Kylmän sodan salaisuudet??


Forumin jäsen @SatSotHist on jälleen julkaissut erinomaisen videon. Forumillehan spämmätään varmaan 10 vidiä päivässä, mahtavatko postaajat itekään katsoa niitä loppuun asti. Mutta nämä "Satunnaista.." videot eivät ole mitään pikaisia wikipedia-sisältöjä, vaan hyvin erilaisista aiheista hienosti laadittuja sekä höystetty mainiolla tarinalla jota korostaa selkeä selostajaääni.

Tällä kertaa minulla on omakin teoria, joka tosin ei aikaisemmista postauksista forumille poiketen perustu mihinkään! Sen pohjaksi kerrottakoon 1970-luvulla ilmailupiireistä kuulemani hausta tarina: Nosturiyrittäjänä myöhemmin tunnettu Pekka Niska oli alunperin monialayrittäjä, jonka yhtiön konkurssi oli v. 1977 suurin lajissaan Suomessa. Pekka hankki lentolupakirjan, jolloin kerran kentällä ilmailijat kysyivät, miksi kiireinen liikemies harrastaa pienkoneilmailua. Pekan kerrottiin vastanneen: "No kun tuolla ylhäällä lentelee, niin eipä tuu köyhiä vastaan."

Tämä taustaksi teorialleni, joka lähtee siitä että lentäminen oli kallista, eikä tuollainen lento nuoren miehen taustaan sekä lentokokemukseen oikein millään sovi. Samalla vähän huomioita videosta, joista saattaa välittyä hieman "besserwisser" vaikutelma. Se ei ole ainakaan tarkoitus. Lisätiedot ehkä kiinnostaa muitakin, juonnon oltava varsin pelkistetty, jotta video ei veny 45 min dokkariksi.

03:10 Videolla kerrotaan Kylmän sodan loppuvaiheista niin, että mennyttä aikaa katsellaan nykyajan silmin. Neukkulan loppusuora oli menossa, mutta ei sitä mistään suoraan huomannut. Paavo Väyrynenkin kirjoitti väikkärissään 1988, "ettei Nliiton loppu ole näköpiirissä." Tästä hän saikin lempinimen "Turun tohtori" eikä titteliä tavallisesti laiteta esim uutistekstissä nimen eteen kuten esim saman opinahjon tohtorin Jenni Haukion kohdalla tehdään.

03:30 "Nliitto ampui kylmäverisesti alas matkustajakoneen" kerrotaan. No niin tekivät, mutta tapahtui pimeässä ja luulivat sitä RC-135 signaalitiedustelukoneeksi. 1978 päivänvalossa tyytyivät ampumaan KAL 902 matkustajakonetta tykillä. Se pääsi laskeutumaan järven jäälle lähelle Suomen rajaa. Kaksi matkustajaa kylläkin kuoli tulituksessa

03:52 Tää on varmaan nipotusta, mutta ihmettelin jo 1980-luvulla, ettei koko YLE ssä oo yhtään venäjää osaavaa toimittajaa. Gorbatsov lausutaan "Garbatsov"

04:40 Jenkit huomasi jo 1960-luvun alussa, että taktisetkin ydinaseet tekevät isot alueet Saksaa asumiskelvottomaksi. Siten niitä ei luultavasti olisi käytetty neukkujen hyökkäyksen pysäyttämiseen. Doktriinissa ydinaseet kuitenkin pysyivät joten yleisön pelko oli aiheellinen

05:00 Salaliittoteoriat on tuttuja kaikille, mutta oikeasti: Kuka uskoo että ihan tavallisen työläisperheen poika hankkii lentolupakirjan Saksan hinnoilla ja vuokraa Cessnan pitkälle lennolle? Yleisilmailu eli pikkukoneella lentäminen oli noihin aikoihin meillä, jos ei ainoastaan rahamiesten, niin ainakin paremmin toimeentulevien harrastus.

06:20 50 tunnin lentokokemuksella suunnistetaan Pohjanmeren yli Fär-saarille?? Ei ollut vielä supertietokoneiden laskemia säämalleja eikä satelliittivastaanotimia, joten piti lentää visuaalilla apuna ainoastaan alkeellinen VOR vastaanotin. Sotilaslentäjät (nuoremmat) toi koneita talvisodan aikana saman Pohjanmeren yli ja jotain joka 10:s tai15:sta eksyi ja katosi.

07:00 Rust tuli edellisenä päivänä ja yöpyi keskustan hotlassa. Hänen ei tiedetä käyneen missään muualla mutta eihän kukaan varmasti tiedä.

