M62-maastokuvion kehitys & kaiken maailman maastopuvut

Se oli melkoinen entrée tähän keskusteluun. Luin sivuja 21-29, hyviä kuvia mm. naamioverkoilla maastoutetuista maailmansodan tykistöasemista sekä tien poikki ja sen yläpuolelle pystyyn (!) ripustetuista verkoista. Suurempien alueiden verkoilla naamioimisesta, siis jatkuvaa toimintaa niiden alla, olin lukenut tähän saakka vain kertomuksesta Indokiinan sodasta.

Säännöllisen muodon rikkominen univormuissa sekä kasvojen naamiointi vaikuttavat olleen jo tuolloin perusasioita. Kun aihetta julkisuudessakin noin seikkaperäisesti esiteltiin, niin olisikohan omia kokeiluja Suomessa tehty jo 20-luvulla... Hakkapeliitta 1926.JPG
 
Onko Suomessa tehty (julkisia) tutkimuksia maastokuvioista ja tasaisista väreistä meikäläisessä maastossa? Ja miksi meillä käytetään mustia jalkineita vaikka mustaa ei juuri luonnostaan maastossa esiinny?

Globaalistihan maastokuvioihin vs. solidi od green / khaki on siirryttä vasta hyvin äskettäin, eikä kaikkialla vieläkään.

thumbs_b_c_ab2539ae34406feb31bf781599d7d618.jpg
 
Onko Suomessa tehty (julkisia) tutkimuksia maastokuvioista ja tasaisista väreistä meikäläisessä maastossa? Ja miksi meillä käytetään mustia jalkineita vaikka mustaa ei juuri luonnostaan maastossa esiinny?

Globaalistihan maastokuvioihin vs. solidi od green / khaki on siirryttä vasta hyvin äskettäin, eikä kaikkialla vieläkään.

thumbs_b_c_ab2539ae34406feb31bf781599d7d618.jpg
Luutuneet käsitykset on se isoin syy. Sotilaalla pitää olla milin sänki hiuksina, ei saa olla partaa tai viiksiä kun kaikki kuolee, saappaiden, eiku maihareiden, eiku kenkien pitää olla mustat. Pitää olla yhteneväinen varustus hanskoja myöten, muuten yks kaikki alkaa häröilee ja kaikki kuollaan....
Varuskunta ja julkiset esiintymiset sit erikseen, mutta metsässä ne vehkeet päällä millä taistelija selviää tehtävästään ja pysyy toimintakuntosena.
 
Varusmiehenä minulle jaetusssa m62-takissa oli takaliepeessä "häntä", joka vedettiin haaruksien alta ja napitettiin kiinni etuliepeeseen kuin jokin vaippahousu. Ilmeisen harvinainen versio tuo taisi olla, koska en muista muilla juurikaan nähneeni sellaisia. Mikähän tämän idea mahtoi olla?
 
Itse M62 maastopuvusta en pitänyt, se kun oli tarkoitettu pidettäväksi sarkapuvun päällä eikä siinä siten ollut itsessään riittävästi taskuja. Taskuistakin puolet oli aina väärällä puolella. En tiedä mitä materiaalia se oli (ja voi olla että noita on tehty useammanlaisesta kankaasta) mutta omasta mielestä se imi paremmin vettä kun intin jakamat pyyhkeet.

Ehkä itse kävin intin aikana jolloin kuuskekkosta pidettiin pelkästään kenttäpuvun kesäisenä korvikkeena ja siinä se oli huono. Muistaakseni talvisen sarkapuvun kanssa käytettiin lumipukua jossa oli anorakkimallinen takkiosa huppuineen, eikä maastopukua ollenkaan (Jääkäriprikaati).

Olen ihan varma että tuota M62 maastokuviotakin on painettu vähän eri sävyisinä, pelkkä kuluminen ei selitä selvästi hyvin erivärisiä vaatekappaleita.
 
Varusmiehenä minulle jaetusssa m62-takissa oli takaliepeessä "häntä", joka vedettiin haaruksien alta ja napitettiin kiinni etuliepeeseen kuin jokin vaippahousu. Ilmeisen harvinainen versio tuo taisi olla, koska en muista muilla juurikaan nähneeni sellaisia. Mikähän tämän idea mahtoi olla?
Minulla on käsitys että liittyi jotenkin ehjästä lentokoneesta hyppäämiseen.
Muistaakseni saksalaisilla WWII laskuvarjo ukkeleilla oli samanlaiset.

Olen siis joskus muinoin ihmetellyt samaa.
 
Maastokuvion verrattain varhaiseen käyttöönottoon Suomessa lienee vaikuttanut kokemukset ja havainnot saksalaisten vastaavista toisen maailmanrähinän ajalta. Maastopuvut nähtiin varmaankin yhtenä suht edullisena tapana saada etulyöntiasemaa suurvaltaviholliseen.

