Mechanix ColdWork Original talvihansikkaat - vai jotkut muut

Peiper

Majuri
Moi

tekisi mieli ostaa nuo, mutta toisaalta Mechanixissa maksaa ihan pelkästä merkistä ekstraa. Olisiko jollain suositella tuollaista kevyempää talvihanskaa? Omistan jo bundeshwerin talvikäsineet, mutta saa olla aika paljon pakkasta että ne laitan käteeni liikkeessä, tuppaavat olemaan sen verran lämpimät.
 
Motonetistä neopreeniset pilkkihanskat, kympin.

Toisaalta mun mielestä Mechanixit on varsin hyvää hinta-laatusuhdetta; varsinkin jos katsoo vähän mistä ostaa.
 
Joo, mulla on niitä 3 paria ja pidän niistä kyllä.
Vain? Itselläni ainakin 6 paria. Tykkään niistä kuin sika limpusta, sopii omaan käteen kui valettu.
Ajattelin talvella käyttä Lekan myymää Fastfit 0.5mm kämmellä alushanskana ja päälle paksut tumput (hollannin laivaston erittäin paksuvuoriset) kun pyöräilee töihin. Aamulla tahtoo käsiä palella vaikkei ole kova pakkannenkaan kun ei veri vielä aamulla kierrä kunnolla.
 
Minä olen hanskoittanut itseäni viime vuosina K-Raudassa. Hyvää tavaraa suht edulliseen hintaan, toki ulkonäkö on vähän mitä on. Samoin olen havainnut Staffin työsukkien olevan erinomainen vaihtoehto sporttibrändien (Adidas, Nike, Puma jne.) halpissukille, parempaa laatua samaan tai edullisempaan hintaan. (Staff toki tekee myös vaellussukkia ym. tavaraa eikä nekään huonot ole, niitäkin pari tai kaksi tuolla kaapissa.)

Itselläni on tuollaiset, varsin lämpimät kylläkin, eli ei varmaan mitä aloittaja hakee:


Vähän vähemmän kylmälle kelille on tuollaiset eikä noita normaalin kauppareissun ajaksi tarvitse riisua:

 
Mites nää?

 
Itse olen ostanut näitä:


101310524827482729cf1ce584b7ac42.jpg


Väri vaan ei ole kovin taktinen...
 
Itse olen ostanut näitä:


101310524827482729cf1ce584b7ac42.jpg


Väri vaan ei ole kovin taktinen...

Tämän tyylisiä löytyy monelta valmistajalta ja eri väreissä. Kannattaa ohikulkiessa tsekata rautakauppojen hanskahyllyt ja sitten laverrella jos löytyy hyviä. Esim. omassa lähi-Tokmannissa missä on isompi rautapuoli näytti olevan useamman valmistajan tämmöisiä. Joissakin kumi tulee rystysiin, eli ovat vähän hengittävämmät sitten.

Syystyöhanskaksi itsellä on tämmöiset, halvat ja hyvät. Hieman paksumpi kämmen ja selkä, mutta ei ihan täysi talvihanska vielä.

1666082830665.png
 
Ihan tavallisen ohuen, kämmenestä ja sormista kumitetun kesätyöhanskan käyttökautta jatkaa mukavasti kun vetää siihen päälle perinteiset neulotut villakynsikkäät.
Näppituntuma säilyy mutta kädet ei palele vielä pikkupakkasilla/märkänä. Toki yksilöllistä missä lämpötiloissa alkaa kaivata paksumpia hanskoja.
 
Moi

tekisi mieli ostaa nuo, mutta toisaalta Mechanixissa maksaa ihan pelkästä merkistä ekstraa. Olisiko jollain suositella tuollaista kevyempää talvihanskaa? Omistan jo bundeshwerin talvikäsineet, mutta saa olla aika paljon pakkasta että ne laitan käteeni liikkeessä, tuppaavat olemaan sen verran lämpimät.
Käyttötarve ja liikkeen määrä yhdistettynä ääreisverenkierron toimintakykyyn sanelee sen, millainen käsine on sopivin. Niin, luonnollisesti myös mieltymykset.

Tarvitset camokäsineitä, mutta käyvätkö johonkin käyttöön myös huomiosellaiset? @BarrelNut esitteli keltaiset Wondergripit (minulla on punaisia ja sinisiä ja myös vettä pitäviä Wondereita) ja @proileri Wonderin ”kivihanskoja” (löytyy kaapista, hyvät lämpimämpien kelien mönkkärihanskat). Grippihanskoilla saa hyvin otteen metsästyshommissa jne, mutta asekäpistelyssä ne eivät ole parhaimmillaan (kivihanskat IMHO paremmat kuin tarttumahanskat). Vettä pitävät wonderit ovat kätevät nelijalkaisten kiskomisessa ja nylkyhommissa ja ne voi myös pestä, joskin talin irti jynssäämiseen tarttumapinnoista menee vettä ja Fairya.