07:05 "Rauhallinen nuorimies ei herättänyt mitään huomiota" sanotaan juontotekstissä. Ihan noin ei mennyt, sillä lennonvalvoja Päivi Hokkanen kävi koneen vieressä lähtöhetkellä. Tämä pantiin merkille ja tieto kulkeutui myös lehdistölle. Niinpä hän sai seuraavana päivänä vastailla ulkomaisille toimittajille "Matias Rustin suomalaisena tyttöystävänä." Asiasta voi lukea Malmin lentokentän lehdestä, joka löytyy alta.

08:10 Koneen on väitetty lentäneen meren pinnassa saaria väistellen, mutta se katosi tutkahorisontin takia, olisi pitänyt näkyäkseen lentää jossain 5-10 km korkeudesssa näillä etäisyyksillä

09:30 Pikkuvirhe juonnossa, Virosta löytyy Peipsi-järvi, jonka nimi on oikein ruudulla vilahtavalla kartalla

09:40 Tekijä ei liene it-asiantuntija, joten näille detaljitiedoille olisi mukavaa olla lähde. Tieteellisessä julkaisussa kerrotaan esim: "Haastattelu ev evp Aimo Pohjoinen (keksitty nimi) 1.1.2024, aineisto tekijän hallussa

11:50 Jälleen nipotusta: Kuvassa näyttäisi olevan elektroluminenssinäyttö, jollaisia ei vielä 1987 ollut käytössä. Lentokenttien ja urheilukisojen näytöt toimi silloin lampuilla eli valopisteillä.

12:15 Moskovassa oli maailman tehokkain ilmapuolustus, mutta ei Sergei pattereita! Tässä vaiheessa ei ohjuksia enää voinut ampua, vaikka lukitus olisikin saatu

13:50 Sillalla, jolle Rust laskeutui, oli ainakin ennen korona-aikaa murhatun toisinajattelija Boris Nemtsovin muistomerkki; kukkien peitossa. Eipä taida olla enää tai ainakin kukat on vähentyneet.

14:05 "Lento oli maailman ykkösuutinen" sanottiin. Suomessa kadonneen pienkoneen ja Moskovaan laskeutuneen Cessnan yhdisti ekana meidän IS. Siitä kertoo ilmailupiiressä tuttu Raine Haikarainen:

Lehden toimittaja Jorma Lindfors sattui saapumaan lehden toimitukseen varhain aamulla klo 4.30 ja huomasi uutisen Punaiselle torille laskeutuneesta koneesta. Päässä alkoi raksuttaa, voisiko tämä kone olla Suomessa kadonnut Cessna. Toimittajan isä, tunnettu ilmailupersoona Ossi Lindfors herätettiin kesken aamu-unien ja hän sai tehtäväkseen laskea, olisiko em. lento mahdollinen. Vastaus oli myönteinen. Samaan aikaan Moskovasta tulleista kuvista saattoi päätellä, että kyseessä oli todella etsitty yksilö.

Tarkistusten jälkeen Iltasanomat pani lehden perjantain toisen painoksen uusiksi. Näin Iltis kertoi ensimmäisenä uutisen, joka sittemmin valittiin vuoden kovimmaksi uutiseksi maailmassa. Kuvaavaa asian yllätykselliselle paljastumiselle oli, että Suomessa viranomaisetkin saivat tietää asioiden todellisen laidan lehden toimituksen kautta. Lööpistä he eivät sitä kuitenkaan lukeneet. Päätoimittaja soitti silloisen Ilmailuhallituksen pääjohtaja K.J. Temmekselle hieman ennen, kuin lehden painos tuli myyntiin. Tapauksesta kerrotaan yksityiskohtaisesti Iltasanomien 75-vuotishistoriikissa "Uutisia, historiaa ja puheenaiheita" (2006).

16:30 "
Cessna oli seurannassa koko lentomatkan ajan" kerrotaan videolla. No niinpä oli ja siihen perustuvatkin tämän asian salaliittoteoriat: Signaalitiedustelukoneet hakevat tulenjohtotutkien signaalien voimakkuuksia ja lukitustietoja. Ilmapuolustuksen oletetussa "kovassa" tilanteessa voidaan myös käyttää eri taajuuksia ja taajuushyppelyjaksoja kun harjoitusammunnoissa.

