Kysymys- ja vastaustopiikki

Näyttää jotenkin pieneltä, mutta sanon, jotta B&V 238.


Nyt ollaan jäljillä.

Blohm & Voss BV 238 olisi ollut liian helppo.



FGP%20227.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Niin on FGP 227

FGP%20227-1.jpg




Crew: 2
Length: 11.95 m (39 ft 2 in)
Wingspan: 15.25 m (50 ft 0 in)
Wing area: 24.24 m2 (260.9 sq ft)
Empty weight: 1,250 kg (2,756 lb)
Gross weight: 1,640 kg (3,616 lb)
Powerplant: 6 × ILO F 12/400 air-cooled two-stroke piston engines, 15.7 kW (21.1 hp) each
Propellers: 3-bladed fixed pitch propellers

The Blohm & Voss BV 238 was a German flying boat (Flugboot) built during World War II. It was the heaviest aircraft ever flown when it first flew in 1944, and was the largest aircraft produced by any of the Axis powers in World War II.
FGP 227
The FGP 227 was a ¼ scale flying model of the Blohm & Voss BV 238 flying boat, built to provide data for the development of the BV 238.
The FGP 227 was a faithful scale model with accommodation for a pilot in the front cockpit and a flight test observer in a cockpit aft of the wing. Power was supplied by six 15.7 kW (21 hp) ILO F 12/400 air-cooled two-stroke engines driving three bladed propellers.
Completed early in 1944 the FGP 227 (BQ+UZ) was fitted with a temporary wheeled undercarriage of ten small wheels fitted with low-pressure tyres. Intended to allow flight tests to commence from the manufacturers airfield, the FGP 227 refused to take-off from the grass airfield. To allow flight test to begin the aircraft was dismantled and transported to Erprobungsstelle See, Travemünde, (E-Stelle - flying boat testing station). During transport French prisoners of war loading the wing onto flat-bed trucks allowed it to fall from a crane causing damage which was not repaired until September 1944.
Flight tests commenced in September 1944 as soon as the repairs were completed, but all six engines stopped due to fuel starvation soon after take-off, resulting in a heavy landing on the water. The FGP 227 was again repaired after which the aircraft flew several more times. However, by this time the BV 238 programme had been halted, not least because BV 238 V1 had been sunk at its moorings on Lake Schaal by allied fighters, so no useful data were gleaned from the programme.
General characteristics


Ja bjarnfredarsongeorg jatkaa.
 
Törmäsin äsken tämmöiseen ennen sotaa Taistelukoulussa tehtyyn henkilöarvioon, jossa mm. seuraavaa: "Herra X:n on täytynyt viime aikoina kulkea kehityksessä taaksepäin, sillä hänellä ei ole paljon mitään niistä edellytyksistä, mitä komppanianpäällikölle on asetettava. Mitään positiivista en ole hänestä löytänyt. Pidän häntä yhtenä kaikkein heikoimmista komppanianpäällikkökunnassamme." Sodan aikana hänelle kuitenkin ehdotettiin Mannerheim-ristiä ja hän kaatui maineikkaana everstiluutnanttina. Kuka?
 
Luulin kysymykseni olevan helppo, koska ei kai meiltä niitä everstiluutnantteja aivan tolkuttoman paljon kaatunut. Varsinkaan sellaisia, joita rauhan aikana oli pidetty upseerikunnan pohjasakkana. Vihjeeksi voi mainita, että tuo värikäs herra ei ollut tuossa Taistelukoulun arviossa komppanianpäällikkö, vaan eskadroonan.
 
Tämähän ei voi olla kukaan muu kun boheemeista elämäntavoistaan jo kauan ennen sotia kuuluisa evl Majewski.
 
Mulle taisikin jäädä kysymysvuoro...

Laivastomme alkuaikojen alukset olivat tunnetusti peräisin keisarilliselta Venäjältä. Mutta löytyisikö kolmea valtakuntaa palvelleita.
Ja nyt lasketaan Venäjä/v. 1918 punakaartilaivasto/Neuvostoliitto ainoastaan yhdeksi valtioksi.
 
Mulle taisikin jäädä kysymysvuoro...

Laivastomme alkuaikojen alukset olivat tunnetusti peräisin keisarilliselta Venäjältä. Mutta löytyisikö kolmea valtakuntaa palvelleita.
Ja nyt lasketaan Venäjä/v. 1918 punakaartilaivasto/Neuvostoliitto ainoastaan yhdeksi valtioksi.

Käviskö tykkivene Hämeenmaa ?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tykkivene_Hämeenmaa

Palveli aluksi Venäjän keisarillista laivastoa, sitten suomalaista punakaartia. Helsingin valtauksen jälkeen oli saksalaisten käytössä ja nämä luovuttivat aluksen marraskuussa 1918 Suomen merivoimille.
 
Saksalaisten Peenemünden rakettikoeasema on sotahistoriasta varmaan monelle tuttu. Paikka oli useaan otteeseen Royal Air Forcen mielenkiinnon kohteena. Tiedustelu- ja pommituslennot suuntautuivat useasti tuolle seudulle.

9455087a48206e134f5b23226f85a30a.jpg

Brittien ja amerikkalaisten lisäksi eräs kolmaskin valtio suoritti tuolla alueella sangen aktiivista lentotiedustelua menettäen myös koneitaan saksalaisten vastatoimien ansiosta. Mikä maa ja millä konekalustolla se operoi ?
 
Arvaan NL kalustolla Pe-2.

Kyllä varmaan iivanakin siellä lenteli, mutta oletettavasti vasta siinä vaiheessa kun puna-armeija oli jo höökimässä täyttä häkää Berliiniä kohti. Ei siis Neuvostoliitto. Kyseisen valtion tiedustelulennot ajoittuvat pääosin vuosille 1943-44 ja konetyyppikin mitä käyttivät on harvinaisempi kuin Pe-2.
 
Ruotsi, SAAB 17 tai 1944 eteenpain SAAB 18 varianteilla?
 
FF

FFVS 22? Sorry jouduin Googlaamaan ihan iteraatio-periaatteella...

Eipä ollut tuokaan. Sen verran annan vinkkiä, että konetyyppiä pidettiin ominaisuuksiltaan varsin huonona ja varmaan tästä johtuen yhtään kappaletta ei säästetty jälkipolville. Museoreplika löytyy, ei muuta.
 
Back
Top