Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Kazanin lentokonetehdas pystyy toimittamaan vain yhden Tu-214-koneen tänä vuonna kolmen suunnitellun sijasta. Ongelmana on myös ettei kukaan ole kiinnostunut tästä neuvostoaikana suunnitellusta koneesta, lentoyhtiöden innokkuutta syö huono polttoainetalous ja kolmen hengen miehistö. Konetta on viimeisen viidentoista vuoden aikana ostanut vain Venäjän valtio ja sitä on valmistettu maksimissaan muutama vuodessa.

Myös Il-114:n tuotannon uudelleenkäynnistys on viivästynyt, Su-100 Superjet odottelee venäläisiä moottoreita ja Irkut MC-21:n käyttöönottoa on siirretty ensi vuoden lopulle.

Russia failed to fulfill the plan for assembling Soviet aircraft​

This year, the Kazan Aviation Plant, which produces the Tu-214 aircraft developed in the USSR, will be able to assemble and deliver to the customer only one of the three planned airliners, and it will be able to operate in 2024. Kommersant writes about this, based on several sources.

One of them claims that the aircraft is almost assembled, while the other talks about the technical acceptance process. The interlocutors also differ in information about the customer - the special flight squad "Russia" or the Ministry of Emergency Situations.

The program for the development of the civil aviation industry until 2030, adopted last summer, provided for the delivery of three Tu-214 aircraft by the end of 2023, so the manufacturer will no longer have time to fulfill the plan.

An industry source indicates that there are still no firm contracts for this model in the industry. Companies are unhappy with both the high fuel consumption and the three-person crew.

In addition, deliveries of the Il-114-300 aircraft were postponed, production of the L-410 could not be established (Russia and Belarus will create a new aircraft instead), and the Superjet 100 (an imported version of the Sukhoi Superjet 100) has not yet flown with domestic engines, although its deliveries should have already begun and this information was confirmed in the summer.

The TVRS aircraft is also behind schedule, and the first flight launch of the MC-21 in Russian configuration has been postponed to an undetermined date.
https://www.mk.ru/politics/2023/12/...lnit-plan-po-sborke-sovetskikh-samoletov.html
 
Kazanin lentokonetehdas pystyy toimittamaan vain yhden Tu-214-koneen tänä vuonna kolmen suunnitellun sijasta. Ongelmana on myös ettei kukaan ole kiinnostunut tästä neuvostoaikana suunnitellusta koneesta, lentoyhtiöden innokkuutta syö huono polttoainetalous ja kolmen hengen miehistö. Konetta on viimeisen viidentoista vuoden aikana ostanut vain Venäjän valtio ja sitä on valmistettu maksimissaan muutama vuodessa.

Myös Il-114:n tuotannon uudelleenkäynnistys on viivästynyt, Su-100 Superjet odottelee venäläisiä moottoreita ja Irkut MC-21:n käyttöönottoa on siirretty ensi vuoden lopulle.

https://www.mk.ru/politics/2023/12/...lnit-plan-po-sborke-sovetskikh-samoletov.html
No jos ei vatnikki lennä niin onneksi pääsee junalla kun satuttaa menonsa signaalikabinettien palojen väliin. Ja sitten pääsee vielä ladalla ellei satu olemaan bensa loppu asemalta.
 
No jos ei vatnikki lennä niin onneksi pääsee junalla kun satuttaa menonsa signaalikabinettien palojen väliin. Ja sitten pääsee vielä ladalla ellei satu olemaan bensa loppu asemalta.
Jos putinin juna kulkee, niin muulla henkilöliikenteessä ei liene niin väliä... Voi olla jopa vaalien jälkeistä mobilisaatiota ajatellen parempi että lentoliikenne ja muu ei sotilaallinen liikenne lakkaa. Mobikit kulkee vaikka karjavaunussa
 
Pakotelistatut oligarkit eivät tahdo myydä Helsinki-hallia joten pakkolunastus on astetta todennäköisempi.
Maksu menee joka tapauksessa sulku- eli jäädytetylle tilille.
Mielestäni rahat pitäisi loppu viimeksi takavarikoida ja käyttää Ukrainan lastenterveyden edistämiseen.