17:00 "Tieto Cessnasta jumittui johtotasolle" Oliko sattuma, että lento ajoittui ilmapuolustuksen juhlapäivään, jolloin pomot ovat paraateissa, vastaanotoilla tai kännissä? Tätä kysyvät salaliittoteorioiden kannattajat, joita ilmaantui jo kylmän sodan aikana. Lisätietoja arkistoista ei ole sattunut silmiin. Ite muistan päivän siis olleen Nliiton ilmapuolustuksen eikä rajavartiostojen juhla

19:00 Videolla ei kerrota, että tämä esitetty YYA sopimuksen hyvin laaja tulkinta oli neukkujen näkemys, jota Suomi ei hyväksynyt. Mitään huolta uusista konsultaatiovaatimuksista ei siten liene ollut. Muuten tapahtumat kerrotaan ihan tarkasti oikein. Lähdetiedoista löytyy mainio yliopistotutkimus "Raid over Moskau" videopelin aiheuttamista seurauksista Suomessa edellisenä vuonna.

Meidän oma "Matias Rust case" tapahtui vuonna 1976. Siitäkin kerrottiin lehdissä tuoreeltaan tarkoin kartoin ja tapahtumatiedoin. Ne löytyvät alta, mutta kaikkea eivät epäonniset lentäjät kertoneet. Lennonopettaja sanoikin yhden ilmailijan mukaan jälkeenpäin: "En tule koskaan paljastamaan, mitä lennolla tapahtui". Piti myös sanansa, nykyään hän on edesmennyt. Mitä mieltä sitten olette tästä tarinasta, jonka julkinen versio kuuluu näin:

Lennonopettaja sekä oppilas lähtivät mopo-Cessnalla Ivalosta määränpäänä Oulu. Opetustunneista ei välttämättä ollut suoraan kyse, oppilas vaan joutuu ottamaan open mukaan jos haluu lentää ennen lupakirjan tuloa postissa. Kone starttasi kirkkaassa päivänvalossa ja ope nukahti auringonpaisteessa. Oppilas harhautui 90 asteta suunnasta ja lensi suoraan itään. Ei huomannut, että alla oli pelkkää metsää, ei jokia eikä teitä. Lensi itärajan yli ja vasta sen jälkeen herätti opettajan. Hänkään ei enää päässyt kartalle, kun alla oli pelkkää metsää. Kuin ihmeen kautta alle sattui Alakurtin sodan aikainen kiitorata, jonne laskeutuivat ihmettelemään tilannetta.

Koneeseen lisää bensaa varatankista ja takas ilmaan. Mutta eivät tulleet katsoneeksi ilmansuuntaa kompassista, auringosta tai vaikka muurahaispesän sijainnista maassa. Vaan lensivät "erehdyksessä" edelleen itään. Laskeutuivat lopulta maastolaskulla jonkin erämaajärven rannalle, josta heidät löydettiin viikon päästä. Olivat eläneet tämän kuluneen viikon metsässä marjoja syöden. Rajamiehet ihmettelivät pikkukenkiä, jotka ei näyttäneet siltä, että niillä olisi viikko metsässä ja soilla kävelty.

Jotain ilmeisesti veivät itärajan taakse. Mitä, sitä tuskin koskaan saadaan tietää. Ruotsalaisessa museossa on jääkaappi-pakastimen kokoinen tiedonkeruulaite, joka oli tarkoitettu tallentamaan radiosignaaleja, lähettämään kerätyn datan purskeella Ruotsiin ja vimpain räjähti sen jälkeen tuusan nuuskaksi. Niitä oli tarkoitus jättää neukkujen miehittämään Suomeen, tuodaan tarpeen tullen ihan sovussa autolla meidän Rajan kanssa. Ne oli käytössä jo 1976, olisivat sopineet pikkukoneeseen, mutta ei mulla ole tarkempaa tietoa.

Muistin tämän vanhan casen silloin 1987, joten oli helpompi "ostaa" erilaiset salaliittoteoriat. Molemmat lentosankarimiehistöt pääsivät aika nopeasti pois neukkulasta ja suomalainen konekin, mutta Rustin kohdalla neukut ei enää häntä uskoneet. Viikko vaihtui vuodeksi vankilassa ja Cessna takavarikoitiin. Miehistöjen poispääsy johtui edullisista poliittisista suhdanteista sekä 1976 ja 1987, mutta en mene niihin enää. Lopuksi vielä muutama video lisää, niin olen "muodikas" video-spämmääjä itekin.Katso liite: 93207Katso liite: 93207


Katso liite: 93207Katso liite: 93208
Katso liite: 93209Katso liite: 93210HS_030876_1.pngHS_030876_2.pngMalmin lentoseman ystävät_2012.png


HS_020876.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 1976 ''vahingossa'' Kuolaan lentäneen koneen tarina on uskomaton. Kaikissa lentokoneissa on kiinteästi asennettu kompassi. Koneessa oli lennonopettaja. Takuulla tiesi mihin ilmansuuntaan lennetään.

Viimeinen ilmansuunta eksyttäesssä on itään latominen niin pitkälti kuin bensa riittää. Kuten @Old Boy totesi, tarinassa on voimakkaasti palaneen käryä.

