Lippujuhlapäivä

Aatu Hitlerikään ei kunniamerkeillä pröystäillyt. Ukkeli ei tainnut pitää muuta rintapielessään kuin ekasta maailmansodasta ansaitsemaansa 1. luokan rautaristiä. Stalikalla oli sen sijaan rintamus täynnä killuttimia.
Mikä on yksi niistä harvoista Aatun tekemistä asioista mistä pitäisi kaikkien ottaa oppia. Hienompaa se on jos kaikki käyttävät vain ansaitsemiaan mitaleja, ja silti on niitä jossain vaiheessa niin paljon että olisi tyylikkäämpää valita niistä arvokkain/merkityksellisin ja käyttäävain sitä/niitä. Tekee jokaisesta mitalista merkityksellisemmän, ja ihan vaan hienomman näköistä.
 
Mikä on yksi niistä harvoista Aatun tekemistä asioista mistä pitäisi kaikkien ottaa oppia. Hienompaa se on jos kaikki käyttävät vain ansaitsemiaan mitaleja, ja silti on niitä jossain vaiheessa niin paljon että olisi tyylikkäämpää valita niistä arvokkain/merkityksellisin ja käyttäävain sitä/niitä. Tekee jokaisesta mitalista merkityksellisemmän, ja ihan vaan hienomman näköistä.

Aatun mitalista tosin on kerrottu, että mistään ei löytyisi tietoja sen myöntämisestä.
 
Aatun mitalista tosin on kerrottu, että mistään ei löytyisi tietoja sen myöntämisestä.
Aatu on kyllä liian tunnettu historiallinen hahmo, siinä tulee vähän se esiin että jos jotain tarpeeksi etsii, siihen kyllä löytää todisteita. Tai todisteita päinvastaisesta. Aatusta olen kuullut kaikkea välillä fanaatikko-pelkuri.
En itse usko että oli pelkuri, en keksi miksi pelkurilla olisi niin monta etulinjan päämajaa, tai miksi ei sodan loppuaikoina jäänyt etelä-Saksan vuorille, missä tyhmempikin tajuaa olevansa paremmassa turvassa kuin Berliinissä. Hitler taisi enemmänkin katua sitä ettei taistellut viimeistä taisteluaan Berliinin sijaan jo Königsbergissä.

Raukka hän oli sitten vähän toisilla tavoin, mutta toisin kuin osa natsijohtajista, kuten Himmler, en usko että Hitler itse oli sotilaallisesti pelkurimainen. Ja kun rautaristejä myönnettiin niin iso määrä eikä Hitler metaleilla kerskunut, olen taipuvainen uskomaan että oli mitalin ansainnut.

On se toki mahdollista että koko mitali ja nöyrä johtaja olisi vain Natsien propagandaa. Propagandassa ei ole Natsien vertaista. Ja tuo nöyryyshän on tietynlaista kerkskumista. Silti uskon että tämä tarina juontaa pohjansa faktoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja se tahtimarssi tuntuu olevan ylivoimaista joillekin. Ja barettimerkit olivat ties missä kohtaa päätä päälliköilläkin. Ja kadettien miekat viuhuivat joillakin kyynärvarsilla, toisilla olkapäillä tai harteilla. Kyllä tarttis itte olla joka paikassa!
 
Ja se tahtimarssi tuntuu olevan ylivoimaista joillekin. Ja barettimerkit olivat ties missä kohtaa päätä päälliköilläkin. Ja kadettien miekat viuhuivat joillakin kyynärvarsilla, toisilla olkapäillä tai harteilla. Kyllä tarttis itte olla joka paikassa!
Onneksi Suomessa keskitytään oleellisimpiin asioihin koulutuksessa kuin paraatissa jalan ojennuksiin :)
Itse nautin showsta sekä samaan aikaan järjestettyyn kalustoesittelyyn, joka oli yllättävän hyvä läpileikkaus nykykalustosta 👍
 
Onneksi Suomessa keskitytään oleellisimpiin asioihin koulutuksessa kuin paraatissa jalan ojennuksiin :)
Itse nautin showsta sekä samaan aikaan järjestettyyn kalustoesittelyyn, joka oli yllättävän hyvä läpileikkaus nykykalustosta 👍
Heh, kunhan mussutan kun ei ittelle tullut mitään pränikkää, ylennyksestä puhumattakaan! Muuten kyllä olen yhtä vakuuttunut kuin ennenkin, paraateista viis: Ryssän käy köpelösti, jos tänne yrittää.
 
Onkos kukaan ehtinyt vielä laskea, kuinka monta kertaa massiivisempi suuren sotilasmahti Suomen paraati olikaan tänä vuonna, piskuiseen itänaapuriimme Venäjään verrattuna? Lentokoneiden osalta kerroin toki helppo laskea: Suomen paraatissa vahvuus oli äärettömän paljon suurempi (25 vs. 0).
 
80-luvulla Parolassa AUK/HÄMJP oli tulossa ruokailusta muodossa, ilman tahtia. Yhtäkkiä kouluttajat pysäytti, ojennettiin ja jatkettiin tahdilla, käskettiin vielä panna parastamme. Vitutti jostain syystä helvetisti ja joukkueeni 193cm kulmamiehenä päätin panna parastani. Sitten komennettiin AUKin pihan sijasta kääntymään oikealle ja tekemään ylimääräinen kierros HÄMJPn kasarmin ympäri. Perkele, ruokailun jälkeen! Paransin ryhtiä ja tahtia edelleen ja ilme oli kuolemaa halveksiva. Ihmettelin sivusilmällä, kun esikunnan ikkunoiden takana oli runsaasti kapiaisia pällistelemässä, ajattelin tyytyväisenä kouluttajien saavan satikutia jälkeenpäin. Kierroksen merkitys selvisi vähän myöhemmin ja 04.06.198_ meikäläisen joukkue oli Tammisaaren paraatissa HÄMJPn edustajana. Pääsin televisioon ja vasen käsivarteni HSn etusivulle. Anteeksi ja kiitos, tälläinen välimuistelu. Hyvää Lippujuhlapäivää kaikille.
 
Ja eikö sitä toisena olleen Leopardin vaunukookoota olisi saanut osoittamaan muualle kuin kohti kadunvarren yleisöä.
Pitähän rockin olla vähän vaarallisen näköistä, niin yleisö tykkää. Harjun yleisö olisi voinut luoda paraatikulttuuria ja tehdä aaltoliikettä sitä mukaan kun tui'ottivat FN MAGia silmästä silmään.
 
Kaiholla muistelemme aikoja kun itä-kalusto savutti niin, ettei loppuparaatia nähnyt tai Uazi hyyty korokkeen eteen ja ajoneuvosta nouse ja työnsivät sitä sit pois tieltä :ROFLMAO:

2002 itsenäisyyspäivän paraatissa kärjessä ajanut Uaz -jeeppi hyytyi niin, että se piti työntää tien sivuun.
 
Tulipa tässä itsellekin muistoja armeija-ajan Lippupäiväjuhlasta. Komppanjasta jossa palvelin lähti moni paraatiin. Itse ei tarvinnut koska samana päivänä lakkiaiset. Kävin laskemassa ruusun Lentäjien Muistomerkille sitten ylioppilaana, kuten Tikkakoskella oli tapana. Härömuodossa sinne käveltiin lukiolta
 
Back
Top