Miehistön kuljetus

Milläs nimellä tuota nyt aletaan kutsumaan? Sisu 6x6, eli onkos tuo nyt sitten Kutos-Sisu? :unsure:
No eihän se ole Sisu... ehkä siitä tulee vain "äksä", koska rakkaalla ajoneuvolla pitää olla lyhyt ja ytimekäs nimi niinkuin koirallakin :D näin lähtee käskyt napakammin.
 
Oma mielipide on että Patria ihan turhaan jättää hyödyntämättä Pasin "brändin". Yllättävän hyvin maailmallakin tunnettu APC. Esim Patria Pasi II olisi ollut ihan kelpo nimi.
Tunnetaanko XA-180(+++) perhe maailmallakin Pasina?
 
Oma mielipide on että Patria ihan turhaan jättää hyödyntämättä Pasin "brändin". Yllättävän hyvin maailmallakin tunnettu APC. Esim Patria Pasi II olisi ollut ihan kelpo nimi.
Saman virheen tekivät myös Tampellan kohdalla. Tampella oli kuitenkin se kansainvälisesti tunnettu tykki- ja kranaatinheitinbrändi, mitä Vammas tai Patria eivät olleet. Ja periaatteessa on yhä, koska Tampella-tyypin kalusto on yhä tunnettua etenkin heitinten puolella, mm. Saksassa nimitystä käytetään yhä.

Ainakin, jos Patrian tykkituotanto käynnistettäisiin uudelleen, niin niitä kannattaisi markkinoida Tampelloina.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa lupaavalta. Tosin pelottaa se, ettei Rheinmetallin kanssa syntynyt sopua...
edit: Patrian kulma

Olisikohan syynä siihen että sopua ei syntynyt se että Rheinmellilla on valikoimissaan Fuchs 2

edit: Näköjään mainittu tuo fuchs 2 tuossa jutussa. Näin aiemmin jutun joka oli vain tilaajille
 
Kuulostaa lupaavalta. Tosin pelottaa se, ettei Rheinmetallin kanssa syntynyt sopua...
edit: Patrian kulma
Tuo olisi kova juttu, nyt peukut pystyyn, että toteutuu!
 
Olisko tuossa ideana myös että Suomi olisi sitten lähivuosina ostamassa jotain tärkeää kalustoa Saksasta? Esim. Leopard 2A4:sten korvaaminen.
Iris-T SLM olisi myös kiva!
 
Leoilla on varsin pitkä tilauskirja jo.
Harva valmistaja vastustaa lisätilauksia. Mutta se oli vain yksi esimerkki. En tiedä millä aikatauluilla erilaista uutta kalustoa Suomeen ollaan hankkimassa. Oikeastaan on mielenkiintoista seurata tulevia julkistuksia ja miettiä paljonko Ukrainasta saadut kokemukset niissä vaikuttavat.
 
Joo taitaa olla niin, että jos haluaa 100 Leo 2a8 niin varmaan sellaisen 15-20 vuotta saa odottaa viimeisiä.
Nopeammin varmaankin menisi, jos tilaisi täyden konekannan Suomeen niiden runkojen valmistamiseksi.

Ymmärtääkseni uudet rungot (mm. arabimaiden tilauksiin) ovat 2A6:n aikaan tulleet Kreikasta, jossa tällaista lisenssivalmistusta heidän tehtaassaan tapahtui.

Nopein vaihtoehto modernin vaunukaluston hankintaan olisi ostaa vanhat koipussitetut Challenger 1:t Jordaniasta ja modernisoida ne Rheinmetallilla Challenger 3:ksi, kuten Rheinmetall tarjosi Euroopan maille, että Ukrainalle voisi näitä tarjota (mutta olisivat palveluskäytössä vasta 2027 alkaen).
 
Nopeammin varmaankin menisi, jos tilaisi täyden konekannan Suomeen niiden runkojen valmistamiseksi.

Ymmärtääkseni uudet rungot (mm. arabimaiden tilauksiin) ovat 2A6:n aikaan tulleet Kreikasta, jossa tällaista lisenssivalmistusta heidän tehtaassaan tapahtui.

Nopein vaihtoehto modernin vaunukaluston hankintaan olisi ostaa vanhat koipussitetut Challenger 1:t Jordaniasta ja modernisoida ne Rheinmetallilla Challenger 3:ksi, kuten Rheinmetall tarjosi Euroopan maille, että Ukrainalle voisi näitä tarjota (mutta olisivat palveluskäytössä vasta 2027 alkaen).
Nopein ja halvin vaihtoehto on ensiksi päivittää suomen 2A4:t Leopard FIN malliksi, uskoakseni tietotaitoa suomesta löytyy muutokseen. Ehkä?
 
Nopein vaihtoehto modernin vaunukaluston hankintaan olisi ostaa vanhat koipussitetut Challenger 1:t Jordaniasta
Tiedä tuosta K2 nopeudesta, ainakin Puolan osalta vaikuttaa kelvolliselta.
Abramsia irtoaa nopeiten jos vaatii USAn rivistä osan ennakkoon.
Mutta tuskin meillä nyt niin kiire on.

CV9030 MLU vienee mania kohta paljon.
 
Back
Top