Miehistön kuljetus

Jos meinaat niitä DAF:n neliakselisia koukkuautoja, niin nehän olivat olleet British Army of the Rhinen (BAOR) käytössä ja ohjaus oli sitä myöten manner-eurooppalainen. Mutta rapeassa kunnossa ne olivat, olen nähnyt kuvaa, kuinka hytin ovi kukkii ihan reippaasti. Jäljellä olevat varmaan vielä paskempia.

Sitten on se MAN HX 60. Mainitsin ne tosiaan jossakin vaiheessa foorumilla ja ne voisi ehkä edelleen kotiuttaa Suomeen, jos ajamattomia on jäljellä. Ihan sama, vaikka ratti on väärällä puolella. Tosin arvaan, että huollolle ne eivät olisi ihanteellisia, kun vaihtolavalaitteita ei ole ja kun autoissakin on vain kaksi akselia. Mutta vaikkapa komppaniatason huoltoon tai KRH-vetureiksi, jos ei muuta käyttöä löydy, siihen olisivat varmasti kelvanneet.

100 ajamatonta avolavalla: https://ljacksonandco.com/product/unused-man-4x4-hx60-18-330-flat-bed-cargo-trucks/
50 ajamatonta pressukatetulla lavalla: https://ljacksonandco.com/product/man-hx60-18-330-4x4-drop-side-cargo-trucks/
10 ajamatonta tankkeria (7,5 m^3 pytyllä): https://ljacksonandco.com/product/unused-man-4x4-7500-litre-bunded-fuel-tanker/
Juurikin näihin viittasin, nyt ei näkynyt hintoja. Oikein outoa, jos ovat vielä myynnissä.
 
Juurikin näihin viittasin, nyt ei näkynyt hintoja. Oikein outoa, jos ovat vielä myynnissä.

Eihän kaikkea ylijäämää ole muutenkaan laivattu Ukrainaan, joten varsinkin jos ei ole siellä näkynyt tositoimissa, niin voi hyvin ollakin yhä myynnissä.

Hintojen puutteesta en päättelisi mitään. En muista noissa juuri koskaan näkyneen hintoja. Ymmärtääkseni nuo firmat ei tavaraa omista, koska samaa kamaa näkyy usein muidenkin alan firmojen listoilla, vaan ne lienevät jonkinlaisia asiamiehiä neuvottelemassa brittihallinnon ja yksityisten ostajien välillä. (Tosin joitakin yksittäiskappaleita on näkynyt mm. mobile.de:ssä ja truck1.eu:ssa ja silloin yleensä hintalapun kanssa.)
 
Jos oikein pervoillaan, noihin 100:aan avolavaversioon tehtäisiin konttilukkoihin sopivat panssaroidut miehistönkuljetuskontit ja annettaisiin itärajan MAAK:eille. @Pzgnrl piirtää viikonlopussa, kotimainen teollisuus toteuttaa ja kontit on valmiina, kun autot saapuvat Vuosaaren satamaan. Tyhjäpaino 9,2 tonnia ja maksimipaino 18 tonnia, eli 8,8 tonnia varaa kontille ja kuljetettaville. Saa suunnitella!

Katso liite: 80262

No, jos näistä konteista vielä puhutaan... Meillähän on varmasti kuorma-autoissa paljon sellaisia mitä huolto ei tarvitse ja jotka pärjäävät jotenkuten maastossa (toisin kuin jotkut pakettimallit). Kuten vaikka puunajoon käytetyt mallit.

Sellaiseenkin pystyy aika helposti tuollaisen suojalaatikon lisäämään.
 
No, jos näistä konteista vielä puhutaan... Meillähän on varmasti kuorma-autoissa paljon sellaisia mitä huolto ei tarvitse ja jotka pärjäävät jotenkuten maastossa (toisin kuin jotkut pakettimallit). Kuten vaikka puunajoon käytetyt mallit.

Sellaiseenkin pystyy aika helposti tuollaisen suojalaatikon lisäämään.

...ja ne on käytettävissä 93. sotapäivänä.

Valmius oli pitkään PV:n heikkouksia. Krimin jälkeen sitä alettiin kohentaa, mutta materiaalivalmiudessa on edelleen kohentamisen varaa. Enemmän pitäisi olla porukkaa, joka saadaan liikkeelle tunneissa, ei päivissä eikä varsinkaan viikoissa. Varsinkin, kun PV:n komentajalle on nyt annettu oikeus määrätä palvelukseen 25(?) tuhatta miestä ilman poliittista päätöstä.
 
Ottoautot ovat tietysti PV:n malli SA-joukkoja varten, mutta kun nykyään MAAKit ja monet vm-yksikötkin ajelevat raiskatuilla Deffuilla joista osa hyvä jos käynnistyy, ja Transporterit on siinä kunnossa että eräässä harjoituksessa sivuovi jäi allekirjoittaneen käteen.

