Kysymys- ja vastaustopiikki

Myös pukeutuminen oli vähintäänkin asiallisella tasolla, tiptop.
Ei nyt ihan aina.
Messerschmitt_Bf_109_pilot_Wolf-Dietrich_Wilcke.jpg

http://www.worldwarphotos.info/gall...serschmitt-bf-109-pilot-wolf-dietrich-wilcke/
 
No kysytään nyt vielä tällä linjalla:

Ketä kutsuttiin lempinimellä Graf - kreivi?
 
Näin on. Tiesin, että tämä on helppo.
Jatka, ole hyvä!
 
Jostakin alan teoksesta on mieleeni jäänyt seuraavaa, lähdettä en muista.
Lentäjäveljekset oli siirtämässä 2-paikkaista konetta, toinen istui edessä ja toinen takaohjaamossa.
Ajankohta 20- tai 30-luvulla. Koneeseen tuli moottorihäiriö.
Kone meni täysin päreiksi pakkolaskussa, koska molemmat luuli toisen ohjaavat.

Toinen veljistä huusi veljelleen pakkolaskun jälkeen, -''PERSLÄPI!''
Toinen: -''PAUKAPÄÄ!''

Myöhemmin kovasanaiset veljekset tunnettiin kautta koko Lutfwaffen Persläpenä ja Paukapäänä. Toimivat kouluttajina tai päälliköinä lentokoulutus yksiköissä.
Keitä he olivat?

Tarina on jokseenkin näin, mutta vastausta en muista itsekään, koska en muista lähdeteosta.
Kirjoittaja ehkä Wöffen, Schuck, Hannig , Düttmann tai Wolfrum. Voi olla myös Rall'n, Meimbergin tai Gallandin muistelmat.
Tai sitten joku muu alaan liittyvä kirja.

Tietäjälle 10 pistettä ja papukaijamerkki.:)

Edit: Lähdeteos löytyi ja on yksi noista yllä mainituista. Lähteestä löytyy veljesten sukunimi.
Kone oli Junkers W 34, Bramo moottorilla, tapaus sattui jouluna 1941 ja koneesta itsenäistyi siirtolennolla sekä potkuri että vaihteisto.
 
Viimeksi muokattu:
Jostakin alan teoksesta on mieleeni jäänyt seuraavaa, lähdettä en muista.
Lentäjäveljekset oli siirtämässä 2-paikkaista konetta, toinen istui edessä ja toinen takaohjaamossa.
Ajankohta 20- tai 30-luvulla. Koneeseen tuli moottorihäiriö.
Kone meni täysin päreiksi pakkolaskussa, koska molemmat luuli toisen ohjaavat.

Toinen veljistä huusi veljelleen pakkolaskun jälkeen, -''PERSLÄPI!''
Toinen: -''PAUKAPÄÄ!''

Myöhemmin kovasanaiset veljekset tunnettiin kautta koko Lutfwaffen Persläpenä ja Paukapäänä. Toimivat kouluttajina tai päälliköinä lentokoulutus yksiköissä.
Keitä he olivat?

Tarina on jokseenkin näin, mutta vastausta en muista itsekään, koska en muista lähdeteosta.
Kirjoittaja ehkä Wöffen, Schuck, Hannig , Düttmann tai Wolfrum. Voi olla myös Rall'n, Meimbergin tai Gallandin muistelmat.
Tai sitten joku muu alaan liittyvä kirja.

Tietäjälle 10 pistettä ja papukaijamerkki.:)

Minä taas muistan lukeneeni jonkun suomalaislentäjän muistelmista, että oli kaksi mekaanikkoveljestä, jotka olivat ilmeisesti todella samannäköiset ulkonäöltään. Lisäksi palvelivat samassa yksikössä ja samoissa hommissa. Sukunimi oli Raunio. Muu porukka keksi kätevän tavan erottaa miehet toisistaan. Toinen veljes kun oli kova koiraharrastaja, niin tätä kutsuttiin "Koira-Raunioksi." Toinen veljes sai puolestaan kutsumanimen "Ihmisraunio."
 
Lisävihje^^
Veljekset lensi jo ww1:ssä, ainakin toisella yli 20 ilmavoittoa siinä sodassa. WW2:ssä toinen nousi kenraalimajurin arvoon asti.
 
Tuli mieleen Richthofen...mutta taisivat olla serkkuja?
 
Lotharkin meni sodan jälkeen jossain kaputissa ja tosiaan Wolfram oli serkku.

Haetuista veljeksistä toinen oli Crailsheimin lentokoulun johtaja 1941, kun kaputti sattui.

Lisävinkki:
Toinen veljeksistä hyppäsi laskuvarjolla törmättyään RAF:n Cameliin (203 Sqn) 20.9.1918 ja pelastui hypyn ansiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Jostakin alan teoksesta on mieleeni jäänyt seuraavaa, lähdettä en muista.
Lentäjäveljekset oli siirtämässä 2-paikkaista konetta, toinen istui edessä ja toinen takaohjaamossa.
Ajankohta 20- tai 30-luvulla. Koneeseen tuli moottorihäiriö.
Kone meni täysin päreiksi pakkolaskussa, koska molemmat luuli toisen ohjaavat.