 
Joka on aktiivisesti lukenut tätä palstaa niin tietää, että tämä asia oli nähtävissä jo kuukausia sitten. Koko ryssien alumiinibisnekseltä lähti pohja pois kun USA ei enää osta ollenkaan ja EU maiden asiakkaat ovat vapaaehtoisesti vähentäneet venäläisen alumiinin hankintaa. Kun tuon lisäksi raaka-aineiden hankinta meni hankalammaksi ja pitää rahdata Kiinasta Länsi-Siperiaan ja valmiina tuotteena takaisin niin minkäänlaista kannattavaa toimintaa tuosta ei saa järkeiltyä. Nyt kun globaalisti hinnat ovat painuneet alas niin se on viimeinen naula arkkuun.

Joko valtion on tuettava tai Rusalin sulattoja menee kiinni.

 

Kyllä, listalle pääsi mm. lancetteja valmistava yritys tytäryhtiöineen sekä omistaja perheineen sekä lukuisia firmoja, pankkeja jne. Myös kiinalaisia ja Arabiemiraatteista lähtöisin olevia firmoja jotka auttavat ryssiä kiertämään pakotteita pääsi mustalle listalle.

 
Ryssien valtion rautatielaitos on pahassa rahapulassa, inflaation vuoksi rahtihintoja on 2021-2024 korotettu/korotetaan maltilliset n. 43 % yhteensä. Ja tästä huolimatta he haluavat siirtää hiilen korkeampaan taksaluokkaan, mikä tekisi valtaosan ryssien hiilikaivoksista kannattamattomia.

Hyvin pyyhkii, eli joko rautatielaitos tarvii tukiaisia tai kaatuu tai hiilikaivokset vaativat tukiaisia tai kaatuvat, tai molemmat tarvitsevat jonkin verran tukiaisia. Ryssämeininki.

 
f22e4b2ecc308e8df2557d75b830da6e.jpg.webp

 
Siperiassa on taas vaihteeksi talvi alkanut ja tutuissa merkeissä, kylmää on ulkona ja sisällä. Uutena haasteena on kryptovaluuttojen louhijat, jotka kuluttavat niin paljon sähköä, että sitä ei riitä kaikille. Lisäksi erilaiset keskuslämmitys laitokset hajoavat jo talven alussa, harmittavasti Burjatiasta ja Tjumenista on muutamia kymmeniä tuhansia nuoressa iässä ollutta miestä kadonnut niin saattaa nuo huolto ja korjaushommat sekä halkojen hankkiminen jäädä kylien mummoilta tekemättä. Tyhjenee se Siperia noinkin.


Lisää kananmunista, eräänlainen ilmapuntari inflaation tasosta siis venäläisille itselleen.


Mietin vain, että olisikohan päässyt lintuinfluenssa vierailemaan ryssälän kanaloissa ja sitä on peitelty, mutta lopulta asia paljastuu kun ei ole munia myydä?
 
Viimeksi muokattu:
Jollain instanssilla oltu sentään hereillä etukäteen ja osattu otta ryssältä kalusto haltuun:
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000010057135.html

Eli VR osti yhteisyrityksen lainat ja panttioikeuden kautta ulosmittasi kaluston yhteisyrityksestä ulos. Yhteisyrityksen voi sitten antaa kaatu konkurssiin ihan rauhassa niin ryssän omistukset haihtuu sitäkautta.

VR nyt on muutenkin harrastanut puoliväkisin tuota liikennettä ryssälään niin kaipa siellä on osattu varautua vähän paremmin asiaan.
 
Myrkkyä ryssälän taloudelle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
USA ja Kanada ovat ottaneet ja edelleen vahvistamassa asemaansa Euroopan öljyn ja kaasun tuottajina Norjan ohella ja Musta Pekka jää ryssien käteen.