Voihan siitä ottokalustosta rälläköidä Ukrainan tapaan kaiken maailman dunebugeja Pösö 206:sta, mutta päätellen paljonko ukrit pyytävät rahalahjoituksia maasto- ja 4x4 -lava-autoja varten, tarve on hirmuinen.

Kaikkea ei voi täyttää mutta sentään käynnistämättömät romut voisi korvata ja tehdä vaikka poliittisia päätöksiä ottokaluston maastokelpoisuuden varmistamiseksi (tai sitten ihan oikeasti ostaa enemmän sitä kalustoa).

Ja tässä puhutaan pehmeästä kalustosta, suojatun kaluston puute on vielä asia erikseen.
 
Nämä on muuten yllättävän maastokelpoisia vaikka näyttävät huumorivehkeiltä. Kestävyydestä en sitten osaa sanoa mitään.
Jenkit taisivat kokeilla Humveehen, mutta eivät jostain syystä yleistyneet.

Ekat kokeilut taisivat olla Lantikalla joskus 50-luvulla?

 
Vois asiasta mitään tietämättömänä kuvitella, että tuon kaltainen rakenne teloissa ei kestä hummveen painoa. Ylipäätään koko härvelin kestävyys epäilyttää, on noita kyllä Suomessakin tiekäytössä näkynyt eli jollain saattaa olla tarkempaa tietoa. Nähtyjen videoiden perusteella maastossa toimivat ainakin talvella. Sama on telamönkkäreiden kanssa ihmeellisiin paikkoihin niillä näyttää pääsevän ja vetokyky on melkoinen huomioiden laitteen keveys. Olen pitkään ihmetellyt miksei niitä ole pv:n käytössä, kait siihen syyt on olemassa. Eteneminen ainakin loppuu just siihen kun yksi telasto hajoaa, liittyykö siihen vai johonkin muuhun, vaikea sanoa
Jenkit taisivat kokeilla Humveehen, mutta eivät jostain syystä yleistyneet.

Ekat kokeilut taisivat olla Lantikalla joskus 50-luvulla?

 
Jos meinaat niitä DAF:n neliakselisia koukkuautoja, niin nehän olivat olleet British Army of the Rhinen (BAOR) käytössä ja ohjaus oli sitä myöten manner-eurooppalainen. Mutta rapeassa kunnossa ne olivat, olen nähnyt kuvaa, kuinka hytin ovi kukkii ihan reippaasti. Jäljellä olevat varmaan vielä paskempia.

Sitten on se MAN HX 60. Mainitsin ne tosiaan jossakin vaiheessa foorumilla ja ne voisi ehkä edelleen kotiuttaa Suomeen, jos ajamattomia on jäljellä. Ihan sama, vaikka ratti on väärällä puolella. Tosin arvaan, että huollolle ne eivät olisi ihanteellisia, kun vaihtolavalaitteita ei ole ja kun autoissakin on vain kaksi akselia. Mutta vaikkapa komppaniatason huoltoon tai KRH-vetureiksi, jos ei muuta käyttöä löydy, siihen olisivat varmasti kelvanneet.

100 ajamatonta avolavalla: https://ljacksonandco.com/product/unused-man-4x4-hx60-18-330-flat-bed-cargo-trucks/
50 ajamatonta pressukatetulla lavalla: https://ljacksonandco.com/product/man-hx60-18-330-4x4-drop-side-cargo-trucks/
10 ajamatonta tankkeria (7,5 m^3 pytyllä): https://ljacksonandco.com/product/unused-man-4x4-7500-litre-bunded-fuel-tanker/
tämä teilattiin liian pienenä määränä, jolloin huolto on kallista oppia ja rakentaa (vertaa uudet Mersut hienolla tekniikalla). No samalla menetetään optio näihin ylijäämä MAN kuormureihin. Vois tulla kohtuuhinta saksastakin myyntiin. MAN HX on useassa armeijassa käytössä. jos briteillä osa väärän puolen ratilla, ei niillä tarvitse ajella yleisillä teillä rauhan aikana. Väärin puolen rastilla tavara liikkuu ihan yhtähyvin.
 
Jos meinaat niitä DAF:n neliakselisia koukkuautoja, niin nehän olivat olleet British Army of the Rhinen (BAOR) käytössä ja ohjaus oli sitä myöten manner-eurooppalainen. Mutta rapeassa kunnossa ne olivat, olen nähnyt kuvaa, kuinka hytin ovi kukkii ihan reippaasti. Jäljellä olevat varmaan vielä paskempia.

Sitten on se MAN HX 60. Mainitsin ne tosiaan jossakin vaiheessa foorumilla ja ne voisi ehkä edelleen kotiuttaa Suomeen, jos ajamattomia on jäljellä. Ihan sama, vaikka ratti on väärällä puolella. Tosin arvaan, että huollolle ne eivät olisi ihanteellisia, kun vaihtolavalaitteita ei ole ja kun autoissakin on vain kaksi akselia. Mutta vaikkapa komppaniatason huoltoon tai KRH-vetureiksi, jos ei muuta käyttöä löydy, siihen olisivat varmasti kelvanneet.

