Kysymys- ja vastaustopiikki

Kyllä!

Kyseinen taajama syntyi linnoitustöiden ns. infrana. Katariina II nimesi linnoituksen David Thessalonialaisen mukaan Krepost Davidovskajaksi, josta nimi vääntyi Taavetiksi.

Linnoitus itsessään jäi parinkymmenen vuoden jälkeen käyttämättömäksi, mutta kylä jäi kasvaen Luumäen keskustaajamaksi.
 
Yritänpä keksiä. Voi olla että jää huomiseen. Alkoi nimittäin alkohollinen erityisoperaatio. Nimittäin rommipullon tyhjennys :p
 
Kyllä!

Kyseinen taajama syntyi linnoitustöiden ns. infrana. Katariina II nimesi linnoituksen David Thessalonialaisen mukaan Krepost Davidovskajaksi, josta nimi vääntyi Taavetiksi.

Linnoitus itsessään jäi parinkymmenen vuoden jälkeen käyttämättömäksi, mutta kylä jäi kasvaen Luumäen keskustaajamaksi.

Kylähän oli alunperin Marttila. Tuo linnoituksen nimi pikkuhiljaa syrjäytti alkuperäisen. Vanhasta on muistona edelleenkin laajemman alueen nimi joka on johdettu vanhasta kylännimestä, Marttilankangas.

Kysymykseesi olisi löytynyt muitakin vastauksia. Käsittääkseni mm. Anttola Etelä-Savossa on saanut nimensä venäläistaustaisen Baranoffin antamana, läänitys nimettiin pyhän Andreaksen mukaan.
 
Kylähän oli alunperin Marttila. Tuo linnoituksen nimi pikkuhiljaa syrjäytti alkuperäisen. Vanhasta on muistona edelleenkin laajemman alueen nimi joka on johdettu vanhasta kylännimestä, Marttilankangas.

Kysymykseesi olisi löytynyt muitakin vastauksia. Käsittääkseni mm. Anttola Etelä-Savossa on saanut nimensä venäläistaustaisen Baranoffin antamana, läänitys nimettiin pyhän Andreaksen mukaan.
Mä olen ollut ymmärryksessä, että Anttola on saanut nimensä 1500-luvulla Anttosen suvulta joka asutti nykyään Anttolan hovina tunnettua kartanoa. Baranoff astui kuvaan 1600-luvulla.

Anttolan hovissa on myös mielenkiintoinen juonenkäänne: isäntä kuoli pudottuaan heinäkuorman päältä Viipurissa ja Mannerheiminkin kutsuvieraana ollut emäntä päätti päivänsä pienessä saunatuvassa, kun ei häntä kehdattu karjasuojaankaan jättää kuolemaan. Keksiikö joku suvun?
 
Mä olen ollut ymmärryksessä, että Anttola on saanut nimensä 1500-luvulla Anttosen suvulta joka asutti nykyään Anttolan hovina tunnettua kartanoa. Baranoff astui kuvaan 1600-luvulla.
OK. Voi olla noinkin päin.
 
Mä olen ollut ymmärryksessä, että Anttola on saanut nimensä 1500-luvulla Anttosen suvulta joka asutti nykyään Anttolan hovina tunnettua kartanoa. Baranoff astui kuvaan 1600-luvulla.

Anttolan hovissa on myös mielenkiintoinen juonenkäänne: isäntä kuoli pudottuaan heinäkuorman päältä Viipurissa ja Mannerheiminkin kutsuvieraana ollut emäntä päätti päivänsä pienessä saunatuvassa, kun ei häntä kehdattu karjasuojaankaan jättää kuolemaan. Keksiikö joku suvun?
Demidov?
 
Asustelen kylällä jossa on kahta työpaikkaa sanottu luolaksi. Toinen on edelleenkin käytössä, toinen suljettiin vuosikymmeniä sitten. mikä taajama?
 
Teoriassa voisi olla myös Otanmäki, ennen Vuolijoki, nykyinen Kajaani. Luola oli ensin kaivos, ja sen kuivuttua Transtechin tehdas.
 
Tikkakoski on oikea vastaus. Tunnelinmäen luola oli ehdottomasti kielletty käymästä. 10v kaverit ja ehdoton kielto... Mitä tapahtuu :p

Norppa jatkaa
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Tikkakoski on oikea vastaus. Tunnelinmäen luola oli ehdottomasti kielletty käymästä. 10v kaverit ja ehdoton kielto... Mitä tapahtuu :p

Norppa jatkaa
Sä arvasit tuon Demidoffin ruhtinassuvun aikaisemmin, joten mun puolesta sulla on jatko!

Uuden kysymyksen keksiminen on hyvää alkoholioperaation jälkeistä aivojumppaa 😉
 
no nyt ei saa googlata.
Suomalainen vanha tilavuusmitta tuoppi... kuinka paljon litroissa?
Olen paikallisen kapakan tietokilpailussa tätä kysynyt. Ainoa joka tiesi oli ilmavoimien sotilasmestari evp
 
Jos sopii, niin heitän tähän väliin yhden kyssärin.

Lentotukialuksia on ollut tapana pitää valtamerien jättiläisinä. Poikkeuksena voidaan pitää ainakin yhtä alusta joka purjehti vain järvessä. Mistähän aluksesta on kyse?
 
Jos sopii, niin heitän tähän väliin yhden kyssärin.

Lentotukialuksia on ollut tapana pitää valtamerien jättiläisinä. Poikkeuksena voidaan pitää ainakin yhtä alusta joka purjehti vain järvessä. Mistähän aluksesta on kyse?
HMS Habakkuk?

Jäästä ja puukuidusta tehty kokeellinen, jättimäinen lentotukialus, enemmänkin saari. Muuttui toisen maailmansodan kuluessa jo rakennusvaiheessa tarpeettomaksi ja annettiin upota Victoria-järveen.

 
Jos sopii, niin heitän tähän väliin yhden kyssärin.

Lentotukialuksia on ollut tapana pitää valtamerien jättiläisinä. Poikkeuksena voidaan pitää ainakin yhtä alusta joka purjehti vain järvessä. Mistähän aluksesta on kyse?
Olisiko ollut USA:n suurten järvien koulutustukialukset? Muokattuja siipiratasaluksia kumpikin...

 
Laitetaanpa nopea, haussa on taistelu.

Hyökkääjä yllätti linnoittautuneen puolustajan ja huijasi sen antautumaan. Hyökkääjällä oli noin puolet puolustajan vahvuudesta.
Puolustaja menetti muutaman hengen tulituksessa ja mm laivan saaliina.
 
Back
Top