Kylmän sodan salaisuudet??

Itä-Saksan rajajoukkojen upseeri tekee virallisen valituksen Länsi-Berliinin poliisin edustajalle "provokaatioista" rajalla.

 
USA:n aseapuna Etelä-Vietnamille annettu F-5E. Päätyi sodan lopulla pohjoisvietnamilaisten käsiin. Heiltä kone meni neukuille, jotka antoivat 80-luvun alussa hävittäjän Tsekkoslovakian ilmavoimille testikäyttöön. Nykyään kone on näytillä Prahan ilmailumuseossa.

410791569_1143924593431710_6997186300093329654_n.jpg
 
USA:n aseapuna Etelä-Vietnamille annettu F-5E. Päätyi sodan lopulla pohjoisvietnamilaisten käsiin. Heiltä kone meni neukuille, jotka antoivat 80-luvun alussa hävittäjän Tsekkoslovakian ilmavoimille testikäyttöön. Nykyään kone on näytillä Prahan ilmailumuseossa.

Katso liite: 89322

Jenkeille päätyi puolestaan itänaapurin koneita (ainakin Su-7, Su-9 ja Mig 25) niiden pilottien loikattua erinäisiin länsimaihin kylmän sodan aikoihin.

Puolalaisia etenkin tuli myös koneineen kylmän sodan alussa juuri Ruotsiin ja Tanskaan.
 
Jenkeille päätyi puolestaan itänaapurin koneita (ainakin Su-7, Su-9 ja Mig 25) niiden pilottien loikattua erinäisiin länsimaihin kylmän sodan aikoihin.

Puolalaisia etenkin tuli myös koneineen kylmän sodan alussa juuri Ruotsiin ja Tanskaan.
Puolalaiset lensivät kaksi Mig-15-konetta Tanskaan 1953 ja yksi pohjoiskorealainen vei samaisen koneen Etelä-Koreaan.

Algerialaisia pölähti Israeliin kokonainen parvi Mig-17-koneilla, mutta he olivat eksyksissä.

Muistan nipin napin uutiset Viktor Belenkon lennosta Hokkaidoon Mig-25-hävittäjällä. Hän oli törmätä Hakodaten kentältä nousevaan matkustajakoneeseen. Se oli syyskuussa 1976. Koneesta paljastui, että se oli yliarvioitu lännessä.
Toukokuussa 1989 kapteeni Aleksandr Zujev loikkasi MiG-29-koneella Turkkiin.

Myös Kuubasta on lennetty Yhdysvaltoihin, mutta kalusto ei ole ollut ihan viimeistä huutoa. Muistan parikin loikkaria 1990-luvulta. Ne olivat Mig-21 ja Mig-23.

On näitä varmaan tosiaan paljon muitakin.
 
Puolalaiset lensivät kaksi Mig-15-konetta Tanskaan 1953 ja yksi pohjoiskorealainen vei samaisen koneen Etelä-Koreaan.

Algerialaisia pölähti Israeliin kokonainen parvi Mig-17-koneilla, mutta he olivat eksyksissä.

Muistan nipin napin uutiset Viktor Belenkon lennosta Hokkaidoon Mig-25-hävittäjällä. Hän oli törmätä Hakodaten kentältä nousevaan matkustajakoneeseen. Se oli syyskuussa 1976. Koneesta paljastui, että se oli yliarvioitu lännessä.
Toukokuussa 1989 kapteeni Aleksandr Zujev loikkasi MiG-29-koneella Turkkiin.

Myös Kuubasta on lennetty Yhdysvaltoihin, mutta kalusto ei ole ollut ihan viimeistä huutoa. Muistan parikin loikkaria 1990-luvulta. Ne olivat Mig-21 ja Mig-23.

On näitä varmaan tosiaan paljon muitakin.

Belenko kuoli tässä ihan äskettäin. Zujev jo aikaisemmin, muistaakseni olikohan jossain lento-onnettomuudessa jenkeissä ? Kummastakin on olemassa oma kirjansa englanniksi. Molemmat lukemisen arvoisia. Molemmissa on erittäin hyvää kuvausta NL:n ilmavoimien hällä väliä -mentaliteetista ja sisäisestä korruptiosta.
 
