Miehistön kuljetus

Pasin kilpailija oli toinen peli eli Pava ( Panssari-Valmet ). Tuo ylempänä oleva kauhistus oli kai Vammaksen tuotantoa (?)
Jos niin sanot, sen verran on aikaa kulunut ettei muistiin välttämättä kannata luottaa. Valmetin mönkijään pääsin kyytiin ja Pasin tietysti kans, vammas jäi väliin. Toivottavasti tämän kaltaista kilpailutusta kotimaisten valmistajien kesken nähdään tulevaisuudessa enemmän. Tämä kyseinen keissi tosin meni persiilleen kun (taas vajavaisen muistin mukaan) kolmesta kisaan osallistuneesta vain yksi tuote oli oikeasti kilpailukykyinen.
 
Jos niin sanot, sen verran on aikaa kulunut ettei muistiin välttämättä kannata luottaa. Valmetin mönkijään pääsin kyytiin ja Pasin tietysti kans, vammas jäi väliin. Toivottavasti tämän kaltaista kilpailutusta kotimaisten valmistajien kesken nähdään tulevaisuudessa enemmän. Tämä kyseinen keissi tosin meni persiilleen kun (taas vajavaisen muistin mukaan) kolmesta kisaan osallistuneesta vain yksi tuote oli oikeasti kilpailukykyinen.

Vammas oli käsittääkseni joku vanhempi projekti jolla tähdättiin ehkä lähinnä rt-hommiin. 80-luvun kisassa oli sitten kaksi tarjokasta.

En ole tämänkään aihepiirin asiantuntija mutta muistan jonkun lehtijutun lukeneeni. Olikohan Suomen Sotilas joka taannoin esitteli tuon Vammaksen värkin.
 
Vammas oli käsittääkseni joku vanhempi projekti jolla tähdättiin ehkä lähinnä rt-hommiin. 80-luvun kisassa oli sitten kaksi tarjokasta.

En ole tämänkään aihepiirin asiantuntija mutta muistan jonkun lehtijutun lukeneeni. Olikohan Suomen Sotilas joka taannoin esitteli tuon Vammaksen värkin.
Voi olla noinkin, minusta kisassa oli kolme vaunua, mutta mutta tuosta on kohta 40 -vuotta.
 
Tupla
 
Mehän tarvittaisiin meidän oloihin pieniä ja ketteriä tela-ajoneuvoja joilla etuna olisi nopeus, toimintasäde ja maastokelposuus.
Polaris-Rampage-2.jpg
No eikä tarvita. Me tarvitaan massamaista panssaroitua maastokelpoista miehistönkuljetuskykyä.
 
No eikä tarvita. Me tarvitaan massamaista panssaroitua maastokelpoista miehistönkuljetuskykyä.
Näin ehdottomasti edellyttäen, että tämä kalusto pystyy liikkumaan toiminta-alueellaan kaikkina vuodenaikoina. Silloin taitaa joutua valitsemaan panssaroidun ja maastokelpoisen välillä Lapin olosuhteissa.
 
Näin ehdottomasti edellyttäen, että tämä kalusto pystyy liikkumaan toiminta-alueellaan kaikkina vuodenaikoina. Silloin taitaa joutua valitsemaan panssaroidun ja maastokelpoisen välillä Lapin olosuhteissa.
Ei tarvitse valita. Esimerkiksi MT-LBv on jopa parempi maastoliikkuvuudeltana kun TEKA. Suot, lumihanget ja uiminen menee ihan samanlailla, mutta ojien ylityksissä TEKA häviää rakenteensa takia. Kannattaa katsoa mitä kalustoa esim itänaapuri on sijoittanut rajamän omalle puolelleen Lapin korkeudella.

Itseasiassa CV90:kin on niin hyvä maastoliikkuvuudeltaan, että silläkin pärjää Lapissa lähes TEKA:n veroisesti pl. uintikyky. Ruotsalaiset ja Norjalaiset ovat luopuneet pääosassa TEKA kalustoa ja sijoittaneet nimenomaan CV kalustoa rajan omalle puolelleen Lapin korkeudelle eikä Suomalaisillakaan ole CV:llä Rovajärvellä koskaan mitään ongelmaa ole ollut. Tuosta vähän vinkkiä miten CV90 kulkee.
 
VK-1 (Vammaskoski 1) oli yksi kilpailija PASIin johtaneessa prosessissa, kts. tämän ketjun viesti #3502;) Vaunu tunnettiin myös nimellä JuKo, pääsuunnittelijansa Koskisen mukaan: "Jumalauta Koskinen...!" Lisäksi se oli jukopää, kääntämiseen tarvittiin lähes lentokenttä.
 
Ei tarvitse valita. Esimerkiksi MT-LBv on jopa parempi maastoliikkuvuudeltana kun TEKA. Suot, lumihanget ja uiminen menee ihan samanlailla, mutta ojien ylityksissä TEKA häviää rakenteensa takia. Kannattaa katsoa mitä kalustoa esim itänaapuri on sijoittanut rajamän omalle puolelleen Lapin korkeudella.

Itseasiassa CV90:kin on niin hyvä maastoliikkuvuudeltaan, että silläkin pärjää Lapissa lähes TEKA:n veroisesti pl. uintikyky. Ruotsalaiset ja Norjalaiset ovat luopuneet pääosassa TEKA kalustoa ja sijoittaneet nimenomaan CV kalustoa rajan omalle puolelleen Lapin korkeudelle eikä Suomalaisillakaan ole CV:llä Rovajärvellä koskaan mitään ongelmaa ole ollut. Tuosta vähän vinkkiä miten CV90 kulkee.