Toinen veljistä huusi veljelleen pakkolaskun jälkeen, -''PERSLÄPI!''
Toinen: -''PAUKAPÄÄ!''

Myöhemmin kovasanaiset veljekset tunnettiin kautta koko Lutfwaffen Persläpenä ja Paukapäänä. Toimivat kouluttajina tai päälliköinä lentokoulutus yksiköissä.
Keitä he olivat?

Tarina on jokseenkin näin, mutta vastausta en muista itsekään, koska en muista lähdeteosta.
Kirjoittaja ehkä Wöffen, Schuck, Hannig , Düttmann tai Wolfrum. Voi olla myös Rall'n, Meimbergin tai Gallandin muistelmat.
Tai sitten joku muu alaan liittyvä kirja.

Tietäjälle 10 pistettä ja papukaijamerkki.:)

Edit: Lähdeteos löytyi ja on yksi noista yllä mainituista. Lähteestä löytyy veljesten sukunimi.
Kone oli Junkers W 34, Bramo moottorilla, tapaus sattui jouluna 1941 ja koneesta itsenäistyi siirtolennolla sekä potkuri että vaihteisto.

Nyt täytyy onnitella teikäläistä todella kiperästä kyssäristä. :salut:

Vastaus ilmeisesti kuten totesitkin löytyy jostain muistelmista. Hitto, pitääkö tässä nyt lähteä pläräämään kaikki läpi. :)

Mutta että molemmat lensivät jo ekassa maailmanpalossa, toisella sieltä yli 20 pudotusta ja toinen tokassa rähinässä kenraali ?

Täältä kun katselee listaa, niin seuraavia nimiä nousee esiin (ww1 ässiä ja kenraaleja). Aikamoista hakuammuntaa silti:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_I_flying_aces_from_Germany

- Bruno Loertzer
- Eduard Ritter von Schleich
- Hermann Frommherz
-Theo Osterkamp
- Ritter von Greim
- Arthur Laumann
- Otto Fruhner
- Oskar Freiherr von Boenigk
- Hans Klein
 
Nyt täytyy onnitella teikäläistä todella kiperästä kyssäristä. :salut:

Vastaus ilmeisesti kuten totesitkin löytyy jostain muistelmista. Hitto, pitääkö tässä nyt lähteä pläräämään kaikki läpi. :)

Mutta että molemmat lensivät jo ekassa maailmanpalossa, toisella sieltä yli 20 pudotusta ja toinen tokassa rähinässä kenraali ?

Täältä kun katselee listaa, niin seuraavia nimiä nousee esiin (ww1 ässiä ja kenraaleja). Aikamoista hakuammuntaa silti:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_I_flying_aces_from_Germany

- Bruno Loertzer
- Eduard Ritter von Schleich
- Hermann Frommherz
-Theo Osterkamp
- Ritter von Greim
- Arthur Laumann
- Otto Fruhner
- Oskar Freiherr von Boenigk
- Hans Klein
Nyt alkaa jo poltella, toisen veljeksen nimi on listassa.^:)
 
Bruno Loertzer veikkaan ma. Tämän nuorempi veli Fritz lensi myös hävittäjillä WW1:ssä. Mutta Bodyguard tuossa yllä varmaan osui oikeaan. En näet tiedä nuoremman Loertzerin kohtaloa sen tarkemmin. Ja Bruno yleni sittemmin kenraalieverstiksi asti.
 
Vedetäänpä edellinen takaisin. Crailsheimin lentokoulun johtajina mainitaan vuodelle 1941 Alfred Traeger ( alkuvuosi ) ja kysymysmerkillä evl Buchner ( loppuvuosi ), joka voisi olla myös Fruhner. Eli vastataanpa Otto Fruhner, joka oli kenraalimajuri IIMS ja saavutti 27 ilmavoittoa IMS:ssa. Broidin nimeä en löydä...
 
Hyviä arvauksia molemmat, mutta kumpikaan ei ole haettu veljespari.
Lähdeteoksen mukaan ikäeroa veljeksillä oli vuosi tai pari.
 
Vedetäänpä edellinen takaisin. Crailsheimin lentokoulun johtajina mainitaan vuodelle 1941 Alfred Traeger ( alkuvuosi ) ja kysymysmerkillä evl Buchner ( loppuvuosi ), joka voisi olla myös Fruhner. Eli vastataanpa Otto Fruhner, joka oli kenraalimajuri IIMS ja saavutti 27 ilmavoittoa IMS:ssa. Broidin nimeä en löydä...

No niin sieltä tuli oikea vastaus.:)
Lennokkaista tarinoista tunnetun Peter "Bonifazius" Düttmannin kirjassa sivulla 24.
Düttmannkaan ei mainitse velipojan nimeä.
 
Back
Top