Värimaailma selkeästi haettiin tavan mäntymetsästä ja kääntöpuoli hangesta. Materiaali on varhaisemmissa tuotteissa 100% puuvillaa. Myöhemmissä malleissa voi olla vähän polyesteriäkin seassa.
 
Itse M62 maastopuvusta en pitänyt, se kun oli tarkoitettu pidettäväksi sarkapuvun päällä eikä siinä siten ollut itsessään riittävästi taskuja. Taskuistakin puolet oli aina väärällä puolella. En tiedä mitä materiaalia se oli (ja voi olla että noita on tehty useammanlaisesta kankaasta) mutta omasta mielestä se imi paremmin vettä kun intin jakamat pyyhkeet.

Ehkä itse kävin intin aikana jolloin kuuskekkosta pidettiin pelkästään kenttäpuvun kesäisenä korvikkeena ja siinä se oli huono. Muistaakseni talvisen sarkapuvun kanssa käytettiin lumipukua jossa oli anorakkimallinen takkiosa huppuineen, eikä maastopukua ollenkaan (Jääkäriprikaati).

Olen ihan varma että tuota M62 maastokuviotakin on painettu vähän eri sävyisinä, pelkkä kuluminen ei selitä selvästi hyvin erivärisiä vaatekappaleita.
Varustelekalla on hyvä kuva erivärisistä uudenveroisista kuuskakkosista,,
6171b.jpg


 
Viimeksi muokattu:
Trendi on hyvin pitkällä aikavälillä varusteissa sotilailla olemaan että "hienoista paraativarusteista" ollaan massa-armeijoissa enemmän ja enemmän siirtymässä sellaisiin varusteisiin jotka toimivat sotilaan työssä eli kentällä.

Koska viimeksi tullut jokin paraatikampe meillä? M05/M91 on leikkaukseltaan mikä on koska köyhä lama-suomi halusi lomavaatteeksi saman kuin maastovaatteeksi, koska harmaista piti päästä eroon. Jos housujen leikkaus uudistettaisiin ja yhdistetään taistelupaitaan niin meidän "paraativarusteista" ei paljoa ole jäljellä.

Mustat nahkaiset varsikengät on todennäköisesti hinnan ja huollon kautta päätyneet, nahkaa pitää kumminkin hoitaa, oli se sitten ruskeaa kuten briteillä tai mustaa kuten meillä. Ja M05 kengät maksaa noin 40€ pari ja käyttö-ikä 4 saapumiserää..
 
Minulla on käsitys että liittyi jotenkin ehjästä lentokoneesta hyppäämiseen.
Muistaakseni saksalaisilla WWII laskuvarjo ukkeleilla oli samanlaiset.

Olen siis joskus muinoin ihmetellyt samaa.
Joo, estäähän tuo kyllä takinliepeitä lepattamasta. Vaan eivätkös laskuvarjovaljaatkin mene tuolta haarojen alta, mikä jo sekin estäisi takinliepeiden nousemisen pudotuksessa. Asiasta en tosin mitään tiedä, koska en ole laskuvarjostinmies enkä muukaan pudokas.
 
Olen ihan varma että tuota M62 maastokuviotakin on painettu vähän eri sävyisinä, pelkkä kuluminen ei selitä selvästi hyvin erivärisiä vaatekappaleita
Sitä oli ainakin viisi eri sävyä, ohuempia ja paksumpia kankaita sekä eri kokoisilla ja mallisilla taskuilla.
 
Sa kaupasta osteettu uusi kuuskakkonen takki, 75%puuvillaa,25%polyesteriä, vuosiluku1989. Nämä uudet ei imase vettä sen kummemmin kuin muutkaan nykyiset sekoitekankaat. Varusmiehille taannoin jaetut releet oli kyllä kauhtuneita ja kuluneita ja vedenimukykyisiä
 
Onko Suomessa tehty (julkisia) tutkimuksia maastokuvioista ja tasaisista väreistä meikäläisessä maastossa? Ja miksi meillä käytetään mustia jalkineita vaikka mustaa ei juuri luonnostaan maastossa esiinny?

Globaalistihan maastokuvioihin vs. solidi od green / khaki on siirryttä vasta hyvin äskettäin, eikä kaikkialla vieläkään.

Eikös M/05-kuvioiden kehityksessä juuri lähdetty siitä että analysoitiin metsätyyppejä ja maastoa ja siitä sitten luotiin mahdollisimman optimaalisinta kuviota sen perusteella?

Veikkaan että syy että nuo jalkineet ovat mustaa nahkaa ihan vain siksi että se taitaa tulla halvemmaksi ja kustannustehokasta se on paraateihinkin sitten pistää samalla.

