Absoluuttinen rahamäärä ei ole aivan kauhistuttava, mutta rahanreikiä on puolustusvoimissa tunnetusti enemmän kuin riittävästi. Minulla ei riitä asiantuntemus arvioimaan, toisiko tämä rahallinen panostus riittävän suuren suorituskyvyn nousun.

No eihän se kannata. Laskit tuossa edellä sitten oikein tai väärin niin Misu -vaunu Nemolla maksaisi vain 30milj. enemmän.

Jos Nemo maksaa 1,5milj ja Misu 0,5milj ja oheissälä vaikka 0,2milj niin ollaan reilussa 130miljoonassa. Olisi nopeisiin maantienopeuksiin pystyvä suht maastokelpoinen miina ja sirpalesuojattu konsepti kasassa. Tuota voisi jo harkitakin. Toivottavasti ei liian kapea & korkea ja tornissahan painopiste on aika alhaalla.
 
Voisko junakäyttö sopia nemo kontille? 20 konttia tulee suojaamaan Lappeenrantaa, Joensuuta, Pieksämäen strategista rautatieristeystä? Ja voivat vetäytyä tunneliin suojaan, toisin kuin laivat tai moni amv
 
Voisko junakäyttö sopia nemo kontille? 20 konttia tulee suojaamaan Lappeenrantaa, Joensuuta, Pieksämäen strategista rautatieristeystä? Ja voivat vetäytyä tunneliin suojaan, toisin kuin laivat tai moni amv
Junasta voisi pätkiä vauhdissakin!!! Siinä olisi vastatulitutka mietteissään.. :D
 
Mainio ajatus, krh rautateillä. Onhan rautatieverkkomme aika kattava. Mutta mieluummin laittaisin rautateille raketinheittimen, niin peitto olisi lähemmäs 100% pinta-alasta.

rautatiet_suomi_liikennevirasto.JPG
 
Panssarijunafantasioinnit lopeteltiin aikoja sitten.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Panssarijuna

Kumipyöräliikenne on logistiikan osalta täysin ylivoimainen rautatien jäykkyyteen verrattuna. Sotatoimien osalta vihollisen erikoisjoukot voivat tukeutua rautateihin henkilöstön siirtämiseen ennen toimintaa. Talvisin tarvitaan pari viikkoa lisäaikaa siirtymisten varmistamiseen.
:)
 
Mikä tämä karttaruutupommi vesistöön vitsi muuten on?

Eräs täällä häärännyt tyyppi höyrysi kovasti siitä, kun joku jenkki kenraali oli maininnut ATACMS:n muka tappavan käytännössä kaiken elävän yhdeltä karttaruudulta, joten se halusi sellaisia meidänkin käyttöön. Olikohan vielä niin, että hän olisi halunnut tienvarsipommi -version sellaisesta.
 
Panssarijunafantasioinnit lopeteltiin aikoja sitten.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Panssarijuna

Kumipyöräliikenne on logistiikan osalta täysin ylivoimainen rautatien jäykkyyteen verrattuna. Sotatoimien osalta vihollisen erikoisjoukot voivat tukeutua rautateihin henkilöstön siirtämiseen ennen toimintaa. Talvisin tarvitaan pari viikkoa lisäaikaa siirtymisten varmistamiseen.
:)

Mitä olet mieltä "rautatiet täydentävänä mahdollisuutena" ?

Esimerkiksi 2-3 kpl MLRS laveteista (joita on 22 kpl, ja kriisin koittaessa ehkä 100) olisikin tavarajunan vaunun päällä ?

He voivat kuljettaa omaa rakettivarastoaan (500+) mukana. Se on hankalampaa maanteillä. Ainakin henkilöstön tarpeen osalta. Kymmeniä kuskeja.
 
Eräs täällä häärännyt tyyppi höyrysi kovasti siitä, kun joku jenkki kenraali oli maininnut ATACMS:n muka tappavan käytännössä kaiken elävän yhdeltä karttaruudulta, joten se halusi sellaisia meidänkin käyttöön. Olikohan vielä niin, että hän olisi halunnut tienvarsipommi -version sellaisesta.

Tarkoittanet USA:n tulevan puolustusministerin lausuntoa muutama vuosi sitten.

http://yle.fi/uutiset/3-9310479
 
Mitä olet mieltä "rautatiet täydentävänä mahdollisuutena" ?

Esimerkiksi 2-3 kpl MLRS laveteista (joita on 22 kpl, ja kriisin koittaessa ehkä 100) olisikin tavarajunan vaunun päällä ?

He voivat kuljettaa omaa rakettivarastoaan (500+) mukana. Se on hankalampaa maanteillä. Ainakin henkilöstön tarpeen osalta. Kymmeniä kuskeja.

Rautatiet ovat kuin proomut vesillä, täysin vastatoimille alttiita. En laittaisi mitään tarpeellista niiden varaan edes harhautusmielessä.
 
Back
Top