Merivoimien kehitysnäkymät

Näissä kauppalaivapohjaisissa viritelmissä itseäni heikottaa eniten rungon ja koneratkaisujen äänekkyys vartavasten sotilaskäyttöön suunniteltuun alukseen verrattuna. Siinä kohti kun lähetään metsästämään Itämeren kokoisella sisäjärvellä SuVeja, niin ero voi olla ihan helvetin suuri kauppalaiva + CODAD -yhdistelmällä VS sotilasalus + CODLAG (jossa osa koneista on Pohjanmaa-lkan tapauksessa extra vaimennettu ja niitä voidaan erikseen ajaa erillisessä hiljaisessa SuTO -modessa)
Niin, tuo tanskalainen ei sovellu käytännössä sukellusveneentorjuntaan ilman hekoa lainkaan. Toivottavasti sille aina riittää helikoptereita...

Siltikin mainittu Pohjanmaa-lk on täysin mitätön ja merkityksetön epäonnistuminen kymeen jääkäripataljoonassa vallitsevan asiantuntevan mielipiteen mukaan.
 
Miten sotalaivan "hiljainen" koneisto eroaa nykyaikaisen tutkimusaluksen "hiljaisesta" koneistosta (esim. DNV:n SILENT-R -luokkamerkki)?
 
Tukilaivahommat on aika paljon muutakin kuin pelkkä laivan rakentaminen ja sille koneiden lennättäminen.
Aikaa, rahaa ja tupakkaa palaa reilusti ennenkuin kombinaatio toimii yöllä ja päivällä ja joka kelissä.
Jenkeillä on tästä pitkä kokemus ja Brititkin vielä jotenkin menossa mukana.
Muilla sitten lähinnä, "Meilläkin on tukilaiva" porukkaa.

Onnea ja menestystä vaan turkillekin. . .
Mihin piruun joku Turkki kaipaa tukialusta? Noilla kun ei ole mitään meren takaisia alueita tai kiisteltyjä merialueita joiden valvomiseen sellaista kaivataan? Turkin vaikutusalue ulottuu sinne minne omalta maalta ylettää, eikä tukialus sitä tilannetta muuta. Tuleepahan vain iso ja kallis kohde Kreikan sukellusveneille. Tai onko halua mennä jonnekin Punaiselle merelle tai Persian lahdelle esiintymään jonkinlaisena Muslimimaiden isäntänä?
 
Mihin piruun joku Turkki kaipaa tukialusta? Noilla kun ei ole mitään meren takaisia alueita tai kiisteltyjä merialueita joiden valvomiseen sellaista kaivataan? Turkin vaikutusalue ulottuu sinne minne omalta maalta ylettää, eikä tukialus sitä tilannetta muuta. Tuleepahan vain iso ja kallis kohde Kreikan sukellusveneille. Tai onko halua mennä jonnekin Punaiselle merelle tai Persian lahdelle esiintymään jonkinlaisena Muslimimaiden isäntänä?
Samaa ihmettelen. Arvelen fregattien käytöstä vastaavan amiraalin repineen pelihousunsa. Tuolla rahalla saisi aika paljon pinta-taistelualusten scenessä.. Ja nyt se vaatii aika monta suojakseen, ellei nyt liity johonkin Naton taisteluosastoista.
 
Samaa ihmettelen. Arvelen fregattien käytöstä vastaavan amiraalin repineen pelihousunsa. Tuolla rahalla saisi aika paljon pinta-taistelualusten scenessä.. Ja nyt se vaatii aika monta suojakseen, ellei nyt liity johonkin Naton taisteluosastoista.

Maan hallitsija Erdoğan on jostain saanut päähänsä että tarvitaan globaaleihin merioperaatioihin kykenevä tukialus joka toimii Turkin alueellisen johtajuuden symbolina…
 
Miten sotalaivan "hiljainen" koneisto eroaa nykyaikaisen tutkimusaluksen "hiljaisesta" koneistosta (esim. DNV:n SILENT-R -luokkamerkki)?
Enpä osaa sanoa. Sotalaivan koneisto suunnitellaan huolellisesti räätälöitynä, että siitä saadaan mahdollisimman hiljainen. En tiedä mitä fregatin luokkamerkissä esim sanotaan, voi olla esim viittaus juuri tuohon...
 
Viimeksi muokattu:
Kahden Ticon remontti keskeytetään ja siirtyvät varaosiksi ennen purkua. Niiden remontin hinta oli ehtinyt kiivetä 500 miljoonaan.