Toki mikseivät maiharit voisi olla ruskeaakin nahkaa materiaaliltaan, mutta tällä kai nyt sitten mennään täällä meillä pitkän perinteen mukaisesti.

Koska viimeksi tullut jokin paraatikampe meillä?

Eikös niitä voisi ajatella paraatikamppeiksi jotka uusittiin jo jokin aika sitten kaartin sille kunniakomppanialle? En nyt muista mallinumeroa.

Sitä oli ainakin viisi eri sävyä,

Samaa voidaan sanoa myös M/91-pukujen kankaasta jossain määrin.

Sitäkin löytyy tummempana sävynä ja vaaleampana sävynä. Toki pesukerratkin vaikuttavat tähän sitten loppujen lopuksi.

Muistelisin nähneeni joskus jonkun kuuskekkosen jossa oli erittäin lähelle vaaleampaa ysiykköstä se kuviointi.

Globaalistihan maastokuvioihin vs. solidi od green / khaki on siirryttä vasta hyvin äskettäin, eikä kaikkialla vieläkään.

Omien huomioiden perusteella maastokuvioinnit ns. massa-armeijoille lisääntyivät huomattavasti kylmän sodan jälkeen. Tällöin melkein kaikki maat julkaisivat enemmän tai vähemmän omia kuviointejaan lähinnä kai siksi että pystyttiin tosiaan luomaan se oman armeijan imago ja "lookki" siihen hetkeen sitten.

Tosiaan kuuluisimmat esimerkit mitä itselleni tulee mieleen näistä oliivinvihreän käyttäjistä ovat Itävalta ja Israel. Ensimmäinen siirtyikin jo maastokuviointiin muistaakseni viime vuonna ja Israel jatkaa kaiketi normaalin väkensä osalta sen yksivärisen puvustuksen käyttöä.
 
Sitä oli ainakin viisi eri sävyä, ohuempia ja paksumpia kankaita sekä eri kokoisilla ja mallisilla taskuilla.

Kyllä varmasti, olihan se jonkintasoisessa tuotannossa 30 vuotta. Siinä ehtii painovärit vaihtua moneen kertaan, ja jos kemiallinen koostumus on eri niin haalenee myös eri tavalla. Muistan joskus itsekin ihmetelleeni varusvarastolla että miten voi olla ihan eri näköiset sävyt.

Liekkö millään muulla maalla säilynyt yksi maastopuku + camo yhtä kauan kuin 62?
 
Kyllä varmasti, olihan se jonkintasoisessa tuotannossa 30 vuotta. Siinä ehtii painovärit vaihtua moneen kertaan, ja jos kemiallinen koostumus on eri niin haalenee myös eri tavalla. Muistan joskus itsekin ihmetelleeni varusvarastolla että miten voi olla ihan eri näköiset sävyt.

Liekkö millään muulla maalla säilynyt yksi maastopuku + camo yhtä kauan kuin 62?
Ruotsilla on m90 ja edelleen käytössä eli jo 30 v siitä m62 n 40 v käyttöiästä.
 
Varusmiehenä minulle jaetusssa m62-takissa oli takaliepeessä "häntä", joka vedettiin haaruksien alta ja napitettiin kiinni etuliepeeseen kuin jokin vaippahousu. Ilmeisen harvinainen versio tuo taisi olla, koska en muista muilla juurikaan nähneeni sellaisia. Mikähän tämän idea mahtoi olla?
Brittien para smockissa on sellainen myös.
 
Eikös M/05-kuvioiden kehityksessä juuri lähdetty siitä että analysoitiin metsätyyppejä ja maastoa ja siitä sitten luotiin mahdollisimman optimaalisinta kuviota sen perusteella?

Veikkaan että syy että nuo jalkineet ovat mustaa nahkaa ihan vain siksi että se taitaa tulla halvemmaksi ja kustannustehokasta se on paraateihinkin sitten pistää samalla.

Toki mikseivät maiharit voisi olla ruskeaakin nahkaa materiaaliltaan, mutta tällä kai nyt sitten mennään täällä meillä pitkän perinteen mukaisesti.
Musta väri ei liene edes mikään ongelma maastoutumisen kannalta, jos olisi, eiköhän se olisi todettu kenttätesteissä vuosikymmenten kuluessa. Saappaan lahkeen alta näkyvä osa on maastoutuneen sotilaan takana tai sotilaan edetessä metsän aluskasvillisuuden tai lumen peittämänä. Pieni määrä mustaa erottuu huonosti melkein missä tahansa luontaisessa ympäristössä. Siitä saan itsekin kotona jatkuvasti omakohtaista kokemusta, kun vähän väliä minulla on vaikeuksia löytää mustassa kotelossa olevaa puhelintani, jonka jätän milloin minnekin. Tehnyt mieli laittaa koteloon jotain värikkäitä tarroja, ettei tarvitse aina etsiskellä.
 
Back
Top