Kuten me kaikki valistuneet Maanpuolustus.net toverit tiedämme, niin Tampere on Suomen Kebab pääkaupunki...
Niin kuinkaas se tähän aiheeseen liittyy??

Aikoinaan kun Suomeen tuli ensimmäinen Kebab "ravintola", niin sehän tuli juuri... Tampereelle.
Kyseisen pystin (Abu Fuad) laittoi pystyyn (80-luvun alussa) eräs entinen Egyptiläinen entinen taistelulentäjä, joka oli lentänyt Mig 21:llä.
Sotilasarvo oli (muistaakseni) eversti.
Aikoinaan kun häneltä kysyttiin, mikä saa Egyptiläisen taistelulentäjän muuttamaan Suomeen?
Vastaus oli (vapaasti muotoillen) että Israelilaiset taistelulentäjät!

(Jokainen voi miettiä, mikä ajatus mahtaa olla vastauksen takana)
 
Kuten me kaikki valistuneet Maanpuolustus.net toverit tiedämme, niin Tampere on Suomen Kebab pääkaupunki...
Niin kuinkaas se tähän aiheeseen liittyy??

Aikoinaan kun Suomeen tuli ensimmäinen Kebab "ravintola", niin sehän tuli juuri... Tampereelle.
Kyseisen pystin (Abu Fuad) laittoi pystyyn (80-luvun alussa) eräs entinen Egyptiläinen entinen taistelulentäjä, joka oli lentänyt Mig 21:llä.
Sotilasarvo oli (muistaakseni) eversti.
Aikoinaan kun häneltä kysyttiin, mikä saa Egyptiläisen taistelulentäjän muuttamaan Suomeen?
Vastaus oli (vapaasti muotoillen) että Israelilaiset taistelulentäjät!

(Jokainen voi miettiä, mikä ajatus mahtaa olla vastauksen takana)
Veikko ja Tuula Huhtakangas perustivat Suomen ensimmäisen kebab-ravintolan Giros-grillin Porin Otavankadulle vuonna 1982. Abu Fuad, oikealta nimeltää Fouad Hanafi-Eweiss, avasi kioskinsa samana vuonna mutta hiukan myöhemmin. Mutta Tampereelle se juurtui ekana. Minäkin söin "pärämätsiä". Kaikki kiekkoympyröissä söivät.

Kylmän sodan lentäjiin...

Tunsin saksalaisen (tai no, 1980-luvulla jo suomalaisen) Starfighter-lentäjän. Hänellä oli hyvä viinapää. Hän ei humaltunut yhtään ja sanoi, että "johtuu itsekurista". Aateluus velvoitti. Hän oli aatelissukua.

Hän kertoi, että hänen kurssikavereistaan 21 putosi sillä koneella. Syytä en enää muista. Hän piti sitä silti hienona koneena, kuten myös Gunther Rall piti.

Tampereella oli myös ensimmäinen McDonalds. Helsingissä luotettiin Carrolsiin (aloitti 1975) ja Pukevan talossa oli Burger King vuonna 1982.

Kaipaan Big Carolinaa. Se oli kylmän sodan herkku. Kastikkeessa salaisuus? Tosin vuonna 1978-1979 ei illalla uskaltanut mennä, ellei ollut diinari eli Teddy. Me hämyt olimme yksinäisiä susia. Tosin kyllä tein hulluja juttuja yksinkin. Siihen aikaan sai kadulla ottaa ja antaa ilman merkintöjä. Kadun kasvatille oli oikein yllätys, kun hän kuuli eka kerran, että joku turpaansa saanut oli mennyt kertomaan poliisille ja tehnyt rikosilmoituksen. Sehän oli vain tappelu!

Mutta näin se 1980-luku ja hetken päästä myös perestroika sitten alkoi.
 
Viimeksi muokattu:
Good old Maggie! Milloin tämä oli? 1984? @tulikomento ?

Jumalauta aikansa johtava poliitikko oikeasti puhui totta, noin 47 sekuntia, huh!

Meikäläinen rakastaa tätä.. loistavaa! Usein unohtuu miten kovaa Thatcher ja Reagan ajoivat markkinataloutta ryssän neukkuhiiriä ja -rottia vastaan 80-luvulla, "länsi-Euroopassa."

Uskomatonta!

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top