Merivoimat myy miinalaiva Pohjanmaan

Tvälups

Ylipäällikkö
Merivoimat myy miinalaiva Pohjanmaan
STT Tiistai 9.7.2013 klo 15.51

Merivoimien lippulaiva miinalaiva Pohjanmaa aiotaan myydä.

Merivoimien komentajan kontra-amiraali Veli-Jukka Pennalan mukaan 34-vuotias alus on miinalaivana elinkaarensa päässä.

Merivoimista kerrotaan, että jos alus ei käy kaupaksi, Pohjanmaa saatetaan museoida tai viime kädessä romuttaa. Alusta on käytetty pääasiassa koululaivana sekä Suomen merialueiden valvontaan.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle.
 
yle Uutiset Kotimaa 9.7.2013 klo 14:39
Merivoimien komentaja: Miinalaiva Pohjanmaa myynnissä

Merivoimien komentajan kontra-amiraali Veli-Jukka Pennalan mukaan Pohjanmaan poistuminen jättää aukon Merivoimien kalustoon.

Vuosipäivän juhlallisuudet alkoivat tiistaina 9.heinäkuuta kello 8 juhlallisella lipunnostolla ja paraatikatselmuksella Kotkan kantasatamassa.

Miinalaiva Pohjanmaa

Rakennusvuosi: 1978

Pituus: 78 metriä

Uppouma: 1450 tonnia

Konetehot: 2x2140 kW

Aseistus: 1x57 mm, 1x40 mm, 2x23 mm, syvyyspommit, miinat

Miehistö: 80 henkilöä

Merivoimien lippulaiva, miinalaiva Pohjanmaa on laitettu myyntiin, Merivoimien komentaja kontra-amiraali Veli-Jukka Pennala kertoi Yle Uutisille tiistaina.

Jos alus ei mene kaupaksi, muita vaihtoehtoja ovat museointi ja romutus. Vuonna 1978 valmistunut Pohjanmaa poistuu käytöstä vuonna 2015.

Pennalan mukaan Pohjanmaasta luopuminen jättää aukon Merivoimien kalustoon.

- Kun Pohjanmaata katsoo, niin eihän sitä ikinä uskoisi, että tästä luovutaan. Tämä on hyvin pidetty ja tällä on hyvä miehistö. Siinä mielellään tätä vähän haikeana katselee, Pennala sanoi.

Miinalaiva Pohjanmaa on tällä hetkellä Kotkassa, jossa Merivoimat viettää vuosipäiväänsä.
 
yle Uutiset Kotimaa 9.7.2013 klo 14:48
Merivoimissa eletään luopumisen aikaa

Puolustusvoimien organisaatiouudistus ravistelee Kotkan rannikkopataljoonan lisäksi koko merivoimien järjestelmää ja kalustoa. Merivoimat juhli vuosipäiväänsä tiistaina Kotkassa.

Mistä on kyse?

Merivoimat juhlisti tiistaina vuosipäiväänsä Kotkassa
Juhlallisuuksien aikana laituriin oli kiinnittyneenä muun muassa miinalaiva Pohjanmaa, joka laitetaan myyntiin
Merivoimien komentajan, kontra-amiraali Veli-Jukka Pennalan mukaan Pohjanmaa jättää aukon varsinkin koululaivatoimintaan

Merivoimat on viettänyt tänä vuonna vuosipäiväänsä Kotkassa. Aamun juhlavassa lipunnostoseremoniassa puhunut merivoimien komentaja, kontra-amiraali Veli-Jukka Pennala, nosti esiin kotkalaista merisodankäynnin historiaa.

- Kotkan linnakesaaret kulkivat koko viime vuosisadan rannikkotykistön kehityksen kärjessä. Toisessa maailmansodassa tulivoimainen puolustuskeskus kesti, meririntama piti, Pennala kuvasi.

Komentaja kertoi myös merivoimien vuotuisen juhlapäivän juontavan Kotkan merialueelle. Ruotsinsalmen meritaistelussa 1790 Venäjän laivastoa vastaan taistellessaan Ruotsi sai merivoimiensa suurimman voiton, ja tuo taistelu käytiin juuri 9. heinäkuuta.

- Mutta nykymaailmassa kiinteitä järjestelmiä korvataan liikkuvilla joukoilla, joita täällä Kotkassakin on tänään näytillä, komentaja viittasi Kotkan rannikkopatteristosta luopumiseen.