100 ajamatonta avolavalla: https://ljacksonandco.com/product/unused-man-4x4-hx60-18-330-flat-bed-cargo-trucks/
50 ajamatonta pressukatetulla lavalla: https://ljacksonandco.com/product/man-hx60-18-330-4x4-drop-side-cargo-trucks/
10 ajamatonta tankkeria (7,5 m^3 pytyllä): https://ljacksonandco.com/product/unused-man-4x4-7500-litre-bunded-fuel-tanker/
Nuo ajamattomat kuorma-autot ovat varmasti oikeita löytöjä. Toivottavasti ei hankita moisia ongelma pesiä. Sille on nimittäin syynsä, että ne ovat myynnissä.
 
tämä teilattiin liian pienenä määränä, jolloin huolto on kallista oppia ja rakentaa (vertaa uudet Mersut hienolla tekniikalla). No samalla menetetään optio näihin ylijäämä MAN kuormureihin. Vois tulla kohtuuhinta saksastakin myyntiin. MAN HX on useassa armeijassa käytössä. jos briteillä osa väärän puolen ratilla, ei niillä tarvitse ajella yleisillä teillä rauhan aikana. Väärin puolen rastilla tavara liikkuu ihan yhtähyvin.

Taisi kyllä olla niin, ettei autojen ostamatta jättämiselle löytynyt mitään lopullista selitystä.


Tuo MAN:nihan on käytännössä A2045:n puolisisarus. A2045 kun tehtiin hyvin pitkälti MAN:n tekniikalla. A2045-tilauskin oli suuruudeltaan vain 234 autoa, joten 160 kpl MAN:n merkillä varustettuja sukulaisia ei olisi mikään mahdoton rasite sen päälle.
 
Nuo ajamattomat kuorma-autot ovat varmasti oikeita löytöjä. Toivottavasti ei hankita moisia ongelma pesiä. Sille on nimittäin syynsä, että ne ovat myynnissä.

Onko sinulla jotain faktaa poistomyynnin syistä? Loogisin selitys ajamattoman kaluston poistomyynnille olisi tarpeen katoaminen, tilattiin liikaa suhteessa tarpeeseen. Tämähän on vaivannut eurooppalaisia asevoimia jo pidemmän aikaa, esim. A400M:ää on ostettu muna huurussa yli tarpeen käsittääkseni useammassakin maassa (Espanja, Saksa).

Toki 10 vuotta vanha varastoauto vaatii astetta perusteellisemman käyttöönottohuollon. Moottori ja vaihteisto voi tykätä kyttyrää, jos yrittää alkuperäisillä öljyillä liikkeelle. Jotain renkaita, suodattimia, tiivisteitä ja letkujakin saattaa mennä vaihtoon. Mutta ei varmaan ihan mahdottomista summista kuitenkaan puhuta...
 
Ei ne kuorma-autojen huollot ja ylläpito nyt rakettikirurgiaa ole, mutteivät myöskään sellaista varusmiesten lattianlakaisua. Onhan noita autoja hankittu milloin mistäkin edullisen diilin perässä, mutta pitää olla kotimaassakin paikka minne hillota ne. Ei sekään ole vastuullista rahankäyttöä ostaa ja rahdata satoja kuorma-autoja vain lahoamaan vuosikymmeniksi hallin takapihalle. Maailma ei kaadu siihen, että jonkun automallin varaosat on ostettava huoltamoketjun kautta, mutta jos kalustokirjavuuden annetaan rönsyillä loputtomiin, alkaa puroista kasvaa jo iso virta. Se on sitten jostain muusta pois.

Noin ylesestihän autot pitävät siitä, että niillä ajetaan. Litkut kiertävät ja akut pysyvät latingissa, jos jotain on mennyt rikki se huomataan. Siksi mä lähtisin siitä liikkeelle, että autojen on oltava varusmiehenkestäviä ja katsosin vähän karsaasti niitä vääränpuoleisella ratilla varustettuja, ei tässä nyt kuitenkaan kusi sukassa ole pakko ostaa joka ikistä koslaa mitä jossain vinkuintian huutonetissä on kaupan. Tosin parhaat ostajan markkinat lienevät jo menneet, mutta näin NATO-aikaan voisi varmaan myös ihan rohkeasti tutkia USA:n ylijäämävarikoita, koska sen maan sotateollinen kompleksihan suoltaa uutta kamaa aivan solkenaan, joten toisesta päästä kamaa myös vapautuu. Luulisi kiinnostavaa tavaraa liikkuvan tuon tuostakin.

Tietysti jos se olisi musta kiinni, mähän tilaisin PV:lle GTP:tä sen mitä tehtaalla kapasiteettia on, ja lähettäisin RG:t Ukrainaan, ja laittaisin sirkuksen kehitysapumomentin alle, mutta menköön pullon piikkiin.
 
Back
Top