Edit: lisään vielä, että lennonopettaja ei nuku koneessa silloin, kun oppilas on ohjaimissa. Ei nukuta:), sen estää itsesuojeluvaisto.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 1976 ''vahingossa'' Kuolaan lentäneen koneen tarina on uskomaton. Kaikissa lentokoneissa on kiinteästi asennettu kompassi. Koneessa oli lennonopettaja. Takuulla tiesi mihin ilmansuuntaan lennetään.

Viimeinen ilmansuunta eksyttäesssä on itään latominen niin pitkälti kuin bensa riittää. Kuten @Old Boy totesi, tarinassa on voimakkaasti palaneen käryä.

Edit: lisään vielä, että lennonopettaja ei nuku koneessa silloin, kun oppilas on ohjaimissa. Ei nukuta:), sen estää itsesuojeluvaisto.
Selitys vuoden 1976 rajaloukkauksesta on eksyminen. Rajavartijoiden mukaan kone liikehti jo rajaa ylittäessään erikoisesti: se kaartoi ensin pohjoiseen, sitten etelään ja katosi sitten sadepilveen. Kyllä se minimilentosää oli.

Tosin oli kokenut mieskin opettajana.

Tämä lennonpettaja on siviili-ilmailun puolella saanut 10 000 lentotuntia kasaan. Hän on ollut myös lentäjä, tarkastuslentäjä, lentokoulun omistaja, palolentokouluttaja, SAR-lentokouluttaja ja mekaanikko. Mekaanikkona hän on huoltanut siviili-ilmailun koneita, vastannut kuudentoista tehdasuuden Piper Cherokee -koneen kokoonpanosta Oulussa ja hänellä oli ilmavoimien mekaanikon koulutus Saab Safirin, Fouga Magisterin, Folland Gnatin, Vampiren ja MiG-21:n huoltamiseen.

Hän on kouluttanut uransa varrella viitisensataa lentäjää niin alkeiskursseilla kuin erilaisiin kelpuutuksiin. Merkittävä osa lupakirjan saaneista on löytänyt myös ammatin ilmailun parista. Finnair käytti lentäjiensä peruskoulutuksessa muutamia yksityisiä lentokouluja, ja Oulussa toiminut Oulair Oy oli yksi niistä. Se oli tämän lennonopettajan firma.

Kerranko sitä nyt idän ja lännen sekoittaa. Hajaantukaa. 😎
 
Selitys vuoden 1976 rajaloukkauksesta on eksyminen. Rajavartijoiden mukaan kone liikehti jo rajaa ylittäessään erikoisesti: se kaartoi ensin pohjoiseen, sitten etelään ja katosi sitten sadepilveen. Kyllä se minimilentosää oli.

Tosin oli kokenut mieskin opettajana.

Tämä lennonpettaja on siviili-ilmailun puolella saanut 10 000 lentotuntia kasaan. Hän on ollut myös lentäjä, tarkastuslentäjä, lentokoulun omistaja, palolentokouluttaja, SAR-lentokouluttaja ja mekaanikko. Mekaanikkona hän on huoltanut siviili-ilmailun koneita, vastannut kuudentoista tehdasuuden Piper Cherokee -koneen kokoonpanosta Oulussa ja hänellä oli ilmavoimien mekaanikon koulutus Saab Safirin, Fouga Magisterin, Folland Gnatin, Vampiren ja MiG-21:n huoltamiseen.

Hän on kouluttanut uransa varrella viitisensataa lentäjää niin alkeiskursseilla kuin erilaisiin kelpuutuksiin. Merkittävä osa lupakirjan saaneista on löytänyt myös ammatin ilmailun parista. Finnair käytti lentäjiensä peruskoulutuksessa muutamia yksityisiä lentokouluja, ja Oulussa toiminut Oulair Oy oli yksi niistä. Se oli tämän lennonopettajan firma.

Kerranko sitä nyt idän ja lännen sekoittaa. Hajaantukaa. 😎
Muistaakseni koulussa aikanaan opetettiin, että eranto on Suomessa korkeintaan 16 astetta, kun taas eksymä on enintään 180 astetta... Vai-miten-se-nyt-olikaan? :giggle:
 
Brittifilmi siltojen pudottamisesta.

Brittien video missä "ryssät" illastavat ja pohtivat kemiallisten aseiden käyttämistä ja toimittamista brittien niskaan. Kuuden minuutin kohdalla mainitaan yllä olevat Demo Guardit ja miten niitä vastaan olisi parasta käyttää kemiallisia aseita, ettei silta tuhoudu.
 
Back
Top