Laivat vs hävittäjät

Sukellusvene on vähän poikkeus sen vedenalaisuuden takia. Voisin tässä viisastella vaikka siitä että vene ei ole laiva, mutta jätetään toiseen kertaan.
Tosin sukellusveneistäkään en muuten ole lukenut niitä tuhotun lentokoneen tykki-tai kk -tulella, syvyyspommeilla kylläkin lukuisia. Mahdollista se kuitenkin lienee.
Siitä on kuitenkin vaikea päästä yli taikka ympäri, että laivan upottaminen pikatykeillä on vaikea homma jo siksikin, että niiden läpäisykyky vesirajan alla jää rajalliseksi ja suorakin osuma aiheuttaa niin vähäisiä vuotoja, että vauriontorjuntamiehistö pystyy ne korjaamaan. Samaten kannenpäällisiä rakenteita vastaan ei teho riitä, panssarikannesta nyt puhumattakaan. Sukellusveneellä kaikki pinnat ovat vesirajan alla sukellettaessa, joten se muodostaa edellämainitusta poikkeuksen.

Esmes Samarin taistelussa nakattiin japanilaisten silmille jokseenkin kaikki mikä nakattavissa oli, eikä merkittäviä tuloksia muistaakseni lentokoneilla saatu. Häirintää kylläkin.
 
Sukellusvene on vähän poikkeus sen vedenalaisuuden takia. Voisin tässä viisastella vaikka siitä että vene ei ole laiva, mutta jätetään toiseen kertaan.
Tosin sukellusveneistäkään en muuten ole lukenut niitä tuhotun lentokoneen tykki-tai kk -tulella, syvyyspommeilla kylläkin lukuisia. Mahdollista se kuitenkin lienee.
Joo.
Raketeilla, tykeillä, ja kk:lla:
 
Siitä on kuitenkin vaikea päästä yli taikka ympäri, että laivan upottaminen pikatykeillä on vaikea homma jo siksikin, että niiden läpäisykyky vesirajan alla jää rajalliseksi ja suorakin osuma aiheuttaa niin vähäisiä vuotoja, että vauriontorjuntamiehistö pystyy ne korjaamaan. Samaten kannenpäällisiä rakenteita vastaan ei teho riitä, panssarikannesta nyt puhumattakaan.
Laivaluokan aluksia ei HX-tykkitulella ehkä pyritäkään upottamaan.
Kannenpäällisiin rakenteisiin ei teho riitä?
Panssarikansi?
Kerro toki lisää.
 
En nyt äkkiseltään löytänyt parempaa kuvaa, mutta läpi 1900-luvun on ollut tapana rakentaa sotalaivaan vahvasti panssaroitu ydinosa, armour citadel, minkä sisällä ovat elintärkeät toiminnot kuten koneisto, taistelunjohto, ammusmakasiinit jne. Tätä mä tarkotin panssarikannella ja näiden läpäisy lentokonetykeillä on tekemätön homma.

1583015612681.png
 
Luulisin, että ne kykenevät torjumaan ohjuksiakin. Miksi niitä muuten asennettaisiin varsinkaan Itämerelle sijoitettuihin aluksiin, jotka varautuvat kohtaamaan länsimaisen vihollisen. Toki vaikutusetäisyys ja monimaalitorjuntakyky ovat rajalliset, mutta niinhän ne ovat muillakin CIWS-järjestelmillä.

Lähinnä muistelin, että Kashtan käyttäisi Iglaa ohjuksena, mutta taitaa olla raskaampi ohjus käytössä. IP-ohjus tarkoittaisi, että se ei välttämättä saa lukitusta annetussa tilanteessa (sumua tai jotakin sellaista) ja mahtaisiko tuon kokoluokan ohjus muutenkaan keretä torjumaan ajoissa? Jättäen siis homman tykin harteille ja pelkästään korkealla tulinopeudella tuskin saa ohjusta alas.
 
Esmes Samarin taistelussa nakattiin japanilaisten silmille jokseenkin kaikki mikä nakattavissa oli, eikä merkittäviä tuloksia muistaakseni lentokoneilla saatu. Häirintää kylläkin.

Tuossa pitää muistaa, että tuossa taistelussa vastassa oli vähintäänkin hävittäjä luokan alukset ja väittäisin, että suurin osa keskittyi suurimpien alusten häirintään, joten maalit olivat sieltä paremmin suojatusta päästä.
 
No, sotalaivoistahan mä oon koko ajan puhunutkin.
 