Vaikka Kirkonmaan linnake suljetaan ja Kuusisestakin ollaan luopumassa, puolustusvoimat näkyy edelleen Kotkassa. Merivoimien harjoitustoiminta jatkuu alueella entiseen tahtiin niin laivasto- kuin rannikkojoukoilla.

Seuraavan vuoden aikana merivoimat saa kolme uutta alusta ja neljää remontoidaan. Sotalaivan elinkaari on kolmekymmentä vuotta, ja sinäkin aikana varustusta on päivitettävä.

- Se tarkoittaa aikamoista rypistystä pienille merivoimille. Katanpää-luokan aluksia tulee Suomeen, ne koeajetaan ja saatetaan aktiiviseen käyttöön. Rauma-luokan perusveneitä on korjauksessa. Kun seitsemän venettä täytyy ylösajaa, niin henkilöstöllä on siinä kädet täynnä työtä, sanoo merivoimien komentaja Veli-Jukka Pennala.

Pohjanmaan sotahistorian loppu vetää haikeaksi

Merivoimien lippulaiva on miinalaiva Pohjanmaa, ja sen sotilaskäytön päättyminen saa komentajan ja aluksen päällikön mietteliäiksi.

- Kun tätä Pohjanmaata katselee, ei ikinä uskoisi, että näin hyväkuntoisesta laivasta luovutaan. Pohjanmaan väistyminen jättää aukon varsinkin koululaivatoimintaan mutta myös miinanlaskukapasiteettiin. Meillä on vielä kaksi nuorempaa miinalaivaa, Hämeenmaa ja Uusimaa, joilla pärjätään 20-luvun puoliväliin asti, kertoo merivoimien komentaja Pennala.

Pohjanmaan väistyminen jättää aukon varsinkin koululaivatoimintaan mutta myös miinanlasku-kapasiteettiin.

- Jukka Pennala

Vähintään samalla haikeudella miinalaiva Pohjanmaata katselee myös sen päällikkö, komentajakapteeni Mika Raunu. Hän on seilannut laivan kanssa vuodesta 2011, myös maailman meriä.

- Tämä on miinalaiva Pohjanmaan viimeinen vuosi miehitettynä sotalaivana. 34-vuotias alus tarvitsisi muutaman vuoden sisään mittavan remontin. Mutta kun aseistuksen uusinta on sitäkin kalliimpaa, niin sellaista ei kannata tehdä vanhenevaan laivaan, Raunu kertoo.

Laivan miehistö ymmärtää uudistusten välttämättömyyden mutta sen 15. päällikkö Mika Raunu tunnustaa välillä pysähtyvänsä mietteliäänä.

- Niin moni asia tapahtuu nyt tälle laivalle ja itselleni viimeistä kertaa, joten tiettyä haikeutta se tuo. Samalla täytyy katsoa eteenpäin. Miehistölle tarjotaan töitä muilla laivoilla, ja itse siirryn toimistotöihin.

Merirosvoja kiinni Pohjanmaan avulla

Raunu oli kapteenina jo, kun Pohjanmaa torjui merirosvojen toimintaa Somalian edustalla. Merirosvojahti ei ollut mitään lastenleikkiä, olot vaativat sitkeyttä kuukausien toiminnassa Intian valtamerellä.

- Haastetta tuo se, että toimitaan kaukana Suomesta ja normaalilta tukialueelta. Olosuhteet eivät helpota työtä laivalla, koska Afrikan sarven vaiheilla on keskikesällä poikkeuksellisen kuuma, ja se rasittaa sekä tekniikkaa että ihmisiä, Raunu kertoo.

Niin moni asia tapahtuu nyt tälle laivalle ja itselleni viimeistä kertaa, joten tiettyä haikeutta se tuo.

- Mika Raunu

Merivoimissa Pohjanmaan tärkein tehtävä on Suomen turvaaminen, varautuminen pahimpaan. Intian valtamerellä uhka, johon valmistaudutaan on normaalia vaarallisempi rikollisuus, joka kohdistuu siviileihin.

- Toinen tärkeä piirre kansainvälisessä auttamisessa liittyy tuotteisiin. Moni kulutustarvike tehdään Aasiassa, ja monet luonnonvarat tulevat Persianlahdelta. Kun me suojasimme kauppamerenkulkua, me itse asiassa alensimme tuotteiden hintaa kotimaassa. Operaation päätehtävä on kuitenkin osana EU:n toimintaa tukea Somalian vakautta, joka on horjunut kymmeniä vuosia, Raunu täsmentää.
 
Onko Kroatilalla käyttöä tälle raakineelle?
Jonkinlaista saaristoa löytyy joten miinoitettavia kapeita väyliäkin lienee.
Tykistöaseistus tuskin houkuttelee Kroatiaa.
Muita kiinostuneita? Burma, Vatikaani tai Sveitsi?:a-rolleyes:
 
Vaikea kuvitella, että Pohjanmaa menisi kaupaksi muuhun kuin symboliseen hintaan. Itse pitäisin todennäköisimpänä loppusijoituspaikkana romuttamoa. Maalilaivanakaan tuota tuskin saa upottaa.
 
Ainoa oikea paikka Pohjanmaalle olisi merivoimien museo Forum
Marinum Turussa mutta ylläpitokustannukset lienevät liian korkeat ja olisiko edes laituritilaa. Eiköhän 34 vuotias palvelus koululaivana oikeuttaisi. Mielestäni ainakin.
 
Paljonkohan hinta olisi? Jos minulla olisi hieman enemmän rahaa, niin voisin harkita tuon paatin ostamista ja sen jälkeen sijoittaisin sen Eteläsatamaan eräänlaiseksi vallan ja rahan symboliksi, kuten moni muukin venettään arvopaikalla säilyttävä, mutta purjehdustaidoton suurpääoman ja markkinatalouden suosikki. Huonoina päivinä ampuisin deaktivoimattomilla tykeillä muistutuksia kansakunnan päättäjille ja toimisin eräänlaisena Virallisena Valvojana sen osalta, mitä keskustan alueella tapahtuu. Mm. homoparaatit joutuisivat siirtymään Vantaalle...
 
Jos se laitetaan museoon, niin eikö se toimi sitten jos sotaa tulle, vain laitaa sen veteen ja käynistää mootorit?
 
Hejsan kirjoitti:
Jos se laitetaan museoon, niin eikö se toimi sitten jos sotaa tulle, vain laitaa sen veteen ja käynistää mootorit?
Vähän samaan malliin kuin Vasa laivan laskeminen vesille museosta. Kyllä niillä pronssikanuunoilla vielä ampuu.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Jos se laitetaan museoon, niin eikö se toimi sitten jos sotaa tulle, vain laitaa sen veteen ja käynistää mootorit?
Vähän samaan malliin kuin Vasa laivan laskeminen vesille museosta. Kyllä niillä pronssikanuunoilla vielä ampuu.

:D...no jos sota tulisi vaikka vuonna 2020.....
 
Kyllähän vanhentuvasta kalustosta on luovuttava.. Mutta jostain syystä tämä(kin) uutinen herättää mieityksiä, että mitä tilalle? Vaikka olen täysin maakrapu: ja vieläpä hidas ja kömpelö maarapu.

Toivottavasti tätä ei korvata millään "monitoimialus - sopii Afrikan rannikkovesille parhaiten!" -ratkaisulla.
 
Tetra kirjoitti:
Kyllähän vanhentuvasta kalustosta on luovuttava.. Mutta jostain syystä tämä(kin) uutinen herättää mieityksiä, että mitä tilalle? Vaikka olen täysin maakrapu: ja vieläpä hidas ja kömpelö maarapu.

Toivottavasti tätä ei korvata millään "monitoimialus - sopii Afrikan rannikkovesille parhaiten!" -ratkaisulla.

Ole huoleti! Korvaavaa alusta ei hankita, joten mikään ei voi mennä vikaan :a-grin:
 
Hande kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Kyllähän vanhentuvasta kalustosta on luovuttava.. Mutta jostain syystä tämä(kin) uutinen herättää mieityksiä, että mitä tilalle? Vaikka olen täysin maakrapu: ja vieläpä hidas ja kömpelö maarapu.

Toivottavasti tätä ei korvata millään "monitoimialus - sopii Afrikan rannikkovesille parhaiten!" -ratkaisulla.

Ole huoleti! Korvaavaa alusta ei hankita, joten mikään ei voi mennä vikaan :a-grin:

No, juuri näinhän tässä käy, valitettavasti....
 
vehamala kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Kyllähän vanhentuvasta kalustosta on luovuttava.. Mutta jostain syystä tämä(kin) uutinen herättää mieityksiä, että mitä tilalle? Vaikka olen täysin maakrapu: ja vieläpä hidas ja kömpelö maarapu.

Toivottavasti tätä ei korvata millään "monitoimialus - sopii Afrikan rannikkovesille parhaiten!" -ratkaisulla.

Ole huoleti! Korvaavaa alusta ei hankita, joten mikään ei voi mennä vikaan :a-grin:

No, juuri näinhän tässä käy, valitettavasti....

Komentoaluksena kajakki mallia 1+2: Täytyyhän Käteisen mahtua kyytiin ja Jutan perään panemaan. Mutta kukassitten meloo; Juttaa lukuunottamatta melonnan vastuuhenkilö on tietty paikallinen E.T :D. Käteisellä ja ET:llä on vain selainen ero, jotta ET meloo melalla vettä. Käteinen kenties jotain muuta ...
 
veffeade kirjoitti:
Täytyyhän Käteisen mahtua kyytiin ja Jutan perään panemaan.

Tässä tämä Käteisen rooli ja aktiviteetit jäi vähän epäselväksi.....
:a-grin:

Ja kyse on siis fiktiivisestä suomalaisesta poliitikosta nimeltä Käteinen...
 
Turun Sanomissa oli lisäjuttu Pohjanmaan kohtalosta.
Merivoimien museo Forum Marinum ei vastaanota miinalaivaa tilanpuutteen vuoksi.
Kenties olisi aika stenata ahdas Karjala ja laittaa Pohjanmaa tilalle. Kiinostusarvo olisi korkeampi sekä suuremmat tilat olisivat omiaan museoalukseksi. Miinakannelle saisi vielä koottua laivastovierailujen satoa sekä kuvamateriaalia Somalian rannikolta. Mutta ei niin ei. Vessanpyntystä alas koko museo.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Turun Sanomissa oli lisäjuttu Pohjanmaan kohtalosta.
Merivoimien museo Forum Marinum ei vastaanota miinalaivaa tilanpuutteen vuoksi.
Kenties olisi aika stenata ahdas Karjala ja laittaa Pohjanmaa tilalle. Kiinostusarvo olisi korkeampi sekä suuremmat tilat olisivat omiaan museoalukseksi. Miinakannelle saisi vielä koottua laivastovierailujen satoa sekä kuvamateriaalia Somalian rannikolta. Mutta ei niin ei. Vessanpyntystä alas koko museo.

Tässä voi vain kompata Merten Sheriffiä.
 
vehamala kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
Turun Sanomissa oli lisäjuttu Pohjanmaan kohtalosta.
Merivoimien museo Forum Marinum ei vastaanota miinalaivaa tilanpuutteen vuoksi.
Kenties olisi aika stenata ahdas Karjala ja laittaa Pohjanmaa tilalle. Kiinostusarvo olisi korkeampi sekä suuremmat tilat olisivat omiaan museoalukseksi. Miinakannelle saisi vielä koottua laivastovierailujen satoa sekä kuvamateriaalia Somalian rannikolta. Mutta ei niin ei. Vessanpyntystä alas koko museo.

Tässä voi vain kompata Merten Sheriffiä.

Mieluummin Keihässalmi romuttamoon. Alus ei sinällään ole millään muotoa merkittävä ja olennaisen esineistön voisi siirtää halliin tai Pohjanmaalle. Minusta Karjalassa juuri sen ahtaus ja sota-alusmaisuus viehättävät kävijää. Kävin nyt lauantaina museoon ja laivoihin tutustumassa.

Tuuli pitäisi myös saada museoitua ja parkkialueelle kunnollinen halli, johon voisi koota varikoilta hyvin mielenkiintoisen ryppään laivatykistöä eri suunnilta ja aikakausilta.
 
Keihässalmi on merivoimien ensimmäinen alus sodan jälkeen ja vastaa täysin sodanaikaisia miinalaivoja. Historiallinen arvo korkeampi kuin Karjalalla tai Pohjanmaalla.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Keihässalmi on merivoimien ensimmäinen alus sodan jälkeen ja vastaa täysin sodanaikaisia miinalaivoja. Historiallinen arvo korkeampi kuin Karjalalla tai Pohjanmaalla.

Jos alus olisi ollut mukana sodassa, niin se olisi merkittävä meriitti, samankaltaisuus ei niinkään. Kunpa Keihässalmen sijasta Aurajoessa lilluisi Ruotsinsalmi. Minusta on olennaista huomioida muiden tekijöiden ohessa myös aluksen kiinnostavuus yleisön kannalta, pääsylipputuloillakin on merkitystä. Sinällään tuo mitä kirjoitat pitää tieteelliseltä kannalta tarkasteltuna varmasti paikkansa, sitä en edes yritä kiistää. Kysymys on vain siitä, mitä halutaan painottaa?
 
Back
Top