Neopreeniset pilkkihanskat (Motonetin kympin sellaiset) ovat olleet siinä mielessä pettymys, että niillä ei kerta kaikkiaan saa kunnollista ja luotettavaa otetta yhtään mistään, vaikka niissä on harvakseltaan polveileva juomukuvio kämmenpuolella. Kylmät ne eivät kuitenkaan ole. K-raudan ”malli @Huhta ” -tyylinen käsine ei ole miellyttänyt myöskään minua, mutta ehkä vika on minussa. En tykkää, jos vuori on epämääräinen ja pyörii hanskan sisällä.

Minulla on myös Lekasta hankitut Bundeswehrin talvitappeluhanskat (aiemmin sotimiskäyttöön, nyt keskikylmille hirvikeleille). Haisivat aikanaan tärpätille, mutta eivät enää vuosiin. Ne ovat hyvät käyttää. Vähän lämpimämmille keleille völjyssä pyörii parit erilaiset nahkakäsineet (toiset n. +30v hyvin vähän muualla kuin hirvipassissa käytetyt ruskeat nahkaiset thinsulatekäsineet mallia halpissiviiligentleman (nahka on kankeampaa kuin pintanahka) sekä halpismallisia paksummin vuorattuja palapintanahkaisia hanskoja, joita muuten saa ostella vähän väliä kun ne hajoilevat helpohkosti). Lämpimillä ilmoilla käytän tusinamallin PU-kämmenisiä asennushanskoja tai ohuita camotyöhanskoja, joita ostin pari nippua noin 20v sitten. Ne ovat käytännöllisiä asekäpistelyssä etenkin jos valtio vaatettaa; handut pysyvät edustuskelpoisena eikä ”oil of ulay” eli aseöljy pääse ärsyttämään näppinahkoja.

Kylmemmille keleille eli viidentoista-kahdenkympin pakkasille sopivat Tegeran huomiokeltaiset nahkakämmeniset, joissa on miellyttävän pehmeä turkismainen vuori. Tegeran 299 pitempivartinen naudannahka Hi-Vis taitaa olla se malli tai ainakin liki sitä. Koville pakkasille voi vaihtoehtoisesti laittaa varrelliset kelkkailukinttaat, joiden alle tulee ohuemmat hanskat.
 
Neopreeniset pilkkihanskat (Motonetin kympin sellaiset) ovat olleet siinä mielessä pettymys, että niillä ei kerta kaikkiaan saa kunnollista ja luotettavaa otetta yhtään mistään, vaikka niissä on harvakseltaan polveileva juomukuvio kämmenpuolella. Kylmät ne eivät kuitenkaan ole. K-raudan ”malli @Huhta ” -tyylinen käsine ei ole miellyttänyt myöskään minua, mutta ehkä vika on minussa. En tykkää, jos vuori on epämääräinen ja pyörii hanskan sisällä.

Jos neopreeni on oma juttu, niin se on ihan ok, en tuomitse. :D Mutta jos löydät epämääräisen, pyörivän vuoren raksakäsineestä, niin kokeilepa lasketteluhanskoja. Niillä ei saa otetta yhtään mistään ja vuori tulee käden mukana ulos, ainakin peukaloiden kohdalta. Ei sillä, ettäkö noita kylmien olosuhteiden työkäsineitä suosittelisin hienomotoriikkaa vaativiin hommin, mutta mielestäni tarttumapinta ja ote on ihan ok vähän vähemmän sorminäppäryyttä vaativiin tehtäviin.
 
Intissä käytin neopreenihanskoja, kun siellä kylmän vaunun sisällä istui 12 tuntia putkeen -30 asteen pakkasella eikä oikein liikettä saanut aikaan. Oma kokemukseni oli, ettei paljoa lämmittänyt ja repeytyi nopsaan riekaleiksi.
 
Riippuu tietysti käyttötarkoituksista. Neopreeni ei tosiaan välttämättä lämmitä -30:ssa; harva hanska lämmittää paitsi "no can do":t eli noukkarit. Pilkkihanskat on kuitenkin tarkoitettu pakkasille ja jonkinlaista sorminäppäryyttäkin pilkkiessä tarvitaan; ainakin jos tulee kalaa.

Jos tarvitaan enemmän sorminäppäryyttä niin sormenpäät saa paljaiksi. Neopreenissa myös se etu, että että ei haittaa vaikka kastuu.