Sota jatkunee vielä vuosia ja pakotteet sen päälle vielä useamman vuoden eli tällä vuosikymmenellä edelleen vähenee ryssäperäisen energian käyttö Euroopassa. Ensi vuoden lopussa loppuu kaasun siirto Ukrainan läpi menevässä putkessa, Bulgaria siirtyy öljyn jalostamollaan jo maaliskuuhun mennessä käyttämään muuta kuin venäläisten öljyä ja siltä osin vain LNG jää jäljelle. Siinäkin on näköpiirissä, että sopimusten umpeutuessa ne uusitaan jonkun muun kuin ryssän kanssa.

Mutta uutisen jännä kohta on tuo hiilen kokonaisvolyymin kääntyminen alaspäin jo ensi vuonna, jos lukee vähän aikasemmin laittamani linkin ryssien rautateistä joiden pienikin hinnan korotus tekee koko Venäjän hiilikaivostoiminnasta kannattamatonta niin sehän isossa kuvassa tarkoittaa, että globaalisti laskeva hiilen kulutus lähtee ensimmäisenä sieltä ryssien tuotannosta koska se on jo nyt kannattavuuden rajoilla. Toki he jatkavat omaan käyttöönsä sen kaivamista, mutta sillä ei valuuttaa maahan tule. Eli käytännössä yksi jalka Venäjän taloudessa on lahoamassa alta ihan itsekseen.


 
Myrkkyä ryssälän taloudelle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
USA ja Kanada ovat ottaneet ja edelleen vahvistamassa asemaansa Euroopan öljyn ja kaasun tuottajina Norjan ohella ja Musta Pekka jää ryssien käteen.

Sota jatkunee vielä vuosia ja pakotteet sen päälle vielä useamman vuoden eli tällä vuosikymmenellä edelleen vähenee ryssäperäisen energian käyttö Euroopassa. Ensi vuoden lopussa loppuu kaasun siirto Ukrainan läpi menevässä putkessa, Bulgaria siirtyy öljyn jalostamollaan jo maaliskuuhun mennessä käyttämään muuta kuin venäläisten öljyä ja siltä osin vain LNG jää jäljelle. Siinäkin on näköpiirissä, että sopimusten umpeutuessa ne uusitaan jonkun muun kuin ryssän kanssa.

Mutta uutisen jännä kohta on tuo hiilen kokonaisvolyymin kääntyminen alaspäin jo ensi vuonna, jos lukee vähän aikasemmin laittamani linkin ryssien rautateistä joiden pienikin hinnan korotus tekee koko Venäjän hiilikaivostoiminnasta kannattamatonta niin sehän isossa kuvassa tarkoittaa, että globaalisti laskeva hiilen kulutus lähtee ensimmäisenä sieltä ryssien tuotannosta koska se on jo nyt kannattavuuden rajoilla. Toki he jatkavat omaan käyttöönsä sen kaivamista, mutta sillä ei valuuttaa maahan tule. Eli käytännössä yksi jalka Venäjän taloudessa on lahoamassa alta ihan itsekseen.


Tässä pienikatteisessa raaka-ainekaupassa joksi sen hiilen voi lukea tekee hyvää kun joutuu käyttämään salakuljetettua varaosakantaa. Nykyinen ryssälän kauvosteollisuus on normaalilla kansainvälisellä kalustolla pyörivää. Juurikin siksi että on voitu kilpailuttaa eri toimijat. Nyt sitten joutuu vaihtamaan Kiinalaiseen tai ajamaan vanhaa kalustoa pitempään. Kiinna osaa rahastaa ja vanhempi kalusto vaatii enemmän varaosia. Salakuljetus sitten nostaa tuotteen kuin tuotteen hinnat moininkertaisiksi. Tai sotkee aikataulut, todennäköisesti tekee molemmat.

Kun kaikki "tuottava" toiminta pyörii valtion avustuksilla, niin mistä se valtio saa tulonsa?
 
Back
Top