Eikös näitä alkujaan pitänytkin tulla myös Kainuuseen, mutta rahat loppuivat kesken?

Siinä varmaan on samalla suurin ongelma tulevaisuudessakin. Maailmalla on paljon hyviä laitteita, mutta Firmalla ei ole niihin varaa... Miljardihankkeeksi menee, jos Pohjois-Suomen joukkojen nykyinen TEKA-kalusto pitäisi korvata modernimmalla suunnilleen 1:1.
 
Eikös näitä alkujaan pitänytkin tulla myös Kainuuseen, mutta rahat loppuivat kesken?

Siinä varmaan on samalla suurin ongelma tulevaisuudessakin. Maailmalla on paljon hyviä laitteita, mutta Firmalla ei ole niihin varaa... Miljardihankkeeksi menee, jos Pohjois-Suomen joukkojen nykyinen TEKA-kalusto pitäisi korvata modernimmalla suunnilleen 1:1.


Nyt täytyy kysyä, että meinaatko ällejä vai CV:itä?
 
Nyt täytyy kysyä, että meinaatko ällejä vai CV:itä?

CV. Jos siis puhutaan siitä mitä piti tulla Kainuuseen.

Lisätään kuitenkin, että pohjoisen joukkojen ajoneuvokaluston uusiminen on joka tapauksessa miljardihanke. Telakuorma-autokin, panssaroituna mallina ja toki kaupan sisällöstä riippuen, pyörinee hinnaltaan tänä päivänä parin miljoonan kieppeillä. Jos nykyisiä telakuorma-autoja olisi 500 kpl, mikä on todennäköisesti alakanttiin (PV maininnut 1200 kpl hiljattain), niin noiden korvaaminen 1:1 panssaroiduilla tarkoittaa miljardin laskua. Jos hankintamäärä on suurempi tai osa teka-kalustosta halutaan korvata rynnäkköpanssarivaunuilla, niin lasku jatkaa kasvuaan.
 
Viimeksi muokattu:
VK-1 (Vammaskoski 1) oli yksi kilpailija PASIin johtaneessa prosessissa, kts. tämän ketjun viesti #3502;) Vaunu tunnettiin myös nimellä JuKo, pääsuunnittelijansa Koskisen mukaan: "Jumalauta Koskinen...!" Lisäksi se oli jukopää, kääntämiseen tarvittiin lähes lentokenttä.
Puolitotuus (kuten sinulle on tyypillistä...)
VK:n eli JuKo tarina alkaa vuodelta 1972 kun päätettiin suunnitella työnimellä "YK-vääpeli" kotimaassa miehistönkuljetusajoneuvo nimenomaan Suomen YK-joukoille (vaunu oli mm ensimmäiset vuodet valkoinen). Jostain syystä tilaus annettiin Vammaskosken tehtaille eli tykkitehtaalle
(!) Eikä ajoneuvotehtaalle. Työ valmistui monen vaiheen ja sekoilun jälkeen 1977. Vaunua kokeiltiin vuoteen -79, jolloin vaunu todettiin käyttökelvottomaksi ja siirrettiin Karjan Prikaatiin "loppukäytöön".

Vuonna 1979 VK farssin jälkeen päätettiin tehdä kotimaassa kunnollinen miehistönkuljetusajoneuvo. Kilpailuun kutsuttiin Lokomo tehtaat, Vammakosken tehtaat (edelleen!), Valmet ja Sisu-Auto. Saatujen suunnitelmien perusteella valittiin prototyyppit tilattavaksi Sisulta ja Valmetilta. Valmetin malli oli nimeltään Valmet 1912-6 ja Sisun XA-180 PaSi. Valmet hävisi kilpailun teknisin perustein koska oli valmistettu perustuen Traktorin osiin ja sen liikkuvuus oli PaSi:a huonompi tiellä (nopeus) ja maastossa (akseliratkaisu).
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarvitse valita. Esimerkiksi MT-LBv on jopa parempi maastoliikkuvuudeltana kun TEKA. Suot, lumihanget ja uiminen menee ihan samanlailla, mutta ojien ylityksissä TEKA häviää rakenteensa takia. Kannattaa katsoa mitä kalustoa esim itänaapuri on sijoittanut rajamän omalle puolelleen Lapin korkeudella.

Itseasiassa CV90:kin on niin hyvä maastoliikkuvuudeltaan, että silläkin pärjää Lapissa lähes TEKA:n veroisesti pl. uintikyky. Ruotsalaiset ja Norjalaiset ovat luopuneet pääosassa TEKA kalustoa ja sijoittaneet nimenomaan CV kalustoa rajan omalle puolelleen Lapin korkeudelle eikä Suomalaisillakaan ole CV:llä Rovajärvellä koskaan mitään ongelmaa ole ollut. Tuosta vähän vinkkiä miten CV90 kulkee.
[MEDI=youtube]HAsR7m1wXM0[/MEDIA]
:D Hieno mainosvilimi:D hyvin kulkee tiellä ja avoimessa maastossa:D tervetuloa tutustumaan mitä Lapin oikea maasto on:D
 
Back
Top