Kysymys- ja vastaustopiikki

Itsensä Alpo Marttisen lisäksi Anterot Aakkula ja Havola, Paavo Kairinen ja Lauri Törni. Jääkö @Sepeteus lista puutteelliseksi?
Pari puuttuu vielä Kairisen kirjassaan tekemästä listasta. Mielenkiintoista sinänsä, että Törnin kohdalle ei oltu tuossa kirjassa merkitty LoM-mitalia, tainut käydä pianovihre.

Kaksi siis puuttuu Magistran listalta
 
No, eipä jäädä tällaisen kysymyksen poikasen takia tuleen makaamaan, vaan menneään eteenpäin että heilahtaa...
Kaksi puuttuvaa meritoitunutta Marttisen miestä olivat Aito Keravuori ja Erik Patojärvi.


Magistra tiesi mestarillisesti lähes kaikki, eli hän jatkakoon
 
Tulipa menneenä kesänä retkeiltyä tuolla Käsivarressa Sturmbockia katsastamassa; hienoja maisemia, kiintoisaa sotahistoriaa ja hyviä kalavesiä, mitäpä muuta lomareissulta voisi vaatia :). Pysytään saksalaisteemassa ja heitetään nyt pikaisena kysymyksenä, että kenen suomalaisen kuvaa Heinrich Himmler piti seinällään?
 
Tulipa menneenä kesänä retkeiltyä tuolla Käsivarressa Sturmbockia katsastamassa; hienoja maisemia, kiintoisaa sotahistoriaa ja hyviä kalavesiä, mitäpä muuta lomareissulta voisi vaatia :). Pysytään saksalaisteemassa ja heitetään nyt pikaisena kysymyksenä, että kenen suomalaisen kuvaa Heinrich Himmler piti seinällään?

Runonlaulaja Timo Lipitsä.
 
Heitän ihan arvauksena, että voisiko kyseessä olla Himmlerin luontaisparantaja sekä hieroja Felix Kersten.
 
Runonlaulaja Timo Lipitsä.
Sehän se. Omaperäisen mytologis-kansatieteellis-rotuopillisen harrastuksensa johdosta Himmler lähetti Yrjö von Grönhagenin keräämään alan aineistoa Karjalaan, josta hänelle lähetettiin mm. mainittu kuva. Sitä hänen kerrotaan pitäneen työhuoneensa seinällä kuin jotain ikonia ikään. Asiasta kertoo Heather Pringle kirjassaan Himmlerin suuri suunnitelma- arjalaisen herrakansan etsintä.
 
Minä tartun taas tähän thråådiin. Helpompi muistella menneitä kuin ymmärtää nykyhetkeä - saati sitten veikkailla tulevaa.

Kuka kuuluisa toisen maailmansodan kenraali oli Edvard Pitkäkoiven jälkeläinen ja uskoi mahdollisesti reinkarnaation myötä saaneensa johtajankykyjään esimerkiksi Hannibalilta?
 
Oikein!
Pattonhan täällä vastausketjussa seikkaili aiemminkin ja lisätietoja lukiessa tuli vastaan herrasta ihan mielenkiintoisia seikkoja.
@näätä jatkaa.
 
Bariumsulfaattia, polyvinyyliasetaattia, okraa, sinkkisulfidia ja sahanpurua. Sekoitetaan tietyssä suhteessa, ja mitä saatiin aikaan?
 
Oisko tuo Zimmeritiä, saksalaisten panssarivaunuihinsa laittamaa antimagneettista pinnoitetta, jonka oli tarkoitus torjua jalkaväen heittämät magneettiset ontelopanokset. Alettiin käyttää muistaakseni 1943 jolloin singot olivat tehneet magnettiheitteistä pitkälti vanhentuneita.
 
Ah, tuo myyttinen Juke-mold. Olen sen verran sinua tuoreempi tällä sivustolla, että Juken jutut ovat minulle kuin muinaistarustoa. Että kuullut olen, mutta tarkempi tieto puuttuu.:D.

Saatat olla oikeassa, mutta erään sodan aikana se tunnettiin kuitenkin toisella nimellä. Mahdollisten patenttioikeuksien penäämisen vuoksi, mikä olikaan tuo nimi?
 
Ah, tuo myyttinen Juke-mold. Olen sen verran sinua tuoreempi tällä sivustolla, että Juken jutut ovat minulle kuin muinaistarustoa. Että kuullut olen, mutta tarkempi tieto puuttuu.:D.

Saatat olla oikeassa, mutta erään sodan aikana se tunnettiin kuitenkin toisella nimellä. Mahdollisten patenttioikeuksien penäämisen vuoksi, mikä olikaan tuo nimi?
Juke-mold lienee tiiviiksi puristettua vaneria.

Tähän visaan heitän sen sijaan arvaukseksi pykriitin, koska se tuli tunnetuksi sota-aikana ja siihen käytetään sahanpurua.
 
Back
Top