Mechanix ColdWork Original talvihansikkaat - vai jotkut muut

Kaikkein heikoin esitys talvihanskaksi on thinsulate- tms -vuorinen, kalvollinen tai muuten vain kosteutta pitävä keinokuituhanska. Kerran hikoilet märäksi ja ne pysyvät märkinä päiviä, vaikka olisivat sisällä kuivumassa. Ja alkavat haista vehkeelle. Lisäksi kylmä tulee läpi heti kun koskee johonkin eristämättömään. Sama vika on fleecekäsineissä, kylmä tulee läpi. Hengittävyys hyvä, vedenkestoa ei.

Kädet lämpiävät tosi nopeasti liikkeessä, siksi ohuet ja hengittävät hiihtohanskat tai villasormikkaat ovat ykköset. Siihen päälle Bundeswehr-rukkaset karvavuorilla niin tarkenee paikallaankin.
 
Kun kerran hanskahommissa ollaan niin pitää kehua Marmot Work Gloves -hanskoja. Maailman yksinkertaisin juttu: paksua nahkaa, ohut vuori eli kastuu kyllä mutta hengittää ja kuivuu. Sormissa juuri oikea leikkaus eikä ylimääräistä materiaalia. Maksoin ilomielin viisi kymppiä perus nahkahanskoista kun kerrankin sopivan mittaiset sormet eikä pyöri kädessä.
 
Minun kokemukseni mukaan neopreenihanska kelpaa vain avantouintiin (ei heti palele kastuessa). Muuten se on kylmä eikä sillä saa otetta mistään. Halpiskauppojen työhanskat ovat useimmiten käytössä. Tokmannilta löytyi hyvä kalvollinen metsurinhanska ja IKH:sta Patron-merkkinen, joka käy lasketteluunkin. Kevyempään hommaan JM Winter pro. Eihän se kauaa kestä, mutta sietää pesuakin.
 
Minun kokemukseni mukaan neopreenihanska kelpaa vain avantouintiin (ei heti palele kastuessa). Muuten se on kylmä eikä sillä saa otetta mistään. Halpiskauppojen työhanskat ovat useimmiten käytössä. Tokmannilta löytyi hyvä kalvollinen metsurinhanska ja IKH:sta Patron-merkkinen, joka käy lasketteluunkin. Kevyempään hommaan JM Winter pro. Eihän se kauaa kestä, mutta sietää pesuakin.
Kalvollisten topattujen sormikkaiden lopulta kastuttua niiden saaminen kuivaksi kestää kirjaimellisesti pahimmillaan vuorokausia. Foorumin aihealueeseen voi olla aika huono valinta, mutta "siviilimäisempiin" käyttökohteisiin niillä varmasti paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ennenkin kehunut aluskäsineitä ja teen sen nytkin. Sama mikä käsine on päällisin niin talvella aina merinovillainen aluskäsine alle pakkasilla. Ovat ohuita joten kuivuu nopesti ellei päästä likomäräksi ja ohuutensa ansiosta mahtuu tiukankin hanskan alle. Niitä voi olla (ite asiassa pitää olla) montakin paria ja vaihtaa usein, nän kädet pysyy lämpimänä vaikka päällisin hanska märkä.
Niitä voi olla muuallakin mutta näitä minulla on:
 
Minun kokemukseni mukaan neopreenihanska kelpaa vain avantouintiin (ei heti palele kastuessa). Muuten se on kylmä eikä sillä saa otetta mistään. Halpiskauppojen työhanskat ovat useimmiten käytössä. Tokmannilta löytyi hyvä kalvollinen metsurinhanska ja IKH:sta Patron-merkkinen, joka käy lasketteluunkin. Kevyempään hommaan JM Winter pro. Eihän se kauaa kestä, mutta sietää pesuakin.
Neopreenihanskat on kivat, kun tietää että hanskat tulevat kastumaan. Esim +/- keleissä lumessa poteroita kaivaessa, tai (meri)veden kanssa läträtessä. Vaativat myös käytännössä kitkapalat kämmeneen ja sormiin, jotta niillä saa tehtyä mitään fiksua. Itse käytin neopreeni hanskoja intissä, rannikkojoukoissa, ja perustan mielipiteeni juuri noihin kokemuksiin. Tarvitsevat kyllä kavereikseen jotkut muut hanskat.


@Herman30 Kyllä messuaa ihan oikeaa asiaa noista merinovillaisista alushanskoista. Hakkaavat intin "prinsessat" ainakin 10/0. Olin itse melko skeptinen koko konseptiin pinsessojen jälkeen, mutta olen muuttanut mieleni.
Ainoa ongelma noissa merinovillaisissa on se, että ne eivät ollenkaan tykkää velcrosta, vaan jos vaatteissa/varusteissa esiintyy velcroa, niin sormenpäät tulevat läpi melko nopeasti. Mikä vähän vituttaa melkein 30€ hanskojen kanssa.
Kuivuvat tosiaan vikkelään, kuivattelin yhden parin märkiä aluskäsineitä ruumiinlämmöllä M05sten reisitaskussa lumipuvun alla päivän taistelujen tuoksinnassa. Ei edes vituttanut vetää niitä uudelleen käteen, kun taistelut viimein taukosivat siltä päivältä.

Käytän noita niin siviilissä, kuin ressujutuissakin.
 
Viimeksi muokattu:
Minä käytän noita alushanskoja talvella työmatkapyöräilyssä. Pikkupakkasilla pärjää Mechanix Fastfit + aluskäsineet.
 
Oman kokemuksen mukaan parhaimmat hanskat hinta laatusuhteelta löytyy Tokmannin tai K-Raudan hyllystä eikä rasita ressun lompakkoa älyttömästi. Näitä voi ostaa useamman ja näin vahtohanskoja riittää viikonlopun kursseihin, eikä hanskan rikkoontuessa sielu itke verta.
 
Back
Top