Lähinnä muistelin, että Kashtan käyttäisi Iglaa ohjuksena, mutta taitaa olla raskaampi ohjus käytössä. IP-ohjus tarkoittaisi, että se ei välttämättä saa lukitusta annetussa tilanteessa (sumua tai jotakin sellaista) ja mahtaisiko tuon kokoluokan ohjus muutenkaan keretä torjumaan ajoissa? Jättäen siis homman tykin harteille ja pelkästään korkealla tulinopeudella tuskin saa ohjusta alas.

Karakurteilla ja Buyan-M:llä taitaa olla jo Pantsir-M, mutta onhan tuota Kashaniakin Stergushciyllä. Siis mitä Itämerellä operoi, kun niistä oli jossakin vaiheessa puhe.

Ajoissa torjumisen ongelmaa en sinänsä näe. Länsivalloilla ei liiemmin ole ylisoonisia meritorjuntaohjuksia, jos yhtäkään, ja alisoonisia maaleja on ammuttu alas olkapääohjuksillakin vuosikymmeniä. Kyllä se torjunta varmaan kannattaa aloittaa laittamalla ohjus matkaan heti kun maaliin on lukitus ja maali on tulossa kantamalle. Meren luulisi antavan myös kohtuullisesti kontrastia infrapunahakupäälle.

Tykin tulinopeus ei liene ainoa ratkaiseva tekijä, mutta onko jotakin syytä uskoa, että venäläistykit olisivat merkittävästi epätarkempia kuin esimerkiksi Goalkeeper ja Phalanx? Pantsir-M:ssä on sama tykki kuin Su-25:ssä ja Goalkeeperissä taas sama kuin A-10:ssä.

P.S. Ollaan muuten taas hyvin kaukana Gripenistä... Ehkä @setämies siirtää keskustelua paremmin sopivaan ketjuun?
 
Gripenin 27mm tykki x 4 eli parvi repii oikealla ammuksella laivan kuin laivan kappaleiksi. Samovaarit ja muut tunnustaa että A-10 tuhoaa panssarivaunut lentokonepyssyllään, mutta parempi pyssy ei sitten tehoakaan tankkia heikompaan kappaleeseen? 27mm läpäisee paremmin kuin 30mm.

Jos laivassa on alumiiniseiniä niin ne voi tulituksessa jopa syttyä palamaan kun alumiinipöly oksidoituu. Tätä prosessia ei voi edes sammuttaa. Se vaan jatkuu ja jatkuu, koska pistemäinenkin kuumuus sytyttää ympäröivää alumiinia.

Lentokoneiden ammukset saavat mukavasti lisävauhtia koneiden vauhdista, joka tykkirynnäkössä voisi olla 700 km/h. Ammus-energia tuplautuu.

A-10 osuu helposti liikkuvaan tankkiin. Laiva on 8-12 kertaa pitempi. Siihen ei voi olla osumatta. Toisaalta vaikka ei osuisi, niin ammusten shokkiaallot rikkoo tutka-antenneja laivasta.

Gripenin ammuksessa soisi olevan volframia tai jotain muuta raskasta ainetta, kuten A-10. Olennaisempaa on kuitenkin vyön lataus erilaisilla ammuksilla.
 
Gripenin 27mm tykki x 4 eli parvi repii oikealla ammuksella laivan kuin laivan kappaleiksi. Samovaarit ja muut tunnustaa että A-10 tuhoaa panssarivaunut lentokonepyssyllään, mutta parempi pyssy ei sitten tehoakaan tankkia heikompaan kappaleeseen? 27mm läpäisee paremmin kuin 30mm.
Mitä vittua täällä oikein tapahtuu?
 
Outo homma sitten, että tst-panssarivaunuissa ei ole sitä rynnäkkövaunun 30 mm konetykkiä jos se kerta on niin ylivoimainen, vaan pitää jollain 120 mm sileäputkikanuunoilla pelleillä. Olisi kait pitänyt myös kertoa argentiinalaisille, että ihan turhaa hommaa se laivojen pommittaminen on, Miragen tykkirynnäköllä oltaisiin fregatit pyyhkäisty kuin pieru Saharaan.

Jaetaanko kans pst-miehille hilparit millä voi kätevästi viskata polttopullon vaunun ilmanottoon?
 
Kaupallisen liikenteen vektorit on kyllä niin tarkasti mukana ilmatilannekuvassa, että ei niitä Suomessa voi ampua alas ellei järjestelmä ole kaikenkaikkiaan vakavasti sekaisin. Melko integroitu kokonaisuus meillä kaiketi. Myös yleisilmailussa ollaan matkalla kohti pakollisia transpondereita, jolloin korpikenttienkin koneet eivät ole vain maaleja tutkassa. Dronejakaan ei kohta saa enää lennättää ilman reaaliaikaista ilmoitusta. Pimeitä maaleja ei liiku enää kuin valtioilma-aluksina. Ainoaksi tehtäväksi jää selvittää, minkä valtion.

...paitsi tietysti, jos maastossa liikkuu yksinäisiä ITO-pattereita, jotka toimivat oman kapean tietonsa varassa, niinkuin ilmeisesti kokolailla kaikissa viime aikojen matkustakoneiden alasampumisissa. Olin aika yllättynyt, että Iranissakin oli sellainen vielä nykyaikana; muilla on ollut tapana sählätä yksikseen enemmän (mukaanlukien USS Vincennes).

Ja ajattelit, että Venäjän Tu-22M3-koneet eivät missään nimessä tekisi hyökkäystään hyödyntäen näitä kaupallisen liikenteen vektoreita? Varsinkin jos tiedetään, että meillä on tehokkaita BVR-ohjuksia. Vaikka ilmatila olisi suljettu (ja kuinka edes Suomi voi sulkea Suomenlahden kansainvälistä ilmatilaa?), niin jää pieni epäilys, jos kone lähestyy kaupallisen liikenteen vektorilla ja korkeus on sellainen, jota vaikkapa matkustajakoneet käyttävät. Aikaa voitetaan ainakin, kun meillä arvotaan, että pitääkö käydä visuaalisesti tunnistamassa ensin
 
Hawkin tykin lataisin siten, että vyössä ensin tulee HE-ammukset. Niissä on tehoa, vaikka ammutaan kaukaa. Ne rikkoo ehkä tutkan ja IT-ohjuksia, varsinkin jos koneita on koko parvi.
Toisena vyössä panssariluodit. Ne tekee lommoja laivan kylkeen, ja jokainen lommo on soppiheijastin tutkalle. Lisäksi törmäysenergia lämmittää osuman 5 minuutiksi, joten infrapunaohjus näkee kohteen.
Kolmantena vyössä olisi nuoliammuksia, jotka läpäisee seiniä ja kansia, ja tekee vesivuotoja sekä oikosulkuja.

Itse ampuisin ensin yhdellä koneella reiät aluksen kylkeen panssarimmuksin. Siipikone ampuisi sitten sytytyskranaatit samoista rei'istä aluksen sisään.. Aluksen täystuho olisi väistämätön. Kas kun näin yksinkertaista toimintamallia ei ole Pv:ssa tai maailmalla yleisemminkin huomattu :unsure:
 
En nyt äkkiseltään löytänyt parempaa kuvaa, mutta läpi 1900-luvun on ollut tapana rakentaa sotalaivaan vahvasti panssaroitu ydinosa, armour citadel, minkä sisällä ovat elintärkeät toiminnot kuten koneisto, taistelunjohto, ammusmakasiinit jne. Tätä mä tarkotin panssarikannella ja näiden läpäisy lentokonetykeillä on tekemätön homma.

Panssarikansia oli vain risteilijän kokoluokan aluksissa. Hävittäjät ja fregatit ovat olleet yleensä panssaroimattomia pl. ehkä tykkitornien sirpalesuojat. 1900-luvun alkuvuosina hävittäjän rungolevyn paksuus saattoi olla vain 1/8 tuumaa eli reilut 3mm. Nykyäänkin ollaan reilusti alle tuuman vahvuuksissa.

Tykkirynnäkkö ei välttämättä ole silti hyvä idea. Jos nyt otetaan esimerkkialus punalippuisesta Itämeren laivastosta, niin vaikka vanha kunnon Nanutshka, eli itämaan kielellä projekti 1234 ohjusalus. Näitä kylmän sodan peruspaatteja on edelleen Itämerellä muutama kappale käytössä:

640px-Nanuchka-I_DN-SC-88-09637.jpg


Ilmatorjuntaseistus koostuu 4K33-ohjusjärjestelmästä (20 ohjusta), eli SA-8 Geckon alusversio. Ohjuksen kantama on noin 15km, se on tutkaohjattu ja varajärjestelmänä löytyy myös optinen tähtäin. Tämän lisäksi löytyy CIWS-aseena 30mm 6-putkinen gatling-tykki AK-630. Tämä on edistyneempi versio meidän Tuima-luokan veneillä käytetystä 30mm kaksoistykistä. Sekin on tutkaohjattu, sitä voidaan käyttää täysin automatisoituna ja lisäksi myös optisella tähtäimellä, jota ilmeisesti pääasiassa käytetään pintamaaleihin. Vihdoin viimein aluksen päätykki, 76mm AK-176 on myös tutkaohjattu käyttäen samaa MR-123 'Bass Tilt' tulenjohtojärjestelmää kuin AK-630.

Eli kyllä tykkirynnäkkö vähän hasardilta kuulostaa. Joku Rafale ehkä voisi häiritä tulenjohtotutkat jumiin (ei välttämättä helpoin homma koska aluksessa on kaksi eri tulenjohtotutkaa jotka käyttävät eri taajuuksia). Niiden lisäksi kuitenkin kaikilla it-järjestelmillä on optinen maalinosoitus Jos kohta sillä osumistodennäköisyys ei ole kovin häävi niin kovemmin se kuitenkin ampuu lentokonetta kuin kone ampuu laivaa. Häirinnän lisäksi toinen vaihtoehto olisi lentää hyvin matalalla koska näiden 70-lukulaisten tutkien kyky ampua seaskimmereitä ei ole häävi, mutta silloin omakin tulitus muuttuu hankalaksi. Ellei alusta pystytä yllättämään alhaisessa valmiustilassa niin näinkin vanhanaikaisen laivan it on kyllä hävittäjäkoneelle vakava vaara. Parempi ampua kaukaa jollain ohjuksella.
 
Kyllä meidänkin oloissa saattaisi olla aikamoinen kynnys ampua BVR-ohjuksella kohdetta esim. Suomenlahden yllä, kun se voi kuitenkin teoriassa olla esim. NATOn air policing -kone Virosta (joka jostain syystä lentäisi pimeänä esim harjoituksen takia) tai vaikkapa matkustajakone. Ja nimenomaan tuo on se alue, jossa torjuntalentoja suoritettaneen, jos Helsinkiä uhataan. Eri asia sitten jossain sisämaassa, kun voidaan olla aika varmoja, että kohde on vihollinen. Mutta harmaassa vaiheessa sekään ei ole varmaa, koska ylilentojen kieltäminen Suomen ilmatilassa lienee kynnyksen takana, jos ei olla vielä sotatilassa

Harmaassa vaiheessa vihollinen voi tehdä tempun "kerran" ja sitten ollaankin jo sodassa. Eikä lentokieltoalue ole (tai ainakaan pitäisi olla) Suomen kaltaisessa maassa mikään ongelma. Siihen riittää ihan jo korkea-arvoiset vieraat Helsingissä. Täällä ei onneksi olla ilmatilan "vuokratulojen" kannalta riippuvaisia samalla tapaa kuin Ukrainassa.


Kiellon ulottaminen kansainväliseen ilmatilaan voi sitten jo olla kynnyksen takana. Sodan oloissa sekään ei tosin liene ongelma, jokainen vastuullinen lentoyhtiö ottaa sellaisen julkisen tiedon hyvin vakavasti. Britit käyttivät sellaista Falklandeilla.

Ja ajattelit, että Venäjän Tu-22M3-koneet eivät missään nimessä tekisi hyökkäystään hyödyntäen näitä kaupallisen liikenteen vektoreita? Varsinkin jos tiedetään, että meillä on tehokkaita BVR-ohjuksia. Vaikka ilmatila olisi suljettu (ja kuinka edes Suomi voi sulkea Suomenlahden kansainvälistä ilmatilaa?), niin jää pieni epäilys, jos kone lähestyy kaupallisen liikenteen vektorilla ja korkeus on sellainen, jota vaikkapa matkustajakoneet käyttävät. Aikaa voitetaan ainakin, kun meillä arvotaan, että pitääkö käydä visuaalisesti tunnistamassa ensin

Ei sitä arvota, vaan noudatetaan protokollaa. Jos Pietarista näyttäisi tulevan Helsinkiin vuoronmukainen reittikone kolmantena sotapäivänä, niin aika selkeää on, ettei se sellainen ole.

Tulevaisuudessa on myös ensimmäisenä sotapäivänä paremmat mahdollisuudet kaukotunnistuksiin IRST-järjestelmien ansiosta. Nytkin toki rajoitetusti, NASAMS omaa EO-sensorin ja Hornetin Litening-säiliölläkin kyennee johonkin.
 
Back
Top