Jos pitää olla vihreän sävyiset, niin edelleen Motonetistä löytyy metsästyshanskoja joista saa sormet esille kääntämällä sormenpäät peittävä osa auki. Sinne alle ohut puuvillahanska niin ei tarvitse sormenpäitäkään pitää paljaina.

Taannoin tein Kontrolliin taktisten käsineiden vertailua, missä testissä oli ehkä 20 paria käsineitä. Nyrkkisääntönä sorminäppäryys ja lämmittävyys ovat hyvin pitkälti toisensa poissulkevia ominaisuuksia, mikä ei ollut kovin yllättävää. Toki joillakin materiaali- ym ratkaisuilla ja esim patterikäyttöisillä lämmittimillä voidaan vaikuttaa, mutta nyrkkisääntönä tuo toimii. Ja luonnollisesti kinnas on lämpimämpi kuin sormikas.
 
Nyt löysin kuvan ostamistani kintaista.
Eli tyköistuvat Mechanix alle ja nämä päälle:
il_570xN.3441498211_1y9x.jpg

Näissä on paksu tekokuituvuori sisällä.
 
Jos neopreeni on oma juttu, niin se on ihan ok, en tuomitse. :D Mutta jos löydät epämääräisen, pyörivän vuoren raksakäsineestä, niin kokeilepa lasketteluhanskoja. Niillä ei saa otetta yhtään mistään ja vuori tulee käden mukana ulos, ainakin peukaloiden kohdalta. Ei sillä, ettäkö noita kylmien olosuhteiden työkäsineitä suosittelisin hienomotoriikkaa vaativiin hommin, mutta mielestäni tarttumapinta ja ote on ihan ok vähän vähemmän sorminäppäryyttä vaativiin tehtäviin.
Raksakäsineitäkin on monenlaisia ja viestissäni tuo nimitys ”malli” tarkoittaa lainausmerkeissä sitä, että minulla on ulkoisesti toisia muistuttavat vähemmälle käytölle jääneet K-”naudan” hanskat fleecetyyppisellä vuorella. Eivät siis ole välttämättä samanlaiset kuin noissa linkeissä ja toivon myös niin.

Hienomotoriikkaa on vaikea yhdistää kylmissä olosuhteissa tehtäviin hommiin. Maalikkona tuntuisi, että alus-päällyskäsineratkaisu tyyliin ohut hansikas + kintas voisi olla joissain olosuhteissa toimivin ratkaisu. Kesämalliset tappeluhanskat ovat olleet usein loppu kun olen ollut ostotuulella, joten kokemusta niistä aluskäsineinä ei ole.

Nitriilikumiset kertakäyttöhanskat ovat sormituntumaltaan parhaat käsineet kirurgisen tarkkoihin puuhiin, mutta kestävät kuitenkin varsin rajallisesti mekaanista rasitusta pidemmän päälle ja kädet myös hikoavat niissä. Siksi ne ovatkin jokseenkin kertakäyttöisiä. PU-pintaiset asennushanskat (eivät ole lämpimät) ja nahkaiset asennushanskat ovat näppäryysmittarilla mitattuna mielestäni seuraavat.
 
Maalikkona tuntuisi, että alus-päällyskäsineratkaisu tyyliin ohut hansikas + kintas voisi olla joissain olosuhteissa toimivin ratkaisu.
Ehdottomasti näin, ainakaan kovimmilla pakkasilla ei koskaan paljain käsin. -20 - -30 pakkasissa paljaat sormet jäätyy nopeasti.

Itse en sotahommia tee mutta pyöräilen töihin pakkasesta riipumatta joten jotain tiedän pakkasessa toimimisesta.
 
Sinne alle ohut puuvillahanska niin ei tarvitse sormenpäitäkään pitää paljaina.

Alushanskoiksi paremmat on nuo ohuet pu-kämmenellä olevat asentajanhanskat. Niissä on edes jotain pitoa eikä kämmenpuoli ole heti märkänä. En tiedä miksi SA on vaatinut käyttää puuvillaisia prinsessahanskoja siihen tarkoitukseen, koska hintakin on about sama.

Tosiaan se kerrospukeutuminen on varmaan hyvä hanskoissakin. Ohuet asentajanhanskat + kynsikkäät + noukkarit voisi olla sopiva kombo.

Itse en ole koskaan oikein neulotuista kynsikkäistä tai alushanskoista välittänyt, mutta onneksi noita on muitakin nykyisin. Kuntosalihanskan nimellä on vähän joka kaupassa, kiipeilyhanskoissa on paljon sormettomia, mopokaupoissa on usein nahkaisia versioita ja armykaupoista löytyy joiltakin valmistajilta kanssa taktisia kynsikkäitä esim. Mechanixilta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top