Brittien BAC Lightning oli aikoinaan kova kahden machin kulkija. Se omasi myös huikean nousukyvyn. Koneen lakikorkeus on vieläkin hieman mystiikan peitossa. Mutta jotain koneen potentiaalista kertoo se, että 60-luvun alussa RAF ja USAF suorittivat Englannissa korkeatorjuntakokeita, joissa Lightningit ottivat kiinni korkealla lentäneitä Lockheed U-2 -tiedustelukoneita ilman ongelmia.
Katso liite: 6466
Samasta aiheesta juttua eräältä nettifoorumilta:
http://www.gt40s.com/forum/paddock/32919-bac-lightning-edge-space.html
The official ceiling was a secret to the general public and low security RAF documents simply stated 60,000+ ft (18 000+ m), although it was well known within the RAF to be capable of much greater heights; the official maximum altitude mainly being determined by cockpit pressurisation reliability and safety. In September 1962 Fighter Command organized a series of trial supersonic overland interceptions of Lockheed U-2As, temporarily based at RAF Upper Heyford to monitor resumed Soviet nuclear tests, at heights of around 60,000-65,000 ft. The trials took place in two stages, the second series consisting of 14 interceptions, including four successful and four abortive ones at 65,000. The late Brian Carroll, a former RAF Lightning pilot and ex-Lightning Chief Examiner, reported taking a Lightning F.53 up to 87,300 feet (26 600 m) over Saudi Arabia at which level "Earth curvature was visible and the sky was quite dark" but control-wise it was "on a knife edge".
Tässä kyseisessä kirjassa on myös erään Lightning-kuskin muisteluksia Kaukoidästä 60-luvulta.
Katso liite: 6467
Syksyllä 68 Singaporeen sijoitetut RAF:n Lightningit harjoittelivat korkeatorjuntoja (intercept) USAF:in RB-57 -tiedustelukonetta vastaan. Ensimmäinen maalilento lennettiin 50 000 jalan korkeudessa ilman mitään ongelmia. Seuraava 65 000 jalassa, jälleen kerran ilman suurempia ongelmia Lightningille.
Kolmannella kerralla maalikone lensi 80 000 jalan korkeudessa. Brittipilotti muistelee:
"At these high altitudes, I had to handle my aircraft with particular finesse. The requisite technique was to accelerate the Lightning to supersonic airspeeds at tropopause altitude (the boundary between troposphere and stratosphere, and the most efficient altitude for the Lightning's Rolls-Royce Avon 302 engines) then zoom up to the target's height for interception. The tropopause, typically around 36 000 feet at European latitudes, was at its highest near the equator - regularly 55 000 feet or so. I would employ this to my advantage."
Inertianousulla kaveri sitten onnistui saamaan maalin kiinni. Viimeisellä kerralla RB-57 kelasi korkeutta päälle 100 000 jalkaan ja tämä oli jo hävittäjälle liikaa.
Sama pilotti muistelee vielä, että ilmatankkauksen jälkeen tämä päätti vielä kokeilla mihin kone pystyy. Nousi 50 000 jalkaan ja vaakalennossa kiihdytti maksiminopeuteen. Ligtning kiihtyi kahteen machiin. Nousu jatkui 65 000 jalkaan, jossa kone uudelleen vaakalentoon. Uusi kiihdytys nopeudelle mach 2,2 ja inertianousulla avaruutta kohti. Lakipiste saavutettiin 88 000 jalassa. Pilotti muistelee, että näkymät olivat henkeäsalpaavat. Maapallo oli kaareva ja Singaporen päältä saattoi nähdä Borneon ja Vietnamin rannikon.