The ships have been in the water a long time, plus add a steel hull, aluminum superstructure. That combo has made them susceptible to stress. Hogging is when the middle of the ship's hull bends upward, while sagging is when the middle of the ship bends downward.
Both forces can negatively affect a ship's stability, seaworthiness, & performance over time. The result of that are stress cracks in the superstructure. Those cracks were found in not easily accessible areas that cost a lot of money to repair & repairs were not long lasting.
Along with cracks in the superstructures, there were a myriad of hull, mechanical, and electrical issues that have exacerbated the service life of the ships. Coupled with maintenance funding challenges of the Navy, there was no simple solution to extend service life.
+ AEGIS+SPY aiempien päivitysten osittaisuus kustannuslisänä.
 
Viimeksi muokattu:
Kohta on aika risteiljä-luokan alusten mennä samoille muistojen maille taistelulaivojen ja taisteluristeiijöiden kanssa. Yhdysvalloilla 12 kpl aktiivikäytössä ja määrä vähenee koko ajan. Seuraavaa luokkaa ei ole suunnitteilla. Venäläisillä ja jollain satunnaisella maalla saattaa vielä olla yksittäisiä 50+ vuotiaita reliikkejä. Onko vielä muita?
 
Kohta on aika risteiljä-luokan alusten mennä samoille muistojen maille taistelulaivojen ja taisteluristeiijöiden kanssa. Yhdysvalloilla 12 kpl aktiivikäytössä ja määrä vähenee koko ajan. Seuraavaa luokkaa ei ole suunnitteilla. Venäläisillä ja jollain satunnaisella maalla saattaa vielä olla yksittäisiä 50+ vuotiaita reliikkejä. Onko vielä muita?
Tämä on osin täyttä terminologiakikkailua. Moni "hävittäjä" on uppoumaltaan ja suorituskyvyltään oikeasti risteilijä.
En pysty käsittämään, miksi aluksia ei luokitella oikein? Ketä siinä hämätään ja miksi?
Suomikin rakentaa yli 4000 tonnin fregattia ja nimittää sitä epätoivoisesti "korvetiksi". Maailmalla nauretaan moiselle puuhastelulle.

USA on haaveillut uudesta risteilijäluokasta, mutta jotenkin on matkalla vaikeuksia. Samoin kuin B-52:sen oikeasta korvaajasta. :)
 
Tukilaivahommat on aika paljon muutakin kuin pelkkä laivan rakentaminen ja sille koneiden lennättäminen.
Aikaa, rahaa ja tupakkaa palaa reilusti ennenkuin kombinaatio toimii yöllä ja päivällä ja joka kelissä.
Jenkeillä on tästä pitkä kokemus ja Brititkin vielä jotenkin menossa mukana.
Muilla sitten lähinnä, "Meilläkin on tukilaiva" porukkaa.
Tuohon voisin huomauttaa että Ranskan rutiini on luultavasti aika lailla brittejä edellä, ehkä joiltain osin jenkkejäkin. Heillä on ainoa tukialus todella aktiivisessa käytössä.

Turkilla oli jotain Harrier-Carrier -haaveita kasari/ysärillä. Tämä nykyinen projekti herättää kuitenkin minussa samoja kummastuksen aiheita kuin muissakin.
 
Kohta on aika risteiljä-luokan alusten mennä samoille muistojen maille taistelulaivojen ja taisteluristeiijöiden kanssa. Yhdysvalloilla 12 kpl aktiivikäytössä ja määrä vähenee koko ajan. Seuraavaa luokkaa ei ole suunnitteilla. Venäläisillä ja jollain satunnaisella maalla saattaa vielä olla yksittäisiä 50+ vuotiaita reliikkejä. Onko vielä muita?
Kiinan tyyppi 055 on Nato-termistössä risteilijä, vaikka kiinalaiset itse kutsuvat niitä hävittäjiksi:
PLANS_Nanchang_%28DDG-101%29_20211226.jpg

Ne on kuitenkin samaa kokoluokkaa esimerkiksi Slava-luokan kanssa.

Myös Japanin suurimpia hävittäjiä on joskus kutsuttu risteilijöikis.
Itämaisissa kielissä nimitykset ei kuitenkaan välttämättä käänny suoraan samalla tavalla. Japanin "itsepuolustuslaivastossa" kaikki sotalaivat on virallisesti "saattajia".
 
Tuohon voisin huomauttaa että Ranskan rutiini on luultavasti aika lailla brittejä edellä, ehkä joiltain osin jenkkejäkin. Heillä on ainoa tukialus todella aktiivisessa käytössä.

Turkilla oli jotain Harrier-Carrier -haaveita kasari/ysärillä. Tämä nykyinen projekti herättää kuitenkin minussa samoja kummastuksen aiheita kuin muissakin.
Tosiaan, ranskalaiset ovat kyenneet jatkamaan ja ylläpitämään tukialusoperoinnin kyvyn kohtuullisen hyvin.
Samoin itse asiassa Italia. Vaikka sitä ei mainittu.
 
Back
Top