Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Putler halua ryssille kansanpuhelimen:
Voikohan sillä soittaa muualle kuin FSBlle tai armeijan värväykseen?
Voi, mutta FSB olisi kyllä aina halutessaan kuulolla, mistä puhutaan ja missä.
 
Erittäin vaikea uskoa etteivät kiinalaiset pystyisi jotain "kansanpuhelinta" tekemään.
 
Putler halua ryssille kansanpuhelimen:
Voikohan sillä soittaa muualle kuin FSBlle tai armeijan värväykseen?
Sole muutaku tekemään. Eli sinne vaan tehdas pystyyn moskovaan ja kolvi kouraan. Nähdään puhelin joka on pinta-alaltaan n. puoli neliötä ja painoa 13 kiloa.
 
Patentit lienee Nokian hengissä pysymiseen vieläkin aika korkealla, sitä uutta nousua odotellessa.
Löytyi sellainen tieto, että 2019 on 1,5 miljardia euroa tullut patenttien lisenssimaksuista ja suuruusluokka varmaan vähintään sama nykyisinkin.

Itse kertovat, että heillä on pelkästään 5G-teknologiaan 4500 "essential" patenttia. Ryssän kansanpuhelimeen riittää varmaan vanhanaikaisempikin teknologia, mutta jostain, kuten Nokian salkusta, sekin pitäisi saada lisensoitua, elleivät varasta. Varastaminenkaan ei auta, kun ei ole osaamista tehdä osia. Ja kiinalainen alihankkija tuskin suostuu patenttia loukkaavaa teknologiaa tekemään.
 
Yllä puhutaan patenteista jne. enkä millään muotoa kiistä heidän/teidän tietämystänne asioista vaan päin vastoin, varmasti se on suurempi kuin esim. minun. Minä tarkastelin asiaa lähinnä ruohonjuuritasolla jolla olen nähnyt myytävän esim. "omppuja" hyvinkin halvalla, toki ns. "kansanpuhelimena" eli sisältä joku vanha android ja varmasti rautakin samaa luokkaa. Ehkä joku patentti on loukattu ja lisenssikin maksamatta?
 
Yllä puhutaan patenteista jne. enkä millään muotoa kiistä heidän/teidän tietämystänne asioista vaan päin vastoin, varmasti se on suurempi kuin esim. minun. Minä tarkastelin asiaa lähinnä ruohonjuuritasolla jolla olen nähnyt myytävän esim. "omppuja" hyvinkin halvalla, toki ns. "kansanpuhelimena" eli sisältä joku vanha android ja varmasti rautakin samaa luokkaa. Ehkä joku patentti on loukattu ja lisenssikin maksamatta?
Voihan tuollainen halpiskin olla lisenssit maksaneiden valmistajien tuote tai niiden tekemistä komponenteista koottu. Ei se suuri ihme olisi, vaikka olisi piraattitavaraakin. Pitkään sai Nokia Applenkin kanssa vääntää, että saivat korvauksensa patentoidun teknologian käytöstä, niin sattuuhan näitä vähän isommissakin ympyröissä.

Jos ryssälään saisivat salakuljetettua isot erät jotain kehitysmaapuhelimia, niin siitähän se kansanpuhelin sitten muodostuisi kun laiteaan kanteen oma merkki, esim. Blyat Cellular. Perstuntumalla arvelen kyllä, että ryssillä ei ole omaa valmiutta kovin helposti saada edes kokoonpanoa valmiista komponenteista aikaiseksi. Ja kompontenttien saatavuuskin saattaa muodostua sitä ennen pahemmanpuoleiseksi ongelmaksi. Mm. olennaisia siruja ei missään nyrkkipajalla pystytä tekemään ja melkomoinen taloudellinen riski olisi valmistajalle alkaa nykytilanteessa viedä siruja ryssänmaalle kansanpuhelimen kokoonpanoa varten.
 
Nykyaikainen Androidi alkaa olla kohtuullisen hyvin suojattu ja Apple on ihan omassa luokassaan. Triviaalisti laajasti levitettävää vakoiluohjelmaa on hankala tehdä kun reijät alkaa olla mallikohtaisia. Eiköhän aiempi Apple kielto johdu juuri tästä, eli FSB ei pääse laajasti käsiksi puhelinten sisältöön. Länsimaat taasen pääsee kun voi mennä valmistajan kautta suoraan. Pelkkä normipuhelujen kuuntelu ja tekstiviestien lukeminen ei kanna pitkälle kun eri viestintäsovellukset valtaa alaa. Raskasta salatun liikenteen murtamista helpompi on kuunnella suoraan käyttöjärjestelmän tasolla.

Kansanpuhelin sitten ratkoo tämän ongleman, eli puhelimeen pääsee käyttöjärjestelmän kautta sisään suoraan valmistajan työkaluilla ja samalla tuo seuranta voidaan piilottaa kunnolla.

Menee siis samaan kategoriaan kuin virkakunnan passien takavarikko, talousromahdus alkaa tuoda aitoa levottomuusriskiä. Kuria on pakko kiristää Lisäksi länsimaisen tekniikan saanti vaikeutuu kokoajan joten kansan autoa, puhelinta ja radiotakin aletaan kohta kaipaamaan. Pitäähän sitä puttelin jotain kaupunki-hovilleen tarjota.
 

Talousrintamallakin näyttää menevän ihan suunnitelmien mukaisesti 🤣💪

"Maaliskuussa presidentti Vladimir Putin yllätti ilmoittamalla, että taloudelliset vaikeudet edellyttävät nopeita toimia. Aikaisemmin hän on sanonut, että pakotteilla ei ole merkittävää vaikutusta talouteen.

”Venäjään vastaan määrätyillä pakotteilla voi keskipitkällä aikavälillä olla kielteinen vaikutus talouteen”, presidentti sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan."

Alkaa pikkuhiljaa tilannekuva selviämään Putellekin🤣👍
 

Perjantaina Moskovan pörssissä yhdellä Yhdysvaltain dollarilla sai 82 ruplaa. Ruplan kurssi on viimeksi ollut yhtä alhaalla vuosi sitten huhtikuussa.

Myös ruplan eurokurssi laski kaksi prosenttia.

Alimmillaan rupla kävi heti täysimittaisen hyökkäyksen alettua, kun dollarikurssi oli 113 ruplaa. Viime kesänä ruplan kurssi taas oli vahva, kun yhdellä dollarilla sai vain 58,90 ruplaa.